Gå til innhold

Et forsøk på å lage en cafe-racer av en MTS 1000ds


Anbefalte innlegg

Begynner å bli vanskelig å ikke være i nærheten, og kunne være «hands on». Tror det kommer til å bli bra. 

Biggelaar lovet å følge opp underveis med rapporter og bilder, men der er det stille som graven. Han er mest opptatt av å klatre med datteren for tiden virker det som. Har purret litt, men ettersom tanken drøyer så haster det jo ikke… Vil bare se motoren ferdig…. 🙂

B3F2935F-9D68-42D9-82EA-4D8DAAB856CC.thumb.jpeg.bbe31ac529736656e089a22c077313ac.jpeg2AB22146-76F1-4D1C-9594-409153D4F326.thumb.jpeg.68e057f4e037cf16e9b4105563fdce8e.jpeg

3CD7A531-4444-41C8-AAF4-70FF5A7768EE.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Arbeidet med tanken tråkler seg framover. Topp-plate og bunn-plate nærmer seg. Blir utrolig spennende å se når delene settes sammen, og det nærmer seg et slutt-produkt. 

Når det gjelder motoren så håper jeg alt er på stell. Det vet man vel ikke før den er kjørt en stund. Toine lovet å oppdatere flittig underveis med bilder. Det har han ikke gjort. Når motoren var ferdig fikk jeg noen bilder, og legger da merker til at noe er feil. Jeg hadde på forhånd slipt vekk litt av noen kjøleribber på bakre sylinder for å få god nok klaring mot ramma. Men på den ferdige motoren var plutselig den ene kjøleribba hel igjen…?! Etter noe tenking kommer jeg til at den øverste ribba «på sylinderen» hører til toppen, og det er den som nå er hel. (Kan sees på første bilde i forrige innlegg). 

Toine har altså byttet toppene mine med noen andre. Kanskje bra, kanskje dårlig - antagelig har det ikke noe å si. Men jeg får en følelse av at det går litt fort. 

Han har nå slipt vekk, og lakkert på nytt, så da passer den vel i ramma når den kommer hjem en gang i vinter. 

 

90b8ef26-99cf-437e-a299-f30478073ff8.thumb.jpeg.62bf22a47ecc191a2bb9b3b0fb627b07.jpeg

dcc97870-8462-45b6-9e4d-83ee971066ef.thumb.jpeg.d18594407f7e98cca69e7bf15259868b.jpeg

7221438c-fc53-4f7b-8af0-6803090e38c3.thumb.jpeg.77278d34509f098a8e81fe63d874a4f8.jpeg

1d255ef1-faa7-4924-8d20-f2e8776dafbc.thumb.jpeg.c343e9d4915812b9fbd911210cf63a31.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nå er tanken så godt som ferdig. Den har vært til trykktest, med tuv-papirer, og er stort sett ferdig slipt og polert. Billetter på Larvik - Hirtshals er bestilt så da hentes denne og motor i uke 8. Juhu!!

990a22ff-60f0-4fc1-87fc-370c2b26c680.thumb.jpeg.f1a4fda3aaf41f19ffff572ef52160bf.jpeg

1bbdb3bb-9799-46a2-b596-57f40bf2b929.thumb.jpeg.22ef2fc1e3c09af3e6351d9d94cf4863.jpeg

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nå er tank og motor trygt på plass her hjemme. Jeg er temmelig fornøyd, men lider dessverre under å stille høye krav til det meste - meg selv inkludert. Da blir man sjelden helt fornøyd, og ofte litt skuffet. 

Motoren ser fin ut, og ettersom det ikke ble noen oppfølgende bilder fra prosessen hos Biggelaar, vet jeg ikke mer om innmaten enn det han har fortalt. Det stemmer sikkert, men han skuffet litt underveis i prosessen. Han virker bare opptatt av klatring med datteren for tiden. Når jeg hentet motoren lå han flat med ødelagt rygg. Jeg fikk hjelp av en annen kar som virket flink. Han har arbeidet som mekaniker på et team i IDM (det tyske roadracing mesterskapet) i en årrekke. Jeg fikk tips om første oppstart av motor. Aller første gang skal motor dras på starter uten plugger satt inn, til oljetrykk-lampen slutter å lyse. Så er det i med plugger og vanlig start. Dette er for å beskytte lager fra første harde påkjenning. Han mener man kan ødelegge motoren allerede der, hvis man ikke gjør det riktig. Forøvrig en hyggelig og dyktig kar som hjalp meg å montere slipper-clutch når jeg hentet motoren. 

Når det gjelder tanken er jeg ganske fornøyd, men heller her er jeg ikke helt i mål. Det er bare å innse at det alltid er rom for å gjøre ting bedre. Norbert er en usedvanlig hyggelig kar, og på mange måter svært dyktig. Men han lider nok ikke under perfeksjonistens åk. Det er noen detaljer som ikke ble så bra som jeg håpet, men innen jeg oppdaget dette var vi kommet så langt i prosessen at det ville blitt uforholdsmessig mye arbeid å gjøre om på ting. Da ville tanken måtte deles opp og fryktelig mye gjøres på nytt.

«Problemet» handler om finish på noen områder som ikke synes så veldig godt, helt foran på tanken, og litt slurv i «linjene» nederst på tanken. Men jeg innser at når man ikke gjør alt selv, og heller ikke kan være til stede under prosessen og følge opp, så blir det sånn. Totalt sett er jeg fornøyd. Tanken er trykktestet, og skal poleres opp etter alle kunstens regler, til den skinner om kapp med felgene. Så skal det noe dekor på plass etterhvert. Tanklokket skal «trimmes» så det ventilerer litt før jeg monterer det. Under er det gjort klart for å montere original bensinpumpe innvendig. Når det gjelder feste av tank mot ramme, er det laget to festepunkt i tanken. Ett foran og ett bak. Nå må jeg finne opp noen braketter som gjør festingen enkel og ikke minst diskret.

BCF65B46-A6DB-474B-8AE8-1E587FE58193.thumb.jpeg.f5cce3923115f5932a13116a25db11c7.jpeg

IMG_2585.thumb.jpeg.37a4058d0c81ae4d1f6d7b392746a0c2.jpeg

IMG_2578.thumb.jpeg.c739a77655ab9c55f41cd5e9210a1128.jpeg

IMG_2577.thumb.jpeg.56e83f5f1d02ade0fbf0f3798f18b2e5.jpeg

 

 

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lun og inkluderende gjennomgang av Despite'n på Meccanica sitt arrangement hos Løvaas i dag. Jeg sitter og kikker på stoff fra en annen bygger. Kanskje du kjenner ham fra før (jeg nevnt ham?). En tilsynelatende stor forskjell er at han har gjort alt dette flere ganger før, men artig å se at selv om han "kan det" koster det ham MYE hodebry. Det går nok raskere for ham, men prosessen ligner det du beskriver - hodepine, opp og nedturer inkludert.

Jeg "traff ham" på DucatiMonsterForum.org og UKMOC. Her er nettsidene hans https://jtccc.wordpress.com/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper en del hadde utbytte av gjennomgangen. Det er jo ikke for alle dette… 🙂

Kan ikke huske å ha sett siden du linker til, men har sett de oransje syklene han lager. Ikke min stil, men han er ivrig. Skal bla gjennom resten av siden hans en kveld snart. 

Nå er det en liten pause i byggingen, for å serve og klargjøre Multi og Paso for våren, og litt andre ting. Så skal jeg pønske ut fester for tanken til ramma, og forsøke å gjøre alle småting ferdig på ramma. Da dukker snart spørsmålet opp om farge på ramma… Det blir spennende. Så blir det å tenke videre på eksos og forsøke å dykke ned i det elektriske. 

God helg 🙂

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående oljeslanger; Fren Tubo og sikkert flere lager det du vil ha. Da kan du få vinkler som leder begge slanger under motoren og over på venstre side (HyperMotard 1100 style). 

Kjøleren din er Febur? Ganske sikkert overkill for norsk klima, men ser jo fint ut da. Har noen nevnt at du kanskje kunne klart deg UTEN kjøler? Evt en bitteliten gjemt oppunder motor/tank? Stående vertikalt? Bak lykten? 

Hvis du underveis finner ut at det må være svart OG se litt mer "industrial chic" ut så har jeg ikke mindre enn TO originale fra HyperMotard 1100 Evo. De kjølerne er større enn vanlige HM/M/SS. Jeg prøvde i racingårene mine å installere termostat, men det funket ikke som håpet.

*************

Mangel på klaring framhjul - nedre gaffelbro.....  Hva med å skjære ut et rektangel / en oval av toppen av den skjermen du velger? Eventuelt dele den i to og skjøte med noen metallbiter som går fra den ene halvparten, langs dekket og over til den andre halvparten? Kanskje kjøre med bare en halv skjerm?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Fren Tubo er notert. Kjøler er en SC Project. Sikkert stor nok ja 🙂 Ble valgt litt for utseendet også. Liker den. 

Uten kjøler? Høres skummelt ut. Da er man i det minste avhengig av fet mapping, med mye bensin? 

Jeg laget en «transport/test»- variant som bare tetter ut/inn. Det er jo en variant også 🙂 

Varianter over forskjerm ja. Har tenkt tanken på å la nedre gaffelbro få «fritt spillerom» helt ned på et eller annet vis. Vi får se… IMG_2624.thumb.png.770649e1c8ac7bf412cdb8699504ae57.png

IMG_2623.thumb.png.367dbaf3409ffa4060c6a92f35a3d3d6.png

IMG_2622.thumb.png.942161e080dbfaaf252314c763363219.png

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis din motor er bygget for moment og enkel kjørbarhet, så er det mye bensin på gang. 

Stilig å kjøre rundt med den lille sløyfen du har der.

Jeg synes kjøleren din er for synlig og med sine bøyde linjer krangler den om oppmerksomheten med ramme o.a. 

Enkelt nok å sjekke behovet. Kjør uten og les av temp. Det er ved regelmessig temp over 120 at kjøling blir nødvendig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Livet fortsetter å kaste harde skruballer mot meg og familien, så det kommer til å gå litt sakte fremover. 

Men på tirsdag har jeg avtale med et verksted som skal hjelpe meg å sveise ferdig ramma. Håper det går bra. En del vanskelige områder som gjenstår. Når det er gjort kan jeg evt begynne å sparkle/pusse noen steder der det er nødvendig, og så må jeg snart velge farge…. OOO… skummelt…

Har også luftet tanken med biltilsynet om å bygge egen eksos. Ettersom dette er en sykkel som kom uten katalysator, behøver jeg bare forholde meg til støykrav - dagens støykrav. 82dB. Har ikke satt meg inn i hvor/hvordan det måles enda. (Kjøretøyforskriften § 24-8.3. ECE regulativ 41-01). Så da kan jeg begynne å leke med tanken om å bare ha ett eksosanlegg, men bygge det på en måte som gjør at det, i det minste av og til, kan tilfredsstille det kravet. Støymåling fra f.eks. Oslo H-D senter er noe de godtar. 

Må også være konstruert/montert på en sånn måte at det ikke kan føre til brann eller skade på fører, og festet forsvarlig - evt med varmeskjold.

Når/hvis det godkjennes vil det bli preget/merket og ført inn i vognkortet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper dere kommer greit gjennom, hele gjengen. "Tålmodighet er den raskeste vei"

Hver gang jeg begir meg inn i ECE regulativenes verden (syke jævler!!!) så blir det hodepine. Din sykkel er typegodkjent med 90dB standstøy på (tipper) ca 4.000-4.500 omdr. Er den fremdeles en Multistrada med opprinnelig typegodkjenning eller forsvant den sammen med rammemodifisering? Hvis opprinnelig, så kan du bruke original eksos. For moro skyld kan du i tillegg lage en egen eksos (det er jo ikke skråsikkert at den blir å jævlig høylytt).

Jeg skrev et langt avsnitt om standstøy, passeringsstøy og typegodkjenning, men måtte bare slette det. Jeg vet rett og slett ikke hva som brukes for typegodkjenning. Noen sykler har 110dB i vognkortet (på uvisst turtall). Jeg leste et 20 år gammelt foruminnlegg der passeringsstøymåling ble beskrevet (20km/t gjennomsnitt av andre og tredje gir, full gass i 20 meter, der målingen gjøres midt på de 20 meterne av en måler som står 7,5 meter unna). Hvis det er slik Harleyvennene dine måler, så er det vel ganske mye som går lett gjennom? Ting har utviklet seg og nå er det vel eksosrørsventiler og sikkert mere fart og turtall (eller kanskje ikke?). 

Altså; det hadde vært KJEMPEinteressant å høre hvordan de gjør det.

 

PS ikke noe problem med fargevalg på rammen. Det ordner jeg. 🙂  

PS 2 vær forberedt på at rammenummer preges tvers gjennom lakk hvis det blir slik rekkefølge. Få preging først eller hold av en liten plakett som ikke lakkeres (klarlakk eller epoxy etterpå)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det. 

Tror vel ikke den fortsatt er en Multistrada med typegodkjenning. Er jo bare motor, og noen metallbiter igjen… 

Tanken har hele tiden vært å lage to versjoner av eksos, men nå øyner jeg muligheten for å klare meg med en, med to varianter på enden, på en eller annen måte. Mer om det senere. 

Fargevalg… Kom gjerne med ideer. Foreløpige tanker er sølv (som tank og felger), rød (som trykkplate til clutch), gull (som «magnesium-gull» på motor) - eller …. en dyp grønn som da må gå igjen flere steder… 

Rammenummer forblir originalt. Styrehodet er fra den originale ramma, og jeg beholder det nummeret som er preget inn der. Så da må bare lakkering (pulverlakk?!) gjøres på en måte som ikke skjuler det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fineste jeg har sett er naturlig metall som er forseglet med en spesiell type epoxy/to-komponent lakk. Da stiller du fritt til å velge om metallet skal være et par prosent rustent, børstet, litt/helt blankt osv.  Du kan legge inn noen spesielle effekter på nøye utvalgte seksjoner/punkter, lakkere noen spesielle bokstaver, ord, tall som betyr noe for deg - de vil se "hemmelige" ut der de ligger dypt i det klare. Google silver Ducati gir mye hygge.

Forøvrig ville jeg holdt meg unna flere farger. Nå er det nyanser av "sølv", visuelt ganske mye bronse og sort. Kanske du kan ha rød trykkplate, men bare den, i rødt....

Det finnes Radical (Pepo) spesialbygg her i landet, som har beholdt sin opprinnelige ST (f.eks.) identitet - også bare med motor og litt ramme igjen. Vet ikke om det kanskje kan være en fordel (ferdig typegodkjent, enklere forsikring og den slags?). En åpenbar forskjell vil være at du får godkjent original eksos som beholder 90dB (ikke 82). Da kan det hende du ikke behøver dobbel tuning og mapping.

Du gjør det behagelig enkelt for deg selv hvis du opererer med to eksoser som ligger nær hverandre i lengde, diameter og "back pressure" og bare har en enkel skrujobb ved bytte. Bare slip on byttes? Mange systemer leveres med valgfri katalysator-stykke, innvendig dB-killere og vanlige endestykke-killere. Kanskje du får til å bare ha en eksos? One size fits all....  To rør med hver sine to serie-koblete potter? Noen ganger fire potter, men vanligvis bare to?

https://pipeburn.com/ducati-monster-1100-cafe-racer/  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øystein skrev (På 19.4.2024 den 15.14):

Livet fortsetter å kaste harde skruballer mot meg og familien, så det kommer til å gå litt sakte fremover. 

Men på tirsdag har jeg avtale med et verksted som skal hjelpe meg å sveise ferdig ramma. Håper det går bra. En del vanskelige områder som gjenstår. Når det er gjort kan jeg evt begynne å sparkle/pusse noen steder der det er nødvendig, og så må jeg snart velge farge…. OOO… skummelt…

Har også luftet tanken med biltilsynet om å bygge egen eksos. Ettersom dette er en sykkel som kom uten katalysator, behøver jeg bare forholde meg til støykrav - dagens støykrav. 82dB. Har ikke satt meg inn i hvor/hvordan det måles enda. (Kjøretøyforskriften § 24-8.3. ECE regulativ 41-01). Så da kan jeg begynne å leke med tanken om å bare ha ett eksosanlegg, men bygge det på en måte som gjør at det, i det minste av og til, kan tilfredsstille det kravet. Støymåling fra f.eks. Oslo H-D senter er noe de godtar. 

Må også være konstruert/montert på en sånn måte at det ikke kan føre til brann eller skade på fører, og festet forsvarlig - evt med varmeskjold.

Når/hvis det godkjennes vil det bli preget/merket og ført inn i vognkortet. 

Hmm, min har katalysator...03 modell

For varierende eksos lydnivå bruker jeg slike billige kinaræl:

https://www.ebay.com/itm/364721332733

https://www.ebay.com/itm/295930313322?itmprp=cksum%3A2959303133223980ba05d7644d86b909fe96d6fa07b3|enc%3AAQAJAAABcLSVkHmTL63bebovD9RfpraPWbY9f4anjbziTIaEIOVXg2DWhVLks3Lfqff9vxxfjIh4XEXusIehlT2iEH8%2BCxXNySMxlDIQJ3g86%2Bx3AAIAq9gznqdGSR72ksP41kjzPN1reUbVsJuld0S4i4qXlQfTmkMeIJTCXTM8mLpr7ju2fMvruDu87ZX%2B4bShOvD%2B4oZIgneNjIISqxEdaTkIRbY2enHWrMrdJjJEUF9ItY5iBO%2B6e8SHJ4Ofvmegifsyz4dpZ7yOsX9Ew2SZ1vD2dbNChMrFOY5LXqzvP8jtuVUUbmt4EPfbpdaNFmyLaNUIpoPSBIcnn2yT0rAHtH3gPF0HswgMChB8YZSFSrlBpoUhkKKyf0RA7%2FvaIjZ%2FyRSPnbhFzsTJYvQQjSIfRLdecV0bVkQTDhWzCdSaxVDN9PWHtkPO4yrfB5NL%2Bl8nXZKTCkxML4TV20tBQgFvop%2BZU4QbEwCXPj4LLr43vaoYQw68|ampid%3APL_CLK|clp%3A2332490&itmmeta=01HVYTAXH9YGA7XHMVSKWAKYPW

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg tar feil med tanke på når katalysator kom. Min hadde ikke når jeg kjøpte. Foreløpig har ikke biltilsynet reagert når jeg har sagt det, så sitter stille i den båten enn så lenge. 

Drømmen nå er å klare seg med en eksos, med mulighet for å ta ut noe på en eller annen måte. ECU har mulighet for flere mappinger. Skal være mulig å bytte mapping enkelt ved hjelp av knapper på styret, har bare ikke satt meg helt inn i det enda. 

Firmaet som måler støy heter Oslofjorden HD senter AS, og holder til i Lommedalen. Jeg tok en telefon for å høre hvordan de foretar målingene. Ble møtt av en person som ikke akkurat gnistret av energi, som fortalte at: «vi kjører den i tredje gir, i 50-60 km/h, og måler.» 

«Jaha» - sa jeg og lurte på om ikke de hadde et bestemt turtall, og omtrent hvor de sto og målte i forhold til sykkelen.

»Nja - sånn ca ………………………. Hmm………………… tja ………………. 7-8 meter unna kanskje……..?!»

Ikke noe spesielt turtall. Jeg kommenterte at å ligge på tredjegir i 50 er jo ganske snilt i forhold til støy. Joda - han var enig i det…

Så nå har jeg tro på at det skal la seg gjøre. Men det er en lang vei før jeg kommer dit. Fikk hjelp av Kramek i Horten til å sveise litt på ramma. Hyggelig service og passe stort familiedrevet verksted. Har fortsatt noe som må lages til på ramma, så ikke helt ferdig enda. Må lage festeanordning til tanken, og festemulighet på innsiden av noen rammerør, til å feste ledninger til. Vil ikke ha ledningene festet med noe som går rundt rørene.

Og takker for bidrag til min interne debatt om farger 🙂 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider


  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Orginalnavene er auminium, og det er det på Oron også tror jeg. De er i alle fall ikke magnetiske. Oron navet er ca 0.1 mm. tykkere en de orginale. Det er heller ikke frest spor i kanten av skiva, slik det er på de orginale (se siste bilde) uten at det kan ha særlig vektbesparelse... Ja, bilder: 1 Oronskiva til venstre. Brukt orginalskive fra Tyskland ti høyre. 2 Oron skiva ligger unnerst, og viser unødvendig ekstra gods innerst. 3 Tykkelse forskjell, Oron til venstre.
    • Bilder? Du må jo vise den frem 😎 Er navet aluminium på begge? Ser litt "stålete" ut på din originale? Rart at det er såpass vektforskjell - den halve millimeteren tykkelse forklarer ikke de 300 grammene. Kanskje er anleggsflaten (husker ikke det riktige navnet) endel bredere? Vil tro du blir fornøyd uansett, når de nye klossene får varmet opp stålet og det fulle bremsepotensialet føles.
    • Jeg fikk Oro skiven i går. Den ser fin ut. Men det er litt skuffende at den er ca 300g. tyngre enn de orginale. (1.3/1.6 kg) Så to skiver blir brått over en halv kg ekstra..... Den er 5 mm tykk,a ltså 05 mm tykkere enn orginalt. Og det er også ca 3 mm unødvendig? mere gods på innsiden mot navet. Men naglene er ikke magnatiske, antakelig aluminium..nei, rustfritt må det vel være. det hender jo rustfritt ikke er magnetisk.
    • Så får man altså av og til betalt for å være litt engasjert i Ducatisme 😎  Stor underholdning og god stemning! Det er bare fordi jeg kjenner DMF at jeg tror på historien. Den involverer Beater tanks fra Japan og en herre ved navn Galluzzi.   Hvis du ikke får logget inn så er den i korte trekk: "showerfan" selger sin ubrukte Monster aluminium tank fra Beater i Japan. Allerede her er historien ganske flott, men det skal aksellerere rått.   Solgt på dagen fra Ebay.   Til Miguel Angel Galluzzi. YES!!!     https://ducatimonsterforum.org/index.php?topic=79954.new#new    
    • Joda, det siste der har jeg gjort. Men kan sikkert bli bedre på det, og på å rense skiver og klosser. Ja, Oron, skal det være. De ser helt like ut som de orginale, bortsett fra at navene er farga sorte. Den brukte skiva bestillte jeg før jeg var klar over de lave prisene hos Capri Moto. Den hadde kun fem hundredeler slitasje (om den var 4.5mm ny), blank og fin, og minimalt med riper. Prisene hos Motorradt. er ofte lave, og man betaler kun det frakten virkelig koster. Så ja, jeg var nok heldig med den. Men alle de andre brukte skivene jeg fant på ebay, i løpet av noen timer. er nok ikke verd det. Her var det mye mer eller mindre skrot, høye priser og høy frakt. Blir litt som om jeg skulle lagt ut mine gamle til tusen kr stykket... Med mindre selger har sjekka skivene nøye, bør han forstå at en kjøper tar en viss risiko ved å kjøpe slikt brukt. Og prisen bør være deretter. Nå er det greie returordninger på ebay da, men mye styr med montering, ev. demontering, sende tilbake og prøve å få igjen momsen. Skiva jeg kjøpte var ikke sjekka nøye, men den lave slitasjen samt god pris ga, meg en god feeling. Nå har jeg ikke prøvd den på veien enda. Men jeg kunne ikke skjenne noen ujamnhet ved en "manuell test".    
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer