Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Akkurat kjøpt meg en 04 Monster S4R som jeg har noen spørsmål til. km std 39000km og siste service ble utført sommeren 2019 med km std 28000

 

1. Noen som vet hvorfor denne sykkelen bare er registrert for 1 person?

2. Hvilke reg reimer (merke, delenummer) kjøper dere til disse motorene? og hvor?

3. Sykkelen har stått mye rolig de siste årene og skal gjøre service på den selv. Noen tips til hva jeg skal være ekstra påpasselig med på denne? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til oss såvidt litt gale 😎

1. Den er typegodkjent for to. Hvis den pr i dag, i henhold til vognkort, faktisk bare skal frakte én, så antar jeg at en tidligere eier har bedt om en slik endring. Uvisst hvorfor. Har du bilder? Tast inn reg nr ditt hos vegvesenet for litt kjøretøyinfo kanskje?

2. Det enkleste er å bestille reimer fra en forhandler. De sender ofte på dagen. Jeg setter litt penger (12 kroner?) på at delenummeret er byttet underveis. Reimene de selger nå er nok mer holdbare enn den gang da. Muligens noe rimeligere med det fullgode alternativet som ingeniør Krista i CaliforniaCycleworks produserer. Exact Fit. Jeg tror de har en flink engelsk agent som gjør frakten rimeligere. 

Hvis du vil sjekke priser og delenummer kan jeg foreslå (blant sikkert noen flere) å laste ned fra DucatiOmaha. Hent ut delenummer, google "Ducati # -------" så ser du priser og som regel nye delenummer hvis de er byttet.

3. Selv om du sikkert vet om de merke-uavhengige tingene, så ramser jeg likevel opp noen typiske; bytt dekk, bremsekomponenter, fjæring, demping, hjuloppheng og -lagere, bensin, rust i tank (S4R har vel ståltank?), filtere, olje, hydraulikk her og der, kjølevæske og -pumpe, radiator, plugger, spjeldhus rent smurt og happy, skit og lort i sylindere, ledningsnett, koblinger, sikringer, reléer, startmotor, pakninger, tettingsringer, kjede og så kan du fylle inn mer selv.

ps husk å sveive opp oljetrykk (uten plugger koblet til) før første start!

Litt mer typisk for Ducati (ikke noe spesielt for S4R faktisk); fukt i speedometer? tørr-clutch rusten? Regulator/omformer har dårlig rykte. Reimer må byttes. Vær NØYE med ventiljustering (jeg kan veldig lite om det - ring et verksted eller google. IKKE facebook)

Spurte du om oppgraderinger? Jepp 🙂  Gaffelen har litt primitiv demping. Demperen bak litt bedre. Lineære fjærer foran og bak værsågod.  Skiver kanskje. Klosser helt sikkert. Heve bak/senke foran for mer svingvillig. 

Hvis motoren er i god stand og servicen blir skikkelig, så er 996 Desmo Quatro motoren ganske så fantastisk og underholdende. Ikke så klin gal at den er vanskelig å mestre - mer sivilisert og forutsigbar. Masse respons og lekevillig. 

Lykke til! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mye god info her, tusen takk for det, kommer nok flere spørsmål 🙂

 

Vognkortet spesifiserer faktisk kun 1 person. Må vel ta kontakt med vegvesenet ang dette.

Sykkelen ser ut som ny og fikk byttet framdekk, kjede, drev, clutchpakke og alle væsker ifjor sommer, alt annet ser veldig bra ut. Tenker å ta oljeskift, reimer og ventil sjekk nå før sesongstart og som skrevet her svingarm og motorbolter samt bytte bakdekk pga alder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du en god guide til bremse/bremsekalipper rens, så lenge de ikke lekker og frenger full overhaling da.

I tillegg kan du skru fast en bolt i naglene, som holder skiva til skive navet. Og gi dem noen turn med drillen, gjerne med litt crc (som du vasker grundig bort med bremserens etterpå). Dissse skivene er semi flytende. de skal ikke være løse/flytende/skranglende. men over tid kan disse naglene sette seg, og du får mer eller mindre ei fast skive...

Er det en Desmoqattro motor du har? I såfall har du en fin ventil just. guide her.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Jeg har fått klare svar som viste at de vet om lovens innhold. Da er det enten dårlige språkkunnskaper, dårlig tid eller manglende ønske om tydelige beskjeder, som ligger bak deres oppførsel/motvilje mot opprydding. Eller i verste fall at de mener seg tjent med at dette forblir uklart. Kaskodekning er helt opp til selskapene å regulere. Det er IKKE enighet om kaskoen gyldighet. Langt fra.  
    • Men det er rart at det er problemer med forsikringsselskapene. De har vel ikke hatt en eneste sak på alle disse årene? Når det kommer til full kasko, kan jeg skjønne at det kan bli problemer. Men det er vel ikke tema, der er det vel enighet om at den ikke gjelder?
    • Tja, det er kanskje heller mangelen på støy som gjør at praksis og kommunikasjon stemmer dårlig med lovens bokstav. Jeg er spesielt lite imponert av selskapene som man bare må anta at tåkelegger med viten og vilje. Mitt forsøk er å snakke med så mange aktører som nødvendig - for å få fremdrift. Det er en del kokker rundt omkring, så alle bidrag til at de holder tungen rett i munnen vil være positivt. Selskapene har sin agenda (bare en begrenset rolle, men må skjerpe kommunikasjonen sin overfor kundene og betingelsene beskrevet i vilkår). Vegvesenet har kanskje mest en koordinerende rolle hva angår banekjøring, men desto viktigere rolle for veisikkerhet (der kommer det antagelig gode tiltak). Departement og direktorat presser på for redusert antall ulykker (,men er ikke tydelige på hvordan?) Inn fra sidelinjen kommer NAF (med fokus på rustløsere?), NMCU med fokus på alle våre ønsker og rettigheter, Tryg Trafikk med fokus på begrensende tiltak og å være enige med myndighetene (var det stygt sagt?) og i periferien sitter dugnadsjobbende og/eller kommersielle arrangører som tror på at det hjelper å lære opp førere på bane - også i et tempo som skaper utfordringer = bedre ferdigheter for de som allerede er forbi rustløserbehovet.  Det blir veldig spennende å følge utviklingen på dette området. Styrt feil av den innerste sirkel kan det bli vanskelig å få til noe bra. Styrt riktig kan det bli en positiv utvikling for alle. Kryss fingrene.
    • Rart det er så mye støy rundt dette. Desmodromene har vel arrangert banedager siden 2004 ?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer