Gå til innhold

Dekk Gate/Bane med hovedvekt på bane


Anbefalte innlegg

Jeg var akkurat på siste banedag med Førerutvikling på Vålerbanen.

Her ble jeg anbefalt Pirelli Corsa eller Super Corsa av løpsleder Eddie, som han selv selger. Så no gjenstår det om han finner noen med produksjonstall 24... jeg må har årets produksjon, da jeg sikkert bruker noen år på å slite de ut...
Men jeg ser nå at det finnes både V2, V3 og V4 SuperCorsa. dessuten bør jeg vel ikke kjøpe et dekk som trenger skikkelig hardkjør, for å holde seg varmt nok...
Og bør jeg beholde org dim 190/50? Målet er jo å unngå enda en lowside, eller noe enda verre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært få, nesten ingen, som får valuta for pengene de legger i Supercorsa i Norge. "Cold tear" er vanskelig å unngå når det ikke blir nok varme i dem. Lynrask slitasje og dårligere grep enn man får med dekk som passer fører og forhold. Dette har vi snakket om i din andre dekktråd. 

De dekkene du viste bilder av i din andre dekktråd slites perfekt og det er et tegn på at de passer til ditt bruk. Da ville jeg sett etter dekk med lignende egenskaper (og det er IKKE Supercorsa).

Jeg er ganske sikker på at du (og de fleste av oss) får best resultat (best mulig grep, saktest slitasje) med Rosso IV eller Rosso Sport. 

Det sløses mye penger på "de beste dekkene" (slitasje, kræsjing, redusert glede og redusert læring). Relativt enkelt å finne ut av dette. Infrarød temp måler koster noen hundrelapper og kan gi udiskutabel kunnskap for den enkeltes situasjon og påfølgende valg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde jeg svare at ikke er relevant, men jeg klarer ikke det 😁 Metzeler M9 RR og det er et godt eksempel på hvor flinke produsentene er til nyutvikling. Holder lenger enn sin forgjenger M7 RR OG er bedre på alt. Svært nær RaceTec på bane også. Metzeler er eid av Pirelli og de to merkene har noen likheter, men også merkbare forskjeller. Jeg har fått inntrykk av at Rosso IV og M9 RR er "søsterdekk". Muligens er M9 RR noe stødigere i oppbyggingen (ikke sitér meg på det).

Jeg har holdt meg til Metzeler fordi jeg opplever de dekkene som veldig forutsigbare. Jeg kan kjenne at nå slipper det, men relativt gradvis og udramatisk. Jeg vet hvilket trykk som gir hvilket resultat og jeg stoler på dekkene. Jeg gidder ikke bygge opp all den kunnskapen på nytt med et annet merke.

Da jeg kjørte racing med Monsteren oppgraderte jeg til RaceTec (SuperCorsa SPs søster?)(SC?) fordi jeg hadde brukt opp M7 RR sitt potensiale. Det slapp både foran og bak, så tiden var inne for neste nivå. Det nivået var RaceTec og da tok jeg ytterligere 3 sekunder på Rudskogen. 

Antagelig er det like greit å kjøre Pirelli. Eller Dunlop. Eller Michelin. Eller xxxxx  Jeg har ikke erfaring med alternativene. Jeg kan bare sammenligne med ytelsene jeg ser på andre ekvipasjer når vi bremser, svinger og aksellerer. 

Dette er et fagfelt med enorm detaljrikdom og uendelig antall variabler. Inspirerende eller frustrerende alt ettersom. Mitt inntrykk er at de fleste ikke bryr seg all verdens. For oss som bryr oss er det fort gjort å rote seg inn i for mange detaljer. Legg til det overlappende nabo-fagfeltet demping og fjæring så blir det lett uoversiktlig. Eller inspirerende? 

Til ditt bruk er jeg helt sikker på at M9 RR og Rosso IV er midt i blink. Kanskje noe lignende fra andre merker også. 

Felgen din er 5,5 tommer, vel? Da er 180 med dagens teknologi/oppbygging anbefalt. 190 funker kanskje, men er litt dyrere og litt feil(?) 50 profil er fin. Ikke helt feil med 55, men muligens unødvendig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får lyst på de Metzler M9 RR, som du har. Eller Pirelli Rosso lV.

På ST'n har jeg Metzler Roadtec Z8. I kategorien sport touring.  Det er faktisk, "made in China". Noe som gjør meg litt betenkt, men skal vel ikke ha noe å si...

Toppmodellene er vel fortsatt tyske kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor de enkelte dekk produseres, men er relativt trygg på at disse produsentene ikke risikerer sine gode navn og rykter på en udugelig fabrikk. Noe av den voldsomme prisøkningen er visstnok at mye av dette ble laget i Russland. Hvis det var ok, så er nok de beste kinesiske fabrikkene også innafor.

Metzeler har suksess i sport touring segmentet med sitt ganske nye 01. Store fremskritt fra de fleste produsenter fremdeles. Artig at de får til det. Det dekket ville jeg valgt hvis jeg ikke hadde ganske store forventninger til mine dekk på bane. 

Vi har for tiden ikke en konkret dekkavtale blant medlemsfordelene. Usikkert om det er mer å hente enn det man lett får på egenhånd, så det er ikke sikkert vi etablerer ny avtale. Dessuten er mitt inntrykk at de fleste sliter mer med å få lagt om enn å kjøpe dekkene billig. Vi får se. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
stoppitide skrev (På 16.9.2024 den 1.12):

Det burde jeg svare at ikke er relevant, men jeg klarer ikke det 😁 Metzeler M9 RR og det er et godt eksempel på hvor flinke produsentene er til nyutvikling. Holder lenger enn sin forgjenger M7 RR OG er bedre på alt. Svært nær RaceTec på bane også. Metzeler er eid av Pirelli og de to merkene har noen likheter, men også merkbare forskjeller. Jeg har fått inntrykk av at Rosso IV og M9 RR er "søsterdekk". Muligens er M9 RR noe stødigere i oppbyggingen (ikke sitér meg på det).

Jeg har holdt meg til Metzeler fordi jeg opplever de dekkene som veldig forutsigbare. Jeg kan kjenne at nå slipper det, men relativt gradvis og udramatisk. Jeg vet hvilket trykk som gir hvilket resultat og jeg stoler på dekkene. Jeg gidder ikke bygge opp all den kunnskapen på nytt med et annet merke.

Da jeg kjørte racing med Monsteren oppgraderte jeg til RaceTec (SuperCorsa SPs søster?)(SC?) fordi jeg hadde brukt opp M7 RR sitt potensiale. Det slapp både foran og bak, så tiden var inne for neste nivå. Det nivået var RaceTec og da tok jeg ytterligere 3 sekunder på Rudskogen. 

Antagelig er det like greit å kjøre Pirelli. Eller Dunlop. Eller Michelin. Eller xxxxx  Jeg har ikke erfaring med alternativene. Jeg kan bare sammenligne med ytelsene jeg ser på andre ekvipasjer når vi bremser, svinger og aksellerer. 

Dette er et fagfelt med enorm detaljrikdom og uendelig antall variabler. Inspirerende eller frustrerende alt ettersom. Mitt inntrykk er at de fleste ikke bryr seg all verdens. For oss som bryr oss er det fort gjort å rote seg inn i for mange detaljer. Legg til det overlappende nabo-fagfeltet demping og fjæring så blir det lett uoversiktlig. Eller inspirerende? 

Til ditt bruk er jeg helt sikker på at M9 RR og Rosso IV er midt i blink. Kanskje noe lignende fra andre merker også. 

Felgen din er 5,5 tommer, vel? Da er 180 med dagens teknologi/oppbygging anbefalt. 190 funker kanskje, men er litt dyrere og litt feil(?) 50 profil er fin. Ikke helt feil med 55, men muligens unødvendig. 

Racetec dekkene, er det sånne som man kan bruke dekkvarmere på, og kommer i forskjellige hardhets grader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon Tangenes skrev (2 timer siden):

Racetec dekkene, er det sånne som man kan bruke dekkvarmere på, og kommer i forskjellige hardhets grader?

Ja, det er K1, K2 og K3. Rådet jeg fikk, og var fornøyd med, var at bare K3 brukes uten dekkvarmere. Jeg kjørte sighting lap (den runden man kjører utpå banen) og så warm up lap (fra moderat start og én runde til startstreken igjen) med resultat "race ready" varme dekk. De fleste som i løpet av race't kjører i tempo til varme-bevarende/økende dekktemperatur velger K1 eller K2 og velger da å forberede seg med bl.a. dekkvarmere. 

K1 og K2 utgår er lovlige på våre banedager, men ikke med dekkvarmere og da blir de ganske uaktuelle for deg og meg. Jeg kunne kjørt litt raskere med K3 enn med M9RR, men dropper det fordi jeg da måtte ofret vei-egenskaper jeg prioriterer (mye bedre holdbarhet, raskere oppvarming, bedre grep på kaldt og/eller vått)

Som vi har snakket om før (?) så er det viktig, for gatesykler, å velge dekk som raskt oppnår egnet dekktemperatur og holder på den i den enkeltes tempo. De hotteste Ducatiene leveres i dag med dekk som ikke er godt egnet for gjennomsnittsbrukerens gjennomsnittsbruk, men som fabrikken presses til å sette på fordi kundene forventer det og tror de må ha det. Synd, fordi det kan være farlig, unødvendig dyrt og ironisk nok negativt for ytelse, trygghet, holdbarhet og økonomi. Vel, vel - sikkert noen som synes jeg er pirkete og unødig kritisk, men uansett bra at temaet blir luftet. 

Nå ba vel ikke du om konkret råd (?) 😄 , men til ditt bruk er K3 ikke til hjelp. Omtrent det du har, tror jeg vil være bra. Metzeler M9RR? Pirelli Diablo Rosso IV?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg vurderte ikke Racetec dekkene, er bare nyskjerrig. Er K1 de mykeste?

Jeg har landa på M9RR eller Rosso lV Corsa. Nå har Graarud tilbud på M9RR, så jeg ringer de i morgen. Jeg burde kanskje venta med dekkjøp til Mars, for å få ferskest mulig dekk. Men da er det vel dyrere enn nå så seint på høsten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K1 er mykest, ja.

Tilbudet hos AGM er bra 👍 såpass bra at det burde du bare slå til på. Kanskje jeg forter meg og kommer foran deg i køen...  For bare noen uker siden hadde Motoparts.no bedre pris, men ikke nå lenger. AGM er rimeligere enn Motorsykkeldekk.com også. Kjøp og legg dem mørkt og kjølig.

Butikkene/importørene prøver sikkert å kvitte seg med lagervarer. Det betyr INGENTING om dekkene er et år eller to så lenge de er oppbevart riktig og det er de hos proffe aktører. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer