Gå til innhold

Nytt fra EU, EURO 4 og 5


Anbefalte innlegg

Euro 4 fra i år og Euro 5 fra 2020 - følges opp med forordringer som regulerer typegodkjenning m.m. NMCU via FEMA og FIM Europe har bidratt til noen viktige forbrukerrettigheter. http://nmcu.org/nye-eu-regler-typegodkjenning-av-motorsykler

 

Det er likevel ikke til å komme unna at nye krav fører til elektronisk mikk makk og struping av eksos i en slik grad at morofaktoren får seg ytterligere nesestyvere. Dette behøver ikke være krise, men....

 

Når du likevel er innom NMCU og leser - meld deg gjerne solidarisk inn og støtt det arbeidet NMCU gjør for oss alle. Svært mye positivt de gjør og får til, og helt naturlig at hver enkelt av oss støtter opp ;)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Alle de store MC-fabrikkene har forpliktet seg til å stoppe salg av sykler med forbrenningsmotor innen 2050, så dere får nyte de neste to tiåra. Så er det slutt....

Hvaaaa  :wacko:  Noe sted vi kan lese om dette?

 

Forsåvidt ingen krise for oss som er i vår beste alder, men trist for de neste generasjonene - basert på det "faktum" at elektriske motorsykler  er triste. Etter 2050 blir det en fin utfordring å holde gamle sykler i kjørbar stand - hvis det da ikke blir gjort umulig/ulovlig å fortsette....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en link om at bl.a Tyskland og Norge vil forby alt annet enn nullutslips-kjøretøyer innen 2050.

http://www.motor1.com/news/60006/germany-wants-to-ban-petrol-diesel-models-by-2050/

 

Miljøpartiet De Gærne har forslag om bilfritt Oslo sentrum innen 2019. Antar dette vil bli type "nullutslip" som også vil gjelde MC/scooter osv. Dieseltaxi slik at Gærningene kan komme seg hjem blir dog helt sikkert tillatt. Kolletivtrafikk er for bærmen....

 

Søk på ZEV Allliance osv. Blandt annet Harley har gått ut og sagt at de støtter forbud mot IC-kjøretøyer (internal combustion), og alle merkene som skal selge i US og EU vil måtte forholde seg til samme forbud/påbud etc. Så dette kommer..

 

Så får vi etterhvert se om vi fremdeles får lov til å kjøre bensinmotorer når den tid kommer. Mulig guttungene mine bare får lov til å samle på syklene mine når jeg har ruslet, ikke kjøre dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Orginalnavene er auminium, og det er det på Oron også tror jeg. De er i alle fall ikke magnetiske. Oron navet er ca 0.1 mm. tykkere en de orginale. Det er heller ikke frest spor i kanten av skiva, slik det er på de orginale (se siste bilde) uten at det kan ha særlig vektbesparelse... Ja, bilder: 1 Oronskiva til venstre. Brukt orginalskive fra Tyskland ti høyre. 2 Oron skiva ligger unnerst, og viser unødvendig ekstra gods innerst. 3 Tykkelse forskjell, Oron til venstre.
    • Bilder? Du må jo vise den frem 😎 Er navet aluminium på begge? Ser litt "stålete" ut på din originale? Rart at det er såpass vektforskjell - den halve millimeteren tykkelse forklarer ikke de 300 grammene. Kanskje er anleggsflaten (husker ikke det riktige navnet) endel bredere? Vil tro du blir fornøyd uansett, når de nye klossene får varmet opp stålet og det fulle bremsepotensialet føles.
    • Jeg fikk Oro skiven i går. Den ser fin ut. Men det er litt skuffende at den er ca 300g. tyngre enn de orginale. (1.3/1.6 kg) Så to skiver blir brått over en halv kg ekstra..... Den er 5 mm tykk,a ltså 05 mm tykkere enn orginalt. Og det er også ca 3 mm unødvendig? mere gods på innsiden mot navet. Men naglene er ikke magnatiske, antakelig aluminium..nei, rustfritt må det vel være. det hender jo rustfritt ikke er magnetisk.
    • Så får man altså av og til betalt for å være litt engasjert i Ducatisme 😎  Stor underholdning og god stemning! Det er bare fordi jeg kjenner DMF at jeg tror på historien. Den involverer Beater tanks fra Japan og en herre ved navn Galluzzi.   Hvis du ikke får logget inn så er den i korte trekk: "showerfan" selger sin ubrukte Monster aluminium tank fra Beater i Japan. Allerede her er historien ganske flott, men det skal aksellerere rått.   Solgt på dagen fra Ebay.   Til Miguel Angel Galluzzi. YES!!!     https://ducatimonsterforum.org/index.php?topic=79954.new#new    
    • Joda, det siste der har jeg gjort. Men kan sikkert bli bedre på det, og på å rense skiver og klosser. Ja, Oron, skal det være. De ser helt like ut som de orginale, bortsett fra at navene er farga sorte. Den brukte skiva bestillte jeg før jeg var klar over de lave prisene hos Capri Moto. Den hadde kun fem hundredeler slitasje (om den var 4.5mm ny), blank og fin, og minimalt med riper. Prisene hos Motorradt. er ofte lave, og man betaler kun det frakten virkelig koster. Så ja, jeg var nok heldig med den. Men alle de andre brukte skivene jeg fant på ebay, i løpet av noen timer. er nok ikke verd det. Her var det mye mer eller mindre skrot, høye priser og høy frakt. Blir litt som om jeg skulle lagt ut mine gamle til tusen kr stykket... Med mindre selger har sjekka skivene nøye, bør han forstå at en kjøper tar en viss risiko ved å kjøpe slikt brukt. Og prisen bør være deretter. Nå er det greie returordninger på ebay da, men mye styr med montering, ev. demontering, sende tilbake og prøve å få igjen momsen. Skiva jeg kjøpte var ikke sjekka nøye, men den lave slitasjen samt god pris ga, meg en god feeling. Nå har jeg ikke prøvd den på veien enda. Men jeg kunne ikke skjenne noen ujamnhet ved en "manuell test".    
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer