Gå til innhold

er denne eksosen orginal ? 748


Anbefalte innlegg

hei.  jeg kjøpte for kort tid siden en ducati 748.  1997 modell. 

 

det sto arrow eksos på den.   jeg synes den bråkte litt vell mye, så jeg fikk tak i orginaleksos. 

 

 

stusset litt da eksosen som kom var merket ducati, men samtidig termignoni.  så sto det noe stempel om støygodkjenning på de.  

 

er dette orginale eksosene, eller er det termignoni levert av ducati? 

 

 

så er det dilemma da... jeg elsker utsenede av carbon-pottene, men vil kanskje(?) ha lyden av den andre eksosen istedet.

 

 

 

er det noen som vet hvordan termignoni  ligger an på lyd i forholdt til arrow i tilfelle.  om det jeg nå har fått er std. orginaleksos..    termignoni har carbon-potter ser jeg. 

 

 

 

på forhånd takk :D    

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pottene på ebaybildene er nok originale, slik montert på sykkelen ved levering. Det var vanlig, særlig for en del år tilbake, at Ducati bestilte eksos fra underleverandører - der i blant Termignoni. De originale inneholder ofte et flerkammersystem med rør og gitter for tilstrekkelig lyddemping. Senere også med katalysator (f.o.m. Euro 3 tror jeg)

 

Mange av/de fleste aftemarket pottene er bygd opp kun av et perforert rør, pakningsmateriale, ytter-rør (karbon/titanium/stål/aluminium) og endestykker. Nesten alltid er resultatet mer lyd (også kalt musikk) og da gjerne med mer bass/romling.

 

Termignoni karbon og Arrow karbonpotter vil nok høres ganske like ut. Propper/db-killere vil dempe nivået betydelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki, takk for det.  blir spennende og høre hvordan orginal-eksosen høres ut da. 

 

 

 

ja, riktig som du sier, det er mye bass/ resonans med arrow-eksosen.  blir veldig sliten i hodet av det.   mulig at det ville hjulpet med en bedre hjelm kanskje. 

 

jeg lyste inni arrow-eksosen. og det er bare ett perforert rør rett igjennom ja. 

 

 

hvordan funker det med db-senkere da?     mulig jeg spør dumt her nå men. hehe 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Effekten av endret eksos, derunder db-killere, henger sammen med de vanlige variablene: luft inn, bensin inn, forbrenning i de forskjellige situasjoner/belastninger og eksos ut. Resultatet kommer av miksen av variablene, så noe klart svar er vanskelig å gi.

 

Db-killere er en metallpropp som festes i utløpet/endestykket. Google db killer Ducati, så ser du raskt hva det dreier seg om.

 

Jeg synes hjelmen demper best når polstringen rundt/på ørene klemmer ganske konkret på sidene av hodet. For å få til det må man velge hjelm med riktig form for sitt eget unike hode (ovalt eller rundt) og selvfølgelig størrelse. 'Helmet fit' på Google gir nok en del videoresultater...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei , 
Vet ikke om du bruker det eller ikke. Men jeg vil anbefale å kjøre med ørepropper :D  Spesielt hvis du skal på lengre turer. Utrolig behagelig - du får likefult lyden av Ducatien , men du slipper å føle deg øre og banket opp i hodet etterpå! Hvis du vil ta det steget videre - går det an å støpe egne ørepropper med høyttalere. Kjekt hvis du skal kjøre turer og snakke med andre over intercom - eller lyst til å høre på musikk / Radio. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Jaja. If virker i allefall positive til banekjøringa i sitt "banekjøring avsnitt"... Takk for info. Nå får jeg heller ut å gjøre noen finjusteringer på q-shifteren, vinkelen på gearpedalen, kjøre inn nye dekk og bremser, etc...
    • Jeg begynner med samme konklusjon; kjør i vei! Ja, det ble dessverre litt feil. Fort gjort. Ikke din skyld at dette er kronglete. Jeg har brukt MYE tid på å kartlegge og forklare hva som gjelder. Jeg vil ikke skrive det samme igjen og igjen. Forklaringen i denne tråden er klarere enn det selskapene presenterer i markedsføring og vilkår. Noen selskaper er ok, men fremdeles er de uklare og det burde være unødvendig. Det som gjør vondest å høre er hvordan de svarer muntlig. Der er de ordentlig på bærtur. Aller best å spørre skriftlig. Det er kun kasko som kan variere.  Alle er tjent med at folk forbedrer ferdighetene sine. Slik det er nå blir mange sittende hjemme fordi de får feil informasjon fra selskapene. Veldig ugunstig. ... og avslutter med samme konklusjon; kjør i vei!  
    • Puuh, her var det mye å lese... Jeg tolker det slik  Desmodromenes banedager er merkelig nok ikke godkjennt enda. Da er det heller ingen vits i å melde inn tid og sted, til selskapene. Så kun annsvarsforsikring dekker. Og ev. Førerulykke, for de som har det i tillegg. Ble det feil?
    • Hæ? Det står skrevet ganske mye om dette i denne tråden. Scroll litt. 👍
    • Under påregistrering i dag, snakka jeg med kundebehandler hos If. Han sa at kursarrangør måtte melde fra om tid og sted, til forsikringsselskapene. Når jeg går in på If sin side om banekjøring 2025,  er ikke Desmodromene lista opp der... Men andre som, Føreutvikling, AGM m.fl. er det. Er våre banedager meldt inn for forsikringsselskapene i år?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer