Gå til innhold

High & low Tour Alpene og Italia 2022


Anbefalte innlegg

Fjellene mellom Bologna og Firenze er berømte/beryktede. Mange karrierer er skapt og noen ødelagt her omkring. Jeg skvetter litt når jeg i nesten fullt nedlegg andregirs-sving ser fersk blomsterbukett og et kors. Fort nesten-glemt og bra flyt videre. 10-15 mil uten å røre 4. 5. eller 6. gir. BARE SVING.

Firenzuola, Giogo (med spor av et viktig slag frigjøring vs tyskere)(Gothic line) og kanskje nyplantet minnelund(?). Pluss inngangen til tyskernes sykestuebunkers. 

Legendarisk drikkepause i Borges Park i Scarperia og spekematlunsj på Raticosa. Svosj forbi Futa i dag.

S6001276.thumb.JPG.44d2552c21f5d932b77115c44af4a285.JPG

S6001270.thumb.JPG.a99d66a36c7cf938021938f5c42fca1b.JPG

S6001269.thumb.JPG.9cdae2be4383cca53a26c6a52c727d19.JPG

S6001268.thumb.JPG.73ce897482ffb7cbd5c45f1caff38b4c.JPG

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

364 km/t og nedbremsing før sving!

1C084256-E092-428B-8D42-AA1D826816A3.thumb.jpeg.74e679840e24ea799c982a974dc28638.jpeg

Drikkepause i Scarperia. 
0D43026D-1CEA-45CF-9E86-31E50A1E7552.thumb.jpeg.13bd012bfb1f1ebd181265e70ef57fae.jpeg

Presidenten har ved en foregående anledning markert at representanter fra foreningen har vært på Passo della Raticosa. 
587ECF63-C7A0-480D-B8D3-F31A96F4415A.thumb.jpeg.fabef79b6a2b2d480ad1f363257a716a.jpeg

Skinndresspils i Castel del Rio, med litt juks av lettere bekledning i 36’ varme😅
82366554-DD7E-4D9B-89E7-7B30D45ACC47.thumb.jpeg.8a3a9d54b6d6a533135cafd821442abc.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En varm dag med 33 i skyggen og 47 i solen. En tragisk dag i lille Castel del Rio med en 15 åring (23 står det i avisen) drept med kniv i natt.

Vi planla en rolig dag og oppsøkte krigsmuseet, men stengt. Så kom borgermesteren og åpnet for oss (!) og fortalte masse om hendelser under krigsårene.

 

S6001278.JPG

S6001279.JPG

S6001277.JPG

S6001282.JPG

S6001283.JPG

S6001280.JPG

S6001281.JPG

S6001284.JPG

S6001285.JPG

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant med en tur på krigsmuseet. Skjedde mye ved frontlinjen i fjellene her rett på oversiden av Castel del Rio.
I tillegg et ble en liten tur for å se den historiske broen for min del. 
Originalen til Vedbjørn Sand sin Da Vinci bro på Nordby. 

4552253B-A963-44CC-AAE6-6832ACF506B4.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og turen ned til broen for lunsj på Shangri La (høres suspekt ut, men var greit nok) og opp 300 høydemeter i solsteken. Lurendreieri 🤨

Termometeret går ikke over 55, men står og stanger på maks, så jeg sier 65 i solen. Det er vel Saharanivå?

Nå air condition og vann 

20220716_145329.thumb.jpg.2b037795c81ba1265c32c0ce43006a80.jpg

  • Liker 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smakte veldig godt med en øl (cola på Lars) når vi kom fram etter 36mil og opptil 36 grader c i lufta. 
Då får dere tåle at øl’n ligger vannrett, for det gjør vi også😁

332FC5D7-FF7F-479A-8CC4-1FDBED5B177B.thumb.jpeg.d3ada599428a22d3ae82e1f1ce1a42bc.jpeg

Deilig å ha denne utsikten fra rommet.  
E58DA16D-4B61-4A4C-A0A8-17642E9C072F.thumb.jpeg.a61d9786b944ee9e3453d714036a5aff.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en rolig start på dagen så ble det en 7,5 mils tur på meg i ettermiddag. Jeg ville kjøre Passo Falzarego og Passo Giau. Begge morsomme å kjøre med Giau som favoritt. Lite trafikk og nydelig vær, var dette fort unnagjort. 

63627AB2-895D-4498-A603-52E572E39228.jpeg

2B9B0DB4-25AD-4C21-B5AC-33B14D1E78BF.jpeg

3DFC6835-C006-451C-80C5-7DC97C47BE11.jpeg

A6E61116-9F1B-4853-B4E2-18C460CF168D.jpeg

998116EA-B0E4-49FC-A03B-0A6223285226.jpeg

12414071-719E-4BE6-A54F-798000C97E80.jpeg

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som en strålende tur - rent kjøremessig 🙂  Men kjipt med motorproblem der nede da. Håper det løser seg uten for store konsekvenser. Høres ut som indremedisin, og ikke så enkelt å fikse på et hotell langt borte…? Lykke til med hjemtur Per, og rep/fiks Lars!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Øystein skrev:

Ser ut som en strålende tur - rent kjøremessig 🙂  Men kjipt med motorproblem der nede da. Håper det løser seg uten for store konsekvenser. Høres ut som indremedisin, og ikke så enkelt å fikse på et hotell langt borte…? Lykke til med hjemtur Per, og rep/fiks Lars!

Takk - vi fant ut litt mer. Bl.a. at på 4.000 omdr så holder det seg stabilt og tørt. Mulig at det løser seg uten ytterligere fortvilelse.

Dagen ble avrundet med den gromsvingete sideveien ned fra Brennerpassets nordside. Vi er nå på togstasjonen i Innsbruck. Sykler stroppet og vi er rolige. Kun 32 grader. Forfriskninger, air condition og togmat venter.

20220719_181627.thumb.jpg.4293883e83dd7d8ea48f53e76c4d5abf.jpg

20220719_193252.thumb.jpg.4ca19d2177d1df6baff426310cb244a7.jpg

20220719_193331.thumb.jpg.c1e18f56df5170e17f1f83006857f093.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MC turen gjennom Tyskland-Nederland-Sveits og Østerrike er nå over. 
Jeg har landet hjemme i Hole. 
Lars ble igjen i utlandet, tror han glemte noe🤔

Det har vært en begivenhetsrik tur med kjøring på mange fantastiske og noen kjedelige veier. 
Stort sett høyt oppe, det høyeste ca 2760(Stelvio) moh, men også lavt nede i Nederland. 

Flotte steder å oppleve også litt historie fra 2’verdenskrig og fronten i Italia under de alliertes framrykking på slutten av krigen. 

Det har blitt kjørt drøyt 3270 km, ikke veldig mange mil på 15 dager, men mye har vært kvalitetskjøring på svingete veier opp og ned til alpepass i Sveits og Italia. 
Noe motorvei er ikke til å unngå, kjedelig men morsomt å kjenne at sykkelen er god for meget høy fart. 

DP vindskjerm og uten tankveske gjør det går greit uten å føle at nakken holder på å rives av. 

Kriega bagger på hekken har fungert 100%. 
1x 20l og 2x 10l (1 på hver side av 20l) er en meget bra combo for langtur. All overnatting på hotell, ferge eller tog. 

Deilig å komme hjem. Noen dagers avslapning og ikke mc kjøring blir godt🌞 

Nå skal SF’n få litt pleie og gjøres klar for DW neste helg. Det blir en flott avslutning på ferien😁

En liten brødskive med kjøtt og ost…. til Lars😋

9EAE8B37-5D96-429B-A838-93C4AB54451F.thumb.jpeg.2578225e10b40910c3c7185eebfbca09.jpeg

Stropping på toget

6450305F-321E-4AB4-8FD4-FCF30064599D.thumb.jpeg.92ba262ad9b229202c9adf0b60c42eac.jpeg

Storebælt i siktet. 
4148EF7A-6691-4292-A3B8-BF99B2E53B6D.thumb.jpeg.1496025c32cc5ac82ee1af85b1cb9d0a.jpeg

Hjemme etter ca 327 mil. 
BE40A95A-2E8D-4290-B829-36EB7F124093.thumb.jpeg.e467abf8fdf93e4f799e87246dadd59c.jpeg

9C5C8A4E-D607-4082-85D2-B447E6190C4B.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for eksellent følge, Per 😎

Fra Hamburg kjørte Per til Kiel og Oslo, men jeg måtte ta den sure 2x50-mils omveien tilbake til verkstedet for å fikse fastbrente stempelringer. Lengre forklaring kommer i mekketråden min. Jobben ferdig i dag. Foreløpig kan jeg bare fortelle at å tvinge meg til å kjøre 56 mil i over 40 grader i maks 90 km/t i høyrefeltet mellom trailerne...... vel, vel...

Forlater Oisterwijk og de flotte folkene hos Biggelaar i Pastoor van Beugenstraat i morgen tidlig og forter meg forsiktig til Louis i Kiel for test av NXR2 og litt shopping.

Det mest spesielle i år var varmen. Lite trafikk overalt. Nesten ikke insekter. Man klarer seg, men drikker mengder av vann, spiser salttabletter og har vel generelt litt mindre lyst til.... alt...  egentlig. I en slik situasjon var det gull å ha tid til korte/hviledager innimellom.

Ellers var mye som vanlig... ikk'no politi, svinger er prioritert over rettstrekker i fjellene, maten er velsmakende, vinen billig og kvinnene blide (?).

På gjensyn alper, apeninner og dolomitter 👍

20220722_152906.thumb.jpg.6742d5d145adf7e54dcffa83665ace29.jpg

  • Liker 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk selv Lars for god planlegging og fine veivalg. Det ble tid til flere samtaler enn vanlig, men deilig med et par-tre kjørefridager i varmen. Ble mer vann enn øl på meg og mye cola på deg. Begynner vi å bli gamle tro😫

Veldig bra at Super Biggelaar ordner opp, det er nok ingen andre som hadde fikset dette på 1 dag. 

Da blir det skikkelig gassing på Rudskogen neste helg Lars?😎

God tur hjemover😁

87FB526E-BD14-4150-9CCA-031D36ACD24B.jpeg

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for "likes", visninger og særlig kommentarer.

600 km til Kiel i dag. 17-20 grader nå.... for kaldt hadde jeg ikke trodd.

Sykkelen 99% friskmeldt. Bikket 4.100 km i dag

Rakk Louis før kl 20 og har funnet ny liten tankveske og at NXR2 godt kan bli min neste hjelm.

Kun tre biter bacon og eggerøre til frokost. Fyller bare på med vann, kaffe og sjokolademelk underveis. Funker bra på lange turer, men nå er jeg SULTEN!

Hotel Birke i Kiel lager snart mat til meg. Sykkelpleie, førerpolering og litt internett. 

Snakkas👍

20220723_194115.thumb.jpg.d08aa36858202e3b16436c7d834fe6b5.jpg

 

20220723_180034.thumb.jpg.279bd641ee97df940ec29ffa5eb13b69.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Fikk alu/monop. bakramma i dag. Pakka var så lett at jeg trodde noen sekunder at jeg hadde blitt lurt. Men vekta viste bare 1.1 kg😀 Biposto orginal bakramma i stål veier 4.2 kg. Så det ga mersmak, Nå er det bare å tømme høyrentekontoen og bestille karbonhjul, Karbon kåpe, letta svinghjul og en hel haug med titanbolter🤣 Noen sier det er mye billigere å lette seg selv, Men det er jo så himla vanskelig da. Sommerkroppen tok jo kvelden allerede i September😱  
    • Jeg kom over en "relativt billig" mono alu bakramme på ebay, fra Japan. Og håper på noe vektreduksjon, siden bakenden kun er konstruert for å holde potta (går jeg ut i fra), og ikke en passasjer på 90+ kg, som min orginale er. i tillegg er den i aluminium. Det ser ut som at monoløsningen også tillater setejustering fram/tilbake, håper det funker...Og jeg satser på at det hele bare blir plug and play🤔 Jeg regner med at dette er greit i forhold til veimyndigheter? Det er vel verre å øke antall sitteplasser en å redusere, i forhold til vognkortet. Er det noen som har fått gjort endringer i vognkortet til doningen i forbindelse med en slik ombygging? Jeg har også bestillt et ABS-plast kåpesett fra Kina, i mono versjon. Disse settene er temmelig dekorative, og jeg har lest både positivt og negativt om de. mest positivt. Da sparer jeg den dyre orginalkåpa ved ev. enda et uhell på banen. Legger ved et par bilder jeg fikk akkurat,  før delene skulle klarlakkeres. Jeg gjorde noen små endringer i designet, bla å endre logoen på bakstussen fra XEROX til DUCATI.
    • Fordekket var billigst hos Motorsykkeldekk.com (gratis frakt) Og bakdekket var billigst hos AGM. Så jeg var litt kynisk denne gangen og bestillte fra begge steder. Trengte også en krok for eksosfjører fra AGM.
    • Rettelse: Motorsykkeldekk.com inkl frakt er nå en femhundrelapp billigere enn AGM. Neste uke kanskje annerledes....
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer