Gå til innhold

Hvor «flytende» skal skivene være?


Anbefalte innlegg

Hvor mye bevegelse skal det være i «lengderetningen» eller fartsretningen på bremseskivene? Lurer fordi det er klar forskjell på skivene på banesykkelen min. «Flytende» skiver skal vel først og fremst justere seg sideveis. Men den ene skiven min har en del bevegelse forover/bakover også. Ser for meg at når jeg måker inn bremsen i 200+ så blir dette til en stor belastning på de ringene som holder skivene på plass... Og etter å ha observert en bremseskive nærmest eksplodere på slutten av langsiden, gjør jeg meg jo noen tanker... (Det kan selvsagt ha mange andre grunner)

Så - hvor mye skal skivene «flyte» den andre veien? Er skiva på videoen under ferdig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på mitt tredje par fullflytende (det er fullflytende vi snakker om?) og de to første tynte jeg til 40.000 km blandet kjøring. Da var slarken i lengderetningen bortimot 2 mm og laget urovekkende lyder.

Det tredje paret ser ut til å holde lenger. Det er Brembo T-drive som etterligner patentet til BrakeTech med flate anleggsflater i stedet for runde knapper.

Bremseeffekten med fullflytende er veldig mye bedre (sentrering, tykkelse og kjøling)(bedre stål?)  enn de semiflytende som Ducatier leveres med. Dårlig holdbarhet og urovekkende lyd og slark gjør dem likevel til noe som stort sett brukes av racere der holdbarhet ikke betyr noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet jeg om de er fullflytende eller slitne semiflytende? Så du videoen i innlegget? Den andre bremseskiva beveger seg ikke på lang nær like mye. Kan jo være den blir bedre hvis jeg renser og bruker drill-bit for å løsne opp i ringene, men mistenker at skiva på videoen er sliten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører litt lyd, men ser ikke film.

De semiflytende har vel gjerne en 'utbrettet' tynn skive på baksiden. En slags fjærbelastning som begrenser det hele til å forbli semiflytende. Enkel sak å bygge om selv - et hengivent hammerslag på riktig sted kan spare flere tusen kroner.

Alltid greit å ha rene bremser, så få det unnagjort før du evaluerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan vel egentlig ikke fjernes, men gjøres flate og dermed konvertere skivene til helflytende. Forøvrig vil jeg amatør-mene at de er utslitt. Det er aluminiumnavet som slites først og da er det kjørt.

Den gode nyheten er at du nå har skaffet deg muligheten til å kose deg med fullflytende skiver. Brembo Super Sport eller T-drive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Og kan dette kanskje også ha et regionalt perspektiv? Altså at medlemmene får støtte til å lage fine veier-videoer på klassiske Ducatier? Jeg vet dere er der ute, både syklene og eierne 😉 
    • Kan vi som forening tenke på å lage innhold som dette? Se video under. Ikke tenk så mye på kjøringen, selv om den er helt OK, tenk mer på hvordan videoen fanger alle de spesielle lydene fra en hverdagstur. Kan vi lage dette på YT med våre sykler og medlemmer? ❤️ Jeg stiller med et par sykler fra litt gamle dager. Vi vet alle også i hvilket vindu vi finner en 888SP5 å sette mikrofon på. Jeg husker også VELDIG min første Desmodromene-fellestur i '97 sammen med en herremann på en 78' 900SS/Conti.  Dere som eier disse smykkene vet hvem dere er. Dere som har selvtillit til å kjøre smykkene slik at det blir interessant på video... Vel dere vet også hvem dere er 😉 Om vi er noen som er med på dette så tenker jeg at klubben kunne stå for: Kamera m/innfesting Mikrofon - dette må være en ganske dyr sak, og kanskje å leie inn noen som kan slike ting Veiledning Montering Videoredigering, inkludert skjuling av fartsmåler Fører står for Sykkel, seg selv, osv Forsikring Kunne kjøre sykkelen sin på en slik måte at det blir en interessant video 😉    
    • Det var enda mindre slitt under👍 og drevet står riktig vei. Finsjekket med lommelaseren for sikkerhets/moro skyld.
    • På Fanten var det undersiden av  svingarms beskyttern som blei utslitt. Bare nevner det, har du sett under? Tok litt tid før jeg oppdaga det, eh.. Det var og er forøvrig 15T på Fant. Var montert feil vei, så flaks at det ikke gikk galt. Men lett å ta feil da det skal stå motsatt vei av Ducati, i allefall på 750'n.
    • Oljelekkasjen tettet. Sejd helicoil-reparasjoner på sidedekselet og én på starteren. Takk for rask jobb hos Løvaas.  Samtidig byttet kjede-mot-svingarm-beskytteren som internettet dømmer til rask katastrofe hvis man går ned til 14T fordrev. Nix. Kjørt 250.000km med 14T og fremdeles nesten helt ok.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer