Gå til innhold

Amatør og overhaling av 848 med rådebank (hjelp!)


Anbefalte innlegg

Amatører bør sikkert alltid levere fra seg sykkelen til profesjonelle...men det er ikke alle amatører som har nok selvinnsikt til å innse det. 848'n fikk rådebank, så jeg tenkte at "learning by doing" sikkert er et godt konsept. Lars B-O mener at sånt er karakterbyggende, jeg håper han har rett 😂

Bevæpnet med verkstedmanual og en mekanikerkompis til å bistå er planen at 848'n skal gjenoppstå før sesongen starter, muligens også med enkelte oppgraderinger når alt uansett er plukket helt fra hverandre.

20190213_211412.thumb.jpg.f4bd029fa0fafb5f6e7f787e4c5f33d8.jpg

Motoren er ute, toppene er demontert og det var nokså lett å konstatere at nedre rådelager på stående sylinder hadde kapitulert. Nå gjenstår bare resten, så det bør jo gå fort 😜

20190201_225850.thumb.jpg.4a3b3066e394438204ae92460898e835.jpg

Fotografen var tydeligvis litt ustø på hånda, men deler av rådelageret satt fast i silen til pickupen:

20190201_233456.thumb.jpg.b4ec41696e0cc9f0eb48785ca7d4d93a.jpg

Er det noen ivrige motorbyggende medlemmer på østlandet som har spesialverktøy til motor liggende, og som i tillegg er snille nok til å låne de bort en liten periode? Jeg ser at det er noen verktøy som nødvendig for å splitte veivhuset som er vanskelig å improvisere, bl.a. verktøy for å holde svinghjul. Det hadde vært kjekt å slippe masse investeringer i verktøy som forhåpentligvis (jadda, optimist) bare skal brukes en gang 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Øystein skrev:

Jeg har to verktøy for å holde svinghjulet. Et «originalverktøy» og et hjemmelaget for å holde svinghjul uten hull i siden. Det er bare å låne. Bor på Nærsnes, rett sør for Oslo.

Det er et tilbud jeg gjerne takker ja til, jeg tar kontakt i litt mer egnet kommunikasjonskanal 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro det eller ei..... en mynt mellom to drev bak svinghjulet... Hva kan gå galt? Mindre enn det høres ut til. 

Dessuten: kan man regne med at med fri adgang så er det like greit å anskaffe Pistal stempler og Carrillo råder? Litt finstemming av forbrenningskammeret og en dag på Dynobenken så har du plutselig 10-15 hk mer.

Yiiihaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, stoppitide skrev:

Tro det eller ei..... en mynt mellom to drev bak svinghjulet... Hva kan gå galt? Mindre enn det høres ut til. 

Dessuten: kan man regne med at med fri adgang så er det like greit å anskaffe Pistal stempler og Carrillo råder? Litt finstemming av forbrenningskammeret og en dag på Dynobenken så har du plutselig 10-15 hk mer.

Yiiihaa

Jeg sa ikke noe om fri adgang på kapital 😂 Vi får se hva som skjer, tipper det blir gjenoppbygging med original-spec, det går tydeligvis mer enn fort nok for meg.

Har lest mange om forskjellige improviseringer på utenlandske duc-forum, men ble litt usikker på risiko etter å ha lest i servicemanualen at mutteren er skrudd til med +/- 300Nm. Da er det greit å ha festet svinghjulet ordentlig. Heldigvis ordner det seg med verktøy. Oppdateringer kommer!

Dette er nesten noe alle burde gjøre minimum én gang? Man lærer utrolig mye om egen motor underveis...😀.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det var vel den lette delen av jobben... Så gjelder det å stille alle nødvendige diagnoser og fikse pasienten på en tilfredsstillende måte 🙂 Kom gjerne med oppdateringer på den prosessen, og del utfordringer og læring...:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
  • 3 uker senere...
På 5.9.2019 den 7.42, Dag Hansen skrev:

Leste dette med stor interresse. Hit kan vi jo komme alle sammen. Stoppet det opp her ?

 

Heisann,

Ja, du har for så vidt rett i at det stoppet opp. En blanding av jobb og privat har gjort at mesteparten av fritiden jeg har hatt i år har gått med til å være corsegeneral, voksenlivet vant i 2019 🙂 

Diagnosen er stilt, nedre rådelager på fremre sylinder var gåent. Ellers ser alt annet egentlig ganske bra ut, fragmenter fra rådelageret endte i silen ved olje-pickupen og det er ingen andre synlige skader på motoren som jeg (eller den litt mer drevne mekaniker-kompisen min) har klart å finne. Fra november har vi et håp om å begynne montering igjen, slik at 2020-sesongen kanskje kan inneholde litt banekjøring 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Hvilke selskaper er det problemer med?
    • Jeg har fått klare svar som viste at de vet om lovens innhold. Da er det enten dårlige språkkunnskaper, dårlig tid eller manglende ønske om tydelige beskjeder, som ligger bak deres oppførsel/motvilje mot opprydding. Eller i verste fall at de mener seg tjent med at dette forblir uklart. Kaskodekning er helt opp til selskapene å regulere. Det er IKKE enighet om kaskoen gyldighet. Langt fra.  
    • Men det er rart at det er problemer med forsikringsselskapene. De har vel ikke hatt en eneste sak på alle disse årene? Når det kommer til full kasko, kan jeg skjønne at det kan bli problemer. Men det er vel ikke tema, der er det vel enighet om at den ikke gjelder?
    • Tja, det er kanskje heller mangelen på støy som gjør at praksis og kommunikasjon stemmer dårlig med lovens bokstav. Jeg er spesielt lite imponert av selskapene som man bare må anta at tåkelegger med viten og vilje. Mitt forsøk er å snakke med så mange aktører som nødvendig - for å få fremdrift. Det er en del kokker rundt omkring, så alle bidrag til at de holder tungen rett i munnen vil være positivt. Selskapene har sin agenda (bare en begrenset rolle, men må skjerpe kommunikasjonen sin overfor kundene og betingelsene beskrevet i vilkår). Vegvesenet har kanskje mest en koordinerende rolle hva angår banekjøring, men desto viktigere rolle for veisikkerhet (der kommer det antagelig gode tiltak). Departement og direktorat presser på for redusert antall ulykker (,men er ikke tydelige på hvordan?) Inn fra sidelinjen kommer NAF (med fokus på rustløsere?), NMCU med fokus på alle våre ønsker og rettigheter, Tryg Trafikk med fokus på begrensende tiltak og å være enige med myndighetene (var det stygt sagt?) og i periferien sitter dugnadsjobbende og/eller kommersielle arrangører som tror på at det hjelper å lære opp førere på bane - også i et tempo som skaper utfordringer = bedre ferdigheter for de som allerede er forbi rustløserbehovet.  Det blir veldig spennende å følge utviklingen på dette området. Styrt feil av den innerste sirkel kan det bli vanskelig å få til noe bra. Styrt riktig kan det bli en positiv utvikling for alle. Kryss fingrene.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer