Gå til innhold

Mapping og konsekvenser...


Anbefalte innlegg

Jeg har en 999s som ble tunet før jeg kjøpte den. Sykkelen gikk fint helt til ECU tok kvelden. Original ecu ble installert og mappet hos Italia Bike Center i Arboga. På ny går sykkelen fint. Det er en litt annen følelse i motor, men det er vanskelig å beskrive hva det er. Føltes "tightere" ved forrige map/ECU. Men jeg har utskrift av effekt-kurver fra begge mappinger og de er omtrent identiske. Men bensinforbruket er dramatisk mye lavere enn før. Tidligere kunne jeg kjøre ca 16 mil på en tank. Nå kan jeg kjøre ca 25 mil... Tidligere nesten 1 l/mil, nå ned mot 0,5 l/mil...

Plutselig har jeg en sykkel som kan brukes på langtur :)

MEN den blir mye fortere varm enn tidligere. Ved god hastighet ligger temp på ca 70 grader. Men blir det noen minutter med 50-60 km/h stiger tempen fort opp til 101 og 102 grader.

Den går magrere, dermed blir den varmere, ettersom bensinen ikke kjøler sylinder etc så godt lenger ?!

Så kommer spørsmålene mine:

Er dette helt greit, så lenge temp ikke overstiger 108 grader? (Har hørt av Are at 108 er en maks temp...).

Har dette andre konsekvenser jeg bør vite om?

Den følelsen av at den var "tightere" før, kan det skyldes at tenningstidspunktet var justert tidligere?

 

Hvis det er noen som kan litt eller alt om dette er jeg interessert i å lære litt mer. Jeg setter stor pris på alle svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok variere oppsiktsvekkende mye mellom forskjellige tunere sine preferanser hva angår air/fuel ratio AF = blanding, ikke minst i de forskjellige turtallsområder og gass-spjeld-åpninger. Noen avanserte tuninger inkluderer også tenningstidspunkt og da blir variablene så mange at mulighetene for å bomme også øker. Det behøver ikke å bli "feil", men kan være ugunstig i den ene eller andre retningen. Temperatur, respons, effektkurve, forbruk kan være motstridende målsetninger.

 

Kundens ønske ved bestilling kan være noe annet enn vedkommende ender opp med å ønske seg - f.eks. gassrespons på lavt turtall krever visstnok fet blanding, men til gjengjeld soter det, bruker mye bensin, kan gå ujevnt og røsker kraftig i motordeler... hmmm... Likeledes kan man få ganske mye mere pulver på høyt turtall hvis man kjører magert der, men da spretter temperaturen opp.

 

Hvordan tenningstidspunkt virker inn har jeg ikke peiling på.

 

Det høres ut som du har/har hatt tuninger i begge ender av skalaen. I sin tid sa Kämna til meg at hvis jeg opplevde 120 grader på oljen regelmessig så burde jeg skaffe bedre oljekjøling. Da dette skjedde regelmessig på banen løste vi problemet ved å tune blandingen litt fetere på topp turtall - med ønsket resultat, men også med tap av et par tre hestekrefter øverst i registeret. Din temperaturmåler går vel på kjølevæsken, så dette er jo ikke gangbar vurderingsmetode for deg.

 

Det som hadde satt saken i et perspektiv man/noen kunne blitt klok av var hvis du hadde de to tuningenes tabell som viser AF i hver enkelt regneark-boks visende f.eks. 1.000 omdr / 10% gass-spjeld, 1.000 omdr / 20% gass-spjeld osv osv. 

 

Siden disse tabellene sikkert ikke er lett tilgjengelige må vi nøye oss med noen velkjente (?) betraktninger/erfaringer om bensinforbruk på 999 Testastretta motorer. Ikke i standard og i hvert fall ikke i Ducati/Termignoni utgave er det 'normalt' å kjøre på 0,5/mil vil jeg tro/mene/påstå. Hvis det stemmer, så er vi i nærheten av i det minste å kunne antyde at din sykkel nå er tunet relativt magert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den går nok magert nå. Men kan dette skade motoren så lenge temperaturen ikke overstiger noe mellom 102 og 108 grader på kjølevesken? Er det først hvis den overopphetes at den blir skadet, eller skades/slites den av å gå magert i seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om de kjølevæsketemperaturene sier noe definitivt om forholdene inne i forbrenningskammerene - da ville oljetemperatur være mer direkte og relevant. Hvis Are synes 108 er 'maks' så er ikke det tatt ut av luften...

 

Generelt er høy temperatur mest et problem ved at metallet utvider seg forskjellig i forskjellige deler av motoren og da blir klaringer annerledes enn tiltenkt - på lignende måte som klaringene er 'feil' når motoren er kald. Molekylær slitasje blir også verre med unødvendig store svingninger i temperatur - riktignok et klart mindre problem i vannkjølte motorer.

 

Videre vil ventiler og andre metalldeler i forbrenningskammeret slites fortere hvis de blir for varme, men det store spørsmålet er jo hvor fort og ved hvilke temperaturer. Jeg tror ikke det du beskriver er alvorlig eller noe å bry seg med, men det er bare min amatørerfaring som du ikke nødvendigvis skal legge stor vekt på. Du kan jo spørre ItalBike og høre om ny mapping kan være interessant. I mellomtiden kan du sjekke fargen på pluggene som en indikasjon på forbrenningskammertemperatur - mørk melkesjokolade er bra - lys beige/hvit antyder for mye varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har luftkjølt motor med én måler for ECU'en (sitter ved kamaksel) og én måler for dashbordet (sitter ved grovfilteret). Du kan jo kjøpe en måler som erstatter oljepåfyllingspluggen og sjekke hva den viser

 

http://www.ebay.com/itm/Ducati-Monster-996-S4R-2004-Oil-temperature-gauge-dipstick-/272081235812?hash=item3f594e2f64:g:HdgAAOSwSHZWdDjh&vxp=mtr

 

Jeg antar at oljen er mye varmere ved kamaksel enn ved grovfilteret, men da kan vi om ikke annet sammenligne tallene du og jeg har/får. (disse forskjellene er grunnen til at Kämna på sine luftkjølte racemotorer lager to kretser for oljetransporten, der han leder nykjølt olje dit motoren trenger mest kjøling - annerledes enn på en standard Ducati)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får du mye god input fra Lars så jeg skal ikke mene noe om det.

Men jeg ville vært litt bekymret hvis du til stadighet oppnår 102-105 grader i motoren.

På min 999R opplevde jeg det på banen under godt og varmt vær. Jeg likte det ikke noe særlig og følte at motoren ikke ytet sitt beste når tempen gikk så høyt. fikk også et motorhavari uten at jeg vet om det var en årsak. Fikk også en kjølevannslekkasje i toppen og det tror jeg kom i fra for høy temp over tid.

 

Nå er det vanlig at 999 sliter med for høy temp under sterk belastning, radiatoren er ikke stor nok til å klare å holde tempen på et normalt nivå (85-95`) på racerne. Ny større radiator koster fort kr 12000.

 

Mange mener at for høy temp kan være en årsak til at Panigale motorer ryker. Flere sliter med det på racerne og monterer nye eksosanlegg som gjør at motoren får bedre kjøling i tillegg til større radiator.

 

Jeg ville justert blandingen slik at du kommer litt ned på temperaturen. hvis det lar seg gjøre.

 

Mye synsing dette, men 4 år med 999R på bane så er tempen det jeg var mest bekymret for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som er litt interessert, så har jeg nå pratet med Tom hos Italia Bike Center. Han har overbevist meg om at jeg kan kjøre med den som den er. Men jeg skal følge med på temperaturen. Så lenge temperaturen ikke blir for høy så sliter det ikke på motoren å gå på en mager blanding sier han. Kommer temp over 90-95 grader (kjølevæske) så bør man ikke ha full gass før tempen har kommet seg litt ned igjen sier han. Han mener også at jeg får mindre sot i motor med denne mappingen, og med det eksosanlegget jeg har kommer motoren seg fort ned i temperatur så fort jeg bare får litt fartsvind inn foran :)

Så da monterer jeg en oljetempmåler og følger med på temperaturene en stund. Jeg fryser i det minste ikke når det går litt sakte:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppdatering - godt med info som innskudd i kunnskapsbanken :) Jeg lytter/leser mye og anvender kritisk lytting før jeg "konkluderer". Jo mere man vet, jo mere forstår man også at man ikke vet. Dette er vanskelig å bli helt klok på - vi snakker jo tross alt om en fabrikant som alltid har slitt med å få alt til alltid å stemme. Antagelig har Ducati gjort en del kompromisser og det må vi leve med - kanskje vi forbedrer med modifiseringer - kanskje dummer vi oss ut - been there, done that.

 

Tilbake til saken: riktig at mager blanding soter mindre, men det skulle man vel ordne med magert der det er riktig og så fetere der det er riktig (turtall & gass-spjeldåpning). Sikkert ikke lett å få til i praksis, men...   Din sykkel, som alle andre, får jo for mye kjøling når den er kald (burde pakkes inn inntil optimal temp er oppnådd) og så er den stappet med kjøletiltak for å unngå overoppheting - uten at det alltid, som Per er inne på, er tilstrekkelig. 

 

Vel, vel, du får melde hva ny oljetempmåler viser og hvordan pluggene ser ut - med de forbeholdene at nå som det er kaldere ute vil oljen bli bedre kjølt enn om sommeren OG blandingen vil være annerledes fordi ECU'en tar hensyn til de temperatur-inputs den har tilgjengelig.

 

... og sånn kan man holde på til man blir gær'n / lærer ALT / driter i det og bare kjører :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tenkes det stadig vekk rundt dette temaet...

Sykkelen får variabel blanding etter hvor mye gasspådrag den har. Middels pådrag er ca 13,5:1. Antagelig fetere med mer pådrag. Men om den får enda fetere blanding ved mye gass, så vil ikke det hjelpe meg noe med mitt problem. Den går varm når jeg ikke får nok fart, og da har jeg aldri mye gass... F.eks. Ut av byen vestover i rushtrafikken, mellom alle bilene. så tenker jeg at kanskje jeg kan bytte termostaten, så viftene slår inn tidligere? Nå tror jeg de slår inn ved 101 og 102 grader...Noen tanker om dette? Bør jeg heller løse det egentlige "problemet", istedenfor å finne en vei rundt det? Eller er det en genial løsning?

Noen andre tanker. Jeg har en kompis med en lik sykkel. Den har slip-on Termi, og min har helt 54mm Termi anlegg. Jeg merker veldig stor forskjell på hvor mye varme det er mellom bena og under baken på de to syklene. Min er vesentlig varmere i baken:) Kan det stemme at mitt hel-anlegg leder varmen bedre vekk fra motor? Min sykkel detter mye raskere i temperatur en den andre, når vi får opp farten. Men den blir varmere når det går sakte...

Ja ja... Det var de seneste tankene mine om dette:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To forskjellige temaer egentlig.
 
Det ene og viktigste er at sykkelen din blir for (?) varm i visse situasjoner - det andre er at kjølingen kanskje ikke strekker til i enhver situasjon. Endrer/reduserer du varmeutviklingen er behovet for bedre avkjøling mindre/borte. Forbedrer du kjølingen fjerner du sekundæreffektene, men ikke de opprinnelige. 
 
Jeg tipper du er såpass hekta nå at jeg kan linke deg til Brad Black sin BikeBoy-virksomhet. Han er en respektert bygger/tuner og er unik i det at han har dokumentert alt han har gjort. Mange tabeller, inkl A/F, og forklaringer på det vi diskuterer her. Om han behandler temperatur vet jeg ikke. Det er i hvert fall en fantastisk mulighet til å fordype seg. http://www.bikeboy.org/index.html

 

Uavhengig av om du blir klokere eller ei, så må du på et eller annet tidspunkt bestemme deg for om dette blir tut & kjør eller om du skal endre noe. Det kan sikkert bli bedre, men aldri perfekt. Spørsmålet er hvor bra det må være for at du skal være fornøyd OG sykkelen ha en akseptabel holdbarhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå har jeg montert oljetempmåler i påfyllingshullet for olje. Har fått testet det litt, men er ikke så mye klokere...

Problemet er at jeg er usikker på om den viser riktig temperatur, og dermed om jeg kan stole på den. Jeg hadde nok ventet meg høyere temperatur. Temperaturen ved påfyllingshullet er sikkert lavere enn nede i motoren, men hvor mye?

Har ikke opplevet de høyeste temperaturene enda, men når kjølevesken i radiatoren er på 70 grader, viser måleren på oljen en temp på 60 grader omtrent. Når vannet har en temp på 90-95 grader viser den ca 80 grader på oljen. Jeg trodde oljen ville ha en høyere temperatur? Er det helt galt tenkt? Ellers merker jeg at variasjonene i temperatur tilsynelatende er mye raskere i vannet, enn i oljen på min sykkel.

Noen tanker Lars (eller noen andre)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om olje eller vann er nærmest de varmeste stedene (antagelig omtrent det samme), men vet at det er 'ganske stor' forskjell på hvor i motoren man måler - ikke minst om det er rett før/rett etter radiator/oljekjøler. Om dine målinger, forskjellen på vann og olje, har noen relevans avhenger av hvor vannet og oljen måles. Fra delekatalogen kan det se ut som vanntemperaturmåleren sitter like etter at vannet har vært innom sylinder og så toppene - i så fall kommer det rett fra de varmeste stedene. Den nye oljetemperaturmåleren forholder seg til olje som har vært nedom bunnpannen - der er det neppe like varmt som i toppene - på den annen side kommer vel oljesprayen oppunder stemplene ganske rett ned i bunnpannen, så da så....

 

Kanskje du skal spørre verkstedet om vann eller olje er varmest på disse motorene? Du får antagelig et upresist svar, men verdt et forsøk...

 

Man kan spekulere i om kald luft til en viss grad kjøler oljetemperaturmåleren utenfra, men njaaa... I så fall får du jevnere målinger når sykkelen står stille et minutt eller så. En annen måte å kvalitetsteste den nye måleren kan være å putte den delvis ned i kokende vann og se om den viser 100 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Orginalnavene er auminium, og det er det på Oron også tror jeg. De er i alle fall ikke magnetiske. Oron navet er ca 0.1 mm. tykkere en de orginale. Det er heller ikke frest spor i kanten av skiva, slik det er på de orginale (se siste bilde) uten at det kan ha særlig vektbesparelse... Ja, bilder: 1 Oronskiva til venstre. Brukt orginalskive fra Tyskland ti høyre. 2 Oron skiva ligger unnerst, og viser unødvendig ekstra gods innerst. 3 Tykkelse forskjell, Oron til venstre.
    • Bilder? Du må jo vise den frem 😎 Er navet aluminium på begge? Ser litt "stålete" ut på din originale? Rart at det er såpass vektforskjell - den halve millimeteren tykkelse forklarer ikke de 300 grammene. Kanskje er anleggsflaten (husker ikke det riktige navnet) endel bredere? Vil tro du blir fornøyd uansett, når de nye klossene får varmet opp stålet og det fulle bremsepotensialet føles.
    • Jeg fikk Oro skiven i går. Den ser fin ut. Men det er litt skuffende at den er ca 300g. tyngre enn de orginale. (1.3/1.6 kg) Så to skiver blir brått over en halv kg ekstra..... Den er 5 mm tykk,a ltså 05 mm tykkere enn orginalt. Og det er også ca 3 mm unødvendig? mere gods på innsiden mot navet. Men naglene er ikke magnatiske, antakelig aluminium..nei, rustfritt må det vel være. det hender jo rustfritt ikke er magnetisk.
    • Så får man altså av og til betalt for å være litt engasjert i Ducatisme 😎  Stor underholdning og god stemning! Det er bare fordi jeg kjenner DMF at jeg tror på historien. Den involverer Beater tanks fra Japan og en herre ved navn Galluzzi.   Hvis du ikke får logget inn så er den i korte trekk: "showerfan" selger sin ubrukte Monster aluminium tank fra Beater i Japan. Allerede her er historien ganske flott, men det skal aksellerere rått.   Solgt på dagen fra Ebay.   Til Miguel Angel Galluzzi. YES!!!     https://ducatimonsterforum.org/index.php?topic=79954.new#new    
    • Joda, det siste der har jeg gjort. Men kan sikkert bli bedre på det, og på å rense skiver og klosser. Ja, Oron, skal det være. De ser helt like ut som de orginale, bortsett fra at navene er farga sorte. Den brukte skiva bestillte jeg før jeg var klar over de lave prisene hos Capri Moto. Den hadde kun fem hundredeler slitasje (om den var 4.5mm ny), blank og fin, og minimalt med riper. Prisene hos Motorradt. er ofte lave, og man betaler kun det frakten virkelig koster. Så ja, jeg var nok heldig med den. Men alle de andre brukte skivene jeg fant på ebay, i løpet av noen timer. er nok ikke verd det. Her var det mye mer eller mindre skrot, høye priser og høy frakt. Blir litt som om jeg skulle lagt ut mine gamle til tusen kr stykket... Med mindre selger har sjekka skivene nøye, bør han forstå at en kjøper tar en viss risiko ved å kjøpe slikt brukt. Og prisen bør være deretter. Nå er det greie returordninger på ebay da, men mye styr med montering, ev. demontering, sende tilbake og prøve å få igjen momsen. Skiva jeg kjøpte var ikke sjekka nøye, men den lave slitasjen samt god pris ga, meg en god feeling. Nå har jeg ikke prøvd den på veien enda. Men jeg kunne ikke skjenne noen ujamnhet ved en "manuell test".    
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer