Gå til innhold

Støymåling av motorsykkel (avskilting?)


Anbefalte innlegg

Skremsel om avskilting er i overkant ivrig. Det ble jo slått fast av Vegdirektoratet, til kontrollantenes formodentlige irritasjon, at avskilting ikke kan brukes for støyovertredelser. Avskilting kun i sammenheng med sikkerhet. Det er det greit å vite når man er ute på veien, men selvfølgelig forsmedelig hvis man er så uforsiktig at man møter opp til senere kontroll med samme anlegg man ble innkalt for og SÅ blir avskiltet.

 

Vi kan flire hvis vi blir stoppet, men jeg er enig i at med moderat musikk og normal hensyntagen overfor omgivelsene kommer vi antagelig lengre. Kanskje såpass langt at det ikke blir innført så streng lovhjemmel som i enkelte land 'nerrafor'.

Endret av stoppitide
"Dømmende" erstattet med Vegdirektoratet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NMCU tar saken (igjen). Det var ikke greit med avskilting sist og er nok ikke det nå heller. Grei anledning til å minne om det naturlige i å være medlem i NMCU.  Innlimt tekst nederst er fra 2014.

https://nmcu.org/mer-fokus-pa-stoy/8091/



NMCU:

Avskilting i støykontroll
I slutten av mai i år ble en motorsyklist stoppet i en teknisk kontroll. Motorsykkelen hadde et uoriginalt eksosanlegg som hadde mye høyere lyd enn tillatt. Motorsyklisten erkjente selvfølgelig at sykkelen hadde et ulovlig eksosanlegg og regnet med å få mangellapp med krav om å vise sykkelen med et godkjent anlegg. Statens vegvesen tok imidlertid saken et knepp lenger og fattet vedtak om bruksforbud og avskilting på stedet. Motorsyklistene motsatte seg inndragning av kjennemerket, men kontrollør og kontrolleder opprettholdt vedtaket. MC-føreren fikk deretter leie prøveskilt for å kjøre motorsykkelen hjem.

Motorsyklisten sendte umiddelbart inn en klage på vedtaket, som han mente var en uforholdsmessig reaksjon. Han mente også kontrollørene fra Statens vegvesen manglet hjemmel i lov eller forskrift for vedtaket om at motorsykkelen måtte ilegges bruksforbud og avskiltes på stedet fordi den ikke var i” forsvarlig stand”. Han argumenterte med at bruksforbud og avskilting bare er en forholdsmessig reaksjon når et kjøretøy har så grove tekniske mangler at det er trafikkfarlig, og at for høy lyd ikke faller inn under dette begrepet. Han viste blant annet til reglene i forskrift om periodisk kontroll av kjøretøy hvor overskridelse av grenseverdi for lydnivå normalt vurderes til en 2er feil, noe som kun innebærer at kjøretøyet må fremstilles for etterkontroll. I klagen bad han derfor om at Statens vegvesens vedtak ble omgjort.

Saken havnet etter hvert hos Vegdirektoratet som brukte lang tid på å behandle klagen. Saken hadde såpass mange prinsipielle sider at også NMCU sendte et eget brev til direktoratet der vi ba om en klargjøring av hjemmelsgrunnlaget for avskilting ved for høy eksoslyd. I slutten av september fikk både motorsyklisten og NMCU svar som fortalte at direktoratet opphever vedtaket om avskilting. I sin begrunnelse sier Vegdirektoratet blant annet:
«Regionens praksis (Region sør) med å ilegge bruksforbud og avskilte kjøretøyet ved en grense på 10dBA ikke er i tråd med den vurdering som vegtrafikkloven § 36. nr. 1c) gir anvisning på. Det er fra klagers side påpekt at kontrollen ble utført på et meget sterkt trafikkert sted ved innkjøringen til Kristiansand sentrum. Vegdirektoratet kan ikke se at regionvegkontoret har foretatt en helhetsvurdering når det ble ilagt bruksforbud og motorsykkelen ble avskiltet. Det er fra regionens side ikke sagt noe om det ville være farlig å la klager kjøre videre og hvordan trafikkbildet så ut på tidspunktet for ileggelse av bruksforbud og avskilting. Ett moment som peker i retning av at det ikke var nødvendig å avskilte kjøretøyet var at regionvegkontoret utstedte prøveskilter slik at klager fikk kjøre motorsykkelen hjem».

Det kommer en fyldigere artikkel om saken i neste nummer av MC-bladet, der vi blant annet bringer et intervju med motorsyklisten som ble avskiltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Jeg har fått klare svar som viste at de vet om lovens innhold. Da er det enten dårlige språkkunnskaper, dårlig tid eller manglende ønske om tydelige beskjeder, som ligger bak deres oppførsel/motvilje mot opprydding. Eller i verste fall at de mener seg tjent med at dette forblir uklart. Kaskodekning er helt opp til selskapene å regulere. Det er IKKE enighet om kaskoen gyldighet. Langt fra.  
    • Men det er rart at det er problemer med forsikringsselskapene. De har vel ikke hatt en eneste sak på alle disse årene? Når det kommer til full kasko, kan jeg skjønne at det kan bli problemer. Men det er vel ikke tema, der er det vel enighet om at den ikke gjelder?
    • Tja, det er kanskje heller mangelen på støy som gjør at praksis og kommunikasjon stemmer dårlig med lovens bokstav. Jeg er spesielt lite imponert av selskapene som man bare må anta at tåkelegger med viten og vilje. Mitt forsøk er å snakke med så mange aktører som nødvendig - for å få fremdrift. Det er en del kokker rundt omkring, så alle bidrag til at de holder tungen rett i munnen vil være positivt. Selskapene har sin agenda (bare en begrenset rolle, men må skjerpe kommunikasjonen sin overfor kundene og betingelsene beskrevet i vilkår). Vegvesenet har kanskje mest en koordinerende rolle hva angår banekjøring, men desto viktigere rolle for veisikkerhet (der kommer det antagelig gode tiltak). Departement og direktorat presser på for redusert antall ulykker (,men er ikke tydelige på hvordan?) Inn fra sidelinjen kommer NAF (med fokus på rustløsere?), NMCU med fokus på alle våre ønsker og rettigheter, Tryg Trafikk med fokus på begrensende tiltak og å være enige med myndighetene (var det stygt sagt?) og i periferien sitter dugnadsjobbende og/eller kommersielle arrangører som tror på at det hjelper å lære opp førere på bane - også i et tempo som skaper utfordringer = bedre ferdigheter for de som allerede er forbi rustløserbehovet.  Det blir veldig spennende å følge utviklingen på dette området. Styrt feil av den innerste sirkel kan det bli vanskelig å få til noe bra. Styrt riktig kan det bli en positiv utvikling for alle. Kryss fingrene.
    • Rart det er så mye støy rundt dette. Desmodromene har vel arrangert banedager siden 2004 ?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer