Gå til innhold

Bakbrems svikter? Vanskelig å lufte?


Anbefalte innlegg

Teknisk svikt som i alle år har blitt møtt med en miks av skuldertrekk, midlertidige løsninger (lufting som regel) eller nye komponenter. Dokumentet som linken leder til nevner utett bakbremseslange. Snodig at det i så fall bare gjelder bak.

Nå har DOT i USA tatt tak i saken og bedriver informasjonsinnhenting.

https://static.nhtsa.gov/odi/inv/2021/INOA-PE21003-8330.PDF

Har du erfart dårlig bakbrems? Hvordan er det i så fall ordnet? Hatt annet sykkelmerke som har hatt / ikke hatt dette problemet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble nå veldig nysgjerrig på hvordan i all verden du har kommet over denne saken? :)


Uansett, konas M821 har elendig bakbrems. Da jeg tok den ut etter vinterlagring i fjor gikk pedalen rett til bunns. Bytta bremseveske og lufta og da holdt den ut sesongen. Blir artig å se om det er samme modus i år. Har lest noe om at bakbremsesystemets nærhet til varmt eksosanlegg er årsaken, noe som virker logisk nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner godt dette problemet fra Multistrada 1200. Forklaringen jeg har fått er at slangen til bakbrems går fra pedal, i en bue opp under setet, og ned til kalipper (har ikke fulgt slangen selv enda...). Og dermed samler det seg ofte luft i toppen av slangen, og den kan være vanskelig å lufte ut. Burde vel hatt en mulighet for å lufte bremsen i toppen av denne buen...?! Ettermontere luftemulighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Øystein skrev:

Kjenner godt dette problemet fra Multistrada 1200. Forklaringen jeg har fått er at slangen til bakbrems går fra pedal, i en bue opp under setet, og ned til kalipper (har ikke fulgt slangen selv enda...). Og dermed samler det seg ofte luft i toppen av slangen, og den kan være vanskelig å lufte ut. Burde vel hatt en mulighet for å lufte bremsen i toppen av denne buen...?! Ettermontere luftemulighet?

Dokumentet nevner ny bremseslange som ikke lekker i kragen (der banjo"fitting" klemmer slangen fast). Utrolig pinlig hvis det skulle vise seg å være Ducatis oppfattelse av akseptabel kvalitet på BREMSEKOMPONENTER.

Internettet er ganske standhaftig i kritikk av luftproblematikk (lufting krever demontert og høyt-holdt kaliper. Dette skjærer seg kanskje når man legger til en sløyfe oppom ABSboksen....  Noen mener også at pumpene er dårlige og varme fra eksos nevnes ofte. Jeg aner ikke hva som er mest og minst sant.

Den eneste superfornøyde som jeg har lest innlegg fra er en M1100EVO eier som hadde tilleggsmontert luftenipler på ABSboksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt 3 Ducatier i mitt eie, men har ikke hatt skikkelig bakbrems siden jeg kjørte 125cc Yamaha Virago. Som André opplever jeg at den luftes og holder noen måneder / noen tusen km før den er ubrukelig igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

hei, har som alle andre problemer med bakbremsen- lufter som på vedlagt bilde. Har fungert utmerket- dvs lufter jeg som på bildet pleier bremsen være knall ei stund. Nå derimot er det umulig å få opp saærlig trykk- ørlite trykk men langtfra nok og pedalen bunner lett. Ingen lekkasjer, luftet å¨banjoen på mastersylinderen også- uten hell. Blir virkelig slangene så elendige etter ei stund at de utvider seg så mye at en ikke får opp skikkelig trykk? Noen som har bytta slanger pga dette- eller annet? Sykkelen er 2016 modell-Monster 1200- andre råd tas imot med glede 🙂

IMG_20210629_171105.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva og jeg har en 18 mod M1200S og en 16 mod M821. Begge var uten bakbrems etter årets vinterlagring. Løvaas vil ta bremseslangeskift på begge to nå til høsten. Dette skal visstnok løse problemet, så da får vi se til våren igjen 🙂  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk samme savr av Sigma motor/ducati forhandler i Haugesund idag- Ducati skal komme med enda en forbedret utgave av slangene ettersom dagens løsning også har vist seg å feile.  så da blir det en sommer uten bakbremser da- en kan jo lure hva som hadde skjedd om UP kontrollerte bremser på duactier langs veiene ?? eller vi måttte på EU test 🙂

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Orginalnavene er auminium, og det er det på Oron også tror jeg. De er i alle fall ikke magnetiske. Oron navet er ca 0.1 mm. tykkere en de orginale. Det er heller ikke frest spor i kanten av skiva, slik det er på de orginale (se siste bilde) uten at det kan ha særlig vektbesparelse... Ja, bilder: 1 Oronskiva til venstre. Brukt orginalskive fra Tyskland ti høyre. 2 Oron skiva ligger unnerst, og viser unødvendig ekstra gods innerst. 3 Tykkelse forskjell, Oron til venstre.
    • Bilder? Du må jo vise den frem 😎 Er navet aluminium på begge? Ser litt "stålete" ut på din originale? Rart at det er såpass vektforskjell - den halve millimeteren tykkelse forklarer ikke de 300 grammene. Kanskje er anleggsflaten (husker ikke det riktige navnet) endel bredere? Vil tro du blir fornøyd uansett, når de nye klossene får varmet opp stålet og det fulle bremsepotensialet føles.
    • Jeg fikk Oro skiven i går. Den ser fin ut. Men det er litt skuffende at den er ca 300g. tyngre enn de orginale. (1.3/1.6 kg) Så to skiver blir brått over en halv kg ekstra..... Den er 5 mm tykk,a ltså 05 mm tykkere enn orginalt. Og det er også ca 3 mm unødvendig? mere gods på innsiden mot navet. Men naglene er ikke magnatiske, antakelig aluminium..nei, rustfritt må det vel være. det hender jo rustfritt ikke er magnetisk.
    • Så får man altså av og til betalt for å være litt engasjert i Ducatisme 😎  Stor underholdning og god stemning! Det er bare fordi jeg kjenner DMF at jeg tror på historien. Den involverer Beater tanks fra Japan og en herre ved navn Galluzzi.   Hvis du ikke får logget inn så er den i korte trekk: "showerfan" selger sin ubrukte Monster aluminium tank fra Beater i Japan. Allerede her er historien ganske flott, men det skal aksellerere rått.   Solgt på dagen fra Ebay.   Til Miguel Angel Galluzzi. YES!!!     https://ducatimonsterforum.org/index.php?topic=79954.new#new    
    • Joda, det siste der har jeg gjort. Men kan sikkert bli bedre på det, og på å rense skiver og klosser. Ja, Oron, skal det være. De ser helt like ut som de orginale, bortsett fra at navene er farga sorte. Den brukte skiva bestillte jeg før jeg var klar over de lave prisene hos Capri Moto. Den hadde kun fem hundredeler slitasje (om den var 4.5mm ny), blank og fin, og minimalt med riper. Prisene hos Motorradt. er ofte lave, og man betaler kun det frakten virkelig koster. Så ja, jeg var nok heldig med den. Men alle de andre brukte skivene jeg fant på ebay, i løpet av noen timer. er nok ikke verd det. Her var det mye mer eller mindre skrot, høye priser og høy frakt. Blir litt som om jeg skulle lagt ut mine gamle til tusen kr stykket... Med mindre selger har sjekka skivene nøye, bør han forstå at en kjøper tar en viss risiko ved å kjøpe slikt brukt. Og prisen bør være deretter. Nå er det greie returordninger på ebay da, men mye styr med montering, ev. demontering, sende tilbake og prøve å få igjen momsen. Skiva jeg kjøpte var ikke sjekka nøye, men den lave slitasjen samt god pris ga, meg en god feeling. Nå har jeg ikke prøvd den på veien enda. Men jeg kunne ikke skjenne noen ujamnhet ved en "manuell test".    
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer