Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en 998s jeg tenkte å dreve om så den blir litt mer lettkjørt i lav hastighet,

Noen sier det lønner seg å sette på større drev bak, andre sier det er bedre å sette på mindre drev foran.

Hva mener dere er best? Noen som vet hvor mange tenne opp eller ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

billigst å gå en tann ned forran... men gir mer belastning på kjede...   grovt sett er det fortalt på folkemunne en ned forran eller to opp bak.  Som sagt vil mindre drev forran gi høyere belastning på kjede og drev (færre tenner som driver samme last, mindre omkrets på drev) disse drevene er også relativt  billig. Dette vil også gi ett slakkere kjede, evt du må flytte baknavet lengre bak, eller fjerne ett ledd på kjedet.  Motsatt vil to tenner opp bak føre til enten å justere baknavet fram,(minske hjulavstanden), eller lengre kjede. Bakdrevet er dyrere enn framdrevet. Men her er det mye vekt å spare hvis du ønsker det og har ett originalt  ståldrev bak, så bytte det til ett lettmetalldrev...  det også bety att du må ha ett annet drevboss bak.  Altså bytte framdrev, enklest og billigst. Bakdrev, dyrere og evt flere komponenter som må byttes, men her er endel å redusere på roterende vekt.  :-)

 

Her er en kjekk drev kalkulator for å se virkningene direkte i tall på turtall og hastighet ved de forskjellige drevstørrelsene..  http://www.gearingcommander.com/ 

 

her er lite utvalg av de forskjellige mulighetene :  

http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=gear+kit+998&_from=R40&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xsprocket+kit+ducati+998.TRS0&_nkw=sprocket+kit+ducati+998&_sacat=0

 

De forskjellige leverandørene krever som oftest ett drevboss som bare passer på deres drev..  

 

Jeg drevet om min Monster med ett ducati performance drev bak, opp to tenner.. da trengte jeg ikke bytte drevboss(carrier), men dette drevet var relativ dyrt.. trur jeg betalte rundt 2500,. for dette. Virkningen var veldig bra, kjappere i forbikjøringer og behagligere i bytrafikk. mistet toppfart, men hva betyr det. Ulempen er at dette drevet slites mye fortere en ståldrevet.. var vel litt sløv med smøring, så drevet var utslitt etter to år. nå er jeg tilbake på det orginale ståldrevet, og har satt en mindre drev fram pga tom pengbok.  :-)    På banesykkelen går det bare i lettmetaldrev og ned fra 525 til 520. Her er vedlikeholdet mye nøyere og mindre sand å skitt som foringer kjede og drev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Bilder? Du må jo vise den frem 😎 Er navet aluminium på begge? Ser litt "stålete" ut på din originale? Rart at det er såpass vektforskjell - den halve millimeteren tykkelse forklarer ikke de 300 grammene. Kanskje er anleggsflaten (husker ikke det riktige navnet) endel bredere? Vil tro du blir fornøyd uansett, når de nye klossene får varmet opp stålet og det fulle bremsepotensialet føles.
    • Jeg fikk Oro skiven i går. Den ser fin ut. Men det er litt skuffende at den er ca 300g. tyngre enn de orginale. (1.3/1.6 kg) Så to skiver blir brått over en halv kg ekstra..... Den er 5 mm tykk,a ltså 05 mm tykkere enn orginalt. Og det er også ca 3 mm unødvendig? mere gods på innsiden mot navet. Men naglene er ikke magnatiske, antakelig aluminium..nei, rustfritt må det vel være. det hender jo rustfritt ikke er magnetisk.
    • Så får man altså av og til betalt for å være litt engasjert i Ducatisme 😎  Stor underholdning og god stemning! Det er bare fordi jeg kjenner DMF at jeg tror på historien. Den involverer Beater tanks fra Japan og en herre ved navn Galluzzi.   Hvis du ikke får logget inn så er den i korte trekk: "showerfan" selger sin ubrukte Monster aluminium tank fra Beater i Japan. Allerede her er historien ganske flott, men det skal aksellerere rått.   Solgt på dagen fra Ebay.   Til Miguel Angel Galluzzi. YES!!!     https://ducatimonsterforum.org/index.php?topic=79954.new#new    
    • Joda, det siste der har jeg gjort. Men kan sikkert bli bedre på det, og på å rense skiver og klosser. Ja, Oron, skal det være. De ser helt like ut som de orginale, bortsett fra at navene er farga sorte. Den brukte skiva bestillte jeg før jeg var klar over de lave prisene hos Capri Moto. Den hadde kun fem hundredeler slitasje (om den var 4.5mm ny), blank og fin, og minimalt med riper. Prisene hos Motorradt. er ofte lave, og man betaler kun det frakten virkelig koster. Så ja, jeg var nok heldig med den. Men alle de andre brukte skivene jeg fant på ebay, i løpet av noen timer. er nok ikke verd det. Her var det mye mer eller mindre skrot, høye priser og høy frakt. Blir litt som om jeg skulle lagt ut mine gamle til tusen kr stykket... Med mindre selger har sjekka skivene nøye, bør han forstå at en kjøper tar en viss risiko ved å kjøpe slikt brukt. Og prisen bør være deretter. Nå er det greie returordninger på ebay da, men mye styr med montering, ev. demontering, sende tilbake og prøve å få igjen momsen. Skiva jeg kjøpte var ikke sjekka nøye, men den lave slitasjen samt god pris ga, meg en god feeling. Nå har jeg ikke prøvd den på veien enda. Men jeg kunne ikke skjenne noen ujamnhet ved en "manuell test".    
    • Brembo Oro vel? Ikke original, men gjør samme jobben - kanskje bedre til og med. Oro skivene er ganske rimelige. Lønnet det seg å kjøpe ett stykk brukt skive fra et annet sted? Klossene ok på gate og overveldende på bane. Koeffisienten ser ut til å være oppunder der mine ligger. Kjempegod følelse. Gratulerer Den vanligste grunnen (ganske godt, men ikke bombesikker begrunnet påstand) til at skiver blir skeive er ikke at de slår seg pga temperatur, men at klossene, som ligger litt på i mangel av flyt, setter av belegg på samme bittelille forhøyete sted hver omdreining. Etter så og så lang tid er den mikroskopiske forhøyningen blitt stor nok til å gi symptomer som ligner skeive skiver. Usikkerheten min på dette punktet dreier seg også om hvorvidt sinterklosser setter av slikt belegg på samme måte som organiske.... Uansett: Pusse jevnlig med bremserens, skrubbesvamp, smergel eller lignende for å forebygge. Gjerne snurre knappene med en drill-stjerne-bit samtidig som man sprayer med bremserens - for å holde skivene så flytende som mulig (, men det tipper jeg du visste) 😉
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer