Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har nå oppdaget at mitt originale batteri fra 2016 ikke vil lade skikkelig med en god c-tek lader (har forsøkt annen lader, og målt) og konkludert med at batteriet bør byttes.

Siden lithium batterier er vesentlig mye lettere enn originalt  batteri så vurderes dette.

Lithium batterier skal etter hva jeg har forstått ha en høyere ladespenning enn de tradisjonelle bly eller gel batterier. Det selges også egne ladere til lithium batterier som kun er ment for de.

Spørsmålet mitt er da om laderegulatoren som sitter originalt på sykkelen er tilpasset lithium batterier?

Jeg vet mange har byttet, men er det noen som har opplevd noen problemer rundt dette?

Takknemlig for alle erfaringer og kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med vanlige forbehold: jeg har ikke hørt noe om at de skal ha høyere ladespenning - i hvert fall ikke høyere enn det en Ducati leverer. Kun at de tåler dårlig å falle under et visst spenningsnivå (slik som ofte skjer f.eks. med alarm på sykkelen i lite-kjøring-perioder).

De spesialiserte laderne er laget slik at de lader hver celle for seg - en mulighet de færreste 'lithium' har innebygget. Med vanlig lader eller montert i sykkelen blir disse batteriene kun så gode/dårlige som sin dårligste celle. Muligens flere, men jeg vet at EarthX har denne optimaliseringen bygget inn i batteriet.

Regulatorene skal etter sigende være 'bare rævva' og spesielt sårbare for varme. Mange bytter av den grunn. (bank i bordet)... min har funket bra i 170.000km.  

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har LIthium batteri til min Multistrada 1200, kjøpt på biltema. Brukt dette batteriet i fire sommere nå uten noen problemer. Jeg kjøpte med en egen Lithium lader (også fra Biltema) som brukes til vedlikeholdslading om vinteren. 

Virker ikke som om ladespenningen på sykkelen er noe problem for det batteriet.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎22‎.‎11‎.‎2018 den 14.37, Skolberg skrev:

Jeg har LIthium batteri til min Multistrada 1200, kjøpt på biltema. Brukt dette batteriet i fire sommere nå uten noen problemer. Jeg kjøpte med en egen Lithium lader (også fra Biltema) som brukes til vedlikeholdslading om vinteren. 

Virker ikke som om ladespenningen på sykkelen er noe problem for det batteriet

Jeg hadde samme pakke på min Streetfighter. Nå vurderer jeg det samme på monsteR`n, men ønsker ikke å gjøre feil ved å sette inn noe som i fremtiden kan forårsake problemer. Hvis du har kjørt dette oppsettet i fire år uten problemer så er det en grei bekreftelse. Da ser det ut til at det blir Biltema på meg også. Alternativer er vanskelig å skaffe til overkommelig (samme) pris, samt at flere ikke sender dette fra utlandet.  Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Satte 999'n på vekta i dag. 191 kg. med tom bensintank. Det er ikke så geærnt. Var tyngst foran faktisk🙄 Har fortsatt gel batteri.
    • Tirsdag 20. Mai klokken 15:00 – 19:00 Velkommen klokken 15 - 19 med fem gromme pass for alle. Oppmøte kl 14. Les vår ABC grundig, memorér og følg den. Obligatorisk teknisk kontroll kl 14 Førermøte kl 14.30 Påmelding gjøres lenger ned på siden for 1.800 frem til 1. Mai. Fra 1. Mai er prisen 2.100 Påmelding stenger 18. Mai kl. 23.59 (vi har kun forhåndspåmelding) Ikke videresalg av billetter. Ikke angrerett eller refusjon etter 1. Mai.  Banekjøringen er åpen for medlemmer av Desmodromene og de danske og svenske Ducatiklubbene.  Det er også noen gjesteplasser for de uten medlemskap, eller medlemmer på andre merker. Disse betaler 400 ekstra for deltagelse.   Du må krysse av for at du godtar kjøpsvilkårene OG har satt deg nøye inn i Desmodromenes egenerklæring og vår ABC for banekjøring.  Gruppeinndeling: Grønn = nybegynnere og alle som ønsker å øve i rolige former. Hvis det er din første gang med oss på Rudskogen, så skal du melde deg på i denne gruppen Gul = for de som har kjørt på bane tidligere og som ønsker litt tempo Rød = for de med mer erfaring Spørsmål?  [email protected]    
    • Tirsdag 24. juni klokken 15:00 – 19:00 Velkommen tirsdag 24. juni, klokken 15 - 19 med fem gromme pass for alle. Oppmøte kl 14. Les vår ABC grundig, memorér og følg den. Obligatorisk teknisk kontroll kl 14 Førermøte kl 14.30 Påmelding gjøres lenger ned på siden for 1.800 frem til 1. juni. Fra 1. juni er prisen 2.100 Påmelding stenger 22. juni kl. 23.59 (vi har kun forhåndspåmelding) Ikke videresalg av billetter. Ikke angrerett eller refusjon etter 1. Juni.  Banekjøringen er åpen for medlemmer av Desmodromene og de danske og svenske Ducatiklubbene.  Det er også noen gjesteplasser for de uten medlemskap, eller medlemmer på andre merker. Disse betaler 400 ekstra for deltagelse.   Du må krysse av for at du godtar kjøpsvilkårene OG har satt deg nøye inn i Desmodromenes egenerklæring og vår ABC for banekjøring.  Gruppeinndeling: Grønn = nybegynnere og alle som ønsker å øve i rolige former. Hvis det er din første gang med oss på Rudskogen, så skal du melde deg på i denne gruppen Gul = for de som har kjørt på bane tidligere og som ønsker litt tempo Rød = for de med mer erfaring Spørsmål?  [email protected]    
    • I samarbeid med importøren Ducati Sverige-Norge ønsker Desmodromene velkommen til en kanondag på Rudskogen så syklene våre kan komme til sin rett og førerne få litt instruksjon. Der vil førere av alle erfaringsgrader få prøve seg. Alle Ducatister er velkomne denne lavterskel-dagen. Vi ønsker at alle skal få prøve seg på sine smykker fra Borgo Panigale. Gjester og medlemmer i skjønn forening.  Du må krysse av for at du godtar kjøpsvilkårene OG har satt deg nøye inn i Desmodromenes egenerklæring og vår ABC for banekjøring. Vår ABC ligger til grunn for at vi år etter år arrangerer banedager med flott stemning, høy kvalitet og trygge rammer.   Velkommen fredag 1. august, klokken 08 -16 Oppmøte kl 08.00 Les vår ABC grundig, memorér og følg den.    Obligatorisk teknisk kontroll kl 08.00  Førermøte kl 08.30  Påmelding gjøres lenger ned på siden for 2.400 frem til 1. juli. Fra 1. juli er prisen 2.900 Påmelding stenger 30. juli kl 23.59 (vi har kun forhåndspåmelding) Ikke videresalg av billetter. Ikke angrerett eller refusjon etter 1. Juli.   Gruppeinndeling: Grønn = nybegynnere og alle som ønsker å øve i rolige former. Hvis første gang på Rudskogen, så skal du melde deg på i denne gruppen Gul = for de som har kjørt på bane tidligere og som ønsker litt tempo Rød = for de med mer erfaring    Spørsmål?  Kontakt [email protected]      
    • Jepp 👍 ... og for ordens skyld; ingen ble sendt hjem i fjor.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer