Gå til innhold

Stradas regelverk for turkjøring


Anbefalte innlegg

Vi ønsker å fremme trygg turkjøring, styrke båndene i foreningen og inkludere flest mulig medlemmer.

Alle er alltid ansvarlige for sin egen sikkerhet, men disse reglene er laget for å øke sikkerheten når mange kjører sammen.

MØT OPP I TIDE
Vi møter opp i god tid og med full tank slik at turen kan starte som avtalt. Turleder (Ride Captain) kjører foran og bakerst ligger en annen turleder (Sweep Captain) som passer på at alle kommer fram dit vi skal.

HOLD FORMASJONEN
I trafikkerte områder og der det går sakte kjører vi i spredt formasjon med annenhver fører på høyre og venstre del av vår veibane. Når veiene åpner seg øker vi avstanden mellom syklene og kjører på én linje. Regelen er at det ikke skal forekomme forbikjøring av andre turdeltagere. Unntaket er hvis en fører ønsker å ta det roligere og signaliserer dette ved å vinke deg forbi.

SLIK KJØRER VI FORBI BILER
Vi passerer biler i den rekkefølgen vi kjører. Vær tålmodig og la føreren foran deg gjøre ting ustresset i sitt tempo. Når vi har passert en bil legger vi oss godt foran og ut til høyre slik at neste sykkel har god plass.

NÅR VI BLIR DELT I TRAFIKKEN
Av og til splittes gruppen av trafikklys, veikryss eller at noen ikke kommer forbi andre trafikanter. De som da ligger først senker tempoet eller stopper på et egnet sted til vi igjen er samlet.

ØNSKE OM Å KJØRE ROLIGERE?
Dersom du ønsker å ta det roligere enn det gruppen gjør, så vinker du bakenforliggende førere forbi deg og slår følge med bakerste turleder (Sweep Captain) til neste stoppested. Da kan du om ønskelig få verdifulle råd om kjøringen.

TENK SIKKERHET FOR DEG SELV OG DE ANDRE I GRUPPEN. VI OPPFØRER OSS RESPEKTFULLT OG INKLUDERENDE. SLIK BLIR DESMODROMENE STRADA ET HYGGELIG TURFELLESSKAP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Jeg har fått klare svar som viste at de vet om lovens innhold. Da er det enten dårlige språkkunnskaper, dårlig tid eller manglende ønske om tydelige beskjeder, som ligger bak deres oppførsel/motvilje mot opprydding. Eller i verste fall at de mener seg tjent med at dette forblir uklart. Kaskodekning er helt opp til selskapene å regulere. Det er IKKE enighet om kaskoen gyldighet. Langt fra.  
    • Men det er rart at det er problemer med forsikringsselskapene. De har vel ikke hatt en eneste sak på alle disse årene? Når det kommer til full kasko, kan jeg skjønne at det kan bli problemer. Men det er vel ikke tema, der er det vel enighet om at den ikke gjelder?
    • Tja, det er kanskje heller mangelen på støy som gjør at praksis og kommunikasjon stemmer dårlig med lovens bokstav. Jeg er spesielt lite imponert av selskapene som man bare må anta at tåkelegger med viten og vilje. Mitt forsøk er å snakke med så mange aktører som nødvendig - for å få fremdrift. Det er en del kokker rundt omkring, så alle bidrag til at de holder tungen rett i munnen vil være positivt. Selskapene har sin agenda (bare en begrenset rolle, men må skjerpe kommunikasjonen sin overfor kundene og betingelsene beskrevet i vilkår). Vegvesenet har kanskje mest en koordinerende rolle hva angår banekjøring, men desto viktigere rolle for veisikkerhet (der kommer det antagelig gode tiltak). Departement og direktorat presser på for redusert antall ulykker (,men er ikke tydelige på hvordan?) Inn fra sidelinjen kommer NAF (med fokus på rustløsere?), NMCU med fokus på alle våre ønsker og rettigheter, Tryg Trafikk med fokus på begrensende tiltak og å være enige med myndighetene (var det stygt sagt?) og i periferien sitter dugnadsjobbende og/eller kommersielle arrangører som tror på at det hjelper å lære opp førere på bane - også i et tempo som skaper utfordringer = bedre ferdigheter for de som allerede er forbi rustløserbehovet.  Det blir veldig spennende å følge utviklingen på dette området. Styrt feil av den innerste sirkel kan det bli vanskelig å få til noe bra. Styrt riktig kan det bli en positiv utvikling for alle. Kryss fingrene.
    • Rart det er så mye støy rundt dette. Desmodromene har vel arrangert banedager siden 2004 ?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer