Gå til innhold

Banedag(er) på Vålerbanen 13 og 14 September


Anbefalte innlegg

For oss som gjerne skulle hatt noen runder til på bane i år, så er det fortsatt ledige plasser hos Førerutvikling.

For meg er det ca dobbelt så langt til Våler, som Til Rudskogen. Så å kjøre 999'n blir for tungt. Men jeg har en pickup, med plass til en sykkel til, om noen vi bli med. Den har også hengerfeste...Alternativet blir å kjøre ST2'n.
Jeg velger kun en av dagene, helst fredagen (200,- billigere), men været er det viktigste. Så jeg venter til jeg har en nogenlunde sikker værmelding, før jeg melder meg på denne gangen.

Det er oppmøte kl 08.00, så vi er nødt til å kjøre opp dagen i forveien. Det er rimelig overnatting på banehotellet, samt et par campingplasser i nærheten. Selv slår jeg opp teltet på gresset på go-cart banen.

Tar vi bilen, kan jeg kanskje returnere samme kveld. Kjører jeg sykkel blir jeg ei natt til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • stoppitide fremhevet denne emne
  • 2 uker senere...

I dag, Lørdagen ble hjemturen for meg. Jeg var på banen i går Fredag. Hele dagen, det ble vel 16 mil på banen i løpet av dagen. Vi hadde en RR fyr som hovedinstruktør. Det var hadkjør, lærerikt og morsomt, på en ganske teknisk bane.

Jeg glemte å ta bilder, men det var en fotograf der. Så dukker det opp noe bilder etterhvert, kan jeg legge ut noen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • stoppitide fjernet fremhevingen av denne emne

Noen bilder fra turen. Selfien og det første er fra Andelva rasteplass, ikke så langt fra  Hurdalssjøen. Etter det glemte jeg at jeg hadde tatt med kameraet....

Det siste fra Vålerbanen, tatt av hobbyfotograf Kalle Husebæk. Går ut i fra at det er greit å stjele det. det ligger jo offentlig ute på Fb.

21 mil hver vei og 16 på banen, det holder for meg for ei stund. Men flere skulle på banen både Fredag og Lørdag...kanskje derfor mange kom i bil?

IMG_7315.JPG

IMG_7319.JPG

13.09.24.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Jeg vet ikke om fullflytende ikke skal brukes på gate, men har sett at de omtales som "track use" fordi de rasler, bråker og blir fort slitt (kunder potensielt misfornøyd?). Dobbeltsjekket på Carpimoto og ser at de skriver "not street legal". Neivel.  Da så. Ikke merket på skive eller esken, så....  Skulle det likevel bekymre så er Oro et bra valg. T-drive lages for eldre sykler også, vet jeg. Antar at de lages for sykler med ABS og TC også.  Høyre og venstre er samme sak. Man kjøper et par og da er side ikke noe tema. Med mindre jeg har bommet helt - som uansett ikke har gitt negative konsekvenser. Jeg vet ikke, men kan hende du har et poeng med nummerering slik at det ikke blir tullball etter om-montering. Dette må vi finne ut av.... høres 🙂 ... mine klosser har samme nummer - kanskje dine er forskjellige, du som har fire pr kaliper (,men tror ikke det...)
    • Takk for svar og tips. Vet du hvorfor fulltflytende skiver ikke er godkjent for gatebruk? Det virker som T-drive skivener er kun for nyere sykler med ABS... En annen ting: Hva er forskjellen mellom høyre og venstre skive. Ser ut som om de har samme delenr...klossene også. Kanskje det gjelder mest for brukte skiver, som plutselig ikke må rotere andre veien?
    • Fullflytende er suverent best til hard bruk. Takler varmegang mye bedre enn semi-flytende (som originalt o.l.). Dels fordi stålet er bedre og dels fordi det er tykkere, men mest fordi de tvinger seg fri fra klossene raskere = mer kjøling. De beholder dessuten den opprinnelige glatte overflaten på skive og kloss som gir mer effektiv kontakt mellom skive og kloss (fordi de flytter på seg bittelitt hele tiden). Prisen er selvfølgelig høyere. CarpiMoto pleier å ha gode priser. Kanskje Plassen Racing Parts har godt medlemstilbud.... Brembo Oro er gode skiver, men også de er bare semi-flytende. Mye rimeligere og bare beskjeden risiko for å ødelegge dem. Holdbarhet; min erfaring er at fullflytende supersport holder +/- 30.000km. Stålet er nesten ikke slitt, men knappene er så løse at skivene må byttes. T-drive holder ytterligere 10-15.000. Det finnes en red-neck gjør-det-selv metode (du kan få linken hvis det faktisk blir aktuelt, men bare da) som består i å slå den "spring-fjøra" som er forskjellen på semi- og fullflytende. Den tvinger skiven i sin vante posisjon. Hvis den slås flat har du fullflytende skiver. Det finnes/fantes sett med knapper som gjorde samme nytten; bygge om til fullflytende. De var dog såpass dyre at man var ganske nær prisen for ferdige skiver.   Klosser; jeg var overveldet over effekten fra originale til sinter i sin tid. Brembo HH. Flotte saker. Senere blåst av banen (bokstavelig) av nesten-racing sinter klosser. De bare holder og holder og holder knallhard bruk, men er ikke så bra mens de er kalde/våte. Funker, men uimponerende. Her finnes andre merker som ganske sikkert er bra de også, men jeg har bare aldri prøvd noe annet.
    • Mine skiver på 999'n har sett bedre dager, Det er fortsatt endel igjen til min. målet. Men de er misfargete, ripete og den ene er litt ujavn. Jeg har etterhvert skjønt at flytende skiver ikke lar seg planslipe eller dreie. Så da blir det å kjøpe nytt eller brukt. Det finnes meget billige kina greier, men de holder neppe lenge med grisekjøring på bane. Selv ikke Arashi, eller tar jeg feil? I såfall står valget mellom svindyre orginale Brembo, EBC, NG og SBS. Så var det klosser: Det er visst flere kategorier: Vanlige rimelige, Litt dyrere "Racing sinter", som ikke er helt anbefalt på veg? Og svindyre "Dual sinter" som er kun for banebruk. Noen som har meninger om utvalget?  
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer