Gå til innhold

Oljelekkasje Monster S4 (916) - råd/advarsler?


Anbefalte innlegg

Hei

Har en 2001 Monster S4 (kjørt 47' km) som begynte å svette/lekke litt olje i fjor høst, og ønsker å høre om det er noen her inne som har noen gode råd/advarsler før jeg begynner å skru.

Det jeg lurer på er om det kan være andre steder oljen kommer fra enn det jeg har kommet frem til, og om det kan være andre årsaker til lekkasjen enn det jeg tror (se bilder under)? 

Jeg mistenkte først clutchen, men har utbedret og oppgradert pumpa i vinter etter råd fra Løvås. Etter en god del vasking og tørking har jeg kommet frem til at lekkasjen kommer fra venstre motordeksel, muligens i forbindelse med at kjeden har vært borti dekselet (det problemet er fikset). Planen er å ta av venstre motordeksel, rengjøre godt og legge på ny pakning dersom dekselet ikke er for skadet. Jeg har også vurdert om jeg bare skal kjøre slik den er og vente til neste storservice, tilsette oljelekkasjestopper, men har kommet til at det lekker såpass at jeg vil stoppe lekkasjen.

Skade1.thumb.jpg.ec851271a18a8f3a5bcaa3960523314b.jpg

Ser for meg ut som spor etter kjeden har vært borti dekselet (?).

Oljespor.thumb.jpg.c1750b8c057dee4c49b2eb28a5270243.jpg

Pilene viser oljelekkasje

Flekk.thumb.jpg.19e3c6add2b3ef9a43142adf304e3d81.jpg

Lekkasjen etter årets første testtur (kjørt varm) og 2 dager stillstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...  aldri stole på at en oljelekkasje viser sin sanne opprinnelse sånn helt uten videre 😉  Hvis det høyeste punktet med 'ny' olje er lokalisert uten kjøring i mellomtiden så har du kanskje funnet kilden.

Jeg RENGJØR varm motor og lar siste 'strøk' være bremserens, lar det tørke og påfører så talkum (fra sprayboks). Starter motor og følger nøye med (bruke lommelykt) på hvor den tørre og hvite talkumen blir beige. Der er lekkasjen. Hvor oljen renner etterpå er ikke et reparasjonssted.

Slik sprayboks er det rideutstyrbutikker som har. Jeg fant en på Bjerkebanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligere behøver det vel ikke være. Er det i skjøten mellom blokk og sidedeksler? I så fall enkel fix, men tar sikkert litt tid. Best å være tålmodig slik at det blir tett på første forsøk. Hvis du ikke vil ta det selv, så er dette grei skuring også for standard motorsykkelverksted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Og kan dette kanskje også ha et regionalt perspektiv? Altså at medlemmene får støtte til å lage fine veier-videoer på klassiske Ducatier? Jeg vet dere er der ute, både syklene og eierne 😉 
    • Kan vi som forening tenke på å lage innhold som dette? Se video under. Ikke tenk så mye på kjøringen, selv om den er helt OK, tenk mer på hvordan videoen fanger alle de spesielle lydene fra en hverdagstur. Kan vi lage dette på YT med våre sykler og medlemmer? ❤️ Jeg stiller med et par sykler fra litt gamle dager. Vi vet alle også i hvilket vindu vi finner en 888SP5 å sette mikrofon på. Jeg husker også VELDIG min første Desmodromene-fellestur i '97 sammen med en herremann på en 78' 900SS/Conti.  Dere som eier disse smykkene vet hvem dere er. Dere som har selvtillit til å kjøre smykkene slik at det blir interessant på video... Vel dere vet også hvem dere er 😉 Om vi er noen som er med på dette så tenker jeg at klubben kunne stå for: Kamera m/innfesting Mikrofon - dette må være en ganske dyr sak, og kanskje å leie inn noen som kan slike ting Veiledning Montering Videoredigering, inkludert skjuling av fartsmåler Fører står for Sykkel, seg selv, osv Forsikring Kunne kjøre sykkelen sin på en slik måte at det blir en interessant video 😉    
    • Det var enda mindre slitt under👍 og drevet står riktig vei. Finsjekket med lommelaseren for sikkerhets/moro skyld.
    • På Fanten var det undersiden av  svingarms beskyttern som blei utslitt. Bare nevner det, har du sett under? Tok litt tid før jeg oppdaga det, eh.. Det var og er forøvrig 15T på Fant. Var montert feil vei, så flaks at det ikke gikk galt. Men lett å ta feil da det skal stå motsatt vei av Ducati, i allefall på 750'n.
    • Oljelekkasjen tettet. Sejd helicoil-reparasjoner på sidedekselet og én på starteren. Takk for rask jobb hos Løvaas.  Samtidig byttet kjede-mot-svingarm-beskytteren som internettet dømmer til rask katastrofe hvis man går ned til 14T fordrev. Nix. Kjørt 250.000km med 14T og fremdeles nesten helt ok.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer