Gå til innhold

Turrapportfra vår veldig fin Vestlande-tur


Anbefalte innlegg

Hei,

Erik og jeg kjørte en veldig fin Vestlande-tur denne uken. Ca 1400km på 3 dager, fine veier, fin natur og kun ca 2 timer regn på hele turen.

Dag 1: hovedsakelig langs Glomma til Atna, via Rondane og Dovrejfell til Dovregubbens Hall (første overnatting)

Dag 2: forbi Dombås og langs Rauma opp til Åndalsnes, Langs Tresfjorden til Vestre og ferge fra Linge, via Geiranger og Strynvegen ned til Stryn og til Hotel Alexandra (andre overnatting).

Dag 3: tilbake igjen over strynfjellet og langs ottadalen, via Valdresflye ned til Dokka og langs Ransfjorden og Jevnaker tilbake.

 

Vi tenkte kanskje Hotel Alexandra i Loen kunne være et fint alternativ for en Desmodromene-tur en gang? En litt høyere prisklasse enn Elveseter men veldig god middag og frokost inkludert i prisen.

 

 

route.jpeg

IMG_5208.jpeg

IMG_5211.jpeg

IMG_5215.jpeg

IMG_5218.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fin beskrivelse og bilder 🙂 

 

Alexandra er flott. Det er for langt unna Oslo'ish til den gjennomsnittlige distanseviljen. Prisnivå over det jeg får tilbakemeldinger på at er innafor. Ikke for alle, men for de fleste. Vi har forsøkt å "plante flagget" slike litt spesielle steder og invitere medlemmene til å møtes i baren en bestemt lørdag kveld, selvvalgt kanskje flerdagers kjørerute, men alt som ikke er enkelt og fullt ferdig planlagt trekker ikke deltagere. 

Dog er ingenting klin kokos umulig. Kanskje har disse erfarte vanene endret seg. 

Hvis dere kan hjelpe til med å sjekke realismen, så må dere begynne med hotellet. De må være villige til å holde av 15-20 senger (flest i enkeltrom) der vi har reservert rommene inntil tre-fire uker før ankomst (da legges de ut i offentligheten) og har anledning til kostnadsfri avbestilling inntil "èn Yr" (ca ni dager før ankomst). Tipper vi snakker om midten av juni eller midten av august?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, stoppitide said:

Tusen takk for fin beskrivelse og bilder 🙂 

 

Alexandra er flott. Det er for langt unna Oslo'ish til den gjennomsnittlige distanseviljen. Prisnivå over det jeg får tilbakemeldinger på at er innafor. Ikke for alle, men for de fleste. Vi har forsøkt å "plante flagget" slike litt spesielle steder og invitere medlemmene til å møtes i baren en bestemt lørdag kveld, selvvalgt kanskje flerdagers kjørerute, men alt som ikke er enkelt og fullt ferdig planlagt trekker ikke deltagere. 

Dog er ingenting klin kokos umulig. Kanskje har disse erfarte vanene endret seg. 

Hvis dere kan hjelpe til med å sjekke realismen, så må dere begynne med hotellet. De må være villige til å holde av 15-20 senger (flest i enkeltrom) der vi har reservert rommene inntil tre-fire uker før ankomst (da legges de ut i offentligheten) og har anledning til kostnadsfri avbestilling inntil "èn Yr" (ca ni dager før ankomst). Tipper vi snakker om midten av juni eller midten av august?

 

Vår dag 3 med kjøring hjem fra Alexandra var litt "heavy", men ikke umulig. Men jeg tror det er for langt for en 2 dagers tur, 3 dager er optimalt.

Vi tenkte at prisnivået ikke er så høyt med tanke på at en veldig stor buffé-middag og frokost er inkludert.

Vi var nå bare to men vi fikk avbestillingsfrist 3 dager før ankomst. Kanskje lenger for en større gruppe?

Ja kanskje juni som alternativ til Jotunheimen rundt eller august. Jeg hadde generelt også vært åpen for en tour i juli, men kanskje uaktuelt i fellesferie?

 

Mvh, Thomas

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de praktiserer fri avbestilling inntil tre dager før ankomst så er den delen av saken i orden. Forbehold om at de ikke synes det er ok for større grupper, men det kan man jo finne ut av.

Sommerpris enkeltrom med middag og frokost ca kr 2.300,- er vel sånn midt på treet. 

Det hjelper ikke med tredagers tur for avstandens del. Minst én av dagene blir nær 50 mil. Ikke umulig, men litt ekskluderende. 

Denne turen kan nok ikke fortrenge de litt kortere og rimeligere Vågslid eller Elveseter, men kunne kanskje passe som julitur for de som er i "markedet" for noe slikt som dere gjorde. Tilsynelatende fleksibelt nok til at man kan delta uten å binde seg lang tid i forveien. Da får vi samtidig testet om konseptet er interessant nok for flere.

Noteres! Takk for bidrag👍

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Noen bilder fra turen. Selfien og det første er fra Andelva rasteplass, ikke så langt fra  Hurdalssjøen. Etter det glemte jeg at jeg hadde tatt med kameraet.... Det siste fra Vålerbanen, tatt av hobbyfotograf Kalle Husebæk. Går ut i fra at det er greit å stjele det. det ligger jo offentlig ute på Fb. 21 mil hver vei og 16 på banen, det holder for meg for ei stund. Men flere skulle på banen både Fredag og Lørdag...kanskje derfor mange kom i bil?
    • Vet ikke hvor de enkelte dekk produseres, men er relativt trygg på at disse produsentene ikke risikerer sine gode navn og rykter på en udugelig fabrikk. Noe av den voldsomme prisøkningen er visstnok at mye av dette ble laget i Russland. Hvis det var ok, så er nok de beste kinesiske fabrikkene også innafor. Metzeler har suksess i sport touring segmentet med sitt ganske nye 01. Store fremskritt fra de fleste produsenter fremdeles. Artig at de får til det. Det dekket ville jeg valgt hvis jeg ikke hadde ganske store forventninger til mine dekk på bane.  Vi har for tiden ikke en konkret dekkavtale blant medlemsfordelene. Usikkert om det er mer å hente enn det man lett får på egenhånd, så det er ikke sikkert vi etablerer ny avtale. Dessuten er mitt inntrykk at de fleste sliter mer med å få lagt om enn å kjøpe dekkene billig. Vi får se. 
    • Jeg får lyst på de Metzler M9 RR, som du har. Eller Pirelli Rosso lV. På ST'n har jeg Metzler Roadtec Z8. I kategorien sport touring.  Det er faktisk, "made in China". Noe som gjør meg litt betenkt, men skal vel ikke ha noe å si... Toppmodellene er vel fortsatt tyske kanskje?
    • Det burde jeg svare at ikke er relevant, men jeg klarer ikke det 😁 Metzeler M9 RR og det er et godt eksempel på hvor flinke produsentene er til nyutvikling. Holder lenger enn sin forgjenger M7 RR OG er bedre på alt. Svært nær RaceTec på bane også. Metzeler er eid av Pirelli og de to merkene har noen likheter, men også merkbare forskjeller. Jeg har fått inntrykk av at Rosso IV og M9 RR er "søsterdekk". Muligens er M9 RR noe stødigere i oppbyggingen (ikke sitér meg på det). Jeg har holdt meg til Metzeler fordi jeg opplever de dekkene som veldig forutsigbare. Jeg kan kjenne at nå slipper det, men relativt gradvis og udramatisk. Jeg vet hvilket trykk som gir hvilket resultat og jeg stoler på dekkene. Jeg gidder ikke bygge opp all den kunnskapen på nytt med et annet merke. Da jeg kjørte racing med Monsteren oppgraderte jeg til RaceTec (SuperCorsa SPs søster?)(SC?) fordi jeg hadde brukt opp M7 RR sitt potensiale. Det slapp både foran og bak, så tiden var inne for neste nivå. Det nivået var RaceTec og da tok jeg ytterligere 3 sekunder på Rudskogen.  Antagelig er det like greit å kjøre Pirelli. Eller Dunlop. Eller Michelin. Eller xxxxx  Jeg har ikke erfaring med alternativene. Jeg kan bare sammenligne med ytelsene jeg ser på andre ekvipasjer når vi bremser, svinger og aksellerer.  Dette er et fagfelt med enorm detaljrikdom og uendelig antall variabler. Inspirerende eller frustrerende alt ettersom. Mitt inntrykk er at de fleste ikke bryr seg all verdens. For oss som bryr oss er det fort gjort å rote seg inn i for mange detaljer. Legg til det overlappende nabo-fagfeltet demping og fjæring så blir det lett uoversiktlig. Eller inspirerende?  Til ditt bruk er jeg helt sikker på at M9 RR og Rosso IV er midt i blink. Kanskje noe lignende fra andre merker også.  Felgen din er 5,5 tommer, vel? Da er 180 med dagens teknologi/oppbygging anbefalt. 190 funker kanskje, men er litt dyrere og litt feil(?) 50 profil er fin. Ikke helt feil med 55, men muligens unødvendig. 
    • Takk for gode råd Lars. Da dropper jeg i alle fall Super Corsa. Hva bruker du?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer