Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg går og funderer på om jeg skal oppgradere bremsene på min monster.

Det finnes jo masse brukt der ute, og jeg ser at det kan la seg gjøre uten at det trenger å koste flesk.

 

Men hva passer?

 

Planen er å beholde demperene, men å oppgradere innmaten.

Mr. Demperwizzard fra banedagen ga meg en fin pris på å oppgradere innmaten i dem, så de blir ikke byttet ut.

 

Så det jeg tenker å skaffe er skiver, kalippere og ny pumpe til styret.

 

Noen tips?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå ny Showa gaffel fra ST4 med (hysj) GSXR innmat - prima vare :)

 

Det betyr at jeg har mine Esp1tech-bygde Marzocchi motvillig/muligens til salgs - eller bare kjøpe min innmat og transplantere?

 

Det Martin kan gjøre er sikkert bra det også - uansett vil behovet for oppgradert gaffel bli mer merkbart hvis du oppgraderer bremsene.

 

Bremseskiver:

Brembo eller noe annet som beskrives å passe S2R1000/S4R/S4/M900/M1000/xxx. 320mm med såkalt 10mm offset (er ikke 10mm, men kalles det). Fra ca 2.500 til 8.000 for et par.

Bremsekalipere:

Brembo som passer ovennevnte sykler. Enten 4 stempler/2klossers eller 4 stempler/4klossers - kalt 996 og 999 kalipere. Omtrent 5.000 for et par importert eller kjøpt hos norsk importør NonStop Trading. Cirka cirka halvannen ganger det med Ducatilogo på pappesken (spør forhandler for å sjekke dette). Godt utvalg i bremseklosser.

Bremsepumpe:

"Coffin" pumpe, som du har, men 16mm stempel i stedet for 15. Det funker forsåvidt ok med 15 også, men bedre med 16. 100 dollars ++ importert. Evt radial pumpe fra SF1098 for drøyt 3.000 fra forhandler (kan bli en håndfull hundrelapper billigere importert, men da uten bremselysbryter og speilfeste)

Bremseslanger:

Her blir det gjerne spesialbygging fordi vinklene på slangefestene på kalipere/pumpe ikke stemmer med 'normalt' oppsett. Man må studere og måle nøye og bestille riktige lengder og banjo'er. Ikke superkomplisert, men viktig å holde tunga rett i munnen. Omtrent 150 dollars ++ for custom oppsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Orginalnavene er auminium, og det er det på Oron også tror jeg. De er i alle fall ikke magnetiske. Oron navet er ca 0.1 mm. tykkere en de orginale. Det er heller ikke frest spor i kanten av skiva, slik det er på de orginale (se siste bilde) uten at det kan ha særlig vektbesparelse... Ja, bilder: 1 Oronskiva til venstre. Brukt orginalskive fra Tyskland ti høyre. 2 Oron skiva ligger unnerst, og viser unødvendig ekstra gods innerst. 3 Tykkelse forskjell, Oron til venstre.
    • Bilder? Du må jo vise den frem 😎 Er navet aluminium på begge? Ser litt "stålete" ut på din originale? Rart at det er såpass vektforskjell - den halve millimeteren tykkelse forklarer ikke de 300 grammene. Kanskje er anleggsflaten (husker ikke det riktige navnet) endel bredere? Vil tro du blir fornøyd uansett, når de nye klossene får varmet opp stålet og det fulle bremsepotensialet føles.
    • Jeg fikk Oro skiven i går. Den ser fin ut. Men det er litt skuffende at den er ca 300g. tyngre enn de orginale. (1.3/1.6 kg) Så to skiver blir brått over en halv kg ekstra..... Den er 5 mm tykk,a ltså 05 mm tykkere enn orginalt. Og det er også ca 3 mm unødvendig? mere gods på innsiden mot navet. Men naglene er ikke magnatiske, antakelig aluminium..nei, rustfritt må det vel være. det hender jo rustfritt ikke er magnetisk.
    • Så får man altså av og til betalt for å være litt engasjert i Ducatisme 😎  Stor underholdning og god stemning! Det er bare fordi jeg kjenner DMF at jeg tror på historien. Den involverer Beater tanks fra Japan og en herre ved navn Galluzzi.   Hvis du ikke får logget inn så er den i korte trekk: "showerfan" selger sin ubrukte Monster aluminium tank fra Beater i Japan. Allerede her er historien ganske flott, men det skal aksellerere rått.   Solgt på dagen fra Ebay.   Til Miguel Angel Galluzzi. YES!!!     https://ducatimonsterforum.org/index.php?topic=79954.new#new    
    • Joda, det siste der har jeg gjort. Men kan sikkert bli bedre på det, og på å rense skiver og klosser. Ja, Oron, skal det være. De ser helt like ut som de orginale, bortsett fra at navene er farga sorte. Den brukte skiva bestillte jeg før jeg var klar over de lave prisene hos Capri Moto. Den hadde kun fem hundredeler slitasje (om den var 4.5mm ny), blank og fin, og minimalt med riper. Prisene hos Motorradt. er ofte lave, og man betaler kun det frakten virkelig koster. Så ja, jeg var nok heldig med den. Men alle de andre brukte skivene jeg fant på ebay, i løpet av noen timer. er nok ikke verd det. Her var det mye mer eller mindre skrot, høye priser og høy frakt. Blir litt som om jeg skulle lagt ut mine gamle til tusen kr stykket... Med mindre selger har sjekka skivene nøye, bør han forstå at en kjøper tar en viss risiko ved å kjøpe slikt brukt. Og prisen bør være deretter. Nå er det greie returordninger på ebay da, men mye styr med montering, ev. demontering, sende tilbake og prøve å få igjen momsen. Skiva jeg kjøpte var ikke sjekka nøye, men den lave slitasjen samt god pris ga, meg en god feeling. Nå har jeg ikke prøvd den på veien enda. Men jeg kunne ikke skjenne noen ujamnhet ved en "manuell test".    
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer