Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Har en 2000 Monster 900i.e. Tatt en god runde på den i vinter med full service og byttet diverse slitedeler. Byttet reimer, bensinfilter, gasswire, olje og filterbytte. Ventiljustering på Eker for et par år siden.

Men sliter litt med "gangen" på sykkelen etter i vinter. Merkbar forskjell. Nå må jeg bruke choken ganske aktivt ved oppstart, og la den gå ganske lenge så den ikke "dør ut" virker som den går ganske urent under kjøring også og kan plutselig kveles ved nedbremsing i kryss osv. 

Kan være at jeg burde hatt en sjekk på forgasseren, justert sync samt turtall for den går veldig lavt. 

Noen i Drammen/hønefoss område som hadde hatt mulighet og lyst til  å kikket på det :)?

41 33 30 39 

 

IMG_20190524_175734.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

900 ie med forgasser? (det må være enten eller) Årsmodell?  Choke skal bety forgasser.

Hvis det er elektronisk innsprøytning, så har du eventuelt kun en tomgangskontroll. I så fall kan du risikofritt prøve deg frem med 'lufteskruene' (husker ikke om det er riktig navn) på innsugsmanifoldene. Kvart, halv, hel omdreining. Notér det du gjør så du kan returnere.

Km siden ventiljustering?

Synkronisering kan være på sin plass, men står vanligvis litt lenger ned på listen...

Lufteslanger, bensinslanger i ymse plasseringer gir svært upopulære effekter hvis de er tette eller lekker. Litt plundrete, men overkommelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Altså i Vognkortet står det 900i.e dark... Men det sitter jo en forgasser på den når det er choke 🙄

ventiljustering ble tatt på 32 000km, den har nå rullet 34 000km. Tar en ny runde på alt av slanger og diverse, med tanke på at det ble sånn etter demontering av tank og filter tidligere. 

Det skal sies at bensinfilteret var PITA og bytte og har neppe blitt byttet noengang virket det som... Lokalisert inne i tanken. Var nesten potte tett og kom bare rustvann ut av det. 

Jeg får ta en runde som sagt og gå over, hvis ikke blir det verksted 🤨

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Choke? Sikker? Bilde? Årsmodell?

Uansett: filter fullt av rust.... da kan man jo mistenke at det er rust andre steder også. Sånn som i slanger og kanskje bensinpumpe...  Er tanken rusten på innsiden? 

Kanskje litt positivt (på en måte) for nå har vi noe ganske konkret som utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en choke, men enn tomgangsregulator som hever turtallet på … ehh, tomgang 🙂 Den virker jo nesten som en håndgass også og kan være(basert på egen erfaring)litt keitete om man bruker den på full åpning siden du jo ikke går helt av "gassen" på håndtaket inn mot kryss og lignende. Nyere modeller med innsprøyting fikser dette via hjernen til motoren med sensorer og duppeditter overalt 😉

 

(jeg hadde akkurat det samme på BMW`en min)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var litt rust på innsiden av tanken men ikke voldsomt.

Makes sense...er nok en tomgangsregulator ja! Ble nok litt lurt 😅 Denne har jeg aldri egentlig trengt å bruke før nå. Er denne kun til oppstart eller er det meningen at denne skal brukes slik at turtallet holder seg på rundt 1000rpm konstant? Uten gass justering dropper den ned mot 800 og da stopper den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg justert denne 1/2 runde mot klokkeretning. Da går den litt høyere på tomgang og er antakelig nok til at den ikke stopper 🙂 varier fra 900-1500 rpm på tomgang så er ikke bare bare å få justert dette riktig...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Jeg får antagelig dratt meg ut av sengen i tide, jeg også. I så fall sees vi. ☀️
    • 9 år siden vi var på Cartagena banen i Spania og kjørte sist. Årene 2013-16 fylte vi 2 pitbokser med DUCATI. 10-15 Nidhoggere med banesykler og noen Desmodromer med gatesykler kjørte 5 dager til ende. Det var noen utrolig morsomme og spennende dager.  Jeg var der en tur i dag for å se Racing4fun sammen med en tysk arrangør. 80-90 stk på banen, 4 grupper og god plass.   Ingen Duccer fra Norge, men en tysker hadde preppa en ny Panigale V4 som bane sykkel. Ser ikke verst ut den😁  Været er «nesten» alltid bra i Spania, men i dag var unntaket. Det begynte å regne da jeg kjørte inn på banen, skikkelig skybrudd og alle som var ute å kjørte dro inn i depot. Ei enslig norsk jente la om til regndekk og dro utpå og kjørte mange runder, sprekt det. Hyggelig å treffe kjentfolk som hadde tatt turen ned. Jeg fikk kjenne på godlukta, må si det kribler litt i fingra fortsatt… Snart sesongstart😀 PB 2014, kjølevæske tappes og vann helles på. Omvendt prosedyre når det pakkes for hjemreise i tilfelle frost. 999R modifisert.    2014, sporvalg trening med Kjersti. 848 og 999R   2014,  fredagsløp med mange norske Ducatitister 2016, forundringsboks snart klar for utsjekk.    2016, Kjersti klar for 1 gangs kjøring med Panigalen.    2016, undertegnede ut for testing.    2025, «nye» Panigale V4   2025, vått
    • Tja, det er vel egentlig alle. I varierende grad. NB uansett hva jeg skriver og uansett hva loven sier så kan man ende opp i en konflikt med sitt selskap dersom ting er uklart. Unngå det hvis du kan. Send dem et skriftlig spørsmål der du spør om Bilansvarsloven pålegger dem å dekke ansvar + førerulykke også på bane, kjørende uten konkurranse, racing, tidtagning. 
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer