Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisan,

 

Skal nå på mitt tredje sett til denne, en 2013 1200 Multistrada. Scorpion'ene har vel gjort en grei jobb, to sett på snart 17Kkm. Allikevel er det morsomt å prøve noe nytt, så kom gjerne med erfaringer. Det blir nok ikke så mye gruskjøring, så jeg er ikke fremmed for å prøve rene asfaltdekk. 

Grep prioriteres over kjørelengde.

 

Mvh Lars W

Heggedal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekkvalg.... det er vanskeligst å bli klok av svarene på det spørsmålet, men det skader vel ikke å prøve ;)

 

Jeg mistenker at de fleste er fornøyd med det de skifter til - rett og slett fordi nye dekk nesten alltid føles fantastisk når man kommer fra slitte dekk.

 

Jeg tror at veldig mange kjøper dekk av unødvendig sportslig karakter og dermed ofrer kvaliteter de egentlig trenger mer.

 

'Mitt' merke er Metzeler. I begynnelsen fordi det tilfeldigvis var det forhandleren foreslo. Etterhvert fordi jeg har lært det å kjenne og kan uynytte det (nesten) til sitt maksimale. Jeg har hatt M3 og var superhappy da M5 kom og viste seg å være mye bedre. Ny WOW-opplevelse med Racetec K3 til banekjøring - ca tre sekunder lavere rundetider, men dårlige på vått føre og/eller rufsete asfalt. Det ble veldig tydelig at 'best grep' ikke er det samme under alle forhold.

Fast forward til det nyere M7RR - kun ca ett sekund saktere enn K3 på banen, men faktisk bedre grep på veien og selvfølgelig mye bedre på vått.

 

Slike betraktninger kan antagelig overføres til andre merker, slik at man kanskje kjøper ett hakk mindre sportslig enn hva 'trenden' tilsier.  

 

Hold oss oppdatert om valget ditt og erfaringene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar,

 

Er det dette dekket nettbutikkene kaller 'Sportec'? Finner en omtale av dette dekket på Cycle World, med mye skryt.

Skryt får derimot ikke nettbutikkene, bare klønete søke- og chatteløsninger som ikke finner MTS'en eller returnerer en flom av svar som jeg helst vil slippe å lete igjennom.....

 

Mvh Lars W.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå på mitt tredje sett med Pirelli Angel GT dekk på min Multistrada. Disse er et bra kompromiss mellom grep og kjørelengde. Bakdekket holder i ca 10.000 km. Veigrep på tørt og vått føre er minst like bra som på de originale Scorpion Trail dekkene. Jeg har kjørt på langtur i Europa og banedager på Rudskogen med Angel GT. Michelin Pilot Road 4 skal være de aller beste regndekkene med tilsvarende lang kjørelengde. M7RR som Lars anbefaler vil gi enda bedre grep hvis du kjører virkelig hardt, for eksmpel på bane, men de holder nok noen tusen km mindre.

 

Sven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. Etter anbefaling og litt lesing på nett (CW) så bråbestilte jeg Metzeler som anbefalt av 'stoppitide'. Det blir lite hardkjøring så jeg tror levetiden blir ok. Men Angel GT står på lista til neste gang!

 

Mvh Lars W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Scheisserei!!! Etter NI DAGER får jeg beskjed fra møkkafirma Tirendo at de ikke kan levere....."Leveringstid 2-5 dager" my foot! 

Bestiller jeg nå fra enn annen nettbutikk er jeg sannsynligvis bortreist når (hvis...) dekkene kommer =retur...

Det blir nok en visitt til Asker Vulk og da blir det nok Angel GT. De fikk jo veldig bra omtale i Motorrad i fjor.

 

Mvh

Lars W

en smule frustrert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Så langt, ca. 100 mil + en banedag, veldig fornøyd med Angel GT ja! Ingen overraskelser hvertfall. Dekkene heller mer mot 'stabilt' enn 'kvikkstyrt' men det er jo et touringdekk.

Så blir det tyskertur om noen uker med innlagte fartsprøver mm......

 

Mvh Lars W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Tja, det er vel egentlig alle. I varierende grad. NB uansett hva jeg skriver og uansett hva loven sier så kan man ende opp i en konflikt med sitt selskap dersom ting er uklart. Unngå det hvis du kan. Send dem et skriftlig spørsmål der du spør om Bilansvarsloven pålegger dem å dekke ansvar + førerulykke også på bane, kjørende uten konkurranse, racing, tidtagning. 
    • Hvilke selskaper er det problemer med?
    • Jeg har fått klare svar som viste at de vet om lovens innhold. Da er det enten dårlige språkkunnskaper, dårlig tid eller manglende ønske om tydelige beskjeder, som ligger bak deres oppførsel/motvilje mot opprydding. Eller i verste fall at de mener seg tjent med at dette forblir uklart. Kaskodekning er helt opp til selskapene å regulere. Det er IKKE enighet om kaskoen gyldighet. Langt fra.  
    • Men det er rart at det er problemer med forsikringsselskapene. De har vel ikke hatt en eneste sak på alle disse årene? Når det kommer til full kasko, kan jeg skjønne at det kan bli problemer. Men det er vel ikke tema, der er det vel enighet om at den ikke gjelder?
    • Tja, det er kanskje heller mangelen på støy som gjør at praksis og kommunikasjon stemmer dårlig med lovens bokstav. Jeg er spesielt lite imponert av selskapene som man bare må anta at tåkelegger med viten og vilje. Mitt forsøk er å snakke med så mange aktører som nødvendig - for å få fremdrift. Det er en del kokker rundt omkring, så alle bidrag til at de holder tungen rett i munnen vil være positivt. Selskapene har sin agenda (bare en begrenset rolle, men må skjerpe kommunikasjonen sin overfor kundene og betingelsene beskrevet i vilkår). Vegvesenet har kanskje mest en koordinerende rolle hva angår banekjøring, men desto viktigere rolle for veisikkerhet (der kommer det antagelig gode tiltak). Departement og direktorat presser på for redusert antall ulykker (,men er ikke tydelige på hvordan?) Inn fra sidelinjen kommer NAF (med fokus på rustløsere?), NMCU med fokus på alle våre ønsker og rettigheter, Tryg Trafikk med fokus på begrensende tiltak og å være enige med myndighetene (var det stygt sagt?) og i periferien sitter dugnadsjobbende og/eller kommersielle arrangører som tror på at det hjelper å lære opp førere på bane - også i et tempo som skaper utfordringer = bedre ferdigheter for de som allerede er forbi rustløserbehovet.  Det blir veldig spennende å følge utviklingen på dette området. Styrt feil av den innerste sirkel kan det bli vanskelig å få til noe bra. Styrt riktig kan det bli en positiv utvikling for alle. Kryss fingrene.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer