Norsk Ducatiforening Desmodromene

POD filter på Monster?

rated by 0 users
This post has 9 Replies | 0 Followers

Top 10 Contributor
Posts 1 024
Medlem# 869

stoppitide Posted: 02-09-2010 11:28

Uten foreløpig å kunne verifisere nytten (effekt) så er jeg nysgjerrig på Beast-R settet fra TPO Parts. (Beklager hvis betegnelsen POD er feil...)

http://www.tpoparts.com/products/119

Er det noen som har erfaring med denslags eller synspunkter?

Strada Capitano

Top 25 Contributor
Posts 430
Medlem# 719

Corse medlem

Ikke kjenskap til dette produktet.

Trakter er vanlig måte å øke ytelse. Men ingentin er jo "gratis". Lange trakter gir høy toppefekt, og korte gir bra bunndrag/mellomregister(eller var det motsatt) Derfor har flere sykler variable lengde på traktene.

Det en nevnes at produktet gir toppeffekt, uten kompromi. Hadde vert fint å sett en effektkurve får å se hva en vinner, og hva en taper. Vet ikke hva du ønsker å oppnå?

Kristiansander med 996SPS og 1098 Bane

Top 10 Contributor
Posts 1 024
Medlem# 869

Jeg ønsker meg lavere bensinforbruk, høyere dreimoment, flere hestekrefter, Lottogevinst, fred  i verden og slutt på all lidelse. Kun det!

TPO Parts holder hardnakket på at dette kittet pluss normal justering av DP ECU'en vil gi 2-3 hk på "lavt" turtall, stigende til 6-8 hk på full blås - på min 800 - litt mer på DS1000. Dreimomentet følger i samme leie, men kanskje prosentvis litt mindre økning av dette (jeg vet ikke). Gassresponsen er noe flere også skryter av - vi får se.

På min sykkel er det kun behov for en liten brakett (inkludert) til den ene coilen - forøvrig bare å røske ut luftfilterboksen.

Jeg tenker å gjøre installasonen selv, be Løvaas gjøre justering og så kommer jeg til å spandere på meg Dyno før og etter.

Strada Capitano

Top 50 Contributor
Posts 171
Medlem# 1096

kjipt det ikke funker til min s4r..

Trodde jeg endelig hadde funnet den luftfilterpakken jeg var ute etter

Top 10 Contributor
Posts 1 024
Medlem# 869

. men dette da? Såvidt jeg kan se beholder du da originalboksen og -filteret, men får likevel fordelene av bedre innsugstrakter.

http://www.tpoparts.com/products/163

Strada Capitano

Top 25 Contributor
Posts 430
Medlem# 719

Corse medlem

Siste bilde er en 748/998, som de sammenligner traktene, i luftfilterboksen.

Fornuftig å gjøre en Dynotest, før og etter. Se bare til at den gjøres under tilsvarende temperatur, trykk og luftfuktighet for å få korrekt sammenligning.

Og siden di garanterer det, så er det vel ikke noe å tape. Lykke til.

Kristiansander med 996SPS og 1098 Bane

Top 10 Contributor
Posts 1 024
Medlem# 869

st2:

Siste bilde er en 748/998, som de sammenligner traktene, i luftfilterboksen.

Fornuftig å gjøre en Dynotest, før og etter. Se bare til at den gjøres under tilsvarende temperatur, trykk og luftfuktighet for å få korrekt sammenligning.

Og siden di garanterer det, så er det vel ikke noe å tape. Lykke til.

Bildet ja, men det står at de passer  S4R også. 

Tja, den garantien må det jo være enkelt nok å komme seg unna hvis de skulle ønske det. Uansett kommer jeg jo da til å ha gått på en smell med frakt, justering av ECU frem/tilbake og Dyno. Noe som fremdeles bremser meg litt er lydnivået - vet dog ikke om det blir så mye mere lyd enn med det åpne filteret jeg har.

Skulle det virke etter forhåpningene så må jo kraftøkning pr krone bli veldig gunstig.

Strada Capitano

Top 50 Contributor
Posts 129
Medlem# 962

stoppitide:
Noe som fremdeles bremser meg litt er lydnivået - vet dog ikke om det blir så mye mere lyd enn med det åpne filteret jeg har.

Jeg har kjørt med separate filtre (K&N og australske skumfiltre + noen som ikke funker) på diverse sykler i mange år. Jeg har kjørt med filtrene rett på forgasserne (K&N) og med trakter av ulike typer. Akkurat nå (på supermonoen) har jeg relativt korte Keihin FCR trakter under/inni store skumfiltre på 2x36mm Dell'Orto.

Separate filtre bråker noe mer enn med original boks, men neppe mye mer enn en boks uten lokk (som du kanskje har nå?).  Det bråker jo først og fremst når du kjører med åpne spjeld, så det har ikke så mye å si for støymålinger på bane e.l. Jeg tror traktenes utforming neppe har noen stor innvirkning på lydnivået.

Litt avhengig av motortype, filtertype og plassering er separate filtre uten boks mer værutsatt enn det originale oppsettet. Jeg har hatt tildels store problemer med K&N i regn, men det var på en totakter Indifferent

Nå strides vel de lærde om separate filtre uten boks egentlig er noe stas. Det virker som om de fleste nå heller til en størst mulig tett boks hvor man skaper et overtrykk med kald luft vha fartsvinden. Jeg har noen vage tanker om en slik boks på supermonoen. Der sitter forgasserne bak motoren, og filtrene havner rett ved eksosrøret. Nå har jeg jo isolert røret etter beste evne, men det er neppe til å unngå at innsugningslufta er noe varmere enn omgivelsestempereturen.

-- Anders Mille S2, Bimota bb1 mm

Top 50 Contributor
Posts 171
Medlem# 1096

Hei,

så skal dette brukes sammen med et K&N filter og den vanlige boksen på topp? Står ikke noe om effektøkning her..

Top 10 Contributor
Posts 1 024
Medlem# 869

Den utgaven som står at passer til S4R (antar at de mener din 996-utgave) skriver de jo at fungerer best med originalt filter (e.l.?). Jeg vil tro at det snakkes om åpen, men ikke fjernet, boks. Effekten er en kombinasjon av bedre tilgang på luft og hvor mye lettere den strømmer ned i "forgasserne"/innsuget. TPO Parts svarte raskt og kunnskapsrikt på Monsterspesifikke spørsmål.

Jeg har også lest mye om luftfilterboksens rolle. Resonans og trykksetting. Ideelt sett skal den være akkurat passe stor, stivest mulig og med avpasset luftmengde-tilgang. Fri tilgang er altså ikke nødvendigvis alltid best. Mesteparten av den diskusjonen dreier seg om SuperBikes og jeg vil på amatørgrunnlag tro at 2V Monstere, med ganske myk plastboks, ikke får så mye hjelp fra boksen sin - hvis det stemmer blir det økning som påstått med kittet fra TPO Parts. Kanskje gjelder luftfilterboks-argumentet ved seriøst høyere turtall og trimmingsgrad - a la 4V motorene (?)

Strada Capitano

Page 1 of 1 (10 items) | RSS