Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en Ducati Hyperstrada 2015 modell som ikke er gått mer enn 11500km. Hadde den på service i vinter, da var den gått i underkant av 7000km. Men på litt over 4000km har den nå brukt 1 liter med olje. Dette er vel litt i overkant av hva som er normalt. Hvor mye skal de bruke? Hva kan evt være galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke så galt det....  De skal jo bruke litt - det passerer inn i forbrenningen der det er naturlig (hovedsaklig sylinder/stempel og ventilstammer/ventiltettinger). De samme stedene kan slippe forbi for mye olje, men gjør nok ikke det på din sykkel.

Med så få km må man anta at sykkelen har stått stille i noen år. Uten veldig seriøs konservering blir det gjerne litt rust/oksydering i sylindrene og tørre pakninger/tettinger. Skulle det friste som langsiktig forebyggende tiltak; få av toppene og inspiser. Mange fine steder å vedlikeholde når de er av.

Altså; tut & kjør, men fortsett å følge med - det er både gøy og lønnsomt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stoppitide skrev (23 minutter siden):

Nei, det er ikke så galt det....  De skal jo bruke litt - det passerer inn i forbrenningen der det er naturlig (hovedsaklig sylinder/stempel og ventilstammer/ventiltettinger). De samme stedene kan slippe forbi for mye olje, men gjør nok ikke det på din sykkel.

Med så få km må man anta at sykkelen har stått stille i noen år. Uten veldig seriøs konservering blir det gjerne litt rust/oksydering i sylindrene og tørre pakninger/tettinger. Skulle det friste som langsiktig forebyggende tiltak; få av toppene og inspiser. Mange fine steder å vedlikeholde når de er av.

Altså; tut & kjør, men fortsett å følge med - det er både gøy og lønnsomt. 

Det høres bra ut :). Er ikke mekaniker, men kan skru en bolt å to. Ta av toppene for inspeksjon er det noe en kan gjøre selv? Eller anbefales det å levere inn for en slik jobb?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... ikke gjøre selv hvis man ikke har gjort det flere ganger før. Synes jeg. Dessuten skal det trente øyne/hender til å se/kjenne/måle evt feil OG så fikse det. Ta det ved neste service eller om noen år eller "aldri". Det er en type luksus de fleste sykler aldri får oppleve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt høyere oljeforbruk enn på mine sykler. Du lar vel motoren bli godt varm før du gasser på?
Men så lenge den går bra og kompresjon er i orden, ville jeg latt det være.
Ni år gammel sykkel, da har du nok ikke noen garanti lengre?
Når det er sgt: Min bror fikk fiksa en boble i lakken på sin ti år gamle Volvo, på garantien, det er jo ganske bra service da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer