Gå til innhold

Ny på bane, gode råd og tips ønskes


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har nettopp kjøpt min første racer etter å kjørt noe mindre aggressivt frem til nå.

 

Har lyst og planer om å delta på banekjøring 25 mai.

 

Etter å lest bane abc tror jeg at jeg er i henhold foruten DD lås på hjelm , har Schubert , er ikke disse tillat ?

 

Har 996 m termingoni, må jeg ha med innsatser for å dempe den?

 

Noen som kjører ducati sport 2 støvler å kan anbefale noe her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen skal du være!

 

DD-lås er et av mange krav som Norges Motorsportforbund stiller til personlig sikkerhetsutstyr for idretten roadracing. Våre 'skiltløse' racingdeltagere må oppfylle disse kravene. Har du lisens og skal kjøre i 'skiltløs' gruppe? Hvis du kjører i skiltgruppe, så gjelder ikke de samme kravene.

 

996 går av og til/som regel greit gjennom på våre dager, men sett inn db-killere hvis du har. Våre dager er 'racing-dager' og har grense 102 db.

 

Støvlene du nevner er vel bra vare det. Du betaler litt for logoen, men, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har også planer om å delta på banedag 25 mai, men har ikke vært på Rudskogen/bane på 25 år.

Er det noen steder man kan finne litt info om hva som er praktisk å ha med seg på en slik banedag?

Tenker da på mat, bensin osv. Eller er det mulig kjøpe seg noe der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn generelt... les ABC'n nøye. Gunstig å studere banekartet - gjerne i kombinasjon med youtube-filmer.

 

Hvis man er sprek og ikke altfor anspent klarer man kanskje 4-5 pass før det blir fristende å pakke sammen. Det blir flere enn det på alle sammen. Bedre da å ta seg en litt lengre pause midt på dagen(?)

 

5 pass blir cirka cirka 12,5 liter bensin. +/- 20 % etter sykkel og kjøring. Da går du antagelig tom før siste pass og/eller rekker ikke til nærmeste bensinstasjon (Rakkestad ~9 km) Altså: kjør til Rakkestad i en pause og fyll opp. Har du sykkelen på henger og ekstra plass i den, så holder det massevis med en 20 liters i tillegg til full tank på sykkelen.

 

Foreningen og banedagene er et spleiselag og det innebærer bl.a. at noe av deltageravgiften brukes til kaffe/te, frukt, kjeks til alles beste. Kafeteriaen er også åpen. Det er MYE mer slitsomt og svett å kjøre på bane enn man tror. 'Fun fact': merforbrenningen sammenlignet med sofasitting tilsvarer 5-6 Fjordlandmiddager. Væskebehovet kan antagelig ganges med 2-3 og ender på 5-6 liter. Da skal vi ikke gå rundt og knaske på en gulerot, men sørge for gode blodsukkerlagere og kurrant væskenivå.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • 9 år siden vi var på Cartagena banen i Spania og kjørte sist. Årene 2013-16 fylte vi 2 pitbokser med DUCATI. 10-15 Nidhoggere med banesykler og noen Desmodromer med gatesykler kjørte 5 dager til ende. Det var noen utrolig morsomme og spennende dager.  Jeg var der en tur i dag for å se Racing4fun sammen med en tysk arrangør. 80-90 stk på banen, 4 grupper og god plass.   Ingen Duccer fra Norge, men en tysker hadde preppa en ny Panigale V4 som bane sykkel. Ser ikke verst ut den😁  Været er «nesten» alltid bra i Spania, men i dag var unntaket. Det begynte å regne da jeg kjørte inn på banen, skikkelig skybrudd og alle som var ute å kjørte dro inn i depot. Ei enslig norsk jente la om til regndekk og dro utpå og kjørte mange runder, sprekt det. Hyggelig å treffe kjentfolk som hadde tatt turen ned. Jeg fikk kjenne på godlukta, må si det kribler litt i fingra fortsatt… Snart sesongstart😀 PB 2014, kjølevæske tappes og vann helles på. Omvendt prosedyre når det pakkes for hjemreise i tilfelle frost. 999R modifisert.    2014, sporvalg trening med Kjersti. 848 og 999R   2014,  fredagsløp med mange norske Ducatitister 2016, forundringsboks snart klar for utsjekk.    2016, Kjersti klar for 1 gangs kjøring med Panigalen.    2016, undertegnede ut for testing.    2025, «nye» Panigale V4   2025, vått
    • Tja, det er vel egentlig alle. I varierende grad. NB uansett hva jeg skriver og uansett hva loven sier så kan man ende opp i en konflikt med sitt selskap dersom ting er uklart. Unngå det hvis du kan. Send dem et skriftlig spørsmål der du spør om Bilansvarsloven pålegger dem å dekke ansvar + førerulykke også på bane, kjørende uten konkurranse, racing, tidtagning. 
    • Hvilke selskaper er det problemer med?
    • Jeg har fått klare svar som viste at de vet om lovens innhold. Da er det enten dårlige språkkunnskaper, dårlig tid eller manglende ønske om tydelige beskjeder, som ligger bak deres oppførsel/motvilje mot opprydding. Eller i verste fall at de mener seg tjent med at dette forblir uklart. Kaskodekning er helt opp til selskapene å regulere. Det er IKKE enighet om kaskoen gyldighet. Langt fra.  
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer