Gå til innhold

Amatør og overhaling av 848 med rådebank (hjelp!)


Anbefalte innlegg

Amatører bør sikkert alltid levere fra seg sykkelen til profesjonelle...men det er ikke alle amatører som har nok selvinnsikt til å innse det. 848'n fikk rådebank, så jeg tenkte at "learning by doing" sikkert er et godt konsept. Lars B-O mener at sånt er karakterbyggende, jeg håper han har rett 😂

Bevæpnet med verkstedmanual og en mekanikerkompis til å bistå er planen at 848'n skal gjenoppstå før sesongen starter, muligens også med enkelte oppgraderinger når alt uansett er plukket helt fra hverandre.

20190213_211412.thumb.jpg.f4bd029fa0fafb5f6e7f787e4c5f33d8.jpg

Motoren er ute, toppene er demontert og det var nokså lett å konstatere at nedre rådelager på stående sylinder hadde kapitulert. Nå gjenstår bare resten, så det bør jo gå fort 😜

20190201_225850.thumb.jpg.4a3b3066e394438204ae92460898e835.jpg

Fotografen var tydeligvis litt ustø på hånda, men deler av rådelageret satt fast i silen til pickupen:

20190201_233456.thumb.jpg.b4ec41696e0cc9f0eb48785ca7d4d93a.jpg

Er det noen ivrige motorbyggende medlemmer på østlandet som har spesialverktøy til motor liggende, og som i tillegg er snille nok til å låne de bort en liten periode? Jeg ser at det er noen verktøy som nødvendig for å splitte veivhuset som er vanskelig å improvisere, bl.a. verktøy for å holde svinghjul. Det hadde vært kjekt å slippe masse investeringer i verktøy som forhåpentligvis (jadda, optimist) bare skal brukes en gang 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Øystein skrev:

Jeg har to verktøy for å holde svinghjulet. Et «originalverktøy» og et hjemmelaget for å holde svinghjul uten hull i siden. Det er bare å låne. Bor på Nærsnes, rett sør for Oslo.

Det er et tilbud jeg gjerne takker ja til, jeg tar kontakt i litt mer egnet kommunikasjonskanal 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro det eller ei..... en mynt mellom to drev bak svinghjulet... Hva kan gå galt? Mindre enn det høres ut til. 

Dessuten: kan man regne med at med fri adgang så er det like greit å anskaffe Pistal stempler og Carrillo råder? Litt finstemming av forbrenningskammeret og en dag på Dynobenken så har du plutselig 10-15 hk mer.

Yiiihaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, stoppitide skrev:

Tro det eller ei..... en mynt mellom to drev bak svinghjulet... Hva kan gå galt? Mindre enn det høres ut til. 

Dessuten: kan man regne med at med fri adgang så er det like greit å anskaffe Pistal stempler og Carrillo råder? Litt finstemming av forbrenningskammeret og en dag på Dynobenken så har du plutselig 10-15 hk mer.

Yiiihaa

Jeg sa ikke noe om fri adgang på kapital 😂 Vi får se hva som skjer, tipper det blir gjenoppbygging med original-spec, det går tydeligvis mer enn fort nok for meg.

Har lest mange om forskjellige improviseringer på utenlandske duc-forum, men ble litt usikker på risiko etter å ha lest i servicemanualen at mutteren er skrudd til med +/- 300Nm. Da er det greit å ha festet svinghjulet ordentlig. Heldigvis ordner det seg med verktøy. Oppdateringer kommer!

Dette er nesten noe alle burde gjøre minimum én gang? Man lærer utrolig mye om egen motor underveis...😀.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det var vel den lette delen av jobben... Så gjelder det å stille alle nødvendige diagnoser og fikse pasienten på en tilfredsstillende måte 🙂 Kom gjerne med oppdateringer på den prosessen, og del utfordringer og læring...:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
  • 3 uker senere...
På 5.9.2019 den 7.42, Dag Hansen skrev:

Leste dette med stor interresse. Hit kan vi jo komme alle sammen. Stoppet det opp her ?

 

Heisann,

Ja, du har for så vidt rett i at det stoppet opp. En blanding av jobb og privat har gjort at mesteparten av fritiden jeg har hatt i år har gått med til å være corsegeneral, voksenlivet vant i 2019 🙂 

Diagnosen er stilt, nedre rådelager på fremre sylinder var gåent. Ellers ser alt annet egentlig ganske bra ut, fragmenter fra rådelageret endte i silen ved olje-pickupen og det er ingen andre synlige skader på motoren som jeg (eller den litt mer drevne mekaniker-kompisen min) har klart å finne. Fra november har vi et håp om å begynne montering igjen, slik at 2020-sesongen kanskje kan inneholde litt banekjøring 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Og kan dette kanskje også ha et regionalt perspektiv? Altså at medlemmene får støtte til å lage fine veier-videoer på klassiske Ducatier? Jeg vet dere er der ute, både syklene og eierne 😉 
    • Kan vi som forening tenke på å lage innhold som dette? Se video under. Ikke tenk så mye på kjøringen, selv om den er helt OK, tenk mer på hvordan videoen fanger alle de spesielle lydene fra en hverdagstur. Kan vi lage dette på YT med våre sykler og medlemmer? ❤️ Jeg stiller med et par sykler fra litt gamle dager. Vi vet alle også i hvilket vindu vi finner en 888SP5 å sette mikrofon på. Jeg husker også VELDIG min første Desmodromene-fellestur i '97 sammen med en herremann på en 78' 900SS/Conti.  Dere som eier disse smykkene vet hvem dere er. Dere som har selvtillit til å kjøre smykkene slik at det blir interessant på video... Vel dere vet også hvem dere er 😉 Om vi er noen som er med på dette så tenker jeg at klubben kunne stå for: Kamera m/innfesting Mikrofon - dette må være en ganske dyr sak, og kanskje å leie inn noen som kan slike ting Veiledning Montering Videoredigering, inkludert skjuling av fartsmåler Fører står for Sykkel, seg selv, osv Forsikring Kunne kjøre sykkelen sin på en slik måte at det blir en interessant video 😉    
    • Det var enda mindre slitt under👍 og drevet står riktig vei. Finsjekket med lommelaseren for sikkerhets/moro skyld.
    • På Fanten var det undersiden av  svingarms beskyttern som blei utslitt. Bare nevner det, har du sett under? Tok litt tid før jeg oppdaga det, eh.. Det var og er forøvrig 15T på Fant. Var montert feil vei, så flaks at det ikke gikk galt. Men lett å ta feil da det skal stå motsatt vei av Ducati, i allefall på 750'n.
    • Oljelekkasjen tettet. Sejd helicoil-reparasjoner på sidedekselet og én på starteren. Takk for rask jobb hos Løvaas.  Samtidig byttet kjede-mot-svingarm-beskytteren som internettet dømmer til rask katastrofe hvis man går ned til 14T fordrev. Nix. Kjørt 250.000km med 14T og fremdeles nesten helt ok.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer