Gå til innhold

Fjæring på Hypermotard


Anbefalte innlegg

Pga dekkomlegging på egen MTS, kjører jeg fruens Hypermotard 796 til jobb i dag. OK, er vel litt bortskjemt på Multi'en, men Hyp'ens fjæring (foran og bak) virket noget, eh, primitiv i forhold. Siden denne Hypermotard er en av Ducatis 'rimeligere' sykler er jo ikke fjæringskomponenter fra øverste hylle? Jeg har god erfaring med Wilbers på andre sykler (Guzzi), så da lurer jeg på hvordan Hyp'ens originaldemping/fjæring vurderes i forhold til f.eks. Wilbers. Skulle tro Wilbers ville bety en oppgradering, i tillegg til at støtdemperen kan leveres tilpasset vekt.

 

Er jeg på jordet? I så fall, på hvilket jorde?

 

Mvh Lars W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marzocchi ikke-justerbar gaffel er vanligvis litt moderat i kvaliteten. Det er ikke noen spøk å oppgradere innmaten på disse, siden svært enkle løsninger er brukt og det hele kompliseres av at noen Marzocchi'er har kompresjon i det ene benet, retur (knapt nok) i det andre og lukkete systemer som man vanskelig (ikke umulig) får gjort noe med. Kanskje gaffel fra 1100/1100SP passer?

 

Sachs'en bak er noe bedre, men.....  Her er det lettere å finne oppgraderinger. Wilbers er sikkert fine saker. Svenskene lager populære fjæringsprodukter.

 

Har du spurt kona om hun ønsker endringer? Hvis hun er fornøyd, så er det kanskje bedre å legge penger i neste Ducati? Eierne av nye HyperMotarder synes å være svært fornøyd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. 

Joda fruen er veldig glad i Hyp'en. Jeg har ymtet frempå om å oppgradere, men siden hun har noen 'vertikale' utfordringer så blir nyere utgaver  for høye, ser det ut som. Hennes modell -10 er noget senket, foran på enkleste måte, bak ved hjelp av justérbart stag fra 1100-modellen.

Nei, siden hun er fornøyd så finner jeg sikkert andre høl å putte disse pengene i. Apropos svensker; Vi er i Stockholm noen dager, og jeg skal innom ISR og hente noe godis til Guzzi'en. Blir fint!

 

Mvh Lars W.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISR!!! Sikle sikle B)

 

Jeg husker deler av en lang samtale (mens jeg bestilte noe for en amerikaner) jeg hadde med han derre (husker ikke navnet) som fortalte store deler av historien deres - inkludert om den rolige og sindige broren som foruten å kjøre traktoren rundt på Gottland, styrer fresemaskinene deres med stor glede og kompetanse.

 

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Tja, det er vel egentlig alle. I varierende grad. NB uansett hva jeg skriver og uansett hva loven sier så kan man ende opp i en konflikt med sitt selskap dersom ting er uklart. Unngå det hvis du kan. Send dem et skriftlig spørsmål der du spør om Bilansvarsloven pålegger dem å dekke ansvar + førerulykke også på bane, kjørende uten konkurranse, racing, tidtagning. 
    • Hvilke selskaper er det problemer med?
    • Jeg har fått klare svar som viste at de vet om lovens innhold. Da er det enten dårlige språkkunnskaper, dårlig tid eller manglende ønske om tydelige beskjeder, som ligger bak deres oppførsel/motvilje mot opprydding. Eller i verste fall at de mener seg tjent med at dette forblir uklart. Kaskodekning er helt opp til selskapene å regulere. Det er IKKE enighet om kaskoen gyldighet. Langt fra.  
    • Men det er rart at det er problemer med forsikringsselskapene. De har vel ikke hatt en eneste sak på alle disse årene? Når det kommer til full kasko, kan jeg skjønne at det kan bli problemer. Men det er vel ikke tema, der er det vel enighet om at den ikke gjelder?
    • Tja, det er kanskje heller mangelen på støy som gjør at praksis og kommunikasjon stemmer dårlig med lovens bokstav. Jeg er spesielt lite imponert av selskapene som man bare må anta at tåkelegger med viten og vilje. Mitt forsøk er å snakke med så mange aktører som nødvendig - for å få fremdrift. Det er en del kokker rundt omkring, så alle bidrag til at de holder tungen rett i munnen vil være positivt. Selskapene har sin agenda (bare en begrenset rolle, men må skjerpe kommunikasjonen sin overfor kundene og betingelsene beskrevet i vilkår). Vegvesenet har kanskje mest en koordinerende rolle hva angår banekjøring, men desto viktigere rolle for veisikkerhet (der kommer det antagelig gode tiltak). Departement og direktorat presser på for redusert antall ulykker (,men er ikke tydelige på hvordan?) Inn fra sidelinjen kommer NAF (med fokus på rustløsere?), NMCU med fokus på alle våre ønsker og rettigheter, Tryg Trafikk med fokus på begrensende tiltak og å være enige med myndighetene (var det stygt sagt?) og i periferien sitter dugnadsjobbende og/eller kommersielle arrangører som tror på at det hjelper å lære opp førere på bane - også i et tempo som skaper utfordringer = bedre ferdigheter for de som allerede er forbi rustløserbehovet.  Det blir veldig spennende å følge utviklingen på dette området. Styrt feil av den innerste sirkel kan det bli vanskelig å få til noe bra. Styrt riktig kan det bli en positiv utvikling for alle. Kryss fingrene.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer