Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, har vært medlem et års tid, men diskusjonsfora, sosiale media og slikt har aldri vært min greie, er vel ingen ungdom lenger. Men hei alle sammen, får se om selv jeg får det til. Har kun eid en Ducati siden våren i fjor, en ST2 kjøpt i et svakt øyeblikk, mye takket være at yngste sønnen min er ihuga entusiast. Han ble svært fornøyd da det sto en rød Ducati utenfor huset en dag, han trodde jeg var i ferd med å kjøpe Harley etter at jeg solgte slagskipet av en BMW. Han oppgraderer til A2 til våren, og nå kommer jeg endelig til poenget; har kjøpt en ferdig nedtrimmet Monster 600 fra 1998 til ham, jeg kjørte den fra Tønsberg og hjem til Trondheim i høst. Reagerte etterhvert på "klang-klang-klang" fra den fremre sylinderen, noe som går igjen på nettet som "piston slap", slark mellom stempel og sylinder i høyderetningen da stempelet gnur på undersiden av sylinderen pga. tyngden. Står stort sett "the 600's all do that, don't worry", og Youtube er full av eksempler som høres ut som vårt eksemplar. Men den lokale forhandleren sier: "da har den nok vært kræsja en gang og logge på sia og gått, det derre kannj gå i lås ja! Da bli det bakhjulslås ja". Har noen av dere erfaring med hvor dramatisk dette egentlig er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kjøpt i et svakt øyeblikk" ;) vi er vel noen som kjenner oss igjen der....

 

Hvor langt har Monster'n gått? Det blir ikke sånn uten at noe spesielt har forårsaket det eller motoren har maaange titusentalls kilometer. Det er oftere at noe slarker og dermed tikker i topp/ventil/stempel/foringer, men hvis forhandler mener at lyden ikke stammer derfra....

 

Med så mye slitasje du snakker om ville det kanskje være naturlig å forvente oljeforbruk og blårøyk...

 

Hvis du er mekanisk nok til å skru av fremre topp, så burde 'din' type slitasje være enkel å kjenne på sylinderveggen.

 

Hold oss oppdatert B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar! Skulle gjerne satt inn et smilefjes hvis jeg visste hvordan. Monsteret har gått litt over 60000, men har bare tenkt å la guten ha den i to år til han har oppgradert til A. Så den har gått litt, men disse motorene kan visst gå veldig langt med godt stell, men her har vi dessverre lite historikk. Skifter ihvertfall reimer til våren og ser om jeg får til å sjekke ventilklaringene. Forhandler Birger på Eberg motor har ikke hørt på motoren selv, bare kommentert da jeg var innom med et par inkontinente gaffelben jeg ikke orket å gå løs på selv. Får vel bidra litt til å holde ham i business også, det er vel få nok forhandlere i landet. Det kommer opp litt her og der på Youtube alt etter søk, men dersom man søker på "ducati monster 600 engine noise" kommer det bl.a. opp en 2001 Ducati 750 Sport, og det er eksakt denne lyden. Og alle er visst enige om at det er "piston slap" og mange later til å mene at dette ikke er dramatisk men jeg vil gjerne vite, og ikke håpe. Ellers er det ingen røyk eller noe oljeforbruk mellom Tønsberg og Trondheim ihvertfall. Er vel for mye slark i vertikalplanet. Når jeg får satt sammen det som er plukket fra hverandre får jeg observere om lyden forsvinner når den blir varm. Er jo en del klaring på disse luftkjølte. Skrur en del selv, men er vel noe midt mellom kløne og mekaniker, kanskje litt under midten på denne skalaen. Men når jeg først tør å skru, går det som regel bra. Har masse verktøy men lite plasser å skru, en gårsplass og en overfylt garasje full av motorsykler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo bruke fattigmanns-stetoskop (skrujern mot øret og den spisse enden mot der du skal lytte) for å lokalisere lydkilden. Sikkert noen som bare tuter og kjører med slike lyder, men jeg hadde ikke vært glad eller trygg - man må jo vite hva som foregår :D

 

(smilefjes kommer hvis du klikker på det smilende ansiktet over tekstfeltet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Satte 999'n på vekta i dag. 191 kg. med tom bensintank. Det er ikke så geærnt. Var tyngst foran faktisk🙄 Har fortsatt gel batteri.
    • Tirsdag 20. Mai klokken 15:00 – 19:00 Velkommen klokken 15 - 19 med fem gromme pass for alle. Oppmøte kl 14. Les vår ABC grundig, memorér og følg den. Obligatorisk teknisk kontroll kl 14 Førermøte kl 14.30 Påmelding gjøres lenger ned på siden for 1.800 frem til 1. Mai. Fra 1. Mai er prisen 2.100 Påmelding stenger 18. Mai kl. 23.59 (vi har kun forhåndspåmelding) Ikke videresalg av billetter. Ikke angrerett eller refusjon etter 1. Mai.  Banekjøringen er åpen for medlemmer av Desmodromene og de danske og svenske Ducatiklubbene.  Det er også noen gjesteplasser for de uten medlemskap, eller medlemmer på andre merker. Disse betaler 400 ekstra for deltagelse.   Du må krysse av for at du godtar kjøpsvilkårene OG har satt deg nøye inn i Desmodromenes egenerklæring og vår ABC for banekjøring.  Gruppeinndeling: Grønn = nybegynnere og alle som ønsker å øve i rolige former. Hvis det er din første gang med oss på Rudskogen, så skal du melde deg på i denne gruppen Gul = for de som har kjørt på bane tidligere og som ønsker litt tempo Rød = for de med mer erfaring Spørsmål?  [email protected]    
    • Tirsdag 24. juni klokken 15:00 – 19:00 Velkommen tirsdag 24. juni, klokken 15 - 19 med fem gromme pass for alle. Oppmøte kl 14. Les vår ABC grundig, memorér og følg den. Obligatorisk teknisk kontroll kl 14 Førermøte kl 14.30 Påmelding gjøres lenger ned på siden for 1.800 frem til 1. juni. Fra 1. juni er prisen 2.100 Påmelding stenger 22. juni kl. 23.59 (vi har kun forhåndspåmelding) Ikke videresalg av billetter. Ikke angrerett eller refusjon etter 1. Juni.  Banekjøringen er åpen for medlemmer av Desmodromene og de danske og svenske Ducatiklubbene.  Det er også noen gjesteplasser for de uten medlemskap, eller medlemmer på andre merker. Disse betaler 400 ekstra for deltagelse.   Du må krysse av for at du godtar kjøpsvilkårene OG har satt deg nøye inn i Desmodromenes egenerklæring og vår ABC for banekjøring.  Gruppeinndeling: Grønn = nybegynnere og alle som ønsker å øve i rolige former. Hvis det er din første gang med oss på Rudskogen, så skal du melde deg på i denne gruppen Gul = for de som har kjørt på bane tidligere og som ønsker litt tempo Rød = for de med mer erfaring Spørsmål?  [email protected]    
    • I samarbeid med importøren Ducati Sverige-Norge ønsker Desmodromene velkommen til en kanondag på Rudskogen så syklene våre kan komme til sin rett og førerne få litt instruksjon. Der vil førere av alle erfaringsgrader få prøve seg. Alle Ducatister er velkomne denne lavterskel-dagen. Vi ønsker at alle skal få prøve seg på sine smykker fra Borgo Panigale. Gjester og medlemmer i skjønn forening.  Du må krysse av for at du godtar kjøpsvilkårene OG har satt deg nøye inn i Desmodromenes egenerklæring og vår ABC for banekjøring. Vår ABC ligger til grunn for at vi år etter år arrangerer banedager med flott stemning, høy kvalitet og trygge rammer.   Velkommen fredag 1. august, klokken 08 -16 Oppmøte kl 08.00 Les vår ABC grundig, memorér og følg den.    Obligatorisk teknisk kontroll kl 08.00  Førermøte kl 08.30  Påmelding gjøres lenger ned på siden for 2.400 frem til 1. juli. Fra 1. juli er prisen 2.900 Påmelding stenger 30. juli kl 23.59 (vi har kun forhåndspåmelding) Ikke videresalg av billetter. Ikke angrerett eller refusjon etter 1. Juli.   Gruppeinndeling: Grønn = nybegynnere og alle som ønsker å øve i rolige former. Hvis første gang på Rudskogen, så skal du melde deg på i denne gruppen Gul = for de som har kjørt på bane tidligere og som ønsker litt tempo Rød = for de med mer erfaring    Spørsmål?  Kontakt [email protected]      
    • Jepp 👍 ... og for ordens skyld; ingen ble sendt hjem i fjor.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer