Gå til innhold

Alpene og Italia 2024. Ikke det? Neivel... finne på noe annet. Norgesferie kanskje


Anbefalte innlegg

Fjorten somre på rad med bare bedre og bedre opplevelser på tur sørover. Dog ikke i år. Litt for mange ting som ikke stemte. 

Nightjet.JPG

 

Noe annet jeg kan gjøre? Jepp - Norge har noen godbiter her og der. Til tross for stengt i Trollstigen og en Geiranger bryllupsinvitasjon som må ha kommet bort i posten. 🤐

Gi gjerne tips til avvik fra de foreløpige planene. Lyst til å være med? Send en melding eller skriv her i denne tråden. Datoer ikke bestemt og Yr har foreløpig ikke uttalt seg.

TUR 1:  Fetsund, Skotterud, Austmarka, Lunderseter, Svullrya, Sysslebäck, Trysil, Särna og overnatte i Idre eller Funäsdalen. Andre dag direkte eller via omvei til Spidsbergseter. Oppom Blåhøe før middag. Tredje dag Vinstra, Skåbu, Espedalen, Vingrom og noe koselig på siste biten.

TUR 2:  Oslo'ish, via Kongsberg, Rjukan, Haukeli, Røldal, Odda til Eidford eller der omkring første dag. Andre dag Vikøyri, Gaular, Sogndal og hvile på Elveseter. Så Valdresflya, Fagernes, Golsfjellet og dalene nedover

TUR 3:  Brom, brom til Suleskar og Lysebotn og tilbake til Sølvgarden (?) for livsnytelse. Betydelige omveier tilbake til byen på dag to.

TUR 4: hvem, hva, hvor 🙂 

portrett farge 5.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Norge, regn og bytte starter og stator. Igjen, ja. Unnagjort i tide til avreise halv tolv👍🏻

Vaktskifte på Meteorologisk institutt ga en åpning denne helgen. Elveseter i dag, Blåhøe og Kjetils Spidsbergseter i morgen. 

Matpakke på veien opp til Tyin. Kjøredresspils før klokken seks?

20240719_134617.jpg

20240719_142936.jpg

20240719_153617.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringebu, Vinstra, Skåbu, Vingrom, Hov i land og hjem til Oslo med leveig trafikk. Takk for selskap til Per og litt løypetråkking av Kjetil👍

Kaffe i koppen og snart innsektsvask av sykkel og utstyr.

20240721_175843.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro hjemmefra lørdag morgen. Kjørte vestsiden av Randsfjorden til Dokka og videre til Fagernes for litt fuel og en bolle. Lite trafikk gjorde etappen fin. Valdresflya til Randsverk ble en litt mer hektisk etappe med mange forbikjøringer av bobiler og andre 4 hjulinger.

Jeg trodde at bobiler hadde blitt litt sprekere med årene, men de lager fortsatt kø. Ikke noe problem med en DUCATI😎

Jeg møtte Lars på Ringebu og vi kjørte videre til Spitsbergseter.

Herlig sted, nyoppussede rom, deilig buffé middag og god frokost. Godt utvalg av akevitt som jeg så glad i, men falt ikke for fristelsen denne gangen🤐

Hjemturen skulle svi toppe på Dokka for en god kopp kaffe men ikke lett å finne i en helt død landsby en søndag ettermiddag i sommerferien🤔 Vi endte opp på en stille pizza restaurant med en kopp kaffe og 3 sukkerbiter hver. 

Da ble det en høydare med en Wiener pølse på Circle K i Hov i Land.

Det ble respektable nesten nøyaktig 70 mil på meg på ny sykkel. Rundet 1000km, så nå kan 1`service utføres. 

Topp tur i herlig vær.

Valdresflya

IMG_3409.jpeg

Spitsbergseter 

IMG_3412.jpeg

Innholdsrik buffé med masse god sjømat.

IMG_3415.jpeg

 

Akevitt i lange baner😋

IMG_3417.jpeg

IMG_3414.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plan for søndag - tirsdag 😎

Slå gjerne følge. Helt eller delvis. 🏍️

Idre eller Funäsdalen på søndag. Rom + frokost ca 1.100. A la carte middag

Norske veier igjen på mandag.... på en eller annen måte til f.eks. Spidsbergseter. Samme prisleie. + buffetmiddag.

Hjem på søndag - helst Valdresflya eller Tindevegen.

 

Edit: jeg fikk dessverre ikke kjørt denne. På gjensyn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Noen bilder fra turen. Selfien og det første er fra Andelva rasteplass, ikke så langt fra  Hurdalssjøen. Etter det glemte jeg at jeg hadde tatt med kameraet.... Det siste fra Vålerbanen, tatt av hobbyfotograf Kalle Husebæk. Går ut i fra at det er greit å stjele det. det ligger jo offentlig ute på Fb. 21 mil hver vei og 16 på banen, det holder for meg for ei stund. Men flere skulle på banen både Fredag og Lørdag...kanskje derfor mange kom i bil?
    • Vet ikke hvor de enkelte dekk produseres, men er relativt trygg på at disse produsentene ikke risikerer sine gode navn og rykter på en udugelig fabrikk. Noe av den voldsomme prisøkningen er visstnok at mye av dette ble laget i Russland. Hvis det var ok, så er nok de beste kinesiske fabrikkene også innafor. Metzeler har suksess i sport touring segmentet med sitt ganske nye 01. Store fremskritt fra de fleste produsenter fremdeles. Artig at de får til det. Det dekket ville jeg valgt hvis jeg ikke hadde ganske store forventninger til mine dekk på bane.  Vi har for tiden ikke en konkret dekkavtale blant medlemsfordelene. Usikkert om det er mer å hente enn det man lett får på egenhånd, så det er ikke sikkert vi etablerer ny avtale. Dessuten er mitt inntrykk at de fleste sliter mer med å få lagt om enn å kjøpe dekkene billig. Vi får se. 
    • Jeg får lyst på de Metzler M9 RR, som du har. Eller Pirelli Rosso lV. På ST'n har jeg Metzler Roadtec Z8. I kategorien sport touring.  Det er faktisk, "made in China". Noe som gjør meg litt betenkt, men skal vel ikke ha noe å si... Toppmodellene er vel fortsatt tyske kanskje?
    • Det burde jeg svare at ikke er relevant, men jeg klarer ikke det 😁 Metzeler M9 RR og det er et godt eksempel på hvor flinke produsentene er til nyutvikling. Holder lenger enn sin forgjenger M7 RR OG er bedre på alt. Svært nær RaceTec på bane også. Metzeler er eid av Pirelli og de to merkene har noen likheter, men også merkbare forskjeller. Jeg har fått inntrykk av at Rosso IV og M9 RR er "søsterdekk". Muligens er M9 RR noe stødigere i oppbyggingen (ikke sitér meg på det). Jeg har holdt meg til Metzeler fordi jeg opplever de dekkene som veldig forutsigbare. Jeg kan kjenne at nå slipper det, men relativt gradvis og udramatisk. Jeg vet hvilket trykk som gir hvilket resultat og jeg stoler på dekkene. Jeg gidder ikke bygge opp all den kunnskapen på nytt med et annet merke. Da jeg kjørte racing med Monsteren oppgraderte jeg til RaceTec (SuperCorsa SPs søster?)(SC?) fordi jeg hadde brukt opp M7 RR sitt potensiale. Det slapp både foran og bak, så tiden var inne for neste nivå. Det nivået var RaceTec og da tok jeg ytterligere 3 sekunder på Rudskogen.  Antagelig er det like greit å kjøre Pirelli. Eller Dunlop. Eller Michelin. Eller xxxxx  Jeg har ikke erfaring med alternativene. Jeg kan bare sammenligne med ytelsene jeg ser på andre ekvipasjer når vi bremser, svinger og aksellerer.  Dette er et fagfelt med enorm detaljrikdom og uendelig antall variabler. Inspirerende eller frustrerende alt ettersom. Mitt inntrykk er at de fleste ikke bryr seg all verdens. For oss som bryr oss er det fort gjort å rote seg inn i for mange detaljer. Legg til det overlappende nabo-fagfeltet demping og fjæring så blir det lett uoversiktlig. Eller inspirerende?  Til ditt bruk er jeg helt sikker på at M9 RR og Rosso IV er midt i blink. Kanskje noe lignende fra andre merker også.  Felgen din er 5,5 tommer, vel? Da er 180 med dagens teknologi/oppbygging anbefalt. 190 funker kanskje, men er litt dyrere og litt feil(?) 50 profil er fin. Ikke helt feil med 55, men muligens unødvendig. 
    • Takk for gode råd Lars. Da dropper jeg i alle fall Super Corsa. Hva bruker du?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer