stoppitide Skrevet 11. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2020 10 timer siden, perern skrev: Er det så lett å få en «ny» sykkel??😲 Rød nøkkel på og så raskt av Sort nøkkel på og så raskt av Sort nøkkel nr to på og så raskt av Rød nøkkel på og så raskt av Rød nøkkel på og la stå litt før av Tut & kjør på ny sykkel lizzom Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stoppitide Skrevet 16. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2021 Slark i akselen en stund. Økende. "Splines"/tenner(?) slitt slik at sprocket carrier faktisk var løs. Tiden var inne. Kjøpte en reserve svingarm for noen år siden. I dag brukte jeg akselen. Hjul av. Carrier & flange av. Konisk spacer. Klips. Skive. Kaliper. Gummihammer. Hvis jeg ikke har ødelagt lagrene var dette ganske greit. To timer brutto. Dernest kjede for andre gang. Burde ha gjort det selv fra dag én. Første gang gikk det bra. I dag brukte jeg de to innkjøpte reserve master links'ene. Jeg kunne klart meg uten fiklingsgraden. Mer plug & play, takk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
perern Skrevet 16. januar 2021 Del Skrevet 16. januar 2021 Snart selvlært Ducati mekaniker du Lars👍 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Øystein Skrevet 16. januar 2021 Del Skrevet 16. januar 2021 Dette er jo miljøvern i praksis. Bruke ting til de er brukt opp. Lite snakk om det når det gjelder kjøretøy i dagens samfunn... Og du stiller nok i første rekke når det gjelder å utnytte delenes potensiale virker det som :) Jeg har også byttet kjede et par ganger. Første verktøyet var rimelig, og varte vel egentlig bare en gang... Overrasket? nei ikke egentlig... Egentlig grei skuring, men andre gang strammet jeg nok låsen litt for mye, så man lærer noe bestandig... 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stoppitide Skrevet 17. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2021 Kalipervask - spesielt viktig med litt kosting av stemplene som med nye klosser skyves litt inn i tettingene. Avleiring kan ødelegge tettingene. Nye klosser - ett hakk over de tidligere "to-fingers" sinter HH jeg har brukt lenge. Det blir spennende å sjekke om det blir mere stas. (Oppdatering juli '21 - nesten dobling av bremsekoeffisienten funker, ja) Jeg tok også en runde med "SealMate" for å fjerne mulig rusk. Rusk kan finne veien opp i tettinger = gaffeloljelekkasje slik som jeg hadde. Fant rusk og håper det ble fikset så enkelt. Første kjøretur vil vise resultatet. (Jepp, det var så enkelt)(...denne gangen) Til sist var det et forsøk på å lokalisere kilden til en syngende støy fra 4.000 omdreininger. Videoanalyse er jo populært og var faktisk mer presist enn å vandre rundt og lete. Jeg brukte også et stetoskop og fant et par aktuelle synge-lydkilder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stoppitide Skrevet 2. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2021 Ok - pandemiisolasjonspuslespill..... Jeg blir spurt om hva som er byttet ut og svarer som regel heller med hva som er igjen. I dag gikk jeg gjennom delekatalogen og fant mere enn jeg selv har trodd. Originale URØRTE deler: demperopphengsvippearm og høydejusteringsstag bakbremsmasterpumpe, -væskebeholder, -lysbryter, -slange, -kaliper og -brakett el-bryter på styret, høyre og venstre regulator (Jo!) SORRY - byttet 2022 batteribrett tenningslås og setelås SORRY - byttet 2022 tankstøttepinne (ikke mistet!!!) under-setet-plastbrett hjelmlåsewire (ikke mistet!) forhjulsaksel (nesten sikkert) kjede"slider shoe" (som IKKE er nedslitt) støttebrakett startermotor beltedrev og -gummi tenningssensor vippearmsakslinger (i toppene) innsprøytningshus, -dyser og trykkregulator anslagsvis kun 20 skruer igjen Originale, men modifiserte deler: luftfilterboks; åpent lokk og racefilter forskjerm; hjemmelakkert svingarm; lakkert SORRY - byttet 2022 girkasse, men output shaft byttet pga nedslitte "splines" girsjalter (der fjæren pleier å brekke) veiv; lettet og balansert sylindre; borret ut, nikasilbelegg, honet én gang SORRY - skal byttes senere i 2022 Deler som er byttet ut med nye/brukte originale og deler som er byttet ut med ettermarkedsdeler kommer i løpet av neste langvarige pandemi-lockdown. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stoppitide Skrevet 24. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2021 Fra tidligere bytte av ramme (klarte selv) og så bytte ledningsnett (klarte selv). Det er visstnok lov å banne underveis.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stoppitide Skrevet 14. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2021 Han sa det skulle holde I HVERT FALL 25.000 km før ny ventilservice. Stemte det. Med unntak av én eksoslukker (0,02) så var alt helt likt som i fjor sommer (15.000 km siden). Tror kilden til syngelyden muligens er funnet. Rapport i morgen. Ny clutch (prøver Surflex)(med hull i stålskivene for mindre "grabbiness"). Ny demperfjær, smøring av opphenget, sveiset et eksosfjærfeste, sideflytting av bakbremskaliper (for å unngå subbing mot ekene) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stoppitide Skrevet 15. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2021 Syngelydsynder var urettferdig forhåndsdømt. Det var ikke et sideveis litt feilplassert drev under svinghjulet, men fint å rette det likevel. Neste mistenkte på listen er stempler (vanligvis det horisontale....) - i moden alder blir det avstand ringer/sylindervegg og derfor "piston float" (?) - litt uønsket slingring i stempelstilling/vinkel vs sylindervegg = vibrasjon i sylinder/-kjølefinner. Sies det. Levert i egen koffert. Denne gangen ble en italiensk (?) ettermarkedsdel levert MED bruksanvisning. Ikke hullete som forventet, men med to-tre spesielle skiver i bunnen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stoppitide Skrevet 20. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2022 Vinter snart over og noen puslejobber er snart unnagjort. Ny svingarm som jeg kjøpte billig for å ha i båkhånd. Den gamle slarket i høyre aksel-gjennomføring. Tråkket til med helrød denne gangen - ja, ja, rødt skal jo være ekstra bra, så da så .... Nye eksos-mid-pipes stoppet opp fordi den XXXX skruen/pluggen ikke synes det var noe poeng å lystre diverse verktøy, muskelkraft eller slagdrill. Små lakkskader fra storkrasjen og grusfella på Rudskogen 2015 fikk i fjor hjelp av vann og frost slik at det flasset mye på bakhjulet. Jeg tenkte at det er verdt et forsøk å reparere/utsette behovet for proff lakkering. Usikker på om jeg er enig med meg selv på det punktet. Lærdommen er å bruke mer tid på å pusse seg til 'bunns', bruke litt mer lakk (siste strøk glossy) og ikke minst; vent mer enn et døgn før pussing/gradering/polering. Greit nok som quick fix i påvente av proff jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stoppitide Skrevet 20. april 2022 Forfatter Del Skrevet 20. april 2022 Stoppa!? Får ikke starta! Hjem med Viking. Det var i går. Lade batteri. Lese seg opp på diagnose. 25V~ økende til 70-80 med turtall fra 2.000 til 6.000 omdr. Målt fra hver av de tre gule ledningene til hver av de andre gule (fra dynamoen). Sjekker om dynamoen ("stator") virker. Jepp - funker som bare det. Regulator? Måle spenning over batteripolene mens motoren går. På 3.500 omdr. skal det gjerne være 14,5V. Nei, det var ikke det gitt. 12,05 uansett turtall. (12,45 igjen på batteriet etterpå) Tyder på defekt regulator. Skal dog sjekke ledninger og koblinger fra den og i retning batteri og andre strøm-mottak. Godt å finne ut av ting, men synd å måtte stryke regulator av listen over gjenlevende originaldeler. Den har jo bare gått 220.000 km 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stoppitide Skrevet 23. april 2022 Forfatter Del Skrevet 23. april 2022 Yessss Ny regulator hentet hos Løvaas. Montert i dag. RESULTAT! Lader jevnt på litt over 14 volt fra 1.500-2.000 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
André Bergheim Skrevet 23. april 2022 Del Skrevet 23. april 2022 Grattis. Det gjør seg med litt spenning i hverdagen 😁 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
perern Skrevet 23. april 2022 Del Skrevet 23. april 2022 Bra det da, så slipper jeg å dytte så mye opp til toppen av Stelvio🤢 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stoppitide Skrevet 7. mai 2022 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2022 Apropos Stelvio. Tiltagende treig tenningslås gjør at jeg ser for meg å stå et øde sted med en halv nøkkel i hånden. Byttet. Flyttet chip fra gammel til ny rød nøkkel og programmert de to nye svarte nøklene. Virker! Et av bildene viser resultatet av klarlakking med dårlig forarbeid. Nye deksler på plass. De forrige varte 10 år. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
perern Skrevet 10. mai 2022 Del Skrevet 10. mai 2022 Monster’n ser omtrent ut som helt ny, blir nok mange lange blikk i Italia til sommeren🤩 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stoppitide Skrevet 22. mai 2022 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2022 Ikke heelt ferdig ennå.... og blir det aldri. Fikk beskjed av gutta bak at drevet bak sjanglet og vred seg en cm sideveis. Hæ? Opp på støtten og tomgang slure clutch. Javisst. Hmm. AFAM Superlite quick change carrier har vært i bruk 150.000km og ble etter hvert mistenkt nummer én. Rykkutjevnerne nummer to. VIDEO AV SYNDEREN NEDERST På to dager hadde Carpimoto levert carrier og drev fra JT som er omtrent en fjerdedel av prisen på CNC Racing. Flange(/deksel?) fra CNC Racing. Bare brukt et par år. Ser litt rufsete ut, men er tight og grei Tabs på baksiden av carrier hindrer at rykkutjevnerne "vandrer" innover. Hvis de er der. Ting skal kunne bevege seg littegrann - for å følge vridninger her og der i sykkelen. Her ser man ca én mm i rykkutjevnerne. Null drama Første fase av full krise - metall mot metall øverst ... og til slutt bonusen når alt er tight NÅR JEG LØFTER FLANGE'N SKAL DEN SITTE TIGHT INNE I CARRIER. HER ER DET STOOORT AVVIK. SLARK. OPPBRUKT. 20220522_142057.mp4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
perern Skrevet 22. mai 2022 Del Skrevet 22. mai 2022 Ja ja, blir mye skruing på deg om dagen Lars🥺 Skikkelig «gatemekaniker» ser det ut til. Er det mange som glaner på han rare mannen i gata som sitter å skrur på sin flotte Monster? Du er vel snart ferdig utlært nå, men burde ha et bedre sted å skru😁 Imponerernde arbeid👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stoppitide Skrevet 22. mai 2022 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2022 En fantastisk ice-breaker overfor alt og alle i nabolaget 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stoppitide Skrevet 14. juni 2022 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2022 Yum yum (selv om den måtte files ned for å passe den litt bredere felgen) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stoppitide Skrevet 5. juli 2022 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2022 Oljelekkasje i fjor høst og i år. Tiltagende. Ingenting under 5.000 omdr. Ventet til nå når sylindre likevel skulle av. Se o-ringen som er støttet opp mot metallbiten. Det er ikke lenger en o-ring som kan holde olje på plass. Det er en deformert,flat og helt hard gummiring. Så kan dere muligens se to ringer høyt oppe på sylinderveggen. Nikasilbelegget slitt pent og komplett ned. Glatt og blankt (skal være et slags mønster). Stempelringer utslitt de også. Ikke ødelagt - bare brukt opp. Sylindrene er det originale metallet (220.000 km) og er etter borring og Nikasil brukt 170.000 km med kun en honing underveis. Grei holdbarhet. Siste bildet er av ny sylinder. Borret ut 2 mm og Nikasilbelagt. Man kan se mønsteret eller i hvert fall at veggene ser mattere ut. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stoppitide Skrevet 6. juli 2022 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2022 I morgen fullvarming og sjekk av at alt er oljetett og ellers som forventet. Neste oppdrag er 500 km variert belastning. Turtall og belastning så variert som mulig. Koselig med nye skiver. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stoppitide Skrevet 3. september 2022 Forfatter Del Skrevet 3. september 2022 I kategorien "fiffig" er denne beskyttelsen mot de tyngste regnskurene i utendørstilværelsen. Låsen blir avfettet hvis det blir vått nok lenge nok. Kuttet ned et plastlokk og tape't fast en magnet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stoppitide Skrevet 12. september 2022 Forfatter Del Skrevet 12. september 2022 Da er det bare 170.000 km igjen til neste instrumentfornyelse 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stoppitide Skrevet 12. september 2022 Forfatter Del Skrevet 12. september 2022 Sommerens glede over nye deler fikk seg en nesestyver da røyken stod ut av eksosen. Luftfilterboks med så mye olje, fra veivhus med overtrykk, at det rant over innsugstrakt og inn i sylinder. Trykk viste seg å komme fra brent stempel som slapp gjennom litt moro. Stempelringer brent fast pga og/eller feil stempelringklaring/høy utetemperatur/høy fart. Jeg legger for egen regning til en mistanke om litt falsk luft fra tennplugger som ikke satt fast som vanlig. Da blir det mager blanding og for varmt. Utvidet ferie og 1 000km omvei for at verkstedet kunne forsøke å rydde opp. Det kunne de, men måtte gjenbruke mine gamle stempler. Moderat tilfredsstillende løsning, men funker i hvert fall. Jeg har hatt for høy tomgang i høst. Uten sensorer og stepper motor (closed loop) er det ikke så mange ting som kan være galt. Ny post når jeg har sjekket nyeste mistanke... Ødelagt tetning på tennplugg kan slippe inn luft og tulle med tomgang. Vi får se... Klikk flere ganger på bildet for forstørrelse - ganske jævlig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg