Gå til innhold

Holde en toventiler sprek etter 200.000 km


Anbefalte innlegg

Jon Tangenes skrev (16 minutter siden):

Er jo blitt dyrer drivstoffpriser enn i Norge jo.

Og med ei havarert krone, så blir jo du ruinert.

Du får kjøre når du har medvind.

Javisst. Billigere på bygda, lenger sør og ikke minst i Belgia. I Oslo er det ukentlig bensin for 18 kroner literen - i hvert fall en dag eller så. Supreme+ runder altså 30 kroner ved autobahn. Bra det er så liten tank😁 

  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med diagnose.

Hvis anledningen byr seg kan du jo høre om mine original-kammer ligger og tar opp plass. Han var fraværende når jeg hentet motor, og de lå ikke i esken med deler… 

Passer det ikke, så driter du bare i det 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stoppitide skrev (2 timer siden):

Sykkel plassert på verksted. Fører plassert i restauranten på Meneer van Eijck.

Toine hilser til alle!

Bensinprisene langs autobahn tok et par hopp siden sist. 

20240408_131113.jpg

Ølmenyen er flott, men jeg drakk rødvin.

20240408_193718.jpg

Høres i morgen med motorrapport🫣

Veldig bra du har kommet fram til Oisterwijk Lars👍 Har turen vært uten problemer underveis?

Det er en skam å drikke rødvin med så mye godt Trappist øl på menyen🤔, men jeg ser prisene er det dobbelte av hva det koster her jeg er😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra sotete til rent og med ventil-lap'ing (en viktig del av en service)

20240409_160329.jpg

Et lite hakk betyr utskifting 

20240409_152713.jpg

 

20240409_160511.jpg

Uten bilde, men sylindrene skal "hones" opp (egentlig ikke ordentlig honing, men sånn kulebørste som fjerner opp/ned bruks-striper og etterlater på kryss-og-tvers mønsteret.

Nye stempler. Mine gamle var ordentlig oppbrukt for to år siden, men måtte settes inn igjen fordi de nye fikk sammenbrent ring i Italia (uten vesentlig ekstra kostnad). Nå er det absolutt på tide/på overtid. Fint hakk i stempelpinnen. Uvisst hvorfor. Kanskje shit happens med stempelpinner etter 120.000 km?

20240409_154318.jpg

20240409_160028.jpg

20240409_160019.jpg

Kjent og kjært syn for mange👍

20240409_160155.jpg

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordentlig honing er visstnok en maskinering som utvider sylinderen bittelitt. Vet ikke om de gjør det selv. Det som gjøres her er bare en overflatebehandling som gjør det triveligere/lettere å være stempelringer og nullstiller den vanlige tendensen til at stemplene sliter sylindrene i en rett opp-ned bevegelse. Verktøyet her ser ut som en grov børste med kuler i tuppene. Du kan ha sett lignende på veggen hos Løvaas.

Artig læring og spennende dager👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon Tangenes skrev (41 minutter siden):

Du er med å skru, på hele prosessen?

Og sitter på den lokale pubben om kvelden og drikker Heineken?

Nesten omtrent slik, ja. Ikke så mye av disse indre motorgreiene jeg kan utføre, men alt det andre kan jeg littegrann om - og bidrar med. Vi holdt f.eks. på med nye styrelagere og da er det mye pill før/etter som jeg kan like godt selv.

I dag ble toppene klarerte og ferdige. Byttet begge eksosventilene. Pyntete ventilseter. Guider, tettinger, kammer, vippearmer strøkne. Et par shimser byttet. Sylindre topp. Knusk tørr gummi i oljetettingen på utgangen av kamakslingen bakre sylinder var grunnen til oljelekkasje - som jeg trodde var o-ringenes skyld.

Veiv, -lagere, råder, -lagere strøkne. Mesteparten av girkassen (original) tipp top, men sliten etter mange km. Kanskje overhaling av den om ca 25.000km er det siste jeg gjør på denne motoren.

Etter ytterligere 50.000km vil da blokk, veivlagere, stempler, råder(?), sylindervegger, kanskje metallet i toppene "sprøtt" møtes samtidig, midt i gaten på vei til resirkulering eller henge på en vegg et sted. Det hadde vært en god følelse hvis nesten alt takket for seg på samme tid.

75.000km bruker jeg seks, syv, åtte år på. Hvis mattematikk er nok til å planlegge livet så skjer dette omtrent når jeg runder 70 og da blir det en "mild tuned" 1000cc derfra og inn i evigheten. Hvis ingen og ingenting kommer i veien 😁😁😁😁😁✌️

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon Tangenes skrev (1 time siden):

Spennende prosjekt.

Du monterer koniske rullelager i styrekrona?

Jeg driver å monterer eksosanlegget på Multistrada'n, etter å ha pussa rør i to dager.

Vet du om disse pakningene i rørskjøtene skal bløtlegges først? De er litt trange...

Den ene pakningen jeg har er metall. Hva du har vet jeg ingenting om.

Denne gangen ble det All Balls koniske lagere. Det har jeg hatt før uten at de varte lengre. Nå ble det poengtert at grafitt-fett holder seg fett mye lenger. Annet fett blir gummiaktig etter noen år. Sa de. Vi får se.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På overtid i dag, men lite trafikk så det gikk greit til Kiel. For sent til middag på Birke, men club sandwich i baren duger. 

To mann tok kveldsjobb til sykkelen var ferdig. Bra👍

I morges var sjefen på sykkelen på dynoen. Ferdig tuning etter tre timer og så et par timer med småplukk. 

Jeg fikk fem hk og noen Nm mer enn de siste åtte-ti årene. Fornøyd også med glattere og sunnere gange.

Det var summen av flere ting som antagelig førte til dårlig fyring i fjor og i år. Kommer ikke unna injektorfeil - gradvis forsterket av et par sviktende ventiler og veldig slitne stempler. Fikk nå 749 injektorer fordi det var det de hadde i synkroniserte/like par. Mye sprut, men det ordnet seg i tuningen. Uansett; nå er det lekkert i hele motoren og den funker som bare rakkern. 

20240412_114834.jpg

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Lenge siden jeg fikk sykkelen vesentlig over 200. Selv nå med happy motor mangler i hvert fall 20 på toppfart. Plenty push i lavere hastigheter. Biggelaar er sikker på at giringen kan ha/har skylden. Gammel toppfart 235 med litt Audi-dragsug - 14/41 drev. Et par år (litt tilfeldig hvorfor) med toppfart 205 uten dragsug - 15/40 drev. For å dytte så mye luft MÅ giringen passe perfekt til den aktuelle motor. Kanskje MÅ det være 14/41. 

Nå får vi se. Bytter foran. Bytter bak, også pga slitasje. Kjede ca 5.000 lenger enn de vanlige 12.000. Jevnere motorgange?

Slipte vekk toppen av en pinne slik at den ble lett å presse ut. 

Godt med viktige nye deler.

20240812_163149.jpg

20240812_164530.jpg

20240812_170214.jpg

20240812_174501.jpg

20240812_194427.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

MERKEDAG 🙂 

En kvart million kilometer

Noen deler har vært med på hele reisen, andre bare på deler av reisen. Noe måtte byttes før det egentlig var naturlig, noe overraskende lenge etter det man forventet, noe for å oppgradere, noe for å pynte. 

Først 199.999 som så ikke kunne telle lenger

Så nytt instrument fra 0 til i dag, rundet 50.000 

Takk til Ducati og alle som har bidratt med pleie, reparasjoner og vedlikehold

199999 005.jpg

199999 007.jpg

speedo 2.jpg

speed.jpg

20240927_143132.jpg

1000001944.jpg

1000001949.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Oljelekkasjen tettet. Sejd helicoil-reparasjoner på sidedekselet og én på starteren. Takk for rask jobb hos Løvaas. 

Samtidig byttet kjede-mot-svingarm-beskytteren som internettet dømmer til rask katastrofe hvis man går ned til 14T fordrev. Nix. Kjørt 250.000km med 14T og fremdeles nesten helt ok.

20241023_153916.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Fanten var det undersiden av  svingarms beskyttern som blei utslitt. Bare nevner det, har du sett under? Tok litt tid før jeg oppdaga det, eh..

Det var og er forøvrig 15T på Fant. Var montert feil vei, så flaks at det ikke gikk galt. Men lett å ta feil da det skal stå motsatt vei av Ducati, i allefall på 750'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Satte 999'n på vekta i dag. 191 kg. med tom bensintank. Det er ikke så geærnt. Var tyngst foran faktisk🙄 Har fortsatt gel batteri.
    • Tirsdag 20. Mai klokken 15:00 – 19:00 Velkommen klokken 15 - 19 med fem gromme pass for alle. Oppmøte kl 14. Les vår ABC grundig, memorér og følg den. Obligatorisk teknisk kontroll kl 14 Førermøte kl 14.30 Påmelding gjøres lenger ned på siden for 1.800 frem til 1. Mai. Fra 1. Mai er prisen 2.100 Påmelding stenger 18. Mai kl. 23.59 (vi har kun forhåndspåmelding) Ikke videresalg av billetter. Ikke angrerett eller refusjon etter 1. Mai.  Banekjøringen er åpen for medlemmer av Desmodromene og de danske og svenske Ducatiklubbene.  Det er også noen gjesteplasser for de uten medlemskap, eller medlemmer på andre merker. Disse betaler 400 ekstra for deltagelse.   Du må krysse av for at du godtar kjøpsvilkårene OG har satt deg nøye inn i Desmodromenes egenerklæring og vår ABC for banekjøring.  Gruppeinndeling: Grønn = nybegynnere og alle som ønsker å øve i rolige former. Hvis det er din første gang med oss på Rudskogen, så skal du melde deg på i denne gruppen Gul = for de som har kjørt på bane tidligere og som ønsker litt tempo Rød = for de med mer erfaring Spørsmål?  [email protected]    
    • Tirsdag 24. juni klokken 15:00 – 19:00 Velkommen tirsdag 24. juni, klokken 15 - 19 med fem gromme pass for alle. Oppmøte kl 14. Les vår ABC grundig, memorér og følg den. Obligatorisk teknisk kontroll kl 14 Førermøte kl 14.30 Påmelding gjøres lenger ned på siden for 1.800 frem til 1. juni. Fra 1. juni er prisen 2.100 Påmelding stenger 22. juni kl. 23.59 (vi har kun forhåndspåmelding) Ikke videresalg av billetter. Ikke angrerett eller refusjon etter 1. Juni.  Banekjøringen er åpen for medlemmer av Desmodromene og de danske og svenske Ducatiklubbene.  Det er også noen gjesteplasser for de uten medlemskap, eller medlemmer på andre merker. Disse betaler 400 ekstra for deltagelse.   Du må krysse av for at du godtar kjøpsvilkårene OG har satt deg nøye inn i Desmodromenes egenerklæring og vår ABC for banekjøring.  Gruppeinndeling: Grønn = nybegynnere og alle som ønsker å øve i rolige former. Hvis det er din første gang med oss på Rudskogen, så skal du melde deg på i denne gruppen Gul = for de som har kjørt på bane tidligere og som ønsker litt tempo Rød = for de med mer erfaring Spørsmål?  [email protected]    
    • I samarbeid med importøren Ducati Sverige-Norge ønsker Desmodromene velkommen til en kanondag på Rudskogen så syklene våre kan komme til sin rett og førerne få litt instruksjon. Der vil førere av alle erfaringsgrader få prøve seg. Alle Ducatister er velkomne denne lavterskel-dagen. Vi ønsker at alle skal få prøve seg på sine smykker fra Borgo Panigale. Gjester og medlemmer i skjønn forening.  Du må krysse av for at du godtar kjøpsvilkårene OG har satt deg nøye inn i Desmodromenes egenerklæring og vår ABC for banekjøring. Vår ABC ligger til grunn for at vi år etter år arrangerer banedager med flott stemning, høy kvalitet og trygge rammer.   Velkommen fredag 1. august, klokken 08 -16 Oppmøte kl 08.00 Les vår ABC grundig, memorér og følg den.    Obligatorisk teknisk kontroll kl 08.00  Førermøte kl 08.30  Påmelding gjøres lenger ned på siden for 2.400 frem til 1. juli. Fra 1. juli er prisen 2.900 Påmelding stenger 30. juli kl 23.59 (vi har kun forhåndspåmelding) Ikke videresalg av billetter. Ikke angrerett eller refusjon etter 1. Juli.   Gruppeinndeling: Grønn = nybegynnere og alle som ønsker å øve i rolige former. Hvis første gang på Rudskogen, så skal du melde deg på i denne gruppen Gul = for de som har kjørt på bane tidligere og som ønsker litt tempo Rød = for de med mer erfaring    Spørsmål?  Kontakt [email protected]      
    • Jepp 👍 ... og for ordens skyld; ingen ble sendt hjem i fjor.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer