Gå til innhold

Et forsøk på å lage en cafe-racer av en MTS 1000ds


Anbefalte innlegg

Pusler på med prosjektet innimellom alt julehelvete nå i desember. Jeg hater denne måneden, men lar den ligge nå... 🙂 Jeg holder på med festet til bakdemper. Veldig vanskelig å få det helt riktig... Har begynt på nytt flere ganger nå. Men det er bare å ikke gi seg. Jeg har også designet ferdig min første 3D-greie. Nedre bærebru er nå sendt til Scheffers engineering for å bli produsert. Veldig spent på resultatet... 


 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg holder på med ramma, men nå begynner det snart å ligne på noe. Sliter litt med at det er veldig trangt hos meg (søknad om garasje er sendt til landets vrangeste og dyreste kommune...). Sliter også med at jeg hele tiden gjør ting jeg ikke kan... 🙂 

Nå var det ikke gjennomførbart å komme videre uten å kunne sveise selv. Jeg har foreløpig fått hjelp til å punkte sammen delene, men nå er jeg nødt til å sveise på plassen. 
Driver og sliter med opphenget til bakdemperen. Har beregnet nøyaktig hvor jeg vil ha det, men når ramme og motor henger i lufta, og demper m.m. gjerne dingler i alle retninger så er det umulig å komme noen vei uten å kunne feste delene etter hvert som jeg holder på. 
Fikk et tilbud jeg ikke kunne si nei til på et sveiseapparat, og har tatt noen lynkurs på YouTube 🙂 «Tilbudet» var på et TIG-apparat, så det ble en bratt læringskurve. Har stor respekt for den mengde strøm det er snakk om her, så var veldig spent når jeg endelig slo det på og skulle prøve. 
Når det gjelder beregning av hvor bakdemper skal henges opp, ligger det veldig mange timers tankevirksomhet bak. Hvis noen er nysgjerrige, skal jeg forsøke å forklare en gang, men inntil det skjer, sier jeg bare at jeg har trua, men jeg er også veldig spent...

Nå er det meste av hoved-ramma (mangler feste til sete) ferdig, og nå må jeg bare få sveiset på de siste delene. Men før det skjer skal jeg punkte demperfestene litt til, og så sette på gafler, demper og hjul. Så ser jeg litt bedre om ting henger på greip.

Kommer tilbake med rapport om dette, og med den nye bærebrua montert på sykkelen 🙂 

 


988C502F-71B7-4AA2-B469-67873ADD9646.thumb.jpeg.2338f7c72e3ac80909b543d35713efb3.jpegE8ED6C2B-E789-4EA5-9F52-A9FBD59FF9F4.thumb.jpeg.430847086e9d776fef0abbdb0c1ea7d2.jpeg6A92A1D7-DF8F-4A76-9387-5DE29E68E238.thumb.jpeg.13bd87bab30dcc3f33a0a779af9c1f1c.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag to (egentlig mye mer...) med bakdemper.
Jeg ser at jeg er nødt til å justere noe. Må flytte festet litt framover i sykkelen. Jeg har tre faktorer som spiller inn her (minst). 
1. Jeg må få plass til eksos foran demperen. Med det valget jeg har gjort av motor til denne svingarmen/demperen blir det trangt. Nå følte jeg meg trygg på at det var plass til eksos, men det ble et annet problem.

2. Jeg må sørge for at ikke fjær/demper treffer svingarm i bakkant av fjæra (nede i svingarmen der den er festet i bunnen). Det skjer nå viser det seg ved første test. Jeg var forsåvidt forberedt på det, og hadde noen tanker om å bygge om svingarmen litt også. Men jeg har ett «problem» til...

3. Kraftoverføringen fra staget bak demper, til linkarmen bør være så nær originalt som mulig. Nå havnet det litt langt bak, og jeg er redd det blir vanskelig å skru inn demper på en god nok måte. 

Derfor må jeg flytte festet litt forover og ofre litt plass til eksosen. Alltid kjedelig med sånne «tilbakslag». Men det lå hele tiden i tankene. Veldig vanskelig å se dette skikkelig før det er satt sammen, og man kan bevege litt på ting og se hva som faktisk skjer... Jeg presset det litt mye bakover i håp am at det skulle funke, men vel vitende om at det kunne bli for mye. Det litt naive håpet betales nå med en strafferunde i morgen. Men dette var også eneste måten å få noen progresjon på. Mye bedre å finne ut av det nå enn om noen måneder 🙂

Det siste bildet her viser Walt Siegl sin første superbike, som er utgangspunktet for idéen min. Der er vinkelen på den bakre «armen» mye riktigere... 

Tegningen i midten er min skisse. Rødt er vinkel og plassering på en 1098. Grønt er omtrent som det er nå. Nå må jeg gå for en litt mer moderat variant, og krysse fingrene for at jeg får plass til eksos. Walt fikk jo plass 🙂 

 

284C9EB3-1EFA-434C-8C23-833C1B8AB2BE.jpeg

286723E0-4708-4E6B-8960-54DD36D9C22D.jpeg

177EB337-065A-49CF-BA92-9DD23E9F1762.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dritkult 😎

For geometrien er det et lykketreff at du må forandre - den 'negative' progressiviteten var i ferd med å spolere funksjonen (ref oransje pil vs grønt stag).

Kan du få satt sammen demperen nå? ... og plassere/henge sykkelen med riktig bakhjulhøyde? I så fall er det "bare" å skyve så langt forover du vil og så lage ramme som treffer vippearmens aksel der den da befinner seg.

Er eksosen valgt eller skal den lages?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sett litt med bekymring på forholdet mellom den orange pilen og det grønne staget ja. Men i dag tok jeg bort demper helt og testet bevegelsen til stag og linkarm. Det fungerer bedre enn det ser ut til på tegningen (se video under her...). Så tegningen er nok ikke helt riktig...

Jeg har nå plassert motor (motorfester) og svingarm i nøyaktig samme posisjon som et gitt utgangspunkt jeg målte opp på 1098’n. Målte da utslag (lengde på demper uten belastning), og tenker å overføre denne lengden til den nye ramma. Derfor må jeg ha demper demontert. Så er spørsmålet hvor jeg plasserer det punktet i lengderetningen på sykkelen, med tanke på eksos etc. 
Gjør jeg det slik bør demper kunne få plass til både fullt utslag og full kompresjon. 
Så kommer selvsagt faktorer inn som arm/kraft etc på linkarm og de vinklene jeg lager meg. Men jeg kan ikke ha samme opplegg som på 1098’n. Det er det rett og slett ikke plass til. Denne motoren strekker seg litt lenger bakover, og har eksos ut lenger til venstre. 
Så da er tanken at jeg må plassere den så langt fram som jeg tør. Og skulle det mot formodning fungere dårlig, så må jeg se på om jeg kan lage en ny link eller noe sånt for å hjelpe på. 
 

Eksos ja 🙂 

Jeg har noen tanker om pottene. Må også ha noen potter som biltilsynet liker, men det vet jeg ikke hva blir enda... Men til det du snakker om - så skal eksosrørene der demperen er lages. Antagelig av Biggelaar tror jeg... De MÅ lages, det er eneste mulighet, og foreløpig er det han som er på lista mi. Kunne vært kjekt med noen litt nærmere, men  i får se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anerkjenner verdien av å prøve seg frem og lære underveis - en stiligere følelse enn å kopiere fasiten. Spesielt hvis man ikke lar seg slå helt ut av tilbakeslag/omveier. Bevegelsen vi ser i videoen (det 'grønne' staget) er ganske langt unna ønskelig. Derfor jeg kommenterte om det i forrige post.

Jeg sitter og håper du kaster linkagen i veggen en dag - i deilig frustrasjon - og konstruerer en direkte demper fra svingarm og i retning sylindertoppen. Ganske nydelig funksjonelt i nærheten av den oransje pilens bane.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du stadig «utfordrer» løsningene mine. Man går seg ofte litt fast i egne tanker og glemmer lett ting man tidligere vurderte. 
Nå har jeg konfrontert Biggelaar om eksos. Han har gjort noe lignende tidligere, og for å få best flow la han eksos bakover og rundt fjær/demper (se bilde under her). Det ser ut som demper også er bygget om litt for å få plass inn mot sylinder. Det blir veldig trangt (og varmt for demper?)... 

I dag har jeg også vært en ny tur hos Esp1tech og diskutert. (Alltid hyggelig å snakke med flinke fagfolk altså...) 

Nå skal Espen bygge en demper til meg, og jeg endrer litt på alt ... 🙂 Det får en del følger for hvordan hele sete-delen skal festes, men noen sene kvelder på hodeputa løser sikkert det. 
Ny løsning presenteres her om et ukjent antall dager... 

I mellomtiden kan dere studere Biggelaaar sin rimelig tighte løsning på en noe uvanlig banesykkel...

74361E35-F66B-4E8D-AF9C-F019560213E0.jpeg

15A51A0A-8498-4559-B560-2901B71454A2.jpeg

  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er bakdemper på plass. Forkastet hele vippearm-opplegget, men kastet den ikke i veggen i frustrasjon. Jeg liker den egentlig, men det ble for vanskelig å få det til her. Esp1Tech har bygget en demper til meg med progressiv fjær, som bør kunne gjøre dette til en bra gatesykkel. Og nå blir det god plass til eksos også 🙂

Bruker eksisterende feste til staget på svingarmen, og lager et nytt feste oppe i ramma, så tett på sylindertoppen som jeg tør. Det bør holde. Skal følge med på festet i svingarmen, og vurdere å forsterke det. Det får nå belastningen i en annen vinkel enn tidligere.

 

Men jeg merker at det er utfordringer med å gjøre ting for første gang. Det er veldig vanskelig å tenke på alt og se alle konsekvenser av valg man gjør på forhånd...

Nå har jeg satt på hjul og gafler for første gang. Og nå ser jeg konsekvensen av noen valg jeg gjorde for lenge siden. Jeg valgte å beholde det originale styrehodet (med rammenummer). Det er noe lenger enn vanlig (15-20mm). Jeg tenkte at det er litt moro å ha originalt rammenummer, og et lenger styrehode vil være en bra ting med tanke på krefter som forsøker å vri på gafler etc. Det andre valget jeg gjorde var å senke styrehodet ca 20 mm for å få en litt lavere og #kulere» sykkel. Nå ser jeg at avstanden fra fordekket opp til nedre styrebru er muligens litt lavt. Ca 10 cm, og med forskjerm er det plutselig 8 cm.... Hmmm. Kan hende det blir en stiv og stumpete sykkel laget for god asfalt dette her... Det for sent å bytte styrehodet (det orker jeg ikke...). Og jeg kan ikke bare heve fronten på gaflene heller. Nå har sykkelen samme lengde som en 1098, og samme gaffelvinkel (24 grader). Hever jeg fronten øker vinkelen, og da blir den nok bare mer tungstyrt...?!

Får gå en ny runde med Esp1tech på dette også.... Kanskje det blir en ny bulk i budsjettet... 🙂

 

Ellers er det moro å se linjene i sin helhet nå. Liker mye av det jeg ser...

Og en sen kveld (på hodeputa mens jeg pønsket på prosjektet) kom jeg omsider på hva sykkelen skal hete 🙂

Dette er DeSpite #1

Alt jeg gjør her er til tross for:

  • at jeg ikke har gjort dette før.
  • At jeg ikke kan sveise.
  • At jeg egentlig ikke har nok penger
  • At jeg egentlig ikke har nok plass
  • At jeg aldri før har designet hverken motorsykkel, eller jobbet med 3D...

 

Og jo mer jeg tenkte på det, jo bedre likte jeg det. Så dette er omtrent ståa nå.

 

Nå skal jeg gå en liten runde med Espen, og så skal jeg muligens få flyttet festet til bakdemper (i toppen) litt (hadde montert svingarmen litt feil, så den sto litt for langt til høyre.... Så skal alt som ikke er helt ferdig sveiset, gjøres helt ferdig.

Deretter skal jeg begynne å pønske ut ramme til setet. På bildet under her er det festet på en planke. Tanken er å lage en ramme i aluminium, som skrus fast til hovedramma. Og under setet må jeg få plass til det meste av elektronikk (og batteri?). Så må jeg ha på fothvilere, og deretter begynne å designe en bensintank.

Men først «fri» et par dager, og kanskje tenke på noe annet litt...

EE4F3E44-0B6C-4255-B2FC-91B256C85F5B.thumb.jpeg.1221989d891185b5cf283caa7956f090.jpeg
34181814-5631-485F-8FCF-B460ED7C3E3F.thumb.jpeg.d7737b809d32a13f5c92e067a3c328b1.jpeg

22C922B9-CAB1-4F67-ACB4-F9B3859047F1.thumb.jpeg.edd01db55e04432a3d410e2fd8a021e8.jpeg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Øystein skrev:

Alt jeg gjør her er til tross for:

  • at jeg ikke har gjort dette før.
  • At jeg ikke kan sveise.
  • At jeg egentlig ikke har nok penger
  • At jeg egentlig ikke har nok plass
  • At jeg aldri før har designet hverken motorsykkel, eller jobbet med 3D...

Det er samtidig grunnen til at du satte i gang (visste ikke bedre) og plutselig var det for sent å snu. Det er forøvrig ganske mange prosjekter som står og 'venter' rundt omkring, i andre enden av fullføre-sannsynlighetsskalaen. Kred til deg.

Har du sett nok på Kämnas demperinnfesting i forsterket ventilinspeksjonslokk? Der demperen ligger og koser seg nå er, tross progressive Espen, litt langt unna grei vinkel. Eller for å spolere 'fridagene' dine ....  nevner jeg Metmachex (staves?) svingarmer siden den opprinnelige (Kyle?) grunnen til 1098 svingarm nå er borte. Litt høyere demperposisjon, hvis jeg har sett riktig.

Bakramme? Tilbake til Kämna ..... til sine Demon racere laget de selvbærende glass-/karbonfiber hekk. Fire skruer.

Jeg gleeeeder meg til bensintanken. Lage selv? Banke ut stålplater? 'How hard can it be? Leverandør til Ducati og noen Ferrarigreier: Tecknorace lager etter mål, former eller på øyemål   https://postimg.cc/gallery/1bxwxozgc/   https://www.ebay.com/itm/SERBATOIO-BENZINA-DUCATI-MONSTER-/352771075524  

 

 

 

(bildelimit'en er under åpning. Hvis det tar tid og du ha bilder 'på trykk' - send meg så kan jeg poste dem)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke sett ventilinspeksjonslokk med demperinfesting. Snasen løsning. Men det er omtrent akkurat samme plassering som der jeg har festet demper nå. Litt usikker på hvorfor du mener jeg fortsatt er langt fra grei vinkel på demper? Mener den er tett opp mot perfekt nå. Skal forsøke å legge ved bilde, men får ikke lov til å laste opp så mye enda. Går det ikke, så kommer det senere... Og 1098-svingarmen er god nok i seg selv synes jeg. Den trenger ikke en Kyle el.l. for å være med. Den er ikke vanlig på en caferacer, og har en spennende form...

Når det gjelder selvbærende hekk i carbonfiber el.l. så er jo det snasent. Men jeg har kjøpt en carbonfiberhekk fra Norton som jeg forelsket meg i for noen år siden. Det er stussen til Norton sin Domiracer. Den har noen former som overgår selv enkelte av mine levende favorittformer for å si det sånn 🙂  Det betyr at jeg må lage en ramme som passer til den. Og på en sånn måte at jeg får plass til litt motogadget-snadder etc under setet. Bilder kommer 🙂 

Bensintank ja... Ja hvor vanskelig kan det være? Hmmm.... første gang.... 🙂 Med egenprodusert ramme skal det godt gjøres å finne noe som både passer mine «behov» og ramma... Så den må lages for hånd. Jeg har tenkt å designe den selv. Får tak i en del «isopor» av riktig type, og så er det fram med diverse verktøy for å forme og lage den sånn som jeg vil ha den. Må ha på fot-«hvilere» først, så jeg vet nøyaktig hvor jeg skal ha bena og knærne. Så skal den formes i retning av en klassisk gammel engelsk alu-tank. Men med noen linjer som passer til carbon-hekken, og med en form som gir meg god støtte til knærne. (På forrige MC-messe satt jeg på en Aprilia RSV... av et slag, som hadde en bensintank som gav utrolig god støtte. Skal kikke på den en gang til...). Skal også forsøke å forme den så det blir plass til bensinpumpe etc inni tanken. 

Når isopor-tanken er ferdig skal den kuttes i skiver (på tvers) og ut i fra disse skivene skal jeg lage en form i kryssfiner. Når jeg har klart å lage de platene jeg trenger i kryssfiner og satt de sammen til en solid mal, skal det bankes og rulles i aluminium. Der må jeg ha hjelp. Jeg har fått innpass hos Tommy Meek (bilbygger av rang som holder til i nærheten her). Han skal få hjelpe meg med aluminiums-jobben. Det blir kanskje et team-arbeid, men for å få den strøken nok, vil jeg la ham ha gjøre det som trengs, og hjelpe til der jeg kan... Den skal bli et smykke i aluminium... 

Og når alt en vakker dag skal lakkeres, er tanken å beholde en god del synlig aluminium. Sykkelen skal preges av aluminium og carbon og sort, men også med noen friske farger. Fortsatt langt igjen før endelig fargedesign er på plass, men så har jeg også god tid på det... 🙂 

869191BC-FF1C-42B3-9362-3A197FDF9003.thumb.jpeg.3f21b6f63ca7e1f4a1bece8315b0ff56.jpeg

02AB0E4B-9D80-41D9-81A6-464DE6B61B96.thumb.jpeg.d9eef915297a80c01a4950356a72da11.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laaangt svar med geometritegninger og hele sulamitten kommer i kveld. Har ikke nok tid nå.

Tar meg likevel tid til å si at dip'en midtveis under setet og omtrent under DeSpite-logoen kan komme til å spille unikt elegant på lag - fører til en helhet som cafe racer bygg sjelden kommer i nærheten av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen ....  med utgangspunkt i svingarmbolten, tegn en sirkel. Ideelt sett skulle demperen være buet og dempe langs den sirkelen. Det går jo ikke, men man bør søke å konstruere/montere slik at de 4-5cm (?) demperaksjon man bruker, skjer langs sirkelen. Da er man ganske nær en horisontalmontert demper. Litt skråere er mulig hvis man velger progressiv fjær, men jeg tror den vinkelen du har avbildet er for langt unna.

Hvis du skulle bli 'tvunget' til å løfte sykkelen foran, pga styrehode- og styrebroutfordringen,  og samtidig løfter bak ..... da kan demperen skrås litt til, men må da bygges/justeres til å bli lenger. Dessuten er kanskje ikke skrå svingarm ønsket, visuelt sett?

Her kommer dagens kjappeste geometriskisse. Beklager kvaliteten, men gjør nytten....

1767065720_ystein001.thumb.jpg.5341b8f92e5ca0ff067c7f61d1dc6d4f.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får jeg ikke laste opp flere bilder her. Men jeg er ganske dønn på riktig vinkel nå i følge mine skisser (og tanker). Skal vurdere å senke den et par millimeter til i toppen, men da er jeg så tett på sylinder at det er ikke mer å gå på. 

«Slidere fra multi eller hyper»? Hva har jeg gått glipp av? Hva er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Øystein skrev:

«Slidere fra multi eller hyper»? Hva har jeg gått glipp av? Hva er det?

Nederste del av gaffelbena på de syklene er lengre (for å kunne gi lengre fjæringsvei). De må tilpasses innvendig for normal fjæringsvei, men beina blir lengre og da kan du få høyere front - fremdeles med noe stikkende over øvre styrebro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. Egentlig ønsker jeg å ha gafler som ikke stikker opp for mye. Hvor lang fjæringsvei bena har betyr vel ikke så mye så lenge dekket treffer nedre styrebro? De gaflene som står på nå ( vet ikke om det blir disse til slutt) har en fjæringsvei på 13 cm. Men etter 10 cm treffer dekket nedre styrebro... Det er DET som er min bommert og utfordring. Et kort og foreløpig svar fra Espen er at det er utfordrende å oppnå en komfortabel gaffel som ikke slår i bunnen, men QT det går... De må bygges om og man må redusere slaget i gaflene så et gjennomslag blir tatt internt i gaflen, og ikke i styrebru/skjerm...

Og dermed ligger jeg ikke søvnløs over dette. Det er ikke ideelt, men lar seg løse. 

353289476_ystein.thumb.jpg.2bbe020df224ae7e598fd0322aad269d.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok - jeg misforstod, men tolket det slik at du likte det med oppstikkende gaffelben. Det kunne du beholdt med lengre gaffelben, som muligens kan oppnås med lengre slider'e, men uten at de praktiserer lengre fjæringsvei (de ville i praksis aldri gå til bunns - bare de vanlige ~12cm)  Never mind. Nå er det jo bare å løfte.

En kort fjæringsvei er ingen krise. Hvis de tilgjengelige cm settes opp riktig funker det helt fint. Man tror kanskje at dt blir hardt, men hvis fjær og demping er 'kamerater' blir det bra - fra Espens hånd antagelig bedre enn de fleste er vant til.

Hvis, hvis, hvis dette blir løsningen foran.... da må det etterlignes bak. Hmmm ..... en kortere demper kan bli mer horisontal og festes i ventilinspeksjonsdekselet. Den posisjonen skissen viser er ikke optimal, men sikkert ikke så langt unna at det skjærer seg helt. Litt hjulpet av progressiv fjær. Dessuten vet ikke jeg hva som er 'greit' avvik fra optimalt. Når det kommer til praktisk bruk av sykkelen kan det jo hende at selv ganske store avvik er umerkelig for føreren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er hoved-ramma ferdig sveiset. (Mangler bare festepunkt til ledninger, oljekjøler etc.). Den er sveiset ferdig av folk som biltilsynet digger, og jeg har papir med stempel og det hele, så nå tror jeg ramma blir godkjent når jeg kommer så langt. Skal ikke være nødvendig med røntgen eller annet styr... Det ser også ut som en halv grad større gaffelvinkel foran vil hjelpe betraktelig på problemet med for kort avstand mellom hjul og nedre styrebru, så da ligger jeg ikke søvnløs over det heller... Nå skifter jeg fokus til seteramme. I morgen er det ut å kjøpe tynn kryssfiner og lim, for å begynne å lage en mal med fine former 🙂 

Og monteringen av bakdemper kommer helt perfekt, tett på bakre ventildeksel... 7mm klaring er strøkent.

40DC9145-971C-4AEA-B7AE-AD550B7DE70C.thumb.jpeg.8c4b9e5d5437bfbb2651d5a6bc9e089e.jpeg

A5AC02FC-767F-4884-A702-0DA63206D2BC.thumb.jpeg.1359f47c909d2823b45bf27fede3b9fc.jpeg

5ED8E00E-AD6F-46E1-956A-B52629D18B32.thumb.jpeg.090247a095fc23d3bc4363f178a8093d.jpeg

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kort notis herfra. Holder på med sete-ramme. Har akkurat startet på tredje forsøk på å lage en mal til undersiden av setet. Vil først lage en i kryssfiner, for å se hvordan det blir, og hva jeg kan få plass til av elektronikk etc under setet. Hvis det funker denne gangen, kan den fungere som mal for den endelige som skal lages i aluminium... 

Nå er håpet at jeg får riktig kurve på platen. Så er neste steg å få den til å passe under setet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

😉 lag 10-12-14 seksjoner som sammenføyes som stridsvognbelter. Scheffer kan frese like lange stykker og så kan du kutte lengde og skråning. Fleksibelt underveis i byggingen og senere ved adgang eller ommøblering. Lage med 'kjøleribber' slik at tilskuere får noe å gruble på.

? 😎 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider


  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Orginalnavene er auminium, og det er det på Oron også tror jeg. De er i alle fall ikke magnetiske. Oron navet er ca 0.1 mm. tykkere en de orginale. Det er heller ikke frest spor i kanten av skiva, slik det er på de orginale (se siste bilde) uten at det kan ha særlig vektbesparelse... Ja, bilder: 1 Oronskiva til venstre. Brukt orginalskive fra Tyskland ti høyre. 2 Oron skiva ligger unnerst, og viser unødvendig ekstra gods innerst. 3 Tykkelse forskjell, Oron til venstre.
    • Bilder? Du må jo vise den frem 😎 Er navet aluminium på begge? Ser litt "stålete" ut på din originale? Rart at det er såpass vektforskjell - den halve millimeteren tykkelse forklarer ikke de 300 grammene. Kanskje er anleggsflaten (husker ikke det riktige navnet) endel bredere? Vil tro du blir fornøyd uansett, når de nye klossene får varmet opp stålet og det fulle bremsepotensialet føles.
    • Jeg fikk Oro skiven i går. Den ser fin ut. Men det er litt skuffende at den er ca 300g. tyngre enn de orginale. (1.3/1.6 kg) Så to skiver blir brått over en halv kg ekstra..... Den er 5 mm tykk,a ltså 05 mm tykkere enn orginalt. Og det er også ca 3 mm unødvendig? mere gods på innsiden mot navet. Men naglene er ikke magnatiske, antakelig aluminium..nei, rustfritt må det vel være. det hender jo rustfritt ikke er magnetisk.
    • Så får man altså av og til betalt for å være litt engasjert i Ducatisme 😎  Stor underholdning og god stemning! Det er bare fordi jeg kjenner DMF at jeg tror på historien. Den involverer Beater tanks fra Japan og en herre ved navn Galluzzi.   Hvis du ikke får logget inn så er den i korte trekk: "showerfan" selger sin ubrukte Monster aluminium tank fra Beater i Japan. Allerede her er historien ganske flott, men det skal aksellerere rått.   Solgt på dagen fra Ebay.   Til Miguel Angel Galluzzi. YES!!!     https://ducatimonsterforum.org/index.php?topic=79954.new#new    
    • Joda, det siste der har jeg gjort. Men kan sikkert bli bedre på det, og på å rense skiver og klosser. Ja, Oron, skal det være. De ser helt like ut som de orginale, bortsett fra at navene er farga sorte. Den brukte skiva bestillte jeg før jeg var klar over de lave prisene hos Capri Moto. Den hadde kun fem hundredeler slitasje (om den var 4.5mm ny), blank og fin, og minimalt med riper. Prisene hos Motorradt. er ofte lave, og man betaler kun det frakten virkelig koster. Så ja, jeg var nok heldig med den. Men alle de andre brukte skivene jeg fant på ebay, i løpet av noen timer. er nok ikke verd det. Her var det mye mer eller mindre skrot, høye priser og høy frakt. Blir litt som om jeg skulle lagt ut mine gamle til tusen kr stykket... Med mindre selger har sjekka skivene nøye, bør han forstå at en kjøper tar en viss risiko ved å kjøpe slikt brukt. Og prisen bør være deretter. Nå er det greie returordninger på ebay da, men mye styr med montering, ev. demontering, sende tilbake og prøve å få igjen momsen. Skiva jeg kjøpte var ikke sjekka nøye, men den lave slitasjen samt god pris ga, meg en god feeling. Nå har jeg ikke prøvd den på veien enda. Men jeg kunne ikke skjenne noen ujamnhet ved en "manuell test".    
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer