Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en Ducati Hyperstrada 2015 modell som ikke er gått mer enn 11500km. Hadde den på service i vinter, da var den gått i underkant av 7000km. Men på litt over 4000km har den nå brukt 1 liter med olje. Dette er vel litt i overkant av hva som er normalt. Hvor mye skal de bruke? Hva kan evt være galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke så galt det....  De skal jo bruke litt - det passerer inn i forbrenningen der det er naturlig (hovedsaklig sylinder/stempel og ventilstammer/ventiltettinger). De samme stedene kan slippe forbi for mye olje, men gjør nok ikke det på din sykkel.

Med så få km må man anta at sykkelen har stått stille i noen år. Uten veldig seriøs konservering blir det gjerne litt rust/oksydering i sylindrene og tørre pakninger/tettinger. Skulle det friste som langsiktig forebyggende tiltak; få av toppene og inspiser. Mange fine steder å vedlikeholde når de er av.

Altså; tut & kjør, men fortsett å følge med - det er både gøy og lønnsomt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stoppitide skrev (23 minutter siden):

Nei, det er ikke så galt det....  De skal jo bruke litt - det passerer inn i forbrenningen der det er naturlig (hovedsaklig sylinder/stempel og ventilstammer/ventiltettinger). De samme stedene kan slippe forbi for mye olje, men gjør nok ikke det på din sykkel.

Med så få km må man anta at sykkelen har stått stille i noen år. Uten veldig seriøs konservering blir det gjerne litt rust/oksydering i sylindrene og tørre pakninger/tettinger. Skulle det friste som langsiktig forebyggende tiltak; få av toppene og inspiser. Mange fine steder å vedlikeholde når de er av.

Altså; tut & kjør, men fortsett å følge med - det er både gøy og lønnsomt. 

Det høres bra ut :). Er ikke mekaniker, men kan skru en bolt å to. Ta av toppene for inspeksjon er det noe en kan gjøre selv? Eller anbefales det å levere inn for en slik jobb?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... ikke gjøre selv hvis man ikke har gjort det flere ganger før. Synes jeg. Dessuten skal det trente øyne/hender til å se/kjenne/måle evt feil OG så fikse det. Ta det ved neste service eller om noen år eller "aldri". Det er en type luksus de fleste sykler aldri får oppleve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt høyere oljeforbruk enn på mine sykler. Du lar vel motoren bli godt varm før du gasser på?
Men så lenge den går bra og kompresjon er i orden, ville jeg latt det være.
Ni år gammel sykkel, da har du nok ikke noen garanti lengre?
Når det er sgt: Min bror fikk fiksa en boble i lakken på sin ti år gamle Volvo, på garantien, det er jo ganske bra service da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • MERKEDAG 🙂  En kvart million kilometer Noen deler har vært med på hele reisen, andre bare på deler av reisen. Noe måtte byttes før det egentlig var naturlig, noe overraskende lenge etter det man forventet, noe for å oppgradere, noe for å pynte.  Først 199.999 som så ikke kunne telle lenger Så nytt instrument fra 0 til i dag, rundet 50.000  Takk til Ducati og alle som har bidratt med pleie, reparasjoner og vedlikehold
    • Bilde fra T3. Her subba hovedstøtta i et tidligere pass.På St'n kan man enkelt heve pottene, da følger støtta med opp. Fortsatt litt å gå på, på dette bildet her da...
    • Noen bilder fra turen. Selfien og det første er fra Andelva rasteplass, ikke så langt fra  Hurdalssjøen. Etter det glemte jeg at jeg hadde tatt med kameraet.... Det siste fra Vålerbanen, tatt av hobbyfotograf Kalle Husebæk. Går ut i fra at det er greit å stjele det. det ligger jo offentlig ute på Fb. 21 mil hver vei og 16 på banen, det holder for meg for ei stund. Men flere skulle på banen både Fredag og Lørdag...kanskje derfor mange kom i bil?
    • Vet ikke hvor de enkelte dekk produseres, men er relativt trygg på at disse produsentene ikke risikerer sine gode navn og rykter på en udugelig fabrikk. Noe av den voldsomme prisøkningen er visstnok at mye av dette ble laget i Russland. Hvis det var ok, så er nok de beste kinesiske fabrikkene også innafor. Metzeler har suksess i sport touring segmentet med sitt ganske nye 01. Store fremskritt fra de fleste produsenter fremdeles. Artig at de får til det. Det dekket ville jeg valgt hvis jeg ikke hadde ganske store forventninger til mine dekk på bane.  Vi har for tiden ikke en konkret dekkavtale blant medlemsfordelene. Usikkert om det er mer å hente enn det man lett får på egenhånd, så det er ikke sikkert vi etablerer ny avtale. Dessuten er mitt inntrykk at de fleste sliter mer med å få lagt om enn å kjøpe dekkene billig. Vi får se. 
    • Jeg får lyst på de Metzler M9 RR, som du har. Eller Pirelli Rosso lV. På ST'n har jeg Metzler Roadtec Z8. I kategorien sport touring.  Det er faktisk, "made in China". Noe som gjør meg litt betenkt, men skal vel ikke ha noe å si... Toppmodellene er vel fortsatt tyske kanskje?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer