Gå til innhold

Ducati tilbake på Isle of Man


Morten Evensen

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...

Veldig synd at det ble avlyst, nå som det endelig skulle kjøres Ducati igjen... Og av selveste siste Dunlop som fortsatt kan kjøre... 

Vil benytte sjansen til å slå et slag for Isle of Man som et reisemål. Jeg har vært der to ganger og sett på TT i mai/juni. Det er et ekstremt publikumsvennlig race. «Banen» er 6 mil lang, så det er alltid god plass til å se på løp og treninger. Du kan sitte på en pub og drikke øl mens du ser på, eller du kan gå tur over fjellet mens du ser på. Og alle varianter i mellom... Og du kommer utrolig tett på, som noen av bildene under viser. 
Hele depoet er åpent for alle, så du kan få med deg alt du vil. Det koster ikke noe å komme inn der, og det er gratis å se nesten over alt rundt banen. Vi varierte en del og fant veldig mange fantastiske plasser. En dag gikk vi tur ned fra fjellet i noen timer mens vi stoppet og så på det mest spennende. Et stykke ned mot sentrum stoppet vi på en pub, og så på en stund før vi gikk hele veien tilbake. Det store høydepunktet var (ettersom Ducati ikke var representert) når Norton kom dundrende over fjellet med sin V4 racer... For en LYD!  🙂 

Utfordringen der borte er at det er på en øy, og at det ikke er så stort. Dvs at det blir litt dyrere å reise bort, og de har ikke hotell eller kroer til alle 50.000 som kommer. Men er man ute i god tid med bestillingen så går det fint. Vi endte opp med å bo i et «containerhotell» rett ved siden av depoet. Litt trangt, men ekstremt bra plassering. 
For de som ikke kjenner til løpene, så kjøres trening og løp i to uker. I de fleste klasser kjøres det 6 runder, og hver runde tar ca 17 minutter. Dette er med en snittfart på 217 km/t på vanlige veier som et par timer før løpet er åpne for vanlig trafikk. Og med intervallstart er det alltid noe å følge med på. 

DCB08A5D-26FF-43BD-BDDB-44E32AC40566.thumb.jpeg.362ce474b58144d089a89870eb315cb4.jpegAC6D3E84-F3B0-455A-9873-DD8885251582.thumb.jpeg.9ae3c16a3db7b36a08e222009ff64304.jpegBB9CA732-3DEC-4CF0-A648-CCDBC9958F4A.thumb.jpeg.c9d537cc02d838376fc003356cbfe838.jpeg012AD26F-0E10-4007-9BC2-FF52CE3BD9CA.thumb.jpeg.2196fc8afcdb4f50fd4d67988f2820b2.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Tja, det er vel egentlig alle. I varierende grad. NB uansett hva jeg skriver og uansett hva loven sier så kan man ende opp i en konflikt med sitt selskap dersom ting er uklart. Unngå det hvis du kan. Send dem et skriftlig spørsmål der du spør om Bilansvarsloven pålegger dem å dekke ansvar + førerulykke også på bane, kjørende uten konkurranse, racing, tidtagning. 
    • Hvilke selskaper er det problemer med?
    • Jeg har fått klare svar som viste at de vet om lovens innhold. Da er det enten dårlige språkkunnskaper, dårlig tid eller manglende ønske om tydelige beskjeder, som ligger bak deres oppførsel/motvilje mot opprydding. Eller i verste fall at de mener seg tjent med at dette forblir uklart. Kaskodekning er helt opp til selskapene å regulere. Det er IKKE enighet om kaskoen gyldighet. Langt fra.  
    • Men det er rart at det er problemer med forsikringsselskapene. De har vel ikke hatt en eneste sak på alle disse årene? Når det kommer til full kasko, kan jeg skjønne at det kan bli problemer. Men det er vel ikke tema, der er det vel enighet om at den ikke gjelder?
    • Tja, det er kanskje heller mangelen på støy som gjør at praksis og kommunikasjon stemmer dårlig med lovens bokstav. Jeg er spesielt lite imponert av selskapene som man bare må anta at tåkelegger med viten og vilje. Mitt forsøk er å snakke med så mange aktører som nødvendig - for å få fremdrift. Det er en del kokker rundt omkring, så alle bidrag til at de holder tungen rett i munnen vil være positivt. Selskapene har sin agenda (bare en begrenset rolle, men må skjerpe kommunikasjonen sin overfor kundene og betingelsene beskrevet i vilkår). Vegvesenet har kanskje mest en koordinerende rolle hva angår banekjøring, men desto viktigere rolle for veisikkerhet (der kommer det antagelig gode tiltak). Departement og direktorat presser på for redusert antall ulykker (,men er ikke tydelige på hvordan?) Inn fra sidelinjen kommer NAF (med fokus på rustløsere?), NMCU med fokus på alle våre ønsker og rettigheter, Tryg Trafikk med fokus på begrensende tiltak og å være enige med myndighetene (var det stygt sagt?) og i periferien sitter dugnadsjobbende og/eller kommersielle arrangører som tror på at det hjelper å lære opp førere på bane - også i et tempo som skaper utfordringer = bedre ferdigheter for de som allerede er forbi rustløserbehovet.  Det blir veldig spennende å følge utviklingen på dette området. Styrt feil av den innerste sirkel kan det bli vanskelig å få til noe bra. Styrt riktig kan det bli en positiv utvikling for alle. Kryss fingrene.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer