Gå til innhold

Grusvei eller ikke?


Anbefalte innlegg

Hei,

Er det noen som vet om veidelen på bildet fortsatt er grus? På google street view er det fortsatt grus, men det ble sist oppdatert 2019.

Jeg spør fordi vi må finne et fint alternativ til Trollstigen (som er stengt nå) ned til Geiranger.

I tilfelle ingen vet, er det noen måte å finne ut av det?

Mvh, Thomas

 

Screenshot 2024-06-20 at 15.17.20.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, stoppitide said:

Jeg ser på Tresfjord - Vaksvika i Google maps street view. Snodig. Første forsøk ga grusvei fotografert i 2010. Neste forsøk er fotografert i 2019 og viser ganske ny asfalt hele veien.

 

Ja, bildene fra 2019 viser ganske ny asfalt nesten hele veien, men ikke den delen jeg har merket på bildet.

 

Skjermbilde 2024-06-21 063429.png

Skjermbilde 2024-06-21 063536.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ser det nå. Da blir det gjetting fra min side. (Jeg vil gjette asfaltert)

Grusveier er som oftest farbare de også. Litt kjipt hvis det er kliss vått, men, men ...

Det ser  ut som E39 gjør jobben uten mye omvei. Hater du grus så er kanskje den et bedre valg? Eventuelt send en mail til Statens Vegvesen og spør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, stoppitide said:

Ja, ser det nå. Da blir det gjetting fra min side. (Jeg vil gjette asfaltert)

Grusveier er som oftest farbare de også. Litt kjipt hvis det er kliss vått, men, men ...

Det ser  ut som E39 gjør jobben uten mye omvei. Hater du grus så er kanskje den et bedre valg? Eventuelt send en mail til Statens Vegvesen og spør.

Jeg tenkte også det er stor sjanse for at dette er asfalt nå.

E39 er selvfølgelig en mulighet, men kjedelig

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veien ble asfaltert på Vestnes-siden for noen år siden, men ikke fra Vaksvika-siden. Det har visstnok vært diskutert om Ørskog kommune skal bekoste asfaltering på sin side. Jeg vet ikke, men gjetter på at det ikke er gjort.

Uansett - om man kommer fra Vaksvik-siden så er det jo bare å prøve litt oppover i lia og snu om du treffer grus.

Om du kommer fra Vestnes-siden så er det asfaltert opp til kommunegrensa på fjellet, og så treffer du sannsynligvis på grus ved kommunegrensa.

https://www.smp.no/nyheter/i/A30vnM/galskap-meiner-innbyggjar-og-no-kan-han-bli-bonhoyrd

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, Helge said:

Veien ble asfaltert på Vestnes-siden for noen år siden, men ikke fra Vaksvika-siden. Det har visstnok vært diskutert om Ørskog kommune skal bekoste asfaltering på sin side. Jeg vet ikke, men gjetter på at det ikke er gjort.

Uansett - om man kommer fra Vaksvik-siden så er det jo bare å prøve litt oppover i lia og snu om du treffer grus.

Om du kommer fra Vestnes-siden så er det asfaltert opp til kommunegrensa på fjellet, og så treffer du sannsynligvis på grus ved kommunegrensa.

https://www.smp.no/nyheter/i/A30vnM/galskap-meiner-innbyggjar-og-no-kan-han-bli-bonhoyrd

Takk for info.

Vi kommer fra Vestnes-siden. 

Men så vidt jeg kan se bør ikke dette være mer enn ca 2km grus så kanskje akseptabelt?

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Noen bilder fra turen. Selfien og det første er fra Andelva rasteplass, ikke så langt fra  Hurdalssjøen. Etter det glemte jeg at jeg hadde tatt med kameraet.... Det siste fra Vålerbanen, tatt av hobbyfotograf Kalle Husebæk. Går ut i fra at det er greit å stjele det. det ligger jo offentlig ute på Fb. 21 mil hver vei og 16 på banen, det holder for meg for ei stund. Men flere skulle på banen både Fredag og Lørdag...kanskje derfor mange kom i bil?
    • Vet ikke hvor de enkelte dekk produseres, men er relativt trygg på at disse produsentene ikke risikerer sine gode navn og rykter på en udugelig fabrikk. Noe av den voldsomme prisøkningen er visstnok at mye av dette ble laget i Russland. Hvis det var ok, så er nok de beste kinesiske fabrikkene også innafor. Metzeler har suksess i sport touring segmentet med sitt ganske nye 01. Store fremskritt fra de fleste produsenter fremdeles. Artig at de får til det. Det dekket ville jeg valgt hvis jeg ikke hadde ganske store forventninger til mine dekk på bane.  Vi har for tiden ikke en konkret dekkavtale blant medlemsfordelene. Usikkert om det er mer å hente enn det man lett får på egenhånd, så det er ikke sikkert vi etablerer ny avtale. Dessuten er mitt inntrykk at de fleste sliter mer med å få lagt om enn å kjøpe dekkene billig. Vi får se. 
    • Jeg får lyst på de Metzler M9 RR, som du har. Eller Pirelli Rosso lV. På ST'n har jeg Metzler Roadtec Z8. I kategorien sport touring.  Det er faktisk, "made in China". Noe som gjør meg litt betenkt, men skal vel ikke ha noe å si... Toppmodellene er vel fortsatt tyske kanskje?
    • Det burde jeg svare at ikke er relevant, men jeg klarer ikke det 😁 Metzeler M9 RR og det er et godt eksempel på hvor flinke produsentene er til nyutvikling. Holder lenger enn sin forgjenger M7 RR OG er bedre på alt. Svært nær RaceTec på bane også. Metzeler er eid av Pirelli og de to merkene har noen likheter, men også merkbare forskjeller. Jeg har fått inntrykk av at Rosso IV og M9 RR er "søsterdekk". Muligens er M9 RR noe stødigere i oppbyggingen (ikke sitér meg på det). Jeg har holdt meg til Metzeler fordi jeg opplever de dekkene som veldig forutsigbare. Jeg kan kjenne at nå slipper det, men relativt gradvis og udramatisk. Jeg vet hvilket trykk som gir hvilket resultat og jeg stoler på dekkene. Jeg gidder ikke bygge opp all den kunnskapen på nytt med et annet merke. Da jeg kjørte racing med Monsteren oppgraderte jeg til RaceTec (SuperCorsa SPs søster?)(SC?) fordi jeg hadde brukt opp M7 RR sitt potensiale. Det slapp både foran og bak, så tiden var inne for neste nivå. Det nivået var RaceTec og da tok jeg ytterligere 3 sekunder på Rudskogen.  Antagelig er det like greit å kjøre Pirelli. Eller Dunlop. Eller Michelin. Eller xxxxx  Jeg har ikke erfaring med alternativene. Jeg kan bare sammenligne med ytelsene jeg ser på andre ekvipasjer når vi bremser, svinger og aksellerer.  Dette er et fagfelt med enorm detaljrikdom og uendelig antall variabler. Inspirerende eller frustrerende alt ettersom. Mitt inntrykk er at de fleste ikke bryr seg all verdens. For oss som bryr oss er det fort gjort å rote seg inn i for mange detaljer. Legg til det overlappende nabo-fagfeltet demping og fjæring så blir det lett uoversiktlig. Eller inspirerende?  Til ditt bruk er jeg helt sikker på at M9 RR og Rosso IV er midt i blink. Kanskje noe lignende fra andre merker også.  Felgen din er 5,5 tommer, vel? Da er 180 med dagens teknologi/oppbygging anbefalt. 190 funker kanskje, men er litt dyrere og litt feil(?) 50 profil er fin. Ikke helt feil med 55, men muligens unødvendig. 
    • Takk for gode råd Lars. Da dropper jeg i alle fall Super Corsa. Hva bruker du?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer