Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en 998s jeg tenkte å dreve om så den blir litt mer lettkjørt i lav hastighet,

Noen sier det lønner seg å sette på større drev bak, andre sier det er bedre å sette på mindre drev foran.

Hva mener dere er best? Noen som vet hvor mange tenne opp eller ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

billigst å gå en tann ned forran... men gir mer belastning på kjede...   grovt sett er det fortalt på folkemunne en ned forran eller to opp bak.  Som sagt vil mindre drev forran gi høyere belastning på kjede og drev (færre tenner som driver samme last, mindre omkrets på drev) disse drevene er også relativt  billig. Dette vil også gi ett slakkere kjede, evt du må flytte baknavet lengre bak, eller fjerne ett ledd på kjedet.  Motsatt vil to tenner opp bak føre til enten å justere baknavet fram,(minske hjulavstanden), eller lengre kjede. Bakdrevet er dyrere enn framdrevet. Men her er det mye vekt å spare hvis du ønsker det og har ett originalt  ståldrev bak, så bytte det til ett lettmetalldrev...  det også bety att du må ha ett annet drevboss bak.  Altså bytte framdrev, enklest og billigst. Bakdrev, dyrere og evt flere komponenter som må byttes, men her er endel å redusere på roterende vekt.  :-)

 

Her er en kjekk drev kalkulator for å se virkningene direkte i tall på turtall og hastighet ved de forskjellige drevstørrelsene..  http://www.gearingcommander.com/ 

 

her er lite utvalg av de forskjellige mulighetene :  

http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=gear+kit+998&_from=R40&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xsprocket+kit+ducati+998.TRS0&_nkw=sprocket+kit+ducati+998&_sacat=0

 

De forskjellige leverandørene krever som oftest ett drevboss som bare passer på deres drev..  

 

Jeg drevet om min Monster med ett ducati performance drev bak, opp to tenner.. da trengte jeg ikke bytte drevboss(carrier), men dette drevet var relativ dyrt.. trur jeg betalte rundt 2500,. for dette. Virkningen var veldig bra, kjappere i forbikjøringer og behagligere i bytrafikk. mistet toppfart, men hva betyr det. Ulempen er at dette drevet slites mye fortere en ståldrevet.. var vel litt sløv med smøring, så drevet var utslitt etter to år. nå er jeg tilbake på det orginale ståldrevet, og har satt en mindre drev fram pga tom pengbok.  :-)    På banesykkelen går det bare i lettmetaldrev og ned fra 525 til 520. Her er vedlikeholdet mye nøyere og mindre sand å skitt som foringer kjede og drev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Jeg har fått klare svar som viste at de vet om lovens innhold. Da er det enten dårlige språkkunnskaper, dårlig tid eller manglende ønske om tydelige beskjeder, som ligger bak deres oppførsel/motvilje mot opprydding. Eller i verste fall at de mener seg tjent med at dette forblir uklart. Kaskodekning er helt opp til selskapene å regulere. Det er IKKE enighet om kaskoen gyldighet. Langt fra.  
    • Men det er rart at det er problemer med forsikringsselskapene. De har vel ikke hatt en eneste sak på alle disse årene? Når det kommer til full kasko, kan jeg skjønne at det kan bli problemer. Men det er vel ikke tema, der er det vel enighet om at den ikke gjelder?
    • Tja, det er kanskje heller mangelen på støy som gjør at praksis og kommunikasjon stemmer dårlig med lovens bokstav. Jeg er spesielt lite imponert av selskapene som man bare må anta at tåkelegger med viten og vilje. Mitt forsøk er å snakke med så mange aktører som nødvendig - for å få fremdrift. Det er en del kokker rundt omkring, så alle bidrag til at de holder tungen rett i munnen vil være positivt. Selskapene har sin agenda (bare en begrenset rolle, men må skjerpe kommunikasjonen sin overfor kundene og betingelsene beskrevet i vilkår). Vegvesenet har kanskje mest en koordinerende rolle hva angår banekjøring, men desto viktigere rolle for veisikkerhet (der kommer det antagelig gode tiltak). Departement og direktorat presser på for redusert antall ulykker (,men er ikke tydelige på hvordan?) Inn fra sidelinjen kommer NAF (med fokus på rustløsere?), NMCU med fokus på alle våre ønsker og rettigheter, Tryg Trafikk med fokus på begrensende tiltak og å være enige med myndighetene (var det stygt sagt?) og i periferien sitter dugnadsjobbende og/eller kommersielle arrangører som tror på at det hjelper å lære opp førere på bane - også i et tempo som skaper utfordringer = bedre ferdigheter for de som allerede er forbi rustløserbehovet.  Det blir veldig spennende å følge utviklingen på dette området. Styrt feil av den innerste sirkel kan det bli vanskelig å få til noe bra. Styrt riktig kan det bli en positiv utvikling for alle. Kryss fingrene.
    • Rart det er så mye støy rundt dette. Desmodromene har vel arrangert banedager siden 2004 ?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer