Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg har en Panigale 1199 2012 mod som har en sprekk i plastikkhuset rundt speedometeret. Noen som har erfaring med dette? Finner hus på e-bay i plastikk til ca 600 kr. Løvaas kunne ikke bytte kun huset, så det er uaktuelt ettersom alt fungerer slik det skal. Bare OCD'n som kikker inn og jeg ønsker å få fikset dette.

speedometer.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Så jeg fikk endelig huset jeg kjøpte fra e-bay i en liten boks. Hel og fin, så det var bare å sette i gang med å bytte. 

 20210602_135859.thumb.jpg.85964beb3d6214e42d457c05ffe4c29d.jpg

Etter å ha demontert fronten på sykkelen var det fri tilgang til det gamle huset.

20210602_154415.thumb.jpg.429b1ff50aba9062aad817d710528bd5.jpg

Så fort huset var løst sammenliknet jeg de to, og de var 95% identiske. Trykkutjevner var noe forskjellig, og "vinduet" på den originale var noe tykkere, ellers  var de mer eller mindre like.

20210602_154621.thumb.jpg.77c7d781e45439e99c100093c436e741.jpg

Neste steg var å få ut skjermen fra huset. Denne er limt sammen og egentlig en lukket enhet. Men med nøye kutting med en Dremel langs kanten får man tatt bort nok materiale uten at man er nær ramma til skjermen. Dette er så klart også "point of no return". Dette har jeg dessverre ingen bilder av.

 

Det du sitter igjen med etter å ha fått bort glasset er displayet i en hvit ramme med et gjennomsiktig plastelement som er limt fast, relativt likt skjerm på en mobiltelefon. Her brukte jeg verktøy fra et mobil-rep sett som lå liggende. På bildet er dette plastelementet tatt av og rammen er kommet til syne. Helt kurant jobb så lenge man tar seg tid og har godt lys. Det er ingen ledninger eller liknende man kan ødelegge, kun plastelementet. Men med tålmodighet går det fint.

20210602_172634.thumb.jpg.8c81f70ccf33b88ae6f56b3df97523a9.jpg

Deretter var det å få løsnet skjermen fra bakhuset. 5 skruer holder den fast. Dette er bittesmå skruer, T6. Etter at skruene er tatt bort er det ingenting som holder den hvite rammen, kretskortet bak og skjermen fast annet enn et par klips. 

Inked20210602_173113_LI.thumb.jpg.adabbb6811d809798629a33e41746865.jpg

Så fort du har fått klipset rammen av, er det bare å trekke den lett ut. Pass på pluggen bak, slik at du ikke bøyer noe. Vær også obs på at skjermkabelen er tynn og kan lett gå i stykker. Det er den som er oransje farge på bildet. Moralen er å ta seg god tid. 

Inked20210602_190726_LI.thumb.jpg.ab639bfb8de8b23fdb6e660d7aa65b1c.jpg

Nå som alt er ute kan man sette det sammen igjen. Jeg førte over den originale trykkutjevneren og borret et 6 mm hull i det nye huset, og presset den i.  Opprinnelig var det ikke plan om å legge den på motsatt side, men i etter at hullet var borret, så hadde jeg ikke noe valg..

 Inked20210602_190832_LI.thumb.jpg.28d5a9b8bcfeaf52e3e054d72a5fc0fd.jpg

Deretter var det å sjekke at alt virket, før man satte ting sammen igjen.

20210602_192157.thumb.jpg.8d6fba6b7a1b6d8d75e832107d45b91d.jpg

Ettersom man forhåpentligvis ikke skal inn i dette huset igjen, så er det lurt å tørke godt av og få bort alt av støv. Det var ODC som fikk meg til å skifte denne i førsteomgang, fryktelig leit om det er støv som legger seg unner her når..

20210602_192329.thumb.jpg.2fc4c1c64cdc68a18e4d360c371315ae.jpg

Deretter var det på med rammen, tørke godt og så på med glasset. Det var ikke behov for noe lim på ramma da tapen som satt på da jeg tok den av hadde mer enn bra nok heft.

Etter at glasset var på, brukte jeg vanlig lim til å lukke huset. Jeg valgte et superlim som jeg strøk over sømmen mellom de to delene, men her er det sikkert flere måter å gjøre det på. Pri èn er vel å få det vanntett, ettersom Ducatier har en tendens til å bli vasket. 

20210602_192552.thumb.jpg.a11968959663c7f870976513d0b924f6.jpg

Etter at huset er komplett, var det bare å installere og skru sammen sykkelen. 

20210602_203307.thumb.jpg.1b1b4a5506aef73734e458a6a44b4b4d.jpg

I etterkant vil jeg nok si at jobben er helt kurant så lenge man er ok med at man kan risikere å måtte kjøpe ny skjerm. Det som kan gjøre at det blir tilfellet er om man er for hardhendt med display-"ledningen" eller at man er uforsiktig med Dremel. 

Utover dette er jobben ganske rett frem og man sparer endel kroner som man kan bruke på banedager 🙂

  • Liker 1
  • Takk 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Jeg har fått klare svar som viste at de vet om lovens innhold. Da er det enten dårlige språkkunnskaper, dårlig tid eller manglende ønske om tydelige beskjeder, som ligger bak deres oppførsel/motvilje mot opprydding. Eller i verste fall at de mener seg tjent med at dette forblir uklart. Kaskodekning er helt opp til selskapene å regulere. Det er IKKE enighet om kaskoen gyldighet. Langt fra.  
    • Men det er rart at det er problemer med forsikringsselskapene. De har vel ikke hatt en eneste sak på alle disse årene? Når det kommer til full kasko, kan jeg skjønne at det kan bli problemer. Men det er vel ikke tema, der er det vel enighet om at den ikke gjelder?
    • Tja, det er kanskje heller mangelen på støy som gjør at praksis og kommunikasjon stemmer dårlig med lovens bokstav. Jeg er spesielt lite imponert av selskapene som man bare må anta at tåkelegger med viten og vilje. Mitt forsøk er å snakke med så mange aktører som nødvendig - for å få fremdrift. Det er en del kokker rundt omkring, så alle bidrag til at de holder tungen rett i munnen vil være positivt. Selskapene har sin agenda (bare en begrenset rolle, men må skjerpe kommunikasjonen sin overfor kundene og betingelsene beskrevet i vilkår). Vegvesenet har kanskje mest en koordinerende rolle hva angår banekjøring, men desto viktigere rolle for veisikkerhet (der kommer det antagelig gode tiltak). Departement og direktorat presser på for redusert antall ulykker (,men er ikke tydelige på hvordan?) Inn fra sidelinjen kommer NAF (med fokus på rustløsere?), NMCU med fokus på alle våre ønsker og rettigheter, Tryg Trafikk med fokus på begrensende tiltak og å være enige med myndighetene (var det stygt sagt?) og i periferien sitter dugnadsjobbende og/eller kommersielle arrangører som tror på at det hjelper å lære opp førere på bane - også i et tempo som skaper utfordringer = bedre ferdigheter for de som allerede er forbi rustløserbehovet.  Det blir veldig spennende å følge utviklingen på dette området. Styrt feil av den innerste sirkel kan det bli vanskelig å få til noe bra. Styrt riktig kan det bli en positiv utvikling for alle. Kryss fingrene.
    • Rart det er så mye støy rundt dette. Desmodromene har vel arrangert banedager siden 2004 ?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer