Gå til innhold

Monster S2R 800 starter ikke etter vinteren!?


Anbefalte innlegg

Gjest Resi14

Hei, jeg trenger litt hjelp fra dette svært kyndige forumet.

Min kjære Monster S2R ville ikke starte nå etter vinteren.

Vært lagret i p-kjeller.

Jeg har ladet opp batteri og den har bensin, bare for å avklare det.

Alt er normalt fra jeg skrur på tenningen, lysene foran lyser og turtelleren tar sin normale runde opp og ned. Alt annet enn oljelampa slukker, jeg trykker på startknappen og da kommer bare et lite "klikk".

Så lyser den oransje motorlampa.

Jeg slår av og prøver igjen. Samme skjer.

Jeg har ikke veldig teknisk peiling på sykkel, men det høres litt ut som når starteren ikke ville "slå inn" på gamle biler. Trikset den gang var å slå på starteren...

 

Noen som vet hva dette kan være, og om det er noe jeg klarer å skifte/ fikse selv?

Eller må jeg bare prøve å få levert den inn på verksted?

 

Mvh. Pål R.

Trondheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis startmotoren 'står fast' - i stedet for å slå på starteren kan du rugge på sykkelen i et høyt gir. Dette kan være mye lettere hvis du tar ut tennpluggene først.

 

Du har ikke satt 'kill-switchen' i feil posisjon? (må bare stille det spørsmålet)

 

Et par andre ting som ofte dukker opp: selv om batteriet er ladet er det ikke sikkert det har kraft nok, men at motorvarsellampa lyser tyder kanskje på at det er noe annet. Startkabler fra en bil (med motor av) vil avklare det. Du kan prøve med de andre nøklene for å sjekke om det er noe med godkjenningssignalene mellom nøkkel/antenne/ECU. 

 

Klikkelyd gjør at man også tenker startrelèet, men igjen er jeg usikker på om det normalt fører til at varsellampa lyser.

 

Hvis disse småtingene ikke fører til noe, så er trøsten at verkstedet normalt finner feilen på  en to tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Resi14

Hei og tusen takk for raskt svar.

 

Etter et lite google søk fant jeg starteren og jeg prøvde det gamle trikset med å slå forsiktig på starteren, og vips så kom den.

Så det ble start og fullført vårsjekk igår og den første prøveturen er unnagjort. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Resi14

Takk igjen, det skal jeg gjøre. Det er vel ting som tyder på at det kommer til å gå galt etterhvert. Har litt samme problem etter hver gang jeg har vasket sykkelen også..

 

Siden det virker som du kan "alt" om Ducati så slenger jeg inn et annet spørsmål her.

Vet du om det er en lovlig måte å få til en eksosløsning hvor pottene her helt borte?

Som vist på bilde f.eks.

Ser at noen har fjernet alt etter den "eksostanken" som ligger under sykkelen.

Det ser tøft ut, men det aner meg at dette kanskje ikke går an i Norge?

post-234-0-95605000-1459272693_thumb.png

post-234-0-04110400-1459272719_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problem etter vask kan bety at pakningen mellom starteren og motorblokka er utett og slipper inn fukt - kanskje - men da ville du normalt ha litt oljelekkasje fra samme sted. Muligens mere sannsynlig at vann krangler til strøm i koblingen til starteren.... Ta FORSIKTIG av ledning og pusse med sandpapir kan være gunstig.

 

På din 2005 modell, EURO 2 utslipps-standard, er 'katalysatoren'/belgen uten innhold - såvidt jeg vet... Tar du av eksosrørene og pottene får du en ganske høy og skarp/metallisk lyd. Kan dempes med generiske eksos-stusser som har en viss demping. EURO 2 motorene i S2R er litt mer fleksible i bensinblandingen, så det kan hende du ikke behøver å tune med Power Commander, omprogrammere ECU e.l. Oppsettet er ikke lovlig, men men ....

 

Som avbildet finnes QuatD sin exbox. Den er lovlig, men det er blandete meninger om lyden - litt 'innestengt' og puslete kanskje...

 

Hvis du vil ha den klassiske Ducati basslyden som du har pottene til, så får du mye ekstra av den hvis du bytter ut mellomstykkene av eksosen - også kalt 'decat' (fjerne katalysatoren). http://www.monsterparts.com/pc/D-138B/E-S2R-S4R/D-138B.html eller http://www.desmoworld.com/shop/ducati-monster/s2r-s4r-s4rs/auspuff/auspuff/s2r-800-07-kr-mmer-by-spark.html

 

Legedariske BoomTubes fra Mark Savory, MotoCreations, er et ganske rått alternativ. Mere back pressure (mottrykk?) enn det ser ut til, men ganske høy lyd og uten den basseffekten vanlige slip-on-potter gir.

http://www.savorybydesign.com/

http://www.savorybydesign.com/motostore-available-exhaustss2r800-boomtubes/

http://www.savorybydesign.com/motostore-available-exhaust-system-5/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Orginalnavene er auminium, og det er det på Oron også tror jeg. De er i alle fall ikke magnetiske. Oron navet er ca 0.1 mm. tykkere en de orginale. Det er heller ikke frest spor i kanten av skiva, slik det er på de orginale (se siste bilde) uten at det kan ha særlig vektbesparelse... Ja, bilder: 1 Oronskiva til venstre. Brukt orginalskive fra Tyskland ti høyre. 2 Oron skiva ligger unnerst, og viser unødvendig ekstra gods innerst. 3 Tykkelse forskjell, Oron til venstre.
    • Bilder? Du må jo vise den frem 😎 Er navet aluminium på begge? Ser litt "stålete" ut på din originale? Rart at det er såpass vektforskjell - den halve millimeteren tykkelse forklarer ikke de 300 grammene. Kanskje er anleggsflaten (husker ikke det riktige navnet) endel bredere? Vil tro du blir fornøyd uansett, når de nye klossene får varmet opp stålet og det fulle bremsepotensialet føles.
    • Jeg fikk Oro skiven i går. Den ser fin ut. Men det er litt skuffende at den er ca 300g. tyngre enn de orginale. (1.3/1.6 kg) Så to skiver blir brått over en halv kg ekstra..... Den er 5 mm tykk,a ltså 05 mm tykkere enn orginalt. Og det er også ca 3 mm unødvendig? mere gods på innsiden mot navet. Men naglene er ikke magnatiske, antakelig aluminium..nei, rustfritt må det vel være. det hender jo rustfritt ikke er magnetisk.
    • Så får man altså av og til betalt for å være litt engasjert i Ducatisme 😎  Stor underholdning og god stemning! Det er bare fordi jeg kjenner DMF at jeg tror på historien. Den involverer Beater tanks fra Japan og en herre ved navn Galluzzi.   Hvis du ikke får logget inn så er den i korte trekk: "showerfan" selger sin ubrukte Monster aluminium tank fra Beater i Japan. Allerede her er historien ganske flott, men det skal aksellerere rått.   Solgt på dagen fra Ebay.   Til Miguel Angel Galluzzi. YES!!!     https://ducatimonsterforum.org/index.php?topic=79954.new#new    
    • Joda, det siste der har jeg gjort. Men kan sikkert bli bedre på det, og på å rense skiver og klosser. Ja, Oron, skal det være. De ser helt like ut som de orginale, bortsett fra at navene er farga sorte. Den brukte skiva bestillte jeg før jeg var klar over de lave prisene hos Capri Moto. Den hadde kun fem hundredeler slitasje (om den var 4.5mm ny), blank og fin, og minimalt med riper. Prisene hos Motorradt. er ofte lave, og man betaler kun det frakten virkelig koster. Så ja, jeg var nok heldig med den. Men alle de andre brukte skivene jeg fant på ebay, i løpet av noen timer. er nok ikke verd det. Her var det mye mer eller mindre skrot, høye priser og høy frakt. Blir litt som om jeg skulle lagt ut mine gamle til tusen kr stykket... Med mindre selger har sjekka skivene nøye, bør han forstå at en kjøper tar en viss risiko ved å kjøpe slikt brukt. Og prisen bør være deretter. Nå er det greie returordninger på ebay da, men mye styr med montering, ev. demontering, sende tilbake og prøve å få igjen momsen. Skiva jeg kjøpte var ikke sjekka nøye, men den lave slitasjen samt god pris ga, meg en god feeling. Nå har jeg ikke prøvd den på veien enda. Men jeg kunne ikke skjenne noen ujamnhet ved en "manuell test".    
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer