Gå til innhold

Motorcenter Norway/Kna Raceway


Anbefalte innlegg

Fant veien innom plassen for den nye banen Motorcenter Norway i dag. Denne ligger i Hauge i Dalne, et raust steinkast fra Sogndalstrand. 
Anlegget grenser mot et av Norges største gruveanlegg Titania. 
De jobber nå med det første av to lag asfalt, og curbs er lagt på plass. 
Vi møtte en svært hyggelig kar ved navn Leif Egil. Han viste seg å være vaktmester på baneanlegget, og var nok på vei hjem i det vi (tre karer på mc) rullet opp mot skiltene som klart sa «hit men ikke lenger»

Han takket for at vi ikke trosset skiltene, og tilbød oss derfor en rundtur, i sin arbeidsbil, en Volvo Valp med radialdekk, på hele anlegget. 

Vi takket selvsagt ja, og hoppet inn i bilen. 
Han gav oss en guidet tur rundt den nye banen, og inn i hallen de har satt opp for mx. Underveis fikk vi litt tall og detaljer om fremgang, planer videre mm.

Banen ser ut til å bli veldig bra, med spennende høydeforskjell, god bredde og kul layout. 
Servicebygget med pitbokser, sanitæranlegg osv er nok fremdeles et stykke frem i tid, men dette ser ut til å bli et topp anlegg! 

188873D8-E158-4D0C-BB4E-139C4BE6C802.jpeg

6D08B1BC-CB21-4307-80B1-F900A6C9120C.jpeg

F736350B-8D10-4BC5-9664-772702177E14.jpeg

2CBB8B94-BF5C-445A-BBB8-BAE1CC9A7E8B.jpeg

4086F3B5-BFDA-4857-9156-2F176028A31A.jpeg

7CC5E055-D961-4184-9D1F-380B7704CE0C.jpeg

B7614B03-DB9A-4FB1-BB54-6A4256011973.jpeg

9ACA3A2A-343F-40B0-8DF5-4565D9F6011F.jpeg

7DD350F0-3552-4D54-9A9A-F9C88F45FC62.jpeg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Vet ikke hvor de enkelte dekk produseres, men er relativt trygg på at disse produsentene ikke risikerer sine gode navn og rykter på en udugelig fabrikk. Noe av den voldsomme prisøkningen er visstnok at mye av dette ble laget i Russland. Hvis det var ok, så er nok de beste kinesiske fabrikkene også innafor. Metzeler har suksess i sport touring segmentet med sitt ganske nye 01. Store fremskritt fra de fleste produsenter fremdeles. Artig at de får til det. Det dekket ville jeg valgt hvis jeg ikke hadde ganske store forventninger til mine dekk på bane.  Vi har for tiden ikke en konkret dekkavtale blant medlemsfordelene. Usikkert om det er mer å hente enn det man lett får på egenhånd, så det er ikke sikkert vi etablerer ny avtale. Dessuten er mitt inntrykk at de fleste sliter mer med å få lagt om enn å kjøpe dekkene billig. Vi får se. 
    • Jeg får lyst på de Metzler M9 RR, som du har. Eller Pirelli Rosso lV. På ST'n har jeg Metzler Roadtec Z8. I kategorien sport touring.  Det er faktisk, "made in China". Noe som gjør meg litt betenkt, men skal vel ikke ha noe å si... Toppmodellene er vel fortsatt tyske kanskje?
    • Det burde jeg svare at ikke er relevant, men jeg klarer ikke det 😁 Metzeler M9 RR og det er et godt eksempel på hvor flinke produsentene er til nyutvikling. Holder lenger enn sin forgjenger M7 RR OG er bedre på alt. Svært nær RaceTec på bane også. Metzeler er eid av Pirelli og de to merkene har noen likheter, men også merkbare forskjeller. Jeg har fått inntrykk av at Rosso IV og M9 RR er "søsterdekk". Muligens er M9 RR noe stødigere i oppbyggingen (ikke sitér meg på det). Jeg har holdt meg til Metzeler fordi jeg opplever de dekkene som veldig forutsigbare. Jeg kan kjenne at nå slipper det, men relativt gradvis og udramatisk. Jeg vet hvilket trykk som gir hvilket resultat og jeg stoler på dekkene. Jeg gidder ikke bygge opp all den kunnskapen på nytt med et annet merke. Da jeg kjørte racing med Monsteren oppgraderte jeg til RaceTec (SuperCorsa SPs søster?)(SC?) fordi jeg hadde brukt opp M7 RR sitt potensiale. Det slapp både foran og bak, så tiden var inne for neste nivå. Det nivået var RaceTec og da tok jeg ytterligere 3 sekunder på Rudskogen.  Antagelig er det like greit å kjøre Pirelli. Eller Dunlop. Eller Michelin. Eller xxxxx  Jeg har ikke erfaring med alternativene. Jeg kan bare sammenligne med ytelsene jeg ser på andre ekvipasjer når vi bremser, svinger og aksellerer.  Dette er et fagfelt med enorm detaljrikdom og uendelig antall variabler. Inspirerende eller frustrerende alt ettersom. Mitt inntrykk er at de fleste ikke bryr seg all verdens. For oss som bryr oss er det fort gjort å rote seg inn i for mange detaljer. Legg til det overlappende nabo-fagfeltet demping og fjæring så blir det lett uoversiktlig. Eller inspirerende?  Til ditt bruk er jeg helt sikker på at M9 RR og Rosso IV er midt i blink. Kanskje noe lignende fra andre merker også.  Felgen din er 5,5 tommer, vel? Da er 180 med dagens teknologi/oppbygging anbefalt. 190 funker kanskje, men er litt dyrere og litt feil(?) 50 profil er fin. Ikke helt feil med 55, men muligens unødvendig. 
    • Takk for gode råd Lars. Da dropper jeg i alle fall Super Corsa. Hva bruker du?
    • Hei. Er det noen som er interessert i å kjøpe bagster til Monster?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer