Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Har en 2000 Monster 900i.e. Tatt en god runde på den i vinter med full service og byttet diverse slitedeler. Byttet reimer, bensinfilter, gasswire, olje og filterbytte. Ventiljustering på Eker for et par år siden.

Men sliter litt med "gangen" på sykkelen etter i vinter. Merkbar forskjell. Nå må jeg bruke choken ganske aktivt ved oppstart, og la den gå ganske lenge så den ikke "dør ut" virker som den går ganske urent under kjøring også og kan plutselig kveles ved nedbremsing i kryss osv. 

Kan være at jeg burde hatt en sjekk på forgasseren, justert sync samt turtall for den går veldig lavt. 

Noen i Drammen/hønefoss område som hadde hatt mulighet og lyst til  å kikket på det :)?

41 33 30 39 

 

IMG_20190524_175734.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

900 ie med forgasser? (det må være enten eller) Årsmodell?  Choke skal bety forgasser.

Hvis det er elektronisk innsprøytning, så har du eventuelt kun en tomgangskontroll. I så fall kan du risikofritt prøve deg frem med 'lufteskruene' (husker ikke om det er riktig navn) på innsugsmanifoldene. Kvart, halv, hel omdreining. Notér det du gjør så du kan returnere.

Km siden ventiljustering?

Synkronisering kan være på sin plass, men står vanligvis litt lenger ned på listen...

Lufteslanger, bensinslanger i ymse plasseringer gir svært upopulære effekter hvis de er tette eller lekker. Litt plundrete, men overkommelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Altså i Vognkortet står det 900i.e dark... Men det sitter jo en forgasser på den når det er choke 🙄

ventiljustering ble tatt på 32 000km, den har nå rullet 34 000km. Tar en ny runde på alt av slanger og diverse, med tanke på at det ble sånn etter demontering av tank og filter tidligere. 

Det skal sies at bensinfilteret var PITA og bytte og har neppe blitt byttet noengang virket det som... Lokalisert inne i tanken. Var nesten potte tett og kom bare rustvann ut av det. 

Jeg får ta en runde som sagt og gå over, hvis ikke blir det verksted 🤨

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Choke? Sikker? Bilde? Årsmodell?

Uansett: filter fullt av rust.... da kan man jo mistenke at det er rust andre steder også. Sånn som i slanger og kanskje bensinpumpe...  Er tanken rusten på innsiden? 

Kanskje litt positivt (på en måte) for nå har vi noe ganske konkret som utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en choke, men enn tomgangsregulator som hever turtallet på … ehh, tomgang 🙂 Den virker jo nesten som en håndgass også og kan være(basert på egen erfaring)litt keitete om man bruker den på full åpning siden du jo ikke går helt av "gassen" på håndtaket inn mot kryss og lignende. Nyere modeller med innsprøyting fikser dette via hjernen til motoren med sensorer og duppeditter overalt 😉

 

(jeg hadde akkurat det samme på BMW`en min)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var litt rust på innsiden av tanken men ikke voldsomt.

Makes sense...er nok en tomgangsregulator ja! Ble nok litt lurt 😅 Denne har jeg aldri egentlig trengt å bruke før nå. Er denne kun til oppstart eller er det meningen at denne skal brukes slik at turtallet holder seg på rundt 1000rpm konstant? Uten gass justering dropper den ned mot 800 og da stopper den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg justert denne 1/2 runde mot klokkeretning. Da går den litt høyere på tomgang og er antakelig nok til at den ikke stopper 🙂 varier fra 900-1500 rpm på tomgang så er ikke bare bare å få justert dette riktig...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Bilder? Du må jo vise den frem 😎 Er navet aluminium på begge? Ser litt "stålete" ut på din originale? Rart at det er såpass vektforskjell - den halve millimeteren tykkelse forklarer ikke de 300 grammene. Kanskje er anleggsflaten (husker ikke det riktige navnet) endel bredere? Vil tro du blir fornøyd uansett, når de nye klossene får varmet opp stålet og det fulle bremsepotensialet føles.
    • Jeg fikk Oro skiven i går. Den ser fin ut. Men det er litt skuffende at den er ca 300g. tyngre enn de orginale. (1.3/1.6 kg) Så to skiver blir brått over en halv kg ekstra..... Den er 5 mm tykk,a ltså 05 mm tykkere enn orginalt. Og det er også ca 3 mm unødvendig? mere gods på innsiden mot navet. Men naglene er ikke magnatiske, antakelig aluminium..nei, rustfritt må det vel være. det hender jo rustfritt ikke er magnetisk.
    • Så får man altså av og til betalt for å være litt engasjert i Ducatisme 😎  Stor underholdning og god stemning! Det er bare fordi jeg kjenner DMF at jeg tror på historien. Den involverer Beater tanks fra Japan og en herre ved navn Galluzzi.   Hvis du ikke får logget inn så er den i korte trekk: "showerfan" selger sin ubrukte Monster aluminium tank fra Beater i Japan. Allerede her er historien ganske flott, men det skal aksellerere rått.   Solgt på dagen fra Ebay.   Til Miguel Angel Galluzzi. YES!!!     https://ducatimonsterforum.org/index.php?topic=79954.new#new    
    • Joda, det siste der har jeg gjort. Men kan sikkert bli bedre på det, og på å rense skiver og klosser. Ja, Oron, skal det være. De ser helt like ut som de orginale, bortsett fra at navene er farga sorte. Den brukte skiva bestillte jeg før jeg var klar over de lave prisene hos Capri Moto. Den hadde kun fem hundredeler slitasje (om den var 4.5mm ny), blank og fin, og minimalt med riper. Prisene hos Motorradt. er ofte lave, og man betaler kun det frakten virkelig koster. Så ja, jeg var nok heldig med den. Men alle de andre brukte skivene jeg fant på ebay, i løpet av noen timer. er nok ikke verd det. Her var det mye mer eller mindre skrot, høye priser og høy frakt. Blir litt som om jeg skulle lagt ut mine gamle til tusen kr stykket... Med mindre selger har sjekka skivene nøye, bør han forstå at en kjøper tar en viss risiko ved å kjøpe slikt brukt. Og prisen bør være deretter. Nå er det greie returordninger på ebay da, men mye styr med montering, ev. demontering, sende tilbake og prøve å få igjen momsen. Skiva jeg kjøpte var ikke sjekka nøye, men den lave slitasjen samt god pris ga, meg en god feeling. Nå har jeg ikke prøvd den på veien enda. Men jeg kunne ikke skjenne noen ujamnhet ved en "manuell test".    
    • Brembo Oro vel? Ikke original, men gjør samme jobben - kanskje bedre til og med. Oro skivene er ganske rimelige. Lønnet det seg å kjøpe ett stykk brukt skive fra et annet sted? Klossene ok på gate og overveldende på bane. Koeffisienten ser ut til å være oppunder der mine ligger. Kjempegod følelse. Gratulerer Den vanligste grunnen (ganske godt, men ikke bombesikker begrunnet påstand) til at skiver blir skeive er ikke at de slår seg pga temperatur, men at klossene, som ligger litt på i mangel av flyt, setter av belegg på samme bittelille forhøyete sted hver omdreining. Etter så og så lang tid er den mikroskopiske forhøyningen blitt stor nok til å gi symptomer som ligner skeive skiver. Usikkerheten min på dette punktet dreier seg også om hvorvidt sinterklosser setter av slikt belegg på samme måte som organiske.... Uansett: Pusse jevnlig med bremserens, skrubbesvamp, smergel eller lignende for å forebygge. Gjerne snurre knappene med en drill-stjerne-bit samtidig som man sprayer med bremserens - for å holde skivene så flytende som mulig (, men det tipper jeg du visste) 😉
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer