Det er tidlig i prosessen, men jeg kjenner igjen mønsteret fra da jeg kjøpte Monster'n. Motstand, fornuft og bortforklaringer - penger, tid, unødvendig osv. osv. Prøver å dynge ned lystfølelsen med motargumenter, men innser at det er usunt og antagelig umulig.
Jeg skal ikke nekte meg selv å orientere meg i hvert fall.
Tenker på 996, 999, 848 eller kanskje 1098.
Strada Capitano
Vi kjenner igjen sykdommen. :-)
Man kjøper banesykkelen der du finner den. Norge, Sverige, Tyskland, Englang, USA, osv.
Erfaring tilsier at det kan ta tid å finne det du er ute etter. Så vær tålmodig. Man kan i tillegg hjelpe til litt selv også ved å oppsøke miljøet øitt eller rett og slett spørre litt. (slik du gjør nå)
I Norge så er det trolig 2-3 stk som vurderer en av de to 999R ene som er til salgs i det norske markedet. De kan jo få litt drahjelp hvis de får solgt dem de allerede har. Så der har vi 4 alternative banesykler som sirkulerer.
Plassen Brothers har et par 1098Rer til salgs som man får fin høstpris på.
Det er ikke alle sykler som averteres. Det går mer på ryktebørsen.
I Sverige så spises jo momsen nesten opp av valutaforskjellen. Mye gode kjøp derfra. F.eks ta en prat med Patrik på Biscaya. Han vet om det meste som sirkulerer i Sverige.
Import fra England er jo meget gunstig for tiden.
Så jeg kan ikke si annet enn lykke til i høstjakta!
Dagfinn (Daffy Duc)-- Desmodromene Corse General --
stoppitide: Det er tidlig i prosessen, men jeg kjenner igjen mønsteret fra da jeg kjøpte Monster'n. Motstand, fornuft og bortforklaringer - penger, tid, unødvendig osv. osv. Prøver å dynge ned lystfølelsen med motargumenter, men innser at det er usunt og antagelig umulig. Jeg skal ikke nekte meg selv å orientere meg i hvert fall. Tenker på 996, 999, 848 eller kanskje 1098.
Hva er ambisjonsnivåert ditt for la oss si 2-3 år ? Noen få banedager ? En del banedager ? Planer om konkuransekjøring ?
Hvor mye penger vil du legge i det ? Husk at du trenger litt stæsj i tillegg:
Noe å frakte den med, ekstra kåpesett, litt smådeler, kanskje et ekstra felgsett, det er kjekt med et partytelt, litt verktøy, dekkomlegging, dekkvarmere og depotstøtter foran / bak. Dette er vel omtrent en passende "startpakke". Omtrent alt av dette får en kjøpt på bruktmarkedet, et smart sted å lete her i Gnore er www.racing.no, markedsplassen der har en god del brukt universell utstyr tilsalgs.
Dagfinn nevner vel omtrent det som er av marked for Ducati banesykler i Gnore, det er jo ikke akkurat stort...
I Sverige kan du forsøke www.sporthoj.se, der dukker det opp sykler fra tid til annen. Eller www.ducceklubben (mulig en må være medlem for å komme til kjøp/salg ?)
Hvis du beveger deg ut av norden, så er nærbutikken et sted å starte: www.ebay.co.uk eller .de eller .com eller .it osv. I tillegg, så er det mildt sagt en enorm flora av div. Ducati forum rundt omkring med egne kjøp/salg avdelinger.
Prisene begynner gjerne rundt 20 000,- + frakt og moms for en sykkel. Da har den gjerne vært kjørt en stund, så en kan vel få seg en overaskelse eller to på vedlikeholdsiden. For dette får du da en 748 eller en 916. Beveger du deg opp i pris, til la oss si 40-50 000,- + frakt og moms så får du gjerne 996 sps eller kanskje en R / 998 S med en god del stæsj. Du finner også 848 og enkelte 1098'er i dette prisleiet.
Beveger du deg oppover mot 100 000,- + frakt og moms, så får du fullriggde sykler med mye stæsj, ekstra felger, kåper, mye deler osv.
Eks:
1098
Akrapovic full Ti system
EVR Slipper clutchDP race ECUOhlins forks with superbike valvingOhlins TTX shock with superbike valving moded for track linkDan Kyle 30mm offset triplesOZ 5 spoke rims w/ Pirelli superbike slicks mountedDP knock-off rear sets w/ GP shiftWoodcraft underbody frame slidersWoodcraft clip-onsASV leversCustom fairing bracketCarbon air-runner coversNew D.I.D. 520 chainALTH quick change rear sprocket and carrierVortex front sproketSpares:Stock rear linkShowa forks revalved for 160lb riderShowa shock revalved for 160lb riderExtra Sharkskinz track plasticsStock wheels w/ pirelli dragon supercorsas mounted6 sets of Pirelli Superbike slicksVarious Ducati specific toolsI'm sure there is more but this is just off the top of my head.The Bad:This bike went down at Grattan but was striped down and rebuild. Nothing is bent, but there is cosmetic damage. Since I use Sharkskinz body work it can be repaired, I just don't have the time. New Price$14,000 for the whole package.
Han har etter at denne annonsen er skrevet tatt jobben med å fikse kåpene osv, så nå er den strøken igjen. Og det virker ikke som om noen har nappet på den, så det kan jo hende en kan få den enda billigere. I tillegg, så mener jeg han nå var villig til å gi fri frakt innen USA også. Den vil da havne på rundt 115 000,- ferdig i Norge.
Har også sett banerigga 848 fra en rundt 6 000 $, det blir under 55 000,- ferdig i Norge med frakt og moms. Da er det som regel en standard sykkel med banekåpe.
Beveger du deg oppover mot +- 150 000,- + frakt og moms, da beveger du deg inn i lavere Fx / RS sjikt, dvs. de spesialbygde racingsyklene fra Ducati. 99x RS / F0-F1 (2000 - 2001 modellene) kan du muligens få tak i for den summen. 1098 R begynner også å komme i det prisleiet.
Over 200 000 er det bare å peke, du får etterhvert en Desmosedici fra ca. 270 000,- + frakt og moms. 1098 R i massevis i prisleiet rundt 200 000,- + moms og frakt (ringe Plassen gutta ?)
Et tips kan jo være å kjøpe en eldre, godt mekanisk vedlikeholdt gatesykkel. Sjansen for å få en som da ikke har gått på bane er stor, og det er jo greit å være den første som begynner med det. Vet om en 748R her i Norge som muligens er tilsalgs, den har vært kjørt på bane, men de siste 5-6 årene har den bare blitt benytte til kjøring på vei. Den er topp mekanisk vedlikeholdt (hos Løvaas), med bytte av vippearmer osv. Aner ikke hva han evn. skal ha for den.
Til sist: det er de nærmeste ca. 4 månedene en kan gjøre gode (?) kjøp, da er folk lei, og vil bare ha stativet ut av synet...
Regards, PerJ (gate: '94 916 S, bane: '08 1098, pending: '08 1098 S)
Dette kan kanskje vere noe?
http://www.finn.no/finn/mc/used/object?finnkode=23931120
Selv om det krever litt ombygging, kostnad.
Så å få en ferdig bygd, kan vere fornuftig. Se hva du får på den 999R, som er lista her på forumet. Koster en del med felger og kåper også.
Lykke til.
Kristiansander med 996SPS og 1098 Bane
Takk så masse!
Jeg er helt i startfasen - mye mulig at det blir senere eller ikke i det hele tatt. Som sagt, det blir dog vanskelig å stå i mot. Jeg kan strengt tatt kjøpe en Plassen-sykkel, men er ikke i nærheten av å kunne serve og utnytte noe sånt. Det blir feil nivå for meg og dermed en fornærmelse overfor sykkelen.
Antagelig er et "fornuftig" nivå en godt holdt ferdigrigget 996/999/848 pluss nødvendige ting og tang.
Jeg antar at ambisjonsnivået på sikt er å amatørkonkurrere - dersom jeg ikke blir for skremt av tette flokker av gærninger med hastverk underveis. Corsegruppen ser ikke ut til å være skremmende, men vi snakker sikkert annen heftighet i RookieNM, BOTT og den slags.
Jeg kommer sikkert til å ta opp temaet igjen i Foreningsmiljøet - så dere får forberede dere på å grensesette overfor en vitebegjærlig newbie.
Testastretta-motoren i 998/999 er vel regnet som mer holdbar enn Desmoquattro-motoren i 996, så jeg vet hva jeg ville valgt som ræser...
Og med en 998/999 kan du kjøre Nasjonal i NM Det har jo blitt en ganske stor klasse, der rundetidene på Rudskogen varierer fra 1.00 til 1.15. Dvs. at du kommer ikke til å vinne, kommer ikke til å bli sist, og at du sannsynligvis alltid finner noen på ditt nivå å knive med i et race. Nasjonalklassen er åpen for både A- og B-førere og har vel et visst hobbyrace-preg over seg
Av "gamle" ræsera står 998RS øverst på lista mi som banesykkel.. me want!
Tor #69
I år kommer dokker tel å plages mye med mæ...
ducTor: Av "gamle" ræsera står 998RS øverst på lista mi som banesykkel.. me want!
Hallo stoppitide,
Jeg har en nesten ubrukt 1098S stående i garasjen akkurat nå. Den er importert fra USA og er en 2007 modell. Masse karbondeler, standard demping, karbon-sort tank, rød ramme, røde striper på Pireli dekk (som må byttes antagelig). Sorte kåper (vet ikke om de er spesielt for bane). Det er en maskin som må ha et kjempepotensiale for en med ambisjoner. Sykkelen er komplett med papirer fra USA. Kan ikke registreres i Norge pga serienummeret. Snakkes mandag kl 16.00. Sykkelen er ikke min, men oppbevares i min garasje inntil et nytt lokale kommer på plass. Eier ønsker kr. 130.000.
Jan P.
Helge: ducTor: Av "gamle" ræsera står 998RS øverst på lista mi som banesykkel.. me want! Det bør vel ha et ganske friskt driftsbudsjett for å kjøre med de der, så kanskje like greit om det blir med drømmen?
hehe.. e det som e så fint med drømmer... tar ikke hensyn til sånt
Denne er jo en løsning på akkurat det med driftsbudsjettet , Fant denne på ekjøpen :
peterboy:Jeg har en nesten ubrukt 1098S stående i garasjen akkurat nå.
Så det er der den har havnet. :-) Det var vel 2 stk sorte 1098Ser som ble importert av to ivrige karer. De har lenge blitt forsøkt solgt som "bare å løpe å registrere den hos Biltilsynet" sykler på Finn. Rent forsøk på svindel etter min mening da selgerene viste utmerket godt at disse ikke lot seg registrere. Eller kanskje dette er et annet eksemplar?
Uansett så er det et godt emne for en banesykkel. Prisen får dere vurdere selv. :-)
stoppitide: Det blir feil nivå for meg og dermed en fornærmelse overfor sykkelen. Antagelig er et "fornuftig" nivå en godt holdt ferdigrigget 996/999/848 pluss nødvendige ting og tang.
Det blir feil nivå for meg og dermed en fornærmelse overfor sykkelen.
Dette drar oss jo over på en interessant diskusjon. Hva er egentlig et fornuftig nivå og bør det ha noe betydning for hva vi har lyst på. :-)
Hvis man kjøper en 999 eller 848 med over 140 hester så er oppfatningen at man fint klarer å utnytte dette mens straks man nevner en 1098R på 180 hester så er det overkill. Samme argument benyttes faktisk også med 1098 med 160 hester mot 1098 R med 180 hester.
Så hvis man kjører rundetider på 1.10 med en 999 på Rudskogen så er det helt greit mens med en 1098 R så er det en skam. Putter du Ole Bjørn på begge syklene så vil han kjør 0.58 runder med 999en og 0.57 runder med 1098Ren. Hvorfior la seg styre av slike uviktige elementer.
Skal man benytte slik argumentasjon så bør jeg egentlig kjøre racing med en Monster 620.
Kan vi ikke heller si som DucTor. "Me-Want" og la lommeboka og lysten styre valget. Du vil kun få beundrende blikk fra min side hvuis du dukker opp med en 1098R.
Dagfinn: peterboy:Jeg har en nesten ubrukt 1098S stående i garasjen akkurat nå. Så det er der den har havnet. :-) Det var vel 2 stk sorte 1098Ser som ble importert av to ivrige karer. De har lenge blitt forsøkt solgt som "bare å løpe å registrere den hos Biltilsynet" sykler på Finn. Rent forsøk på svindel etter min mening da selgerene viste utmerket godt at disse ikke lot seg registrere. Eller kanskje dette er et annet eksemplar? Uansett så er det et godt emne for en banesykkel. Prisen får dere vurdere selv. :-)
Det er en tilsvarende rød tilsalgs også...
Prisvurdering, for *MEG* så er den prisen minst 40-50 000,- for høy (mulig eierne blir sure nå...)
Med 4 museklikk så fant jeg flere 1098 S'er som vil komme inn til Norge for en 100-115 000,- ink. frakt og moms. Og som lar seg registrere.
Da blir det noe rart med 130' for noe som ikke lar seg registrere.
Et alternativ kan være å kjøpe ei registrerbar ramme i europa og flytte over alt. En må muligens ha andre potter, de er nok ikke E-merket. Tviler på at det er noe butikk, til det så er rammeprisene fortsatt for høye.
Da må de betraktes som banesykler, og her finnes det mildt sagt et enormt utvalg hvis en bare leter litt. Et eksempel er den jeg beskrev lenger oppe i tråden.
Det antageligvis smarteste de kan gjøre, er følgende: strip de for alt av gatedeler, kåper, speil, lykter, støtte osv. Pakk dette forsiktig ned i bobleplast og legg på lager. Kjøp så et glassfibersett, hiv evn. på noe lakk og forsøk å selg sykkelen for 80-90 000,-. Følg så med i miljøet, det er alltid noen som desverre har en ufrivillig avstigning på gatesykkelen. Selg gatedelene til de. Totalt, så burde en klare å få ut en 90, kanskje100 000,- av det. Sett tapet på læringskontoen. Men selv det er muligens for høye priser, de syklene jeg fant i Europa er gatesykler. Det betyr at en kan gjøre akkurat samme sak med de, og de kan tross alt registreres om nødvendig, hvilket bør bety en høyere pris. Husk at på de europeiske så tikker og går bruksfradraget...
Og hvis det er slik at de må ha 130' for å dekke inn kostnadene sine, da har de i utgangspunktet gitt altfor mye.
Nå får jeg sikkert kjeft...
:-)
130 føles nok kjempebillig da jeg kan erindre at prisen var 170 i fjor. Kanskje den må stå å støve 1 år til før eieren orker å svelge kamelen. Det er jo et fint møbel.
Slik markedet er p.t. så er nok pertj sin betrakting ikke så langt unna sannheten.