Gå til innhold

916 går ikke som den skal


Anbefalte innlegg

Hei! Har en Ducati 916 som har gått i overkant av 50k km.

I fjor så begynte det med at sykkelen stoppa etter å ha stått på tomgang. Når jeg skulle starte den igjen så var den vanskelig, og det kom også noe smelling fra pottene. Startet til slutt.

Etter vinterlagring satt jeg i gang med olje og filterbyrte, samt en del andre småting som måtte gjøres.

Nå opplever jeg at sykkelen er veldig tungstarta, og det høres ut som at motorgangen også er noe annerledes. Er en tydelig «bop, bop, bop» lyd, og når jeg så vidt er borti gasshendelen, så kveles sykkelen. Under kjøring, så virker den utrolig tam, da det ikke er noe dreiemoment å hente noe sted.

Jeg mistenker kanskje at det er noen ventiler som driver å tuller, men tenkte å høre her med dere som evt kan mer om disse syklene enn det jeg kan.

Har bytta plugger og tilsvarende hvert år.

Det var noen spor av chromeflak i olja når jeg bytta den tidligere i vår.

 

Mvh Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desmoquatro-motorene har historisk hatt noen problemer med flassende vippearmer. Omtrent 1.500,- pr stk og 16 totalt, så det er god praksis å sjekke disse ved bruktkjøp. Hvis du har bilder av det du fant i oljen kan sikkert et verksted hjelpe med diagnosen.

 

Symptomene kan skyldes herjete vippearmer og dermed shims, men det kan være andre ting også/i stedet.


Omtalt tidligere:
https://www.desmodromene.com/index.php?/topic/588-holdbarhet-på-ducati-748-fersking-trenger-litt-gode-råd/?hl=vippearmer#entry2023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smelling i potta og tamt drag => kan være for mager. Sjekk at du har korrekt bensintilførsel (pumpe, filter etc.). Har du mulighet - mål bensintrykket.

 

Det kan også være sensorer som gir signal om at den må strupes på bensin => luftemp- og lufttrykksensor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Sist gang jeg opplevde tilsvarende symptomer på en desmoquattro-motor så hadde kamreima hoppet over ett hakk. Stoppet i tide og slapp med skrekken, men det er ingen selvfølge at det går bra. Anbefaler å bestille time hos Dr. Duc og ikke kjøre før den har vært på doktorbesøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Tja, det er vel egentlig alle. I varierende grad. NB uansett hva jeg skriver og uansett hva loven sier så kan man ende opp i en konflikt med sitt selskap dersom ting er uklart. Unngå det hvis du kan. Send dem et skriftlig spørsmål der du spør om Bilansvarsloven pålegger dem å dekke ansvar + førerulykke også på bane, kjørende uten konkurranse, racing, tidtagning. 
    • Hvilke selskaper er det problemer med?
    • Jeg har fått klare svar som viste at de vet om lovens innhold. Da er det enten dårlige språkkunnskaper, dårlig tid eller manglende ønske om tydelige beskjeder, som ligger bak deres oppførsel/motvilje mot opprydding. Eller i verste fall at de mener seg tjent med at dette forblir uklart. Kaskodekning er helt opp til selskapene å regulere. Det er IKKE enighet om kaskoen gyldighet. Langt fra.  
    • Men det er rart at det er problemer med forsikringsselskapene. De har vel ikke hatt en eneste sak på alle disse årene? Når det kommer til full kasko, kan jeg skjønne at det kan bli problemer. Men det er vel ikke tema, der er det vel enighet om at den ikke gjelder?
    • Tja, det er kanskje heller mangelen på støy som gjør at praksis og kommunikasjon stemmer dårlig med lovens bokstav. Jeg er spesielt lite imponert av selskapene som man bare må anta at tåkelegger med viten og vilje. Mitt forsøk er å snakke med så mange aktører som nødvendig - for å få fremdrift. Det er en del kokker rundt omkring, så alle bidrag til at de holder tungen rett i munnen vil være positivt. Selskapene har sin agenda (bare en begrenset rolle, men må skjerpe kommunikasjonen sin overfor kundene og betingelsene beskrevet i vilkår). Vegvesenet har kanskje mest en koordinerende rolle hva angår banekjøring, men desto viktigere rolle for veisikkerhet (der kommer det antagelig gode tiltak). Departement og direktorat presser på for redusert antall ulykker (,men er ikke tydelige på hvordan?) Inn fra sidelinjen kommer NAF (med fokus på rustløsere?), NMCU med fokus på alle våre ønsker og rettigheter, Tryg Trafikk med fokus på begrensende tiltak og å være enige med myndighetene (var det stygt sagt?) og i periferien sitter dugnadsjobbende og/eller kommersielle arrangører som tror på at det hjelper å lære opp førere på bane - også i et tempo som skaper utfordringer = bedre ferdigheter for de som allerede er forbi rustløserbehovet.  Det blir veldig spennende å følge utviklingen på dette området. Styrt feil av den innerste sirkel kan det bli vanskelig å få til noe bra. Styrt riktig kan det bli en positiv utvikling for alle. Kryss fingrene.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer