Gå til innhold

Oljelekkasje Monster S4 (916) - råd/advarsler?


Anbefalte innlegg

Hei

Har en 2001 Monster S4 (kjørt 47' km) som begynte å svette/lekke litt olje i fjor høst, og ønsker å høre om det er noen her inne som har noen gode råd/advarsler før jeg begynner å skru.

Det jeg lurer på er om det kan være andre steder oljen kommer fra enn det jeg har kommet frem til, og om det kan være andre årsaker til lekkasjen enn det jeg tror (se bilder under)? 

Jeg mistenkte først clutchen, men har utbedret og oppgradert pumpa i vinter etter råd fra Løvås. Etter en god del vasking og tørking har jeg kommet frem til at lekkasjen kommer fra venstre motordeksel, muligens i forbindelse med at kjeden har vært borti dekselet (det problemet er fikset). Planen er å ta av venstre motordeksel, rengjøre godt og legge på ny pakning dersom dekselet ikke er for skadet. Jeg har også vurdert om jeg bare skal kjøre slik den er og vente til neste storservice, tilsette oljelekkasjestopper, men har kommet til at det lekker såpass at jeg vil stoppe lekkasjen.

Skade1.thumb.jpg.ec851271a18a8f3a5bcaa3960523314b.jpg

Ser for meg ut som spor etter kjeden har vært borti dekselet (?).

Oljespor.thumb.jpg.c1750b8c057dee4c49b2eb28a5270243.jpg

Pilene viser oljelekkasje

Flekk.thumb.jpg.19e3c6add2b3ef9a43142adf304e3d81.jpg

Lekkasjen etter årets første testtur (kjørt varm) og 2 dager stillstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...  aldri stole på at en oljelekkasje viser sin sanne opprinnelse sånn helt uten videre 😉  Hvis det høyeste punktet med 'ny' olje er lokalisert uten kjøring i mellomtiden så har du kanskje funnet kilden.

Jeg RENGJØR varm motor og lar siste 'strøk' være bremserens, lar det tørke og påfører så talkum (fra sprayboks). Starter motor og følger nøye med (bruke lommelykt) på hvor den tørre og hvite talkumen blir beige. Der er lekkasjen. Hvor oljen renner etterpå er ikke et reparasjonssted.

Slik sprayboks er det rideutstyrbutikker som har. Jeg fant en på Bjerkebanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligere behøver det vel ikke være. Er det i skjøten mellom blokk og sidedeksler? I så fall enkel fix, men tar sikkert litt tid. Best å være tålmodig slik at det blir tett på første forsøk. Hvis du ikke vil ta det selv, så er dette grei skuring også for standard motorsykkelverksted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer