Gå til innhold

Bakbrems svikter? Vanskelig å lufte?


Anbefalte innlegg

Teknisk svikt som i alle år har blitt møtt med en miks av skuldertrekk, midlertidige løsninger (lufting som regel) eller nye komponenter. Dokumentet som linken leder til nevner utett bakbremseslange. Snodig at det i så fall bare gjelder bak.

Nå har DOT i USA tatt tak i saken og bedriver informasjonsinnhenting.

https://static.nhtsa.gov/odi/inv/2021/INOA-PE21003-8330.PDF

Har du erfart dårlig bakbrems? Hvordan er det i så fall ordnet? Hatt annet sykkelmerke som har hatt / ikke hatt dette problemet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble nå veldig nysgjerrig på hvordan i all verden du har kommet over denne saken? :)


Uansett, konas M821 har elendig bakbrems. Da jeg tok den ut etter vinterlagring i fjor gikk pedalen rett til bunns. Bytta bremseveske og lufta og da holdt den ut sesongen. Blir artig å se om det er samme modus i år. Har lest noe om at bakbremsesystemets nærhet til varmt eksosanlegg er årsaken, noe som virker logisk nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner godt dette problemet fra Multistrada 1200. Forklaringen jeg har fått er at slangen til bakbrems går fra pedal, i en bue opp under setet, og ned til kalipper (har ikke fulgt slangen selv enda...). Og dermed samler det seg ofte luft i toppen av slangen, og den kan være vanskelig å lufte ut. Burde vel hatt en mulighet for å lufte bremsen i toppen av denne buen...?! Ettermontere luftemulighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Øystein skrev:

Kjenner godt dette problemet fra Multistrada 1200. Forklaringen jeg har fått er at slangen til bakbrems går fra pedal, i en bue opp under setet, og ned til kalipper (har ikke fulgt slangen selv enda...). Og dermed samler det seg ofte luft i toppen av slangen, og den kan være vanskelig å lufte ut. Burde vel hatt en mulighet for å lufte bremsen i toppen av denne buen...?! Ettermontere luftemulighet?

Dokumentet nevner ny bremseslange som ikke lekker i kragen (der banjo"fitting" klemmer slangen fast). Utrolig pinlig hvis det skulle vise seg å være Ducatis oppfattelse av akseptabel kvalitet på BREMSEKOMPONENTER.

Internettet er ganske standhaftig i kritikk av luftproblematikk (lufting krever demontert og høyt-holdt kaliper. Dette skjærer seg kanskje når man legger til en sløyfe oppom ABSboksen....  Noen mener også at pumpene er dårlige og varme fra eksos nevnes ofte. Jeg aner ikke hva som er mest og minst sant.

Den eneste superfornøyde som jeg har lest innlegg fra er en M1100EVO eier som hadde tilleggsmontert luftenipler på ABSboksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt 3 Ducatier i mitt eie, men har ikke hatt skikkelig bakbrems siden jeg kjørte 125cc Yamaha Virago. Som André opplever jeg at den luftes og holder noen måneder / noen tusen km før den er ubrukelig igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

hei, har som alle andre problemer med bakbremsen- lufter som på vedlagt bilde. Har fungert utmerket- dvs lufter jeg som på bildet pleier bremsen være knall ei stund. Nå derimot er det umulig å få opp saærlig trykk- ørlite trykk men langtfra nok og pedalen bunner lett. Ingen lekkasjer, luftet å¨banjoen på mastersylinderen også- uten hell. Blir virkelig slangene så elendige etter ei stund at de utvider seg så mye at en ikke får opp skikkelig trykk? Noen som har bytta slanger pga dette- eller annet? Sykkelen er 2016 modell-Monster 1200- andre råd tas imot med glede 🙂

IMG_20210629_171105.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva og jeg har en 18 mod M1200S og en 16 mod M821. Begge var uten bakbrems etter årets vinterlagring. Løvaas vil ta bremseslangeskift på begge to nå til høsten. Dette skal visstnok løse problemet, så da får vi se til våren igjen 🙂  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk samme savr av Sigma motor/ducati forhandler i Haugesund idag- Ducati skal komme med enda en forbedret utgave av slangene ettersom dagens løsning også har vist seg å feile.  så da blir det en sommer uten bakbremser da- en kan jo lure hva som hadde skjedd om UP kontrollerte bremser på duactier langs veiene ?? eller vi måttte på EU test 🙂

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Jeg har fått klare svar som viste at de vet om lovens innhold. Da er det enten dårlige språkkunnskaper, dårlig tid eller manglende ønske om tydelige beskjeder, som ligger bak deres oppførsel/motvilje mot opprydding. Eller i verste fall at de mener seg tjent med at dette forblir uklart. Kaskodekning er helt opp til selskapene å regulere. Det er IKKE enighet om kaskoen gyldighet. Langt fra.  
    • Men det er rart at det er problemer med forsikringsselskapene. De har vel ikke hatt en eneste sak på alle disse årene? Når det kommer til full kasko, kan jeg skjønne at det kan bli problemer. Men det er vel ikke tema, der er det vel enighet om at den ikke gjelder?
    • Tja, det er kanskje heller mangelen på støy som gjør at praksis og kommunikasjon stemmer dårlig med lovens bokstav. Jeg er spesielt lite imponert av selskapene som man bare må anta at tåkelegger med viten og vilje. Mitt forsøk er å snakke med så mange aktører som nødvendig - for å få fremdrift. Det er en del kokker rundt omkring, så alle bidrag til at de holder tungen rett i munnen vil være positivt. Selskapene har sin agenda (bare en begrenset rolle, men må skjerpe kommunikasjonen sin overfor kundene og betingelsene beskrevet i vilkår). Vegvesenet har kanskje mest en koordinerende rolle hva angår banekjøring, men desto viktigere rolle for veisikkerhet (der kommer det antagelig gode tiltak). Departement og direktorat presser på for redusert antall ulykker (,men er ikke tydelige på hvordan?) Inn fra sidelinjen kommer NAF (med fokus på rustløsere?), NMCU med fokus på alle våre ønsker og rettigheter, Tryg Trafikk med fokus på begrensende tiltak og å være enige med myndighetene (var det stygt sagt?) og i periferien sitter dugnadsjobbende og/eller kommersielle arrangører som tror på at det hjelper å lære opp førere på bane - også i et tempo som skaper utfordringer = bedre ferdigheter for de som allerede er forbi rustløserbehovet.  Det blir veldig spennende å følge utviklingen på dette området. Styrt feil av den innerste sirkel kan det bli vanskelig å få til noe bra. Styrt riktig kan det bli en positiv utvikling for alle. Kryss fingrene.
    • Rart det er så mye støy rundt dette. Desmodromene har vel arrangert banedager siden 2004 ?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer