Da er snøen i ferd med å slippe taket her på palmekysten, noen er iferd med å reise til Spania (TAKK skal dere F..!! meg ha), og vi andre tenker vel på det som forhåpentligvis raskt kommer: sesongstart.
Jeg har fått hjem min nye elskerinne, og er litt usikker på hva min litt eldre elskerinne synes om det. De har ikke sett hverandre enda, det turde jeg ikke...
Så til saken, siden min nye skal få et skjermet liv på egnet område, så er det visse utbedringer som må foretas.
Det jeg tenkte å begynne med, er sikring av bolter. Tang er greit, den fant jeg på Burtema. Men hva med tråd ? I katalogen til "Gubb-dagis" (Clas Ohlson) fant jeg 0,8 mm glødet rustfri tråd, 30-6026, er den de fleste bruker ?
Kåper tenker jeg på Ricambi Weiss fra Tyskland. Andre forslag ? Div. dzus dingser muligens fra samme sted. Det jeg kunne tenkt meg i tillegg, er en slik rasing frontkåpeholder. Akkurat nå ser det ut som om jeg må til USA for å få tak i en slik ?
Litt rasing-bling-bling må vel til, og da blir det vel noe fra våre kinesiske venner.
Rød farge, skal kontakte www.norbond.no på Hamar. De har 2-komponent "lastebillakk" til en vettug pris, dvs. 250,- liter'n eller så. Ulempen er at de har ikke annet en standard RAL og NCS farger + noen lastebilkoder. Skal høre om jeg kan sende dem en fargeprøve, som de kan matce mot standardfargene sine. Har sjekket RAL fargene, og 3001 / 3002 er nærmest, men de er noe dypere / "gråere". Gurun hos min lokale lakkpusher sa at det var mer gult i den prøven jeg kom med, så den er mer "briljant".
Og så må jeg ned i bua, diameteren på hullet i bakselen til 1098'en er større en på 916. Må derfor dreie ny bolt til bakhjulsstøtta...
Da er vel de nærmeste dagene belagt med arbeid tenker jeg.
Jo, en ting til: Er det noen som vet om en billig, stor kjølboks (70-80 cm lang, 50 cm brei og som tar stående 1,5 liter brusflasker) ? Trenger ikke å være elektretisk, skal fylles med is +++ Må være i plast.
Regards, PerJ (gate: '94 916 S, bane: '08 1098, pending: '08 1098 S)
Når det gjelder fargekoder så har Bilskadesenteret Ringerike AS fargekart/ prøver (PPG) med alle fargene og kodene til Ducati (Jeg ble overasket over hvor mange farger/ nyanser Ducati har i sitt sortiment!). Vet ikke hva prisen er på den lakken i forhold til den du har funnet.
pertj:Kåper tenker jeg på Ricambi Weiss fra Tyskland. Andre forslag ? Div. dzus dingser muligens fra samme sted. Det jeg kunne tenkt meg i tillegg, er en slik rasing frontkåpeholder. Akkurat nå ser det ut som om jeg må til USA for å få tak i en slik ?
Jeg vile tatt en telefon til Tor-Erik da jeg vet han fikk hjem noe nylig som hadde god finish og passform.
Dagfinn (Daffy Duc)-- Desmodromene Corse General --
Nils: Når det gjelder fargekoder så har Bilskadesenteret Ringerike AS fargekart/ prøver (PPG) med alle fargene og kodene til Ducati (Jeg ble overasket over hvor mange farger/ nyanser Ducati har i sitt sortiment!). Vet ikke hva prisen er på den lakken i forhold til den du har funnet.
Det er ikke noe problem å skaffe *eksakt* samme fargen. Ulempen er prisen, vi snakker fort 1500,- liter'n for billakk. Det virker som om det koster omtrent det uansett fabrikant...
Hvis derfor Norbond kan skaffe "close enough" for 250,-, så vet jeg hva jeg velger...
Hadde i utgangspunktet ikke tenkt å lakke tanken, men er den for langt uanna, så må de vel til. Da må tanken slipes ned og dekaler fjernes før lakk. hadde vært greit å sluppet det...
Jeg er en av dem som drar til Spania, men må lunte rundt banen på en 996, vel vitende om at andre har skaffet seg 1098 (argh!).
Når det gjelder låsetråd, har jeg ikke ofret kvalitet noen tanker. Jeg kjøpte noe sølvaktiv grier viklet rundt en pinne, enten på Burtema eller på Gubbdagis, billig. Kan ikke tenke meg at det blir for dårlig når tråden er tvinnet. Har forresten funnet det nødvendig å ha låsetråd mellom boltene på bakdrevet (har quick change kit). Med banekjøring, løsner faktisk de.
Jeg er med om du skal kjøpe lastebillakk. Jeg har fått tak i racekåper i en aldeles forferdelig utførelse. Jeg rakk ikke gjøre noe med dem før Spania, men kunne godt tenke meg å sparkle dem slik at overflaten i alle fall ser jevn ut fra 20-30 meters hold, og deretter legge lakk på dem.
-- Odd - NDfD #648
Gratulerer med flott sykkel.
Litt om det jeg har gjort med min 1098.
Målsetningen med mine modfikasjoner er at sykkelen skal brukes, og på Spaniaturer så kan jo det inkludere en tur i grusen, og da ønsker jeg å kunne få den reparert med enkle midler. 1098 er i utgangspunktet bra, så jeg har brukt lite på oppgraderinger/bling.
-Kåpesett. Tror det er Shark-skin. Brukt av brødrene Plassen i sesongen 2007. (Solid, men ikke spesielt god finich(er det noen racing kåper som har det?) Fikk å problem når jeg satte på Racing, 70mm, allegg. Måtte en del kutting til for å få det til å passe.
-Jeg har aluminium kåperamme. Blir ryddigere. Tåler en velt. Den orginale er dyr, og tåler lite.
-Carbon-deksel på sving-arm, med "shark-finn", verne den dyre svingarmen så den tåler en sklitur.
-Fjerning av støtte. "bypassa" bryteren på støtta. Fjerna bryter på clutch-hendel. Siden denne bryteren ikke brukes, så kan den kanten/utstikkeren på clutchendelen fjernes(den som trykker på bryteren,eller var det bremselys-bryteren?) med det resultar at clutch, og bremsehendel han brukes om hverandre. Hendler til reservelageret kjøper jeg forøvrig på E-bay, ca 300, levert for et par.
-Jeg har ingen mulighet/planer om å få min sykkel på veien. Så jeg har modifisert/fjerna alle unødvendige kontakter fra ledningsnettet, så det blir mer ryddig.
-Montert styre-stopper på ramma. Den orginale styre-stopperen er svak. Så en liten tur i grusen, og stopperen er ødelagt, og ramma bulka. Samt resten av racing-helga er ødelagt. Kjøpt på Kemna.
-Montert nye bremse-slanger. Liker ikke den orginale løsningen. Har nå to slanger opp til pumpa. Resultat bedre bremsehendel/følese, samt mye lettere å bytte hjul. Veldig trangt å få av høyre kalipper.
-Orginal demping er langt fra dårlig(selv om de ikke er gule) men sjekk sag. Bakdemperen er veldig stiv. Og frem-demperen er myk. Vet ikke din vekt. Men sjekk at du har sag(med deg på) 4cm foran og 2.5 bak. Hadde litt hjelp under debutantkurset av Øhlins-importøren.
-Har montert en Øhlins TTX demper bak. Fikk finere dekkslitasje, selv om mye av riving kan kontroleres med bedre gasskontroll. Som nybegynner blir det gjerne pysekjøring i svingene, og hard gasspådrav ved utgangen. Fører til at en ikke får god temperatur i dekkene, og riving.
-Bytta Styredemper. Den orginale er slapp. Hadde noen utrivelige opplevelser når fremhjulet satte seg mellom 3 og 4 gir.
-Vurderte krasj-pukker i navene. Har brukt det ved banekjøring på 996en. Fine greier, men syntes det blir for mye styr, da den venstre må av for å få den på støtta. Samt foran må av ved hjulbytte. Ser ut som den sklir ganske greit på asfalten uten.
-Kom over et brukt Termignoni 70mm anlegg. Dette sto i utgangspunktet ikke høyt på ønskelista, da jeg syntes det er nok effekt, og et mye "mas,problem" med støy på enkelte baner. Men i ettertid så er det jo ikke å klage på mer effekt og sterkere, jevnere mellomregister, og toppeffekt.
-Jeg kjøpte låsetråd hos lokal jernvarehandler. 0.8 mm. Etter å ha sett din link fra Class Ohlsson, så var den jo ganske mye rimeligere..Sikkert ok.
-Jeg har to kåpesett. Fikk ett lakkert, og et ulakert. Det lakerte fra Plassen så vel ut som det var gjort i en garasje(beklager Ole-Bjørn) Så etter litt øvelseskjøring i grusen, så har jeg utbedra med med spray-lakk fra våre venner Biltema. Har brukt type rød, som slutter på kode 13. Litt mørk, men etter å ha prøvd diverse røde er det den greieste, og blitt som det er blitt. Har lakka det andre settet hos lakkerer, men det er så blankt at bare brukt det en gang..
-Det er vel det jeg har gjort. Har ikke så mye på ønskelista. Selv om det er altid noen kjekt å ha.. Har ikke montert faste fotpinner, redd for å stå i Spania med avrevne rammefester. De orginale har jeg modda med Dremmel og noen drag med fila, fått litt bedre spor, og tilstrekkelig grep.
Igjen gratulerer med sykkelen, gleder oss til våren!
Kristiansander med 996SPS og 1098 Bane
Dagfinn: pertj:Kåper tenker jeg på Ricambi Weiss fra Tyskland. Andre forslag ? Div. dzus dingser muligens fra samme sted. Det jeg kunne tenkt meg i tillegg, er en slik rasing frontkåpeholder. Akkurat nå ser det ut som om jeg må til USA for å få tak i en slik ? Jeg vile tatt en telefon til Tor-Erik da jeg vet han fikk hjem noe nylig som hadde god finish og passform.
Og når ble "god finish og passform" et kriterie <smil> ? Nei, her det kun en ting som gjelder: pris.
Dvs. det må være glassfiber, det er no dritt å lappe på plastkåper...
Skal sjekke med Plassen Racing.
For dere som jakter etter god finish og passform: har funnet et lite engelsk firma som kan levere 1098 kåpesett i gjennomfarget polyester, med kåpeglass (litt usikker), alt av dzus duppeditter og ellers klare til å henges rett på din kjære. Pris ? ca. £ 450 + frakt (og moms).
Fra Slovenia kan du få komplette carbonkåpesett for en 10-12 000,-
For oss andre: Ricambi weiss har 1098 kåpsett (front, sider + båt) for € 150, sits er € 80 i tillegg + frakt + moms - muligens tysk moms. Ulemepen er at jeg er litt usikker på om de sender ut av EU...
odd: Jeg er en av dem som drar til Spania, men må lunte rundt banen på en 996, vel vitende om at andre har skaffet seg 1098 (argh!). Når det gjelder låsetråd, har jeg ikke ofret kvalitet noen tanker. Jeg kjøpte noe sølvaktiv grier viklet rundt en pinne, enten på Burtema eller på Gubbdagis, billig. Kan ikke tenke meg at det blir for dårlig når tråden er tvinnet. Har forresten funnet det nødvendig å ha låsetråd mellom boltene på bakdrevet (har quick change kit). Med banekjøring, løsner faktisk de. Jeg er med om du skal kjøpe lastebillakk. Jeg har fått tak i racekåper i en aldeles forferdelig utførelse. Jeg rakk ikke gjøre noe med dem før Spania, men kunne godt tenke meg å sparkle dem slik at overflaten i alle fall ser jevn ut fra 20-30 meters hold, og deretter legge lakk på dem.
For ordens skyld: tråden skal være rustfri / syrefast min 0.8 mm. Og den viklet på pinne fra Gubbdagis er akkurat det. Sikkert riktig.
De løsner på gata også...
Skal få sendt en email til Norbond.
Når du er på bane har du ikke bare ansvar for deg selv, men også de du kjører sammen med, og de som kommer etter deg. Det betyr at dersom noe skulle løsne fra din sykkel, kan skarpe gjenstander på banen resultere i at både du, og andre, punkterer. En låsetråd av dårlig kvalitet, kan løsne og ryke, lande på banen og kan resultere i punktering. I høy fart sier det seg selv at det kan bli katastrofalt!!! Derfor ser jeg ingen grunn til at du eller andre skal spare penger på kjiip låsetråd. Det koster jo så lite uansett, og da har du god samvittighet når du vet at din sykkel er i orden, med skikkelig vare!!! Låsetråd får du fra mange gode leverandører, men Jarle hos R4F.no og grevensmc.se selger jo svært billig låsetråd av god kvalitet.
Attitude is everything, Ok?
hangout: Når det gjelder låsetråd, har jeg ikke ofret kvalitet noen tanker. Jeg kjøpte noe sølvaktiv grier viklet rundt en pinne, enten på Burtema eller på Gubbdagis, billig. Kan ikke tenke meg at det blir for dårlig når tråden er tvinnet. Har forresten funnet det nødvendig å ha låsetråd mellom boltene på bakdrevet (har quick change kit). Med banekjøring, løsner faktisk de. Når du er på bane har du ikke bare ansvar for deg selv, men også de du kjører sammen med, og de som kommer etter deg. Det betyr at dersom noe skulle løsne fra din sykkel, kan skarpe gjenstander på banen resultere i at både du, og andre, punkterer. En låsetråd av dårlig kvalitet, kan løsne og ryke, lande på banen og kan resultere i punktering. I høy fart sier det seg selv at det kan bli katastrofalt!!! Derfor ser jeg ingen grunn til at du eller andre skal spare penger på kjiip låsetråd. Det koster jo så lite uansett, og da har du god samvittighet når du vet at din sykkel er i orden, med skikkelig vare!!! Låsetråd får du fra mange gode leverandører, men Jarle hos R4F.no og grevensmc.se selger jo svært billig låsetråd av god kvalitet. Attitude is everything, Ok?
Nå er vel glød tråd så myk at jeg tviler sterkt på at den greier å punktere noe dekk i det hele tatt. Og skulle den greie å trenge igjennom, så blir den mest sannsynlig sittende fast. Hvilket betyr at en får en langsom luftlekkasje.
At deler kan løsne derimot, det er jeg enig i, og det kan være svært farlig. Det vet f.eks. Linn Victoria alt om: det var en kar som ikke raskt nok ble flagget av for noen år siden. Han mista potta omtrent mellom 100 og 150 meters merket på Rudskogen. Linn Victoria kom rett bak. Akkurat der går det "noget" fort. Hun hadde en klokkeren treff på potta, sykkelen og henne slo salto, sykkelen nærmest vrak, og hun kraftig forslått (brakk hun noe også ?).
Det var vel slutten på karrieren hennes hvis jeg ikke husker helt feil...
Personlig husker jeg med interesse frøken Harepus som bestemte seg for at det var helt greit å krysse over omtrent på samme sted rett foran meg. Hadde hun feilbedømt situasjonen bare et par tiendelssekunder, så ville det gått riktig galt. Jeg takker henne fortsatt for hennes gode bedømmelse...
Så ja, det *er* en grunn for at ting skal sikres.
Bare litt mer om låsetråd.
Har vert en del i flyverksteder, hvor store deler av skruene er sikra med låsetråd.
En av de store "syndene", i flyhangarene, er ved demontering/fjerning av låsetråd å slippe det på golvet. Det går i dekkene å føre til skade, ikke bra for fly, eller sykler som skal gå like fort. Så se til at småbiter av låsetråd blir samla opp, og går rett i søpla når det mekkes.
Forøvrig alltid vanlig praksis, for alle folk, som beveger seg på flyplasser, er å fjerne alt av metall/søppel der fly beveger seg. FOD, forigen object damage. Concorden fikk jo erfart hvor stor skade en liten metallbit kan gjøre.
Så rydd opp.
Helt enig i det du skriver!!!
hangout: Når du er på bane har du ikke bare ansvar for deg selv, men også de du kjører sammen med, og de som kommer etter deg. Det betyr at dersom noe skulle løsne fra din sykkel, kan skarpe gjenstander på banen resultere i at både du, og andre, punkterer. En låsetråd av dårlig kvalitet, kan løsne og ryke, lande på banen og kan resultere i punktering. I høy fart sier det seg selv at det kan bli katastrofalt!!! Derfor ser jeg ingen grunn til at du eller andre skal spare penger på kjiip låsetråd. Det koster jo så lite uansett, og da har du god samvittighet når du vet at din sykkel er i orden, med skikkelig vare!!! Låsetråd får du fra mange gode leverandører, men Jarle hos R4F.no og grevensmc.se selger jo svært billig låsetråd av god kvalitet. Attitude is everything, Ok?
For alt jeg vet, kan min låsetråd også være av god kvalitet. Mitt poeng var at den er innkjøpt uten særlig fokus på merke/pris og basert på en antakelse av tilstrekkelig kvalitet på produktet. Det var snarere en påpekning av at låsetråd ér billig. Antydningen om at jeg er motivert av å spare penger bunner nok i at jeg trolig ikke var tilstrekkelig bevisst presisjonsnivået i min formulering. Min vurdering av låsetråden er at den er god nok, -dét er selvsagt en vurdering som er uvitenskapelig, og basert på personlig skjønn og erfaring. Jeg har opplevet at drevbolter har løsnet under banekjøring uten låsetråd. De har ikke løsnet etter montering av låsetråd. Låsetråden på øvrige bolter/deler tjener også flere hensyn, både som sikkerhet mot at de skal løsne, men like viktig som et tiltak/sjekkpunkt for å sikre at man faktisk har strammet boltene på delene når man klargjør/mekker i depoet (ref. historien for noen år siden der en RR-fører opplevde at kalipperne fløy av i enden av langstrekket fordi de i kampens hete/ overhodet ikke var skrudd i). Det er boltene som skal mestre kreftene de blir utsatt for, ikke låsetråden. Låsetrådens primære oppgave er vel å forhindre at bolten skrur seg ut?
Jeg må ellers innrømme at jeg ikke har fått med meg om det foreligger noen uavhengige autoriserte anbefalinger om spesifikke låsetrådmerker. Dersom det foreligger slike anbefalinger, vil jeg selvsagt forholde meg til det. Om det ikke foreligger en slik liste, og det er av sikkerhetsmessig betydning, bør kanskje forbundet lage en slik oversikt?
Tanken om jeg har ansvar for andre på banen har streifet meg.
Du har selvsagt helt rett, låsetråden skal bare hindre at en skrue eller mutter som er på vei ut, blir stoppet. Når det gjelder kvalitet på låsetråd, vet ikke jeg om noen norm her. Men flyindustrien har jo lært seg at ingenting kan overlates til tilfeldigheter og bruker derav god kvalitet (og helt sikkert en norm spesifikkasjon, også. Er man ekstra interesert, har NATO helt sikkert eget NATO nr. på den låsetråd som brukes der). Handler du låsetråd fra et firma som driver med RR relatert rekvisita salg, får du låsetråd av god kvalitet.
Obs obs, når dere kjøper kåpesett til 1098 er det viktig å kjøpe med oversized air intakes. Dette forbedrer ytelsene på sykkel drastisk.
Ellers kan det vel nevnes at de kåpene Ole B hadde i 07 ikke kan sammenlignes med dagens.(forferdelig tunge) Tror de ble laget i Uk ett sted. De ble sikkert også lakka i kjelleren uten lys;)
Tor Erik #64