Gå til innhold

Några ögonblick från utvecklingen av RR i norsk Ducatimiljö


Gjest Gammel hjemmeside

Anbefalte innlegg

Gjest Gammel hjemmeside

Vi närmar oss slutet av årets RR-säsong.  Några av oss har redan avslutat i år, andra har några få bandagar kvar innan vintern gör sitt intåg. Jag vill därför passa på att tacka för årets säsong. TACK för den formidabla insats som lagts ner från så många frivilliga så att jag och många andra har kunnat leka, träna, tävla och umgås. Det har varit en fin säsong och jag hoppas det blir många fler.

På IW i år var det 2 grupper enbart för skyltlösa hojar, + en extra BoTT-grupp. 37 startande i KM, vilket är ganska fantastiskt. Så har det inte alltid sett ut. Utvecklingen av RR och skyltlös körning i den norska Ducatimiljön har varit ett litet äventyr som har varit kul att följa med på, och vara en del av! 

Här är några ögonblick från tidigare år, som visar lite av utvecklingen vi har upplevt.

 

Italiensk Dag 2008, Vålerbanen

De flesta i dåtidens "blå" grupp hade fortfarande sidostöd (och skylt och lys och speglar).

3388.jpg

 

Thomas på 748R:

3593.jpg

3542.jpg

 

 

Per Janner, en av de första (eller den första?) i klubben med skyltlös Ducce:

3614.jpg

3591.jpg

3561.jpg

 

Men, NDFD kunde inte arrangera skyltlös körning på denna tiden, så prøveskilt satt fint placerad på häcken:

3449.jpg

 

Otto var tidigt ute med skyltlös hoj, men den kom först året efter. Detta året körde han sin 996 SPS:

3612.jpg

3539.jpg

3592.jpg

3415.jpg

 

Flera hade trotsat regnet och tagit sig till Vålerbanen:

3247.jpg

 

Den dyraste raden:

3238.jpg

 

Den vackraste raden :)

3228.jpg

 

 

Italiensk Dag 2009, Vålerbanen (där det alltid regnar?)

Antalet skyltlösa hojar växte sakta men säkert.

5379.jpg

5349.jpg

5340.jpg

5339.jpg

5335.jpg

5387.jpg

5331.jpg

5330.jpg

 

Redan året innan (och kanske året innan dess också?) hade Janner börjat sätta några trender (förutom att köra banriggad Ducce) som många senare har kopierat, nämligen bobil och "depåhund". :)

5341.jpg

 

 

Italiensk Weekend 2010, Rudskogen (äntligen sol!)

Camp på gocart-banan. Fler folk, god stämning och bättre väder...

5455.jpg

5453.jpg

 

...och fler skyltlösa hojar:

Janners "nya" 996R

5412-1.jpg

5433.jpg

 

Per och Odd hade med sig skyltlösa 1098'or

5448.jpg

 

Eigil hade köpt en 999R

5436.jpg

 

Otto med sin 1098

5434.jpg

5531.jpg

 

Nils 999

5426.jpg

 

Primus motor Dagfinn med 999

5425.jpg

5527.jpg

 

Leela med 1198S och full BoTT-satsning (det var väl detta året?)

5424.jpg

5560.jpg

 

Stein och Kai körde också skyltlöst

5422.jpg

 

Och Kai leker inte henger:

5420.jpg

 

Peggys 1198S

5417.jpg

 

Knut på 748R

5571.jpg

 

Charles hade en 748 med 999-motor

5562.jpg

 

 

Avslappnat i campen

5411.jpg

 

Helge och Camilla i sekriteriatet (som sålde feta skinnställ!)

5423.jpg

 

Och, paraplydamer!!! (M-B och Monica)

5533.jpg

5532.jpg

5513.jpg

 

Diverse

5603.jpg

5499.jpg

5602.jpg

 

Charles hade med sig flera generationer superbikes.

5418.jpg

5419.jpg

 

De efterföljande åren har antalet skyltlösa fortsatt att växa, med explosiv ökning 2013 och 2014. Hur ser det ut nästa år? Om 3 år? 5 år? 

Fler och fler av de som startade med RR hos NDFD har också börjat köra "riktig racing" i Norgescupen. Kanske ser vi ännu fler Duccar på startgriden i Rookie 1000 och C-klassen nästa år?



View the full article
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Tja, det er vel egentlig alle. I varierende grad. NB uansett hva jeg skriver og uansett hva loven sier så kan man ende opp i en konflikt med sitt selskap dersom ting er uklart. Unngå det hvis du kan. Send dem et skriftlig spørsmål der du spør om Bilansvarsloven pålegger dem å dekke ansvar + førerulykke også på bane, kjørende uten konkurranse, racing, tidtagning. 
    • Hvilke selskaper er det problemer med?
    • Jeg har fått klare svar som viste at de vet om lovens innhold. Da er det enten dårlige språkkunnskaper, dårlig tid eller manglende ønske om tydelige beskjeder, som ligger bak deres oppførsel/motvilje mot opprydding. Eller i verste fall at de mener seg tjent med at dette forblir uklart. Kaskodekning er helt opp til selskapene å regulere. Det er IKKE enighet om kaskoen gyldighet. Langt fra.  
    • Men det er rart at det er problemer med forsikringsselskapene. De har vel ikke hatt en eneste sak på alle disse årene? Når det kommer til full kasko, kan jeg skjønne at det kan bli problemer. Men det er vel ikke tema, der er det vel enighet om at den ikke gjelder?
    • Tja, det er kanskje heller mangelen på støy som gjør at praksis og kommunikasjon stemmer dårlig med lovens bokstav. Jeg er spesielt lite imponert av selskapene som man bare må anta at tåkelegger med viten og vilje. Mitt forsøk er å snakke med så mange aktører som nødvendig - for å få fremdrift. Det er en del kokker rundt omkring, så alle bidrag til at de holder tungen rett i munnen vil være positivt. Selskapene har sin agenda (bare en begrenset rolle, men må skjerpe kommunikasjonen sin overfor kundene og betingelsene beskrevet i vilkår). Vegvesenet har kanskje mest en koordinerende rolle hva angår banekjøring, men desto viktigere rolle for veisikkerhet (der kommer det antagelig gode tiltak). Departement og direktorat presser på for redusert antall ulykker (,men er ikke tydelige på hvordan?) Inn fra sidelinjen kommer NAF (med fokus på rustløsere?), NMCU med fokus på alle våre ønsker og rettigheter, Tryg Trafikk med fokus på begrensende tiltak og å være enige med myndighetene (var det stygt sagt?) og i periferien sitter dugnadsjobbende og/eller kommersielle arrangører som tror på at det hjelper å lære opp førere på bane - også i et tempo som skaper utfordringer = bedre ferdigheter for de som allerede er forbi rustløserbehovet.  Det blir veldig spennende å følge utviklingen på dette området. Styrt feil av den innerste sirkel kan det bli vanskelig å få til noe bra. Styrt riktig kan det bli en positiv utvikling for alle. Kryss fingrene.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer