Gå til innhold

Trimming / modifisering av motor


Anbefalte innlegg

Hva KAN man gjøre, hva BØR man gjøre, og hvorfor?

Som noen vet, bygger jeg en CafeRacer. Jeg vil ha en sykkel, som gir meg noe litt ekstra på flere områder. Og når det gjelder motoren så har jeg gjort meg en del tanker, men kommer stadig tilbake til at jeg ikke egentlig vet nok til å vite hva jeg bør gjøre.

Hva skal jeg gjøre med motoren? Hva vil jeg egentlig oppnå? Høykomp-stempler, vassere kammer, porting, balansering og svinghjul er ord man hører, og jeg vet en del om mye av dette, men hvilke konsekvenser har de forskjellige valgene? Man kan jo ikke få alt?!

Så for å komme videre i denne prosessen må jeg lære mer om dette, og derfor tenkte jeg å starte denne tråden her. Jeg kommer på ingen måte med en fasit her, men jeg håper på samtaler og diskusjoner. Kanskje kan det bli ryddig nok til at noen kan kikke tilbake her senere, på jakt etter et svar?

Og for å sparke det hele i gang, har jeg tatt en prat med Lars, og forsøker etter beste evne nå å skrive ned noen av hovedinntrykkene jeg sitter igjen med etter den samtalen (mye info, så noe er sikkert glemt, og noe kanskje misforstått).

 

Alt man gjør med motoren har en konsekvens.

 

Hvis man tar det fra starten, så må vi ha:

Luft inn. Mengde luft inn er viktig. Mer effekt (og turtall) krever mer luft/bensin. Stor luftfilter-boks er bra. Som jeg skjønner så er det fordi den mer stillestående luften i boksen er lettere å få inn i motoren. Ulempen er at man må ha plass til denne «store» boksen...

Luftfilter har selvsagt en betydning. Her finnes alt fra originalt filter, til «due-filter» som satt på race-syklene tidligere. All motstand her er dårlig, men samtidig vil man ikke ha rusk, småstein eller vann inn heller. Jeg havner av konstruksjonsmessige grunner på noen filter (pods) man setter utenpå innsugene. Disse kan også dekkes med en «strømpe» som holder mer vann/rusk ute (og det er sikkert en jungel å velge i her også...). Hva heter sånne strømper? Det er vel ikke de grønne fra Felleskjøpet?

Lengde på innsug har noe å si (det finnes t.o.m. variable utgaver), og ikke minst sliping og polering av innsuget. Dette vil minske turbulenser og «støy» i luftstrømmen.

Størrelsen på innsugsventilen(e) vil ha noe å si for hvor mye luft vi får inn. Disse kan byttes til større.

Men ikke noe av dette hjelper om vi ikke også får luften ut igjen like effektivt. Derfor må eksosventilen(e) og eksosanlegget klare å få det ut like effektivt. Mer åpen eksos er jo mange allerede kjent med. Her er form på eksosrør også viktig, for å få best mulig flow ut, uten for mye «turbulens eller støy» for luften. Det bør være en god balanse mellom luft inn og luft ut...

 

Ventilene som slipper alt dette inn/ut overlapper noe. D.v.s. at innsugsventilen(e) åpnes før eksosventilen(e) lukkes. Dette hjelper for å få eksos ut, og ny luft/bensin inn. Denne overlappen måles i grader (antall grader av en 360-graders syklus for veiva hvor begge ventilene er åpne). Lenger overlapp gir bedre tømming og fylling av brennkammeret, og dermed mer effekt (men kanskje mindre miljøvennlig). Mindre overlapp gir en mykere gange. (Hørt om 11 graders testastretta? Der gikk man ned i overlapp fra tidligere versjoner...)

 

Kammene - som styrer ventilene - har også muligheter for endringer. Ved å bytte disse kan man endre når, hvor mye og hvor lenge ventilene er åpne. Her er det ofte et kompromiss, ettersom man egentlig ønsker forskjellige kammer ved forskjellig bruk. (For noen år siden kom jo DVT på Multistrada som justerer kammene under bruk, og som da gir både myk gange i lav fart, og effekt når man trenger det). Man ønsker da mindre overlapp ved «pen kjøring» og mer overlapp ved pådrag?!

Det finnes «Touring-kammer» som gir kraft i mellomregisteret. Race-kammer gir mer HK. På de siste er overlappen på inn/ut stor, og for at ventilene skal rekke å lukkes før stempelet kommer opp må de ofte lukke/åpne raskere enn ellers. Skarpere knekk på kammene, som styrer ventilene... (Derav «vassere» kammer?) Ser for meg at det er her det begynner å bli fint med tvangsstyrte desmodromiske ventiler...

 

Ventilene kan man også «trimme». Hvis man freser og pusser ventil og ventil-sete, kan man oppnå en bedre tilpasning av disse. Når motoren er i drift, vil ventilene stadig rotere om sin egen akse (p.g.a. vibrasjonene). Som standard vil ventilene ofte passe bedre mot ventil-setet i én posisjon enn i en annen (her snakker vi om veldig små ujevnheter). Dette vil føre til at de tetter dårligere av og til, men det vil også bety at ventilstammen vil variere aldri så lite i høyde. Dette vil igjen si at man ikke får en så nøyaktig justering av ventilene, og egentlig må ha en større klaring enn optimalt for å sikre at de ikke «stanger» i vippearmen. Så ved å frese ventil og ventilsete får man bedre tetting, og man kan justere ventilene mer optimalt.

 

Brennkammeret kan også optimaliseres. Får man høyere kompresjon her inne, vil det gi større smell, som gir oss mer effekt og det hjelper også for å få eksos fortere ut, og dermed også fylle kammeret fortere på nytt. En måte å få høyere kompresjon på er å bytte stempler. Man kan velge et «drop in høykomp stempel» (gir høyere komp, men er ikke lettere), eller et race-stempel som i tillegg til å ha en annen utforming, også er lettere. Begge disse variantene fyller mer av kammeret i toppen, og dette gjør at luft/bensin blir mer komprimert. En ulempe med dette er at man får en mer ujevn gange i lav fart, og mer risting/vibrasjoner...

En annen måte kan være å slipe ned toppene litt i underkant, noe som også gjør at volumet med stempelet i øverste stilling blir mindre. Toppene kan også formes innvendig for å optimalisere brennkammeret, (og flow inn/ut?).

 

Et tredje variant er å bruke squish-band. Dette er syltynne pakninger/shims man kan legge under sylinderen (mellom sylinder og blokka) for å optimalisere høyden på sylinder i forhold til stempel.

 

En annen effekt av å bytte til et stempel som er lettere, er at dette vil gi mindre bevegelig masse, som jeg tenker kan gi en ørliten bedring av respons? Det vil også gi mindre «motstand» for veiva, og mindre vibrasjoner? (Litt usikker her... )

 

Rådene kan også byttes, og det gjøres i første rekke for å være sikker på at de skal tåle belastningene. Noen av motorene våre har vist seg å tåle hard belastning bedre/dårligere enn andre...

 

Blueprinting er også et begrep man hører. Det betyr at mange av delene i motoren måles og optimaliseres med tanke på klaringer og marginer. Komponentene avstemmes i forhold til hverandre, og man får en «bedre enn ny» -motor. Delene skal ikke bare være innenfor sped, men «midt i». Dette vil - så vidt jeg forstår -gi mindre vibrasjoner, og en motor som kan tunes mer optimalt?

 

Balansering. Komponenter som svingarmen kan med fordel balanseres. Hvorfor/hvordan? Jeg skjønner at hvis den er litt tyngre på «en side», så vil denne ubalansen gi uheldige vibrasjoner og slitasje. Men det er vel ikke dette det er snakk om?

 

Lettere svinghjul gir bedre respons, men man kan f.eks. risikere at den stopper lettere på tomgang, når man går av gassen... Tungt svinghjul gir mykere gange, og muligens mindre slitasje på motoren. Andre ulemper / fordeler?

 

Så kommer mapping og kjøring i benk, hvor man optimaliserer det hele med elektronikken. Her kan man vel også velge litt om man f.eks. er på jakt etter HK, eller dreimoment.

 

Hva ønsker jeg meg så av motoren min? Det er en 2V (1000ds), som skal være ganske god i utgangspunktet. Den har bra med dreiemoment tidlig, og de fleste skryter av denne motoren. Selv har jeg bare kjørt den 20 meter på grusen her hjemme... Men jeg hadde tidligere en 999s som var blueprintet, overhalt og modifisert. Og den var utrolig tight og responsiv. Det føltes som det var mindre «slark» og kortere vei fra mine tanker til respons ved pådrag.... (utrolig tåkete forklart...). Det var vanskelig å beskrive nøyaktig hva det var, men den gav en skikkelig god følelse. Jeg ønsker meg mer av dette i denne motoren også. Jeg er ikke på jakt etter å vinne på langsiden på Rudskogen, men jeg vil ha en morsom og holdbar motor som får fram smilet.

 

Hva har jeg missforstått, og hva har jeg ikke tenkt på. Er det andre som ønsker noe mer enn originalt? Og noe mer enn en powercomander?

 

Hva bør jeg velge? Kjør debatt!

 

  • Liker 3
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Satte 999'n på vekta i dag. 191 kg. med tom bensintank. Det er ikke så geærnt. Var tyngst foran faktisk🙄 Har fortsatt gel batteri.
    • Tirsdag 20. Mai klokken 15:00 – 19:00 Velkommen klokken 15 - 19 med fem gromme pass for alle. Oppmøte kl 14. Les vår ABC grundig, memorér og følg den. Obligatorisk teknisk kontroll kl 14 Førermøte kl 14.30 Påmelding gjøres lenger ned på siden for 1.800 frem til 1. Mai. Fra 1. Mai er prisen 2.100 Påmelding stenger 18. Mai kl. 23.59 (vi har kun forhåndspåmelding) Ikke videresalg av billetter. Ikke angrerett eller refusjon etter 1. Mai.  Banekjøringen er åpen for medlemmer av Desmodromene og de danske og svenske Ducatiklubbene.  Det er også noen gjesteplasser for de uten medlemskap, eller medlemmer på andre merker. Disse betaler 400 ekstra for deltagelse.   Du må krysse av for at du godtar kjøpsvilkårene OG har satt deg nøye inn i Desmodromenes egenerklæring og vår ABC for banekjøring.  Gruppeinndeling: Grønn = nybegynnere og alle som ønsker å øve i rolige former. Hvis det er din første gang med oss på Rudskogen, så skal du melde deg på i denne gruppen Gul = for de som har kjørt på bane tidligere og som ønsker litt tempo Rød = for de med mer erfaring Spørsmål?  [email protected]    
    • Tirsdag 24. juni klokken 15:00 – 19:00 Velkommen tirsdag 24. juni, klokken 15 - 19 med fem gromme pass for alle. Oppmøte kl 14. Les vår ABC grundig, memorér og følg den. Obligatorisk teknisk kontroll kl 14 Førermøte kl 14.30 Påmelding gjøres lenger ned på siden for 1.800 frem til 1. juni. Fra 1. juni er prisen 2.100 Påmelding stenger 22. juni kl. 23.59 (vi har kun forhåndspåmelding) Ikke videresalg av billetter. Ikke angrerett eller refusjon etter 1. Juni.  Banekjøringen er åpen for medlemmer av Desmodromene og de danske og svenske Ducatiklubbene.  Det er også noen gjesteplasser for de uten medlemskap, eller medlemmer på andre merker. Disse betaler 400 ekstra for deltagelse.   Du må krysse av for at du godtar kjøpsvilkårene OG har satt deg nøye inn i Desmodromenes egenerklæring og vår ABC for banekjøring.  Gruppeinndeling: Grønn = nybegynnere og alle som ønsker å øve i rolige former. Hvis det er din første gang med oss på Rudskogen, så skal du melde deg på i denne gruppen Gul = for de som har kjørt på bane tidligere og som ønsker litt tempo Rød = for de med mer erfaring Spørsmål?  [email protected]    
    • I samarbeid med importøren Ducati Sverige-Norge ønsker Desmodromene velkommen til en kanondag på Rudskogen så syklene våre kan komme til sin rett og førerne få litt instruksjon. Der vil førere av alle erfaringsgrader få prøve seg. Alle Ducatister er velkomne denne lavterskel-dagen. Vi ønsker at alle skal få prøve seg på sine smykker fra Borgo Panigale. Gjester og medlemmer i skjønn forening.  Du må krysse av for at du godtar kjøpsvilkårene OG har satt deg nøye inn i Desmodromenes egenerklæring og vår ABC for banekjøring. Vår ABC ligger til grunn for at vi år etter år arrangerer banedager med flott stemning, høy kvalitet og trygge rammer.   Velkommen fredag 1. august, klokken 08 -16 Oppmøte kl 08.00 Les vår ABC grundig, memorér og følg den.    Obligatorisk teknisk kontroll kl 08.00  Førermøte kl 08.30  Påmelding gjøres lenger ned på siden for 2.400 frem til 1. juli. Fra 1. juli er prisen 2.900 Påmelding stenger 30. juli kl 23.59 (vi har kun forhåndspåmelding) Ikke videresalg av billetter. Ikke angrerett eller refusjon etter 1. Juli.   Gruppeinndeling: Grønn = nybegynnere og alle som ønsker å øve i rolige former. Hvis første gang på Rudskogen, så skal du melde deg på i denne gruppen Gul = for de som har kjørt på bane tidligere og som ønsker litt tempo Rød = for de med mer erfaring    Spørsmål?  Kontakt [email protected]      
    • Jepp 👍 ... og for ordens skyld; ingen ble sendt hjem i fjor.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer