Gå til innhold

Et forsøk på å lage en cafe-racer av en MTS 1000ds


Anbefalte innlegg

Jeg håper inderlig at du velger ganske store potter.... (?) Kan man beholde et klassisk Ducati toventilers lydbilde så er det ekstrapoeng. Du er på feil vei hvis de pottene du tenker på MÅ dempes med restriksjoner inne i røret. Ikke bra for motorgange heller.

Lufttrykkmåler justerer 'mapping' så den må du ha. På min er det en liten frittstående dings. Du kan vel bruke den eller rive den du har ut av instrumentet. En kar på DMF.org pakket inn Multi-instrumentet i en tupperwareboks og skjulte den et eller annet sted - så slapp han omprogrammering og ny lufttrykkmåler.

Frontlykt fra Lamborghini

409464339_MCelli.jpg.45ca1576dd9a4a2441791fa4268132ed.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drømmer jo om disse pottene fra Akrapovic (bilde 1), men de er vanskelig å få tak i uten å kjøpe hele anlegget.. Så kanskje det blir de fra SC-project istedenfor (bilde 2). Men Akra-pottene sitter jo ellers på et anlegg med catalysator på 1299 Final Edition. Så det blir vel et voldsomt lydbilde med rake rør fram til disse pottene... 
Min tanke (utviklet og kvalitetssikret på hodeputa en sen kveld) er å ha en ekstra rørbit på eksosanlegget litt før forgreninger til pottene. Da kan denne rørbiten enten være bare det (en åpen rørbit) eller - tenkte jeg da - være en rørbit som på bilde 3. (Og der var det da at jeg (Ole Brum) tenkte å ha en tredje mapping for de gangene denne sitter på...) Har ikke diskutert dette med noen kvalifiserte enda, men hadde liksom tro på dette da... 🙂 

Det blir vel litt som å sette i en db-killer...?!

1321D0FF-0834-4216-8B4B-BD33449AD045.thumb.jpeg.fe566af4599e73101e03bd21deeb3032.jpegB71019F0-3E0E-4656-B8EE-293280327B12.thumb.jpeg.f3b9b84b43a6affabe104b6cb216dcd4.jpeg134E2A51-35ED-4590-8280-F3EA0BA966AB.thumb.jpeg.92fd0254c5fef4702ba15395e8739fda.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er eksos som er utviklet for fireventilers motorer med oppunder 14:1 kompresjon, uten dBbegrensninger og 200+ hk. Har vel ingenting på din motor å gjøre, tror jeg.     Struping av slik eksos er ugunstig for ytelse og gjør jevn gange vanskelig.

Jeg kommer til å applaudere sluttresultatet ditt uansett, men denne eksosidéen matcher ikke konseptet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den ligner litt. Lykt er kjøpt inn i et euforisk øyeblikk hos Calles i Sverige. En mikroskopisk lykt som er ce-merket, og dermed godkjent (tror og håper jeg...). Foran bruker jeg to som blinklys, og bak er det en på hver side, som fungerer både som blink, bak og bremselys... De lyser sykt bra, og er nesten usynlige når de ikke brukes. De tar ingen fokus vekk fra formen på hekken, og gjør det hele rent og elegant... Trenger da bare et skilt-lys når jeg kommer så langt...

https://www.spaciobiker.com/en/lighting-electrics/69654-turn-signal-kellermann-atto-3-in-1-black.html

 

Når det gjelder din mening om pottene, så er jeg foreløpig ikke enig. Form-messig er det midt i blinken, og fremhever det utrykket jeg er ute etter. Vil ikke bare være "old-school-retro", men vil forsøke å blande det med noe nyere og mer moderne... 🙂 Er i en litt langsom dialog med Biggelaar om byggingen av eksos, og tror og håper foreløpig at dette kan gå... 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.streetfightersinc.com/Headlightkits.htm angående frontlykter

Kellermann er god kvalitet og bra lys. LED er alltid litt 'spinkelt' og har f.eks. en tendens til å drukne på avstand og/eller i dagslys. Kan et stykke på vei kompenseres med økt 'styrke'. I anførselstegn fordi begrepene sikkert er feil, men prinsippet gjelder. BMW sine LED blinklys er RÅ. Kellemann er på andre plass.

Små skiltlys?  https://www.officine08.com/p70195_led-license-plate-light-highsider-smd-black.html

https://www.ebay.com/itm/LED-Amber-Indicator-Light-Rear-License-Plate-Lamp-Slim-Mini-Micro-Super-Brights-/173686515322

Eksoskommentarene går nesten utelukkende på effekt og lyden. Utseendemessig er jeg nærmest enig med deg. I hvert fall ut fra hvordan du foreløpig beskriver den ferdige sykkelen.

Jeg håper du ikke mailer med Biggelaar 🙄 jeg har motvillig gått over til tlf.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hektisk vår og sommer så langt. Men litt stille på byggefronten. Venter på hjelp og deler fortsatt, men Anders (Løvaas) har klart å grave fram og bestille min drømme-eksos. Den er en viktig del av den opprinnelige drømmen min i dette prosjektet, så vil ikke slippe den. Litt dyrere enn ventet, men den kommer om noen uker:) Jeg har også fått statens vegvesen med på å bruke potter fra monster 696 som de «lovlige» pottene for visning... 🙂 Tror det skal funke greit for de få gangene de skal brukes...

Av store ting som har skjedd de siste ukene kan jeg nevne at jeg endelig har fått godkjent av kommunen å bygge garasje (eller fullisolert verksted/ManCave). Det har vært en laaaang prosess fordi vi bor i 100-meters beltet langs sjøen. Så nå har jeg hatt et lite fokus-skift mens jeg venter på litt deler og hjelp. Tegner og beregner garasjen - som jeg jo skal bygge selv. Det er den eneste måten å få pris- og kvalitet-kombinasjonen der jeg vil... Det skal vel ikke så mange biler inn der, så det blir 50 kvm lekeplass for alle spennende prosjekter... Det skal bli utrolig deilig å få plass til å kunne gå rundt syklene, og kunne ha alt verktøyet på ett sted... Håper å støpe sålen nå i sommer, og ha den tett før vinteren kommer. 

Jeg har også printet ut koblings-skjema fra sykkelen, og studert en del. Har troen på at det skal la seg gjøre å lage et bra opplegg når jeg setter meg ned med det. Vil bare ha sete-biten litt mer ferdig først så jeg vet mer om plasseringer av elementer og lengde på div ledninger... 

03AA97DA-79F7-4662-97C4-1B19E931EC06.thumb.jpeg.b00129855e5ac4063bf20e2407cca6e0.jpeg
 

8A47B4E1-1A4F-49C4-B133-D6C551CEE705.thumb.png.46a85859132c26bc28bcfdde3678aabd.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle Ducati(st)er er selvsagt velkommen i den nye garasjen - bare ikke samtidig kanskje 🙂 
Et lite lyspunkt her i dag. Min favoritt metall-bøyer hadde fått tid til å valse litt metall for meg. Så da løp jeg ned og hentet. Nå kan jeg snart jobbe meg litt videre med seterammen. 

Og hvis noen lurer - ja jeg gleder meg til å få bedre plass 🙂 

 

Og i videoen nederst kan de interesserte se logoen jeg har tenkt å ha på bensintanken også.... 

6A802EB0-E0CC-4294-A366-F2C0A82A587C.thumb.jpeg.da0cf6a66024aea69461b1080e3a8c89.jpeg

 

3D4BFC5B-AC53-4376-834D-928D0F2C4641.thumb.jpeg.6e7dc6007595eaf7feef6183372b59a1.jpeg


 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fikk pottene rett før jeg dro på ferie, og rakk å «prøve dem på» et øyeblikk. Det kommer til å bli så jævlig lekkert 😂

Sikkert ikke alle som er enige, men disse pottene var en så vesentlig del av den opprinnelige planen og drømmen så det MÅ bare prøves. Håper lyden blir fin (ikke bare høy...) og er spent på hvor lekkert resten av eksosanlegget blir. 
 

AD79F65A-A8D1-4512-8884-28004E758BBF.thumb.jpeg.2049bb1638e141d5ce1b4380144383c7.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

En liten snutt med de nye pottene til DeSpite´n. Fikk de rett før jeg reiste bort på ferie. Her får man et litt bedre inntrykk enn på forrige bilde. Og til slutt et bilde av en av de originale tegningene, som viser hvor jeg er på vei. Disse pottene har hele tiden vært en del av idéen. 

Nå håper jeg det skjer litt mer framover. Skal jobbe videre med seteramme som skal kunne demonteres med noen skrue-fester. Når den er sånn delvis på plassan jeg begynne å plassere elektronikken, og lage et nytt ledningsnett. 

Jeg har også fått tak i litt spesialisopor (i mangel på et bedre ord) som er rester fra et bil-prosjekt. Skal forsøke å lime de sammen og begynne å lage en mal til tanken... Mye spennende fremover 🙂 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

En stund siden siste oppdatering, så her kommer en liten en. Selv om det er stille herfra, så har jeg fortsatt trua og er «sikker på» å klare dette. Det tar bare litt tid. Mye som skjer, og nå er jeg i full gang med å bygge garasje/verksted, men tenker mye på DeSpite´n også. Har hatt litt vegring for å begynne igjen ettersom jeg nå må gjøre noen litt vanskelige ting, som - hvis jeg mislykkes - fører til at jeg tar to skritt bakover og igjen må ha hjelp til å bøye metallplate et annet sted. Derfor er det lettere å gjøre andre ting imens - som jeg vet jeg klarer... Men i dag begynte jeg så smått. Det har vært mye tankevirksomhet rundt hvordan jeg skal lage seteramme og det som er inni Carbon-stussen. Hvordan, og ikke minst i hvilken rekkefølge, for å klare å komme til å sveise ting sammen. Men i dag lagde jeg to små deler og er igang igjen (vinkelsliper er et fantastisk verktøy!! ). Disse gjør at jeg kan feste setet i underkant ned mot ramma uten å lage hull i plata (undertray) under setet. «Stangen» ned mot ramma under setet er neste steg. Den skal lages så den kan demonteres, og nå venter jeg bare på et par spesialdeler fra dreiebenken til en annen Desmodrom for å kunne lage de 🙂     BB42B13D-85CB-49D2-823D-CC301F55181D.thumb.jpeg.f0968530f1ec4aac5eafb05e91fe704f.jpeg AE913484-4572-48E0-9DF4-A8C9E5F0CBB4.thumb.jpeg.20bd3a1c8b1e228613f4ec499a90cfff.jpegF0CECBF2-173A-4E7E-A72A-9EEBE6E4B5F1.thumb.jpeg.67dd5b8cf5eff3d8d84b6d2e04997901.jpeg2B16D4DE-7E83-4088-9474-36EEC23BBE3C.thumb.jpeg.9cd2b7ff93f10423b3db110ded43a831.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fikk noen vitale deler til seteramma levert på døra i dag fra en hyggelig fyr i klubben 🙂 Og i ren ekstase tok jeg sykkelen på en liten prøvetur i bua. Da fikk jeg samtidig testet hvor langt bak setet skal være, så i morgen begynner arbeidet med å binde sammen seteramme og hovedramme... (og ja - sykkelen ser litt rar og liten ut... Det skyldes - først og fremst - den ekstreme vidvinkelen jeg må bruke for å få med hele sykkelen i bildet inne i bua. Det er trangere enn du antagelig kan forestille deg... 🙂  ) Dette gikk ikke i kategori - langtur... 🙂 

EC550B67-F8B7-4944-A342-871A0E8F3328.thumb.jpeg.b2eb5827e4847f3e93ad20a4f171f771.jpeg
 

2233EB63-15A7-47A4-95A7-76E484CC6766.thumb.jpeg.af3a55b3c61192d0d682f2f52bff409e.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja... Skal teste mer i morgen. Tror bildet her lyver litt. Veldig forvrengt av vidvinkelen. Men det kjennes som en litt liten sykkel, og det skal det gjøre. Dette kommer aldri til å bli en god sykkel på langtur... 🙂 Design og linjer er viktigere her... 😂 Det skal være en liten «racer» men jeg må sitte OK... 

Skal forsøke å trille den ut i morgen og ta et bedre bilde, og prøve litt mer... 

Og på bildet ligger jeg flat i 300+ og står på tåspissene... 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha utvidet verkstedet kraftig i dag (åpnet dørene og trillet den ut...) ble det tid for en ny test. Skjøv setet noen cm bakover, men synes jeg sitter bra her altså... Skal litt balansering til for å sitte på et sete som ikke sitter fast, men bare hviler på forskjellige klosser, men får en grei følelse. Ser veldig rart ut uten bensintank, men se for deg en blank alu-tank ala Norton...

Begynte å tilpasse de nye delene, men møtte en liten vegg når Biltema-verktøyet viste seg fra sin dårligste side. Nå må gjengetappen overtales til å komme ut igjen så jeg kan kaste den og begynne på nytt... Vi får se hvor mange timer som må til med banning for å få ut den jævelen! Men det er sånt man lærer av. Litt bedre verktøy, og litt bedre tålmodighet når man lager gjenger... 🙂 

 

 

2B13D7D2-58BB-4EBA-9E59-4DEE287F30A5.thumb.jpeg.b6817830bf8bbc6addc5dfda6f977501.jpeg

 

A186C3CD-D80D-4523-B068-CF9389676C3B.thumb.jpeg.71ff124223494ad0ed9bf5c807200623.jpeg

 

D5E15F65-F94C-467F-8D63-AA6D4994124D.thumb.jpeg.0ea2432bd6de632a64f12d753c5e10cd.jpeg

 

 

CA746CDB-10C2-4BCB-A98B-537BC14C357A.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ørliten stemningsrapport fra skjulet mitt. Det går sakte fremover. Ønsker meg et rasende tempo på dette, men teller til 100 og jobber når jeg kan... Gleder meg til å få bedre plass... Venter på nye gjengetapper. Fikk låne et sett, men det var også dårlig. Nye er på vei i posten, og kommer i morgen... 🙂 Imens kan jeg fortsette å øve meg på sveisingen...

 

 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det skjer mye her, men ikke på prosjektet dessverre. Bygger garasje/verksted, og all tid og overskudd går med til å få det ferdig så fort som mulig. Men når alt skal bli bra, og fullisolert, og gjøres alene, så tar det tid. I dag ble jeg nødt til å lempe inn den nye arbeidsbenken min. Et kupp fra Finn.no i stål. Dette kommer til å bli så utrolig bra, etterhvert... 

Det blir mer bygging av sykkel etterhvert, men først må dette bli ferdig....

8795CD8F-E7DE-4F92-A087-7E11CF880725.thumb.jpeg.11715ca1ce9049cb67e39169b814bdea.jpeg

BE4F5FEE-3FC9-4A29-8EC1-AA91B653F964.thumb.jpeg.ee8da8fe2dcf2def33485f52c04db15d.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Orginalnavene er auminium, og det er det på Oron også tror jeg. De er i alle fall ikke magnetiske. Oron navet er ca 0.1 mm. tykkere en de orginale. Det er heller ikke frest spor i kanten av skiva, slik det er på de orginale (se siste bilde) uten at det kan ha særlig vektbesparelse... Ja, bilder: 1 Oronskiva til venstre. Brukt orginalskive fra Tyskland ti høyre. 2 Oron skiva ligger unnerst, og viser unødvendig ekstra gods innerst. 3 Tykkelse forskjell, Oron til venstre.
    • Bilder? Du må jo vise den frem 😎 Er navet aluminium på begge? Ser litt "stålete" ut på din originale? Rart at det er såpass vektforskjell - den halve millimeteren tykkelse forklarer ikke de 300 grammene. Kanskje er anleggsflaten (husker ikke det riktige navnet) endel bredere? Vil tro du blir fornøyd uansett, når de nye klossene får varmet opp stålet og det fulle bremsepotensialet føles.
    • Jeg fikk Oro skiven i går. Den ser fin ut. Men det er litt skuffende at den er ca 300g. tyngre enn de orginale. (1.3/1.6 kg) Så to skiver blir brått over en halv kg ekstra..... Den er 5 mm tykk,a ltså 05 mm tykkere enn orginalt. Og det er også ca 3 mm unødvendig? mere gods på innsiden mot navet. Men naglene er ikke magnatiske, antakelig aluminium..nei, rustfritt må det vel være. det hender jo rustfritt ikke er magnetisk.
    • Så får man altså av og til betalt for å være litt engasjert i Ducatisme 😎  Stor underholdning og god stemning! Det er bare fordi jeg kjenner DMF at jeg tror på historien. Den involverer Beater tanks fra Japan og en herre ved navn Galluzzi.   Hvis du ikke får logget inn så er den i korte trekk: "showerfan" selger sin ubrukte Monster aluminium tank fra Beater i Japan. Allerede her er historien ganske flott, men det skal aksellerere rått.   Solgt på dagen fra Ebay.   Til Miguel Angel Galluzzi. YES!!!     https://ducatimonsterforum.org/index.php?topic=79954.new#new    
    • Joda, det siste der har jeg gjort. Men kan sikkert bli bedre på det, og på å rense skiver og klosser. Ja, Oron, skal det være. De ser helt like ut som de orginale, bortsett fra at navene er farga sorte. Den brukte skiva bestillte jeg før jeg var klar over de lave prisene hos Capri Moto. Den hadde kun fem hundredeler slitasje (om den var 4.5mm ny), blank og fin, og minimalt med riper. Prisene hos Motorradt. er ofte lave, og man betaler kun det frakten virkelig koster. Så ja, jeg var nok heldig med den. Men alle de andre brukte skivene jeg fant på ebay, i løpet av noen timer. er nok ikke verd det. Her var det mye mer eller mindre skrot, høye priser og høy frakt. Blir litt som om jeg skulle lagt ut mine gamle til tusen kr stykket... Med mindre selger har sjekka skivene nøye, bør han forstå at en kjøper tar en viss risiko ved å kjøpe slikt brukt. Og prisen bør være deretter. Nå er det greie returordninger på ebay da, men mye styr med montering, ev. demontering, sende tilbake og prøve å få igjen momsen. Skiva jeg kjøpte var ikke sjekka nøye, men den lave slitasjen samt god pris ga, meg en god feeling. Nå har jeg ikke prøvd den på veien enda. Men jeg kunne ikke skjenne noen ujamnhet ved en "manuell test".    
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer