Gå til innhold

Scottoiler føkker med motorgange?


Anbefalte innlegg

Ja det høres veldig rart ut. 

Jeg har en 2011 Multistrada 1200 som jeg kjøpte brukt for et par år siden. Det satt en scottoiler på den, men jeg har aldri giddet å bruke den. Jeg vasker og smører kjedet som ellers, så tenkte ikke så mye på den.

Jeg har også hatt et problem i form av en litt ubestemmelig gremlin. Når jeg kjører rolig, og går av gass pent og pyntelig, så faller turtallet veldig brått til tilder. Motoren dør ikke, men hopper rett til tomgangs-hastighet omtrent… Dette resulterer i uønsket motorbrems og hakkete kjøring. Det er verst når motoren er kald, men aldri helt borte. 

Jeg har forsøkt å mappe om ecu (ettersom det ikke er original eksos) til ingen nytte. Are har tenkt og sett, men har ingen gode ideer uten å sette alt (eksos/eksosventil og mapping) tilbake til original, og så se hva som skjer.

Nå skal jeg snart på langtur, og tenkte det var greit å se om scottoileren virker. Har tenkt litt på dette i vinter, og lurer på om det KAN være en sammenheng mellom denne tomme scottoileren og gremlinsen min. Scottoiler funger ved å bruke en slange som er koblet inn på siden av den ene sylinderen i motoren. Det er vel et overtrykk (eller undertrykk) der som driver olje gjennom systemet og ned på kjedet. Når scottoileren er tom for olje, vil vel dette i teorien kunne «føkke» litt med overtrykk/undertrykk i motoren der den er koblet på? Dette var i hvertfall min teori (fra et par sene kvelder på hodeputa i vinter). I dag var jeg ute og prøvde sykkelen med full scottoiler. Og jeg merket mye mindre til gremlinsen nå enn sist. Det virker som det hjalp…?

Placebo? Eller vitenskap? Ikke sikker enda, men håper jeg er inne på noe. 

To uker til avreise for meg og sykkel. 4 uker på tur i Europa blir bra nå. Og enda beder hvis jeg kan kjøre med scottoiler og uten gremlins. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nesten som 'falsk luft' eller sprekk/glippe/lekkasje i luftinntak (de er vel vanligvis koblet til luftrom?). For mye eller for lite gjør ECU'en usikker på hva som foregår og da gir den rare ordre. Løsne slangen og kjenn om du da er tilbake til samme problem. Det vil være enda et skritt nærmere diagnose. 

Vanskelig å tune en sykkel i 'closed loop'. Den automatiske tomgangs- og utslippsjustering der er egenrådig. De som kan Ducati-tuning klarer likevel store forbedringer der. Over 'closed loop'-turtallet er tuning en mye enklere affære. Hvis din eksisterende tuning har hensyntatt noe feil (f.eks. falsk luft) vil du være tjent med ny tuning nå som feilen er rettet. Hvis den er det da..... 😉  

20 grader i Roma nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Satte 999'n på vekta i dag. 191 kg. med tom bensintank. Det er ikke så geærnt. Var tyngst foran faktisk🙄 Har fortsatt gel batteri.
    • Tirsdag 20. Mai klokken 15:00 – 19:00 Velkommen klokken 15 - 19 med fem gromme pass for alle. Oppmøte kl 14. Les vår ABC grundig, memorér og følg den. Obligatorisk teknisk kontroll kl 14 Førermøte kl 14.30 Påmelding gjøres lenger ned på siden for 1.800 frem til 1. Mai. Fra 1. Mai er prisen 2.100 Påmelding stenger 18. Mai kl. 23.59 (vi har kun forhåndspåmelding) Ikke videresalg av billetter. Ikke angrerett eller refusjon etter 1. Mai.  Banekjøringen er åpen for medlemmer av Desmodromene og de danske og svenske Ducatiklubbene.  Det er også noen gjesteplasser for de uten medlemskap, eller medlemmer på andre merker. Disse betaler 400 ekstra for deltagelse.   Du må krysse av for at du godtar kjøpsvilkårene OG har satt deg nøye inn i Desmodromenes egenerklæring og vår ABC for banekjøring.  Gruppeinndeling: Grønn = nybegynnere og alle som ønsker å øve i rolige former. Hvis det er din første gang med oss på Rudskogen, så skal du melde deg på i denne gruppen Gul = for de som har kjørt på bane tidligere og som ønsker litt tempo Rød = for de med mer erfaring Spørsmål?  [email protected]    
    • Tirsdag 24. juni klokken 15:00 – 19:00 Velkommen tirsdag 24. juni, klokken 15 - 19 med fem gromme pass for alle. Oppmøte kl 14. Les vår ABC grundig, memorér og følg den. Obligatorisk teknisk kontroll kl 14 Førermøte kl 14.30 Påmelding gjøres lenger ned på siden for 1.800 frem til 1. juni. Fra 1. juni er prisen 2.100 Påmelding stenger 22. juni kl. 23.59 (vi har kun forhåndspåmelding) Ikke videresalg av billetter. Ikke angrerett eller refusjon etter 1. Juni.  Banekjøringen er åpen for medlemmer av Desmodromene og de danske og svenske Ducatiklubbene.  Det er også noen gjesteplasser for de uten medlemskap, eller medlemmer på andre merker. Disse betaler 400 ekstra for deltagelse.   Du må krysse av for at du godtar kjøpsvilkårene OG har satt deg nøye inn i Desmodromenes egenerklæring og vår ABC for banekjøring.  Gruppeinndeling: Grønn = nybegynnere og alle som ønsker å øve i rolige former. Hvis det er din første gang med oss på Rudskogen, så skal du melde deg på i denne gruppen Gul = for de som har kjørt på bane tidligere og som ønsker litt tempo Rød = for de med mer erfaring Spørsmål?  [email protected]    
    • I samarbeid med importøren Ducati Sverige-Norge ønsker Desmodromene velkommen til en kanondag på Rudskogen så syklene våre kan komme til sin rett og førerne få litt instruksjon. Der vil førere av alle erfaringsgrader få prøve seg. Alle Ducatister er velkomne denne lavterskel-dagen. Vi ønsker at alle skal få prøve seg på sine smykker fra Borgo Panigale. Gjester og medlemmer i skjønn forening.  Du må krysse av for at du godtar kjøpsvilkårene OG har satt deg nøye inn i Desmodromenes egenerklæring og vår ABC for banekjøring. Vår ABC ligger til grunn for at vi år etter år arrangerer banedager med flott stemning, høy kvalitet og trygge rammer.   Velkommen fredag 1. august, klokken 08 -16 Oppmøte kl 08.00 Les vår ABC grundig, memorér og følg den.    Obligatorisk teknisk kontroll kl 08.00  Førermøte kl 08.30  Påmelding gjøres lenger ned på siden for 2.400 frem til 1. juli. Fra 1. juli er prisen 2.900 Påmelding stenger 30. juli kl 23.59 (vi har kun forhåndspåmelding) Ikke videresalg av billetter. Ikke angrerett eller refusjon etter 1. Juli.   Gruppeinndeling: Grønn = nybegynnere og alle som ønsker å øve i rolige former. Hvis første gang på Rudskogen, så skal du melde deg på i denne gruppen Gul = for de som har kjørt på bane tidligere og som ønsker litt tempo Rød = for de med mer erfaring    Spørsmål?  Kontakt [email protected]      
    • Jepp 👍 ... og for ordens skyld; ingen ble sendt hjem i fjor.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer