Gå til innhold

Desmodromene blir elektrisk


Anbefalte innlegg

Tjohei

Kanskje er fremtiden elektrisk. Kanskje hydrogen. Kanskje noe annet. 

Jeg synes det er bra at det er Ducati som leverer syklene til den elektriske toppserien i motorsykkelracing. Det betyr at Ducati kan bli ledende på elektriske gatesykler og dermed sette en standard som blir mindre kjedelig enn det de fleste andre produsenter kan klare. 

Skal vi bry oss?

Skal vi slutte med mc?

Skal vi endre foreningen på noen måte?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi bry oss? Det er bra å være positiv uansett om man foretrekker forbrenning eller ei.

Blir det som bil, får produsentene et Max gjennomsnittstak på CO2 utslipp de må holde seg til på tvers av modeller. Da er det flott å ha masse elektriske modeller slik at man kan prioritere spenst i forbrenningsmodellene.

For eksempel er det glimrende for Porsche å selge massevis av elbiler. Da kan man fortsette å lage noen 911-er som gir full bensinglede…

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja synes vi skal bry oss og følge med på all utvikling her, også  om man sverger til tradistradisjonelle og eldre mc,er

Slutte med mc?, ikke før jeg må👴😅

Vurdere endringer er alltid sunt, gode konkrete innspill fra medlemmene er viktig . Flere kan ta eierskap til endring/utvikling?

Basert på det solide fundamentet her trenges det kanskje bare justering(er). 

En ting sikkert, ny teknologi kommer på løpende bånd også i mc verden

Spoiler

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hei!
Jeg er helt enig med deg om at det er bra at Ducati er såpass fremme på elektriske sykler. Det lover bare bra.
Om vi skal bry oss? Ja, på en positiv og bra måte. På ett eller annet tidspunkt blir det satt ett punktum for forbrenningsmotorer. Vi kan være med og forme utviklingen til en viss grad.
Skal vi slutte med MC? Nei, overhode ikke. MC og bilinteresse har og er ofte relevant til lyd og lukt. Det brommer og bråker, lukter både svidd og harskt.. Men dette tankemønsteret må tilpasses og endres over tid. Sakte men sikkert går det over i en annen retning.
Skal vi endre foreningen? Overhode ikke spør du meg. Ducati er Ducati uansett. Alltid foran.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • stoppitide fjernet fremhevingen av denne emne
  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Tja, det er vel egentlig alle. I varierende grad. NB uansett hva jeg skriver og uansett hva loven sier så kan man ende opp i en konflikt med sitt selskap dersom ting er uklart. Unngå det hvis du kan. Send dem et skriftlig spørsmål der du spør om Bilansvarsloven pålegger dem å dekke ansvar + førerulykke også på bane, kjørende uten konkurranse, racing, tidtagning. 
    • Hvilke selskaper er det problemer med?
    • Jeg har fått klare svar som viste at de vet om lovens innhold. Da er det enten dårlige språkkunnskaper, dårlig tid eller manglende ønske om tydelige beskjeder, som ligger bak deres oppførsel/motvilje mot opprydding. Eller i verste fall at de mener seg tjent med at dette forblir uklart. Kaskodekning er helt opp til selskapene å regulere. Det er IKKE enighet om kaskoen gyldighet. Langt fra.  
    • Men det er rart at det er problemer med forsikringsselskapene. De har vel ikke hatt en eneste sak på alle disse årene? Når det kommer til full kasko, kan jeg skjønne at det kan bli problemer. Men det er vel ikke tema, der er det vel enighet om at den ikke gjelder?
    • Tja, det er kanskje heller mangelen på støy som gjør at praksis og kommunikasjon stemmer dårlig med lovens bokstav. Jeg er spesielt lite imponert av selskapene som man bare må anta at tåkelegger med viten og vilje. Mitt forsøk er å snakke med så mange aktører som nødvendig - for å få fremdrift. Det er en del kokker rundt omkring, så alle bidrag til at de holder tungen rett i munnen vil være positivt. Selskapene har sin agenda (bare en begrenset rolle, men må skjerpe kommunikasjonen sin overfor kundene og betingelsene beskrevet i vilkår). Vegvesenet har kanskje mest en koordinerende rolle hva angår banekjøring, men desto viktigere rolle for veisikkerhet (der kommer det antagelig gode tiltak). Departement og direktorat presser på for redusert antall ulykker (,men er ikke tydelige på hvordan?) Inn fra sidelinjen kommer NAF (med fokus på rustløsere?), NMCU med fokus på alle våre ønsker og rettigheter, Tryg Trafikk med fokus på begrensende tiltak og å være enige med myndighetene (var det stygt sagt?) og i periferien sitter dugnadsjobbende og/eller kommersielle arrangører som tror på at det hjelper å lære opp førere på bane - også i et tempo som skaper utfordringer = bedre ferdigheter for de som allerede er forbi rustløserbehovet.  Det blir veldig spennende å følge utviklingen på dette området. Styrt feil av den innerste sirkel kan det bli vanskelig å få til noe bra. Styrt riktig kan det bli en positiv utvikling for alle. Kryss fingrene.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer