Gå til innhold

ST3 og skifte av ECU eller Power Commander


Anbefalte innlegg

Hei, 

Da er jeg tilbake på 2 hjul og selvsagt med Ducati. En 2004 ST3 ble det denne gangen, etter 2 sorte Monster før.
Så er jeg selvsagt tilbake her hos Desmodromene også.

Jeg lurer på om noen her kan hjelpe meg med min utfordring.

Det er GPR effektanlegg/ Potter på sykkelen min. Ikke skiftet ECU.
Det «lugger» på lavt gasspådrag og ved jevn kjøring på lave turtall. Råd jeg har fått tilsier at det skyldes at den får for lite bensin. Skulle helt sikkert vært skiftet ECU, men det har jeg ikke tilgang til. Har heller ikke funnet en Power Commander eller noen som kan justere dette for meg.

Finnes det noen i Norge som gjør dette ennå? 
Kan jeg gjøre det med originalt utstyr som sykkelen er nå?
Er det andre måter å løse dette på?
 

Håper noen her inne kan sitte på kunnskap som jeg ikke har klart å oppdrive selv.

På forhånd takk 😊

mvh. Pål Restad (sist gang her inne Resi14) 

 

 

873725F6-7D62-4332-9A9D-A312B38DD967.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sende melding, konvolutten øverst, til perern og Driven hvis de ikke svarer i tråden her. Begge har fulgt med litt på ST.

Selv vil jeg nominere ex-Eker Patrik i Desmolab som kilde til svar på Power Commander, ECU og andre tuningmetoder (Aller først: alt det grunnleggende må være i orden)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Multistrada 1200 som jeg kjøpte brukt i fjor. Den har ikke cat lenger, og Termi-potter. Går litt dårlig når jeg går av gassen, og soter litt. Jeg har snakket med IBC i Arboga. De har en bra mapping for dette oppsettet. Fikk ny ECU i posten i dag. Monterer den, kobler fra lambda-sensorer og sender den gamle tilbake... 2900 sek... 

Enkelt, og forhåpentlig løser det problemet... Spent på å prøvekjøre med ny mapping. (Og MTS trenger ikke resette TPS etter bytte av ECU). Det er det noen sykler som trenger... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Øystein skrev:Jeg har en Multistrada 1200 som jeg kjøpte brukt i fjor. Den har ikke cat lenger, og Termi-potter. Går litt dårlig når jeg går av gassen, og soter litt. Jeg har snakket med IBC i Arboga. De har en bra mapping for dette oppsettet. Fikk ny ECU i posten i dag. Monterer den, kobler fra lambda-sensorer og sender den gamle tilbake... 2900 sek... 

Enkelt, og forhåpentlig løser det problemet... Spent på å prøvekjøre med ny mapping. (Og MTS trenger ikke resette TPS etter bytte av ECU). Det er det noen sykler som trenger... 

Takk. Jeg har hørt om en plass i Sverige som kanskje kunne hjelpe. Det er sikkert de du refererer til. Det var en del utrykk her som jeg ikke skjønte helt:
cat.
MTS
TPS

🤷🏻‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei Pål,

ST3 er litt spesiell på flere måter, særlig motoren; bl.a tre ventiler og en kam. Motorstyringsenheten (ECU'en) med oem-nr (orginalt delenummer) 28640901A er spesifikt for ST3 2004. (For 2005 er oem-nr for ecu'en 28641001G, for 2006-2007 28641361D).                                                                                                                        Uansett; når du gjør edringer med motor, exhaust osv, er det visse ting som alltid bør/må justeres: TPS som Øystein nevner, og CO2/bensin-forholdet, er det vel det viktigste. Og som Stoppitide skriver, er det en forutsetning at disse grunnleggende tingene må være gjort før du fortsetter, uansett hvilken løsning du velger  å gå for. For et optimalt resultat bør (må etter min mening) dette gjøres av fagfolk med dynobenk-tilgang. Når dette er gjort har du minst tre alternativer:      

                                                                                                                                                                                                                  1: Jeg vil tro at det Øystein har gjort, er såkalt flashing/reflashing; omprogrammering av orginal ECU - du bytter inn den du har mot en tilsvarende som er omprogrammert. Dette kan ofte være en bra løsning, men bør som alle løsninger tunes i benk for optimalt resultat til akkurat din sykkel.            

                                                                                                                                                                                                                 2: Det å bytte til ettermarkeds-ECU er vel knapt vanlig på en ST, kanskje bortsett fra modeller med 996-motor... dyrt og lite å velge mellom. Men meget effektivt. Jeg kjenner bare til Microtec 197, det er et par andre produsenter også som kanskje har. De vil koste deg mellom 7000 - 10 000kr. Jeg tviler sterk på at noen av dem har mapping/software for ST3, og da kan du glemme plug&play og et par 1000-lapper til...                                                                              

3: En såkalt piggyback-løsning, først og fremst Powercommander III. Det finnes riktig nok ingen original mapping til ST3 for powercommander heller, men finnes det ikke på ettermarkedet, kan lages med hjelp av dynobenk. 

Og som Stoppitide skriver; snakk med Patrik på Desmolab, han er en referanse på disse problemstillingene. 

                                                          

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle gode råd. Jeg skal følge opp her med evt. løsning hvis det ordner seg.
Jeg forstår det med å få justert ulike nivåer etc. og at det må være basis.
Men det er det som er problemet. Det er ingen i Trøndelag eller omegn som har Dynobenk. 
Heller ikke offisiell Ducati forhandler her. Derfor søker jeg råd her.
Og nå har jeg fått flere tips på hvor jeg kan henvende meg nå:
Patrick på Desmolab
Klev tuning i Holmestrand
IBC Arboga
Løvaas Motor
Jeg har også fått svar fra perern som har en ST4S med det samme anlegget og det fungerte uten bytte av ECU.

Så når det blir litt varmere i lufta og bart hele veien fra Trondheim til Vestfold så kjører jeg meg en tur og får justert sykkelen og så får vi ta det derfra. 

Tusen takk for alle gode innspill så langt 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei, 

etter at jeg hadde sykkelen på storservice i starten av sesongen så opplevde jeg at problemet ikke var der som før. Så jeg besluttet å vente. 

Så ble det litt uventet et bytte av sykkel i sommer så jeg gjorde aldri noe mer. 
Men det virker som ventiljusteringen og arbeidet som ble gjort på 60.000km servicen gjorde susen, enten det gir mening teknisk eller ikke. 
 

Nå et ST3’n solgt til en voksen kar fra Ålesund som aldri har hatt Ducati før, så nå er det en ekstra Ducatista. 

Jeg kjører nå SuperSport S 2020 modell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Bra at ting løser seg, på ene eller andre måten. Kanskje hadde du rett og slett en mindre teknisk feil som ble fanget opp av servicearbeidet? Det hender vel at vi også tenker litt "avansert" når vi får ulike symptomer på syklene våre? Jeg sliter med høyt bensinforbruk og lugging ved raskt pådrag rundt 3500rpm... kan også legge igjen ei god svart sky når jeg har det travelt. Gjorde noen forsøk på tiltak i vinter, men sykkelen oppfører seg omtrent likedan. Velger å bare kjøre i sommer og se nærmere på det når sesongen er over, da den likevel er godt kjørbar 🙂!  Gratulere med ny SS, og fortsatt god sommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Jeg har fått klare svar som viste at de vet om lovens innhold. Da er det enten dårlige språkkunnskaper, dårlig tid eller manglende ønske om tydelige beskjeder, som ligger bak deres oppførsel/motvilje mot opprydding. Eller i verste fall at de mener seg tjent med at dette forblir uklart. Kaskodekning er helt opp til selskapene å regulere. Det er IKKE enighet om kaskoen gyldighet. Langt fra.  
    • Men det er rart at det er problemer med forsikringsselskapene. De har vel ikke hatt en eneste sak på alle disse årene? Når det kommer til full kasko, kan jeg skjønne at det kan bli problemer. Men det er vel ikke tema, der er det vel enighet om at den ikke gjelder?
    • Tja, det er kanskje heller mangelen på støy som gjør at praksis og kommunikasjon stemmer dårlig med lovens bokstav. Jeg er spesielt lite imponert av selskapene som man bare må anta at tåkelegger med viten og vilje. Mitt forsøk er å snakke med så mange aktører som nødvendig - for å få fremdrift. Det er en del kokker rundt omkring, så alle bidrag til at de holder tungen rett i munnen vil være positivt. Selskapene har sin agenda (bare en begrenset rolle, men må skjerpe kommunikasjonen sin overfor kundene og betingelsene beskrevet i vilkår). Vegvesenet har kanskje mest en koordinerende rolle hva angår banekjøring, men desto viktigere rolle for veisikkerhet (der kommer det antagelig gode tiltak). Departement og direktorat presser på for redusert antall ulykker (,men er ikke tydelige på hvordan?) Inn fra sidelinjen kommer NAF (med fokus på rustløsere?), NMCU med fokus på alle våre ønsker og rettigheter, Tryg Trafikk med fokus på begrensende tiltak og å være enige med myndighetene (var det stygt sagt?) og i periferien sitter dugnadsjobbende og/eller kommersielle arrangører som tror på at det hjelper å lære opp førere på bane - også i et tempo som skaper utfordringer = bedre ferdigheter for de som allerede er forbi rustløserbehovet.  Det blir veldig spennende å følge utviklingen på dette området. Styrt feil av den innerste sirkel kan det bli vanskelig å få til noe bra. Styrt riktig kan det bli en positiv utvikling for alle. Kryss fingrene.
    • Rart det er så mye støy rundt dette. Desmodromene har vel arrangert banedager siden 2004 ?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer