Gå til innhold

Ujevn pulserende forbrems på Ducati Monster 1200R


Anbefalte innlegg

Hei,

Når jeg bremser med forbremsen i lav hastighet, bremser den ujevnt eller litt pulserende.
Jeg har nye Brembo klosser, så det kan ikke være klossene, samt at jeg renser bremseskivene jevnlig.
Jeg kan heller ikke se at det er noe kast i skivene.

Noen som vet hva som kan forårsake dette?

Mvh Kenneth
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har fått med meg er det hovedsaklig tre grunner til slikt:

  1. skjeve skiver (ikke så sjelden man skulle tro med "premium" komponenter) Ducati spanderer visstnok nye skiver på nyere sykler hvis det, etter spesifikke målinger, er grunnlag for reklamasjon.
  2. uungåelig oppbygging av det originale (?) organiske bremseklossbelegget på skivenes "høyeste" punkter - særlig ved mye moderat bremsing. Kan slipes vekk, men løses/sløses nok oftest med nye skiver....
  3. skiver "sitter fast" i de semiflytende skiveknappene og blir dermed ikke sentrert når vi bare bremser moderat - enkel sak å fikse selv (drill-bit e.l. for å snurre knappene rundt samtidig som man sprøyter på bremserens

Jeg synes man prøver punkt 3 først. Så punkt 2 med det ene eller andre utfallet og som siste løsning punkt 1. For et problemfritt/-friere skiveliv: oppgrader til helflytende skiver og sinterklosser. MYYYYE bedre og er tildels selvvedlikeholdende.

Spør i vei hvis du vil ha flere detaljer og følg absolutt opp med resultatene etterhvert som de kommer.

2072440464_Honeverkty.JPG.beba8fdaa3568ef3398c49166d7b0428.JPG

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg forsøkt punkt 3. skivene ble litt løsere/flytende, men jeg synes ikke det hjalp nevneverdig. Pulseringen ble litt annerledes. Litt lengre mellom hvert pulsering hvis jeg kan si det sånn.

Hvordan er bremseeffekten dersom man velger helflytende skiver og sinterklosser?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort oppsummert: MYE bedre. Skivene presser/"slingrer" ut klossene umiddelbart og skaper en glippe for luftkjøling, tykkere (som de som regel er) skiver absorberer mer varme fra klossene og dermed kaliperstempler/bremsevæske = mer stabil virkning under hard belastning.

Den heftigste varianten (HH) av Brembo sinterklosser er litt beskjeden kald/våt, men får gjort jobben. Mellomvarianten har ikke så mye av den svakheten, men da heller ikke den grommeste skrubbingen. For meg var det kjekt å slippe skjeve skiver, men det er følelsen av en helt overlegen høyhastighets/høyvirkningskontroll som er artigst.

Forhandlerne bytter skiver dersom skjevheten er over et bestemt nivå. Selvfølgelig tåpelig dårlig at dette skjer så ofte og kan ikke skyldes annet enn at Ducati/Brembo kompromisser med kvaliteten. Flaut.

Hvis reklamasjon ikke fører frem kan du jo slipe ned og krysse fingrene for at det var det som skulle til. Hvis du ikke får nye skiver.... så kan du gjøre om til fullflytende selv - kjøpe nye knapper ELLER utføre redneck/hillbilly-metoden. Høres brutalt ut, og ER det, men funker og er GRATIS. http://www.ducatimonsterforum.org/index.php?topic=1818.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

jeg har opplevd dette med kast i originale bremseskiver på alle mine nyere Ducatier fra 2007 mod og oppover, mens begge 2000 mod jeg har hatt ikke har hatt dette problemet. Alle med semi flytende skiver. På nest siste sykkel oppgraderte jeg til Orio skiver fra Brembo med medium sinter klosser, det funket. Orio skivene er 0,5 mm tykkere enn orginale, leveres som sett til en lavere pris en originale skiver levert via DUCATI.

Nyeste sykkel, M1200  2018 modell der har jeg ikke merket noe etter 600 mil. 

PS kast er ikke mulig å se, men limiten på kast i skive etter det jeg vet er 0,12mm fra Ducati, men du merker det også. 

Dette er det jeg har erfart etter 12 år med Ducatier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Satte 999'n på vekta i dag. 191 kg. med tom bensintank. Det er ikke så geærnt. Var tyngst foran faktisk🙄 Har fortsatt gel batteri.
    • Tirsdag 20. Mai klokken 15:00 – 19:00 Velkommen klokken 15 - 19 med fem gromme pass for alle. Oppmøte kl 14. Les vår ABC grundig, memorér og følg den. Obligatorisk teknisk kontroll kl 14 Førermøte kl 14.30 Påmelding gjøres lenger ned på siden for 1.800 frem til 1. Mai. Fra 1. Mai er prisen 2.100 Påmelding stenger 18. Mai kl. 23.59 (vi har kun forhåndspåmelding) Ikke videresalg av billetter. Ikke angrerett eller refusjon etter 1. Mai.  Banekjøringen er åpen for medlemmer av Desmodromene og de danske og svenske Ducatiklubbene.  Det er også noen gjesteplasser for de uten medlemskap, eller medlemmer på andre merker. Disse betaler 400 ekstra for deltagelse.   Du må krysse av for at du godtar kjøpsvilkårene OG har satt deg nøye inn i Desmodromenes egenerklæring og vår ABC for banekjøring.  Gruppeinndeling: Grønn = nybegynnere og alle som ønsker å øve i rolige former. Hvis det er din første gang med oss på Rudskogen, så skal du melde deg på i denne gruppen Gul = for de som har kjørt på bane tidligere og som ønsker litt tempo Rød = for de med mer erfaring Spørsmål?  [email protected]    
    • Tirsdag 24. juni klokken 15:00 – 19:00 Velkommen tirsdag 24. juni, klokken 15 - 19 med fem gromme pass for alle. Oppmøte kl 14. Les vår ABC grundig, memorér og følg den. Obligatorisk teknisk kontroll kl 14 Førermøte kl 14.30 Påmelding gjøres lenger ned på siden for 1.800 frem til 1. juni. Fra 1. juni er prisen 2.100 Påmelding stenger 22. juni kl. 23.59 (vi har kun forhåndspåmelding) Ikke videresalg av billetter. Ikke angrerett eller refusjon etter 1. Juni.  Banekjøringen er åpen for medlemmer av Desmodromene og de danske og svenske Ducatiklubbene.  Det er også noen gjesteplasser for de uten medlemskap, eller medlemmer på andre merker. Disse betaler 400 ekstra for deltagelse.   Du må krysse av for at du godtar kjøpsvilkårene OG har satt deg nøye inn i Desmodromenes egenerklæring og vår ABC for banekjøring.  Gruppeinndeling: Grønn = nybegynnere og alle som ønsker å øve i rolige former. Hvis det er din første gang med oss på Rudskogen, så skal du melde deg på i denne gruppen Gul = for de som har kjørt på bane tidligere og som ønsker litt tempo Rød = for de med mer erfaring Spørsmål?  [email protected]    
    • I samarbeid med importøren Ducati Sverige-Norge ønsker Desmodromene velkommen til en kanondag på Rudskogen så syklene våre kan komme til sin rett og førerne få litt instruksjon. Der vil førere av alle erfaringsgrader få prøve seg. Alle Ducatister er velkomne denne lavterskel-dagen. Vi ønsker at alle skal få prøve seg på sine smykker fra Borgo Panigale. Gjester og medlemmer i skjønn forening.  Du må krysse av for at du godtar kjøpsvilkårene OG har satt deg nøye inn i Desmodromenes egenerklæring og vår ABC for banekjøring. Vår ABC ligger til grunn for at vi år etter år arrangerer banedager med flott stemning, høy kvalitet og trygge rammer.   Velkommen fredag 1. august, klokken 08 -16 Oppmøte kl 08.00 Les vår ABC grundig, memorér og følg den.    Obligatorisk teknisk kontroll kl 08.00  Førermøte kl 08.30  Påmelding gjøres lenger ned på siden for 2.400 frem til 1. juli. Fra 1. juli er prisen 2.900 Påmelding stenger 30. juli kl 23.59 (vi har kun forhåndspåmelding) Ikke videresalg av billetter. Ikke angrerett eller refusjon etter 1. Juli.   Gruppeinndeling: Grønn = nybegynnere og alle som ønsker å øve i rolige former. Hvis første gang på Rudskogen, så skal du melde deg på i denne gruppen Gul = for de som har kjørt på bane tidligere og som ønsker litt tempo Rød = for de med mer erfaring    Spørsmål?  Kontakt [email protected]      
    • Jepp 👍 ... og for ordens skyld; ingen ble sendt hjem i fjor.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer