Gå til innhold

Nytt fra EU, EURO 4 og 5


Anbefalte innlegg

Euro 4 fra i år og Euro 5 fra 2020 - følges opp med forordringer som regulerer typegodkjenning m.m. NMCU via FEMA og FIM Europe har bidratt til noen viktige forbrukerrettigheter. http://nmcu.org/nye-eu-regler-typegodkjenning-av-motorsykler

 

Det er likevel ikke til å komme unna at nye krav fører til elektronisk mikk makk og struping av eksos i en slik grad at morofaktoren får seg ytterligere nesestyvere. Dette behøver ikke være krise, men....

 

Når du likevel er innom NMCU og leser - meld deg gjerne solidarisk inn og støtt det arbeidet NMCU gjør for oss alle. Svært mye positivt de gjør og får til, og helt naturlig at hver enkelt av oss støtter opp ;)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Alle de store MC-fabrikkene har forpliktet seg til å stoppe salg av sykler med forbrenningsmotor innen 2050, så dere får nyte de neste to tiåra. Så er det slutt....

Hvaaaa  :wacko:  Noe sted vi kan lese om dette?

 

Forsåvidt ingen krise for oss som er i vår beste alder, men trist for de neste generasjonene - basert på det "faktum" at elektriske motorsykler  er triste. Etter 2050 blir det en fin utfordring å holde gamle sykler i kjørbar stand - hvis det da ikke blir gjort umulig/ulovlig å fortsette....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en link om at bl.a Tyskland og Norge vil forby alt annet enn nullutslips-kjøretøyer innen 2050.

http://www.motor1.com/news/60006/germany-wants-to-ban-petrol-diesel-models-by-2050/

 

Miljøpartiet De Gærne har forslag om bilfritt Oslo sentrum innen 2019. Antar dette vil bli type "nullutslip" som også vil gjelde MC/scooter osv. Dieseltaxi slik at Gærningene kan komme seg hjem blir dog helt sikkert tillatt. Kolletivtrafikk er for bærmen....

 

Søk på ZEV Allliance osv. Blandt annet Harley har gått ut og sagt at de støtter forbud mot IC-kjøretøyer (internal combustion), og alle merkene som skal selge i US og EU vil måtte forholde seg til samme forbud/påbud etc. Så dette kommer..

 

Så får vi etterhvert se om vi fremdeles får lov til å kjøre bensinmotorer når den tid kommer. Mulig guttungene mine bare får lov til å samle på syklene mine når jeg har ruslet, ikke kjøre dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • 9 år siden vi var på Cartagena banen i Spania og kjørte sist. Årene 2013-16 fylte vi 2 pitbokser med DUCATI. 10-15 Nidhoggere med banesykler og noen Desmodromer med gatesykler kjørte 5 dager til ende. Det var noen utrolig morsomme og spennende dager.  Jeg var der en tur i dag for å se Racing4fun sammen med en tysk arrangør. 80-90 stk på banen, 4 grupper og god plass.   Ingen Duccer fra Norge, men en tysker hadde preppa en ny Panigale V4 som bane sykkel. Ser ikke verst ut den😁  Været er «nesten» alltid bra i Spania, men i dag var unntaket. Det begynte å regne da jeg kjørte inn på banen, skikkelig skybrudd og alle som var ute å kjørte dro inn i depot. Ei enslig norsk jente la om til regndekk og dro utpå og kjørte mange runder, sprekt det. Hyggelig å treffe kjentfolk som hadde tatt turen ned. Jeg fikk kjenne på godlukta, må si det kribler litt i fingra fortsatt… Snart sesongstart😀 PB 2014, kjølevæske tappes og vann helles på. Omvendt prosedyre når det pakkes for hjemreise i tilfelle frost.    2014, sporvalg trening.  2014,  fredagsløp med mange norske Ducatitister 2016, forundringsboks snart klar for utsjekk.    2016, Kjersti klar for 1 gangs kjøring med Panigalen.    2016, undertegnede ut for testing.    2025, «nye» Panigale V4   2025, vått
    • Tja, det er vel egentlig alle. I varierende grad. NB uansett hva jeg skriver og uansett hva loven sier så kan man ende opp i en konflikt med sitt selskap dersom ting er uklart. Unngå det hvis du kan. Send dem et skriftlig spørsmål der du spør om Bilansvarsloven pålegger dem å dekke ansvar + førerulykke også på bane, kjørende uten konkurranse, racing, tidtagning. 
    • Hvilke selskaper er det problemer med?
    • Jeg har fått klare svar som viste at de vet om lovens innhold. Da er det enten dårlige språkkunnskaper, dårlig tid eller manglende ønske om tydelige beskjeder, som ligger bak deres oppførsel/motvilje mot opprydding. Eller i verste fall at de mener seg tjent med at dette forblir uklart. Kaskodekning er helt opp til selskapene å regulere. Det er IKKE enighet om kaskoen gyldighet. Langt fra.  
    • Men det er rart at det er problemer med forsikringsselskapene. De har vel ikke hatt en eneste sak på alle disse årene? Når det kommer til full kasko, kan jeg skjønne at det kan bli problemer. Men det er vel ikke tema, der er det vel enighet om at den ikke gjelder?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer